Citaat:Heb jij een ijsalnder of een gangen paard en je rijd de tolt zonder het omhoog vragen.
Ik hou me inderdaad al een tijdje bezig met het IJslandse paard en wat daar bij komt kijken qua gangenwerk. Het omhoog vragen ontstaat bij mij door de verzameling die ik die vraag vanuit achteren.
Vind het een raar verhaal wat die vrouw je vertelde.....
Ik weet natuurlijk niet precies de hulpen. Mijn vraag aan haar was toen over het omhoog vragen van het hoofd.
Citaat:Maar als je zegt : Hij is nog niet sterk genoeg om zijn achterhand eronder te zetten . Dan zie je dus ook in, dat daar toch wel gewicht op komt ? Of bedoel je dat anders...?
Dat paard is niet sterk genoeg voor zowel stuwend als dragend te lopen.
Citaat:Het is natuurlijk het duidelijkst als je het voelt gebeuren onder je. Je voelt vaak vrij snel in wat voor mate het paard zijn achterhand ondertreedt.
Op het moment dat hij afzet met het been die ondergeplaatst is komt daar volgens mij toch een groot deel van het gewicht op ?
Ik vind het heel moeilijk om hier antwoord op te geven. Ik ben niet zo zeer bekent met deze gang en bijna alle foto's op internet zijn op dat moment genomen dat het been geheel gestrekt is. Een geheel gestrekt been kan niet stuwen en zeker niet dragen. Op dat moment ligt al het gewicht op het voorbeen waar het paard dan als het waren door de beweging overheen rolt. Op het moment dat het achterbeen zakt (dus een knik komt) zou het paard het gewicht van de voorhand op de achterhand kunnen dragen. Heb maar een foto gezien van een paard dat opwaarts Tolte. De rest heb ik toch het gevoel van gewicht nog steeds op de voorhand. Daarbij door de hoge hals houding heb ik steeds het gevoel dat het paard wel onder komt maar zijn rug hol maakt.
Wij zijn gewoon drie gangen gewend. De tolt is een moeilijk beoordeelde gang, daar ook geheel anders word gereden als in de dressuur en het paard een geheel andere houding heeft.
Moeilijk, moeilijk
. Toch vond ik het interessant om het begrip "tölt" aan te dragen in deze dissucis en is deze ook weer aangewakkerd door Vales 
:
Misschien iets nieuws om onze paarden te leren