Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 19:24

Citaat:
Heb jij een ijsalnder of een gangen paard en je rijd de tolt zonder het omhoog vragen.

Ik hou me inderdaad al een tijdje bezig met het IJslandse paard en wat daar bij komt kijken qua gangenwerk. Het omhoog vragen ontstaat bij mij door de verzameling die ik die vraag vanuit achteren.

Vind het een raar verhaal wat die vrouw je vertelde.....

Ik weet natuurlijk niet precies de hulpen. Mijn vraag aan haar was toen over het omhoog vragen van het hoofd.

Citaat:
Maar als je zegt : Hij is nog niet sterk genoeg om zijn achterhand eronder te zetten . Dan zie je dus ook in, dat daar toch wel gewicht op komt ? Of bedoel je dat anders...?

Dat paard is niet sterk genoeg voor zowel stuwend als dragend te lopen.

Citaat:
Het is natuurlijk het duidelijkst als je het voelt gebeuren onder je. Je voelt vaak vrij snel in wat voor mate het paard zijn achterhand ondertreedt.

Op het moment dat hij afzet met het been die ondergeplaatst is komt daar volgens mij toch een groot deel van het gewicht op ?

Ik vind het heel moeilijk om hier antwoord op te geven. Ik ben niet zo zeer bekent met deze gang en bijna alle foto's op internet zijn op dat moment genomen dat het been geheel gestrekt is. Een geheel gestrekt been kan niet stuwen en zeker niet dragen. Op dat moment ligt al het gewicht op het voorbeen waar het paard dan als het waren door de beweging overheen rolt. Op het moment dat het achterbeen zakt (dus een knik komt) zou het paard het gewicht van de voorhand op de achterhand kunnen dragen. Heb maar een foto gezien van een paard dat opwaarts Tolte. De rest heb ik toch het gevoel van gewicht nog steeds op de voorhand. Daarbij door de hoge hals houding heb ik steeds het gevoel dat het paard wel onder komt maar zijn rug hol maakt.

Wij zijn gewoon drie gangen gewend. De tolt is een moeilijk beoordeelde gang, daar ook geheel anders word gereden als in de dressuur en het paard een geheel andere houding heeft.

Moeilijk, moeilijk Scheve mond

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:21

ik heb en paar keer les gehad van ellma middel (groningen). die heeft ook ijslanders, en als je dan wilde tolten, moest je van haar de teugels strakker nemen en aandrijven. anders zou die in draf gaan (als ik het goed begrepen heb...)

Ze heeft nooit iets verteld over stuwen of dragen.

mag ik even vragen hoe je dat een beetje paardvriendelijk vraagt? dus zonder geschop en gesjor aan de teugels... gewoon een beetje meer vrijheid voor het paard, of is dat dan niet meer mogenlijk?

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:49

Duncan schreef:

mag ik even vragen hoe je dat een beetje paardvriendelijk vraagt? dus zonder geschop en gesjor aan de teugels... gewoon een beetje meer vrijheid voor het paard, of is dat dan niet meer mogenlijk?

Nou ja....hoe ik doe het....en geleerd ben en mijn "leerlingen" leer is in mijn ogen een vrij vriendelijk manier....want ik zit nooit te schoppen of te rukken...

Je verzamelt het paard al in stap, vanuit daar voer je het tempo op, doormiddel van drijven (drijvende zit + been), en hou je het paard lichtelijk in, op een aardige manier....dus doormiddel van kleine ophoudingen. Als je tempo verhoogd, zal je vrij snel in een tolt zitten, waarbij je een lichte aanleuning hebt met de mond, en energie in het paard houdt,door energie vrij te maken (drijven), en deze constant weer licht op te vangen door ophoudingen.

Wellicht heb je er wat aan, misschien als je hier nog iets over wilt weten, ben je vrij om te pb'en...anders drijven we waarschijnlijk offtopic Bloos

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:59

josien schreef:

Citaat:

Op het moment dat hij afzet met het been die ondergeplaatst is komt daar volgens mij toch een groot deel van het gewicht op ?

Ik vind het heel moeilijk om hier antwoord op te geven. Ik ben niet zo zeer bekent met deze gang en bijna alle foto's op internet zijn op dat moment genomen dat het been geheel gestrekt is. Een geheel gestrekt been kan niet stuwen en zeker niet dragen. Op dat moment ligt al het gewicht op het voorbeen waar het paard dan als het waren door de beweging overheen rolt. Op het moment dat het achterbeen zakt (dus een knik komt) zou het paard het gewicht van de voorhand op de achterhand kunnen dragen. Heb maar een foto gezien van een paard dat opwaarts Tolte. De rest heb ik toch het gevoel van gewicht nog steeds op de voorhand. Daarbij door de hoge hals houding heb ik steeds het gevoel dat het paard wel onder komt maar zijn rug hol maakt.

Wij zijn gewoon drie gangen gewend. De tolt is een moeilijk beoordeelde gang, daar ook geheel anders word gereden als in de dressuur en het paard een geheel andere houding heeft.

Moeilijk, moeilijk Scheve mond

Is inderdaad pittig iets....Ik zelf ben er nu bijna 7 jaar vrij intensief mee bezig, en ben nog een grote leerling Haha! . Toch vond ik het interessant om het begrip "tölt" aan te dragen in deze dissucis en is deze ook weer aangewakkerd door Vales Lachen
Toch wat er voorbij is gekomen heb ik als interessant ervaart, maar waarschijnlijk is het nu "even genoeg"....Niet om monden te doden hoor ! Uiteraard kunnen we er nog verder uit wijden mocht daar behoefte aan zijn...

Nog toch even iets uit je tekst gepikt Schijnheilig :

Daarbij door de hoge hals houding heb ik steeds het gevoel dat het paard wel onder komt maar zijn rug hol maakt.

Dit is inderdaad erg verradelijk , klopt. Dit is vaak het geval als het paard zijn nek wegdrukt...zo'n dikke onderhals.....Maar uiteraard zijn er ook zat paarden die met de juiste oprichting gereden worden en waarbij er totaal geen sprake is van een holle rug.

Ik denk dat je op IJslandse site's veel meer foto's kunt vinden van paarden die deze juiste oprichting hebben . Mocht je daar nog nieuwsgierig naar zijn....--> http://www.icelandic-horses.com Dan naar het kopje "Links" ...Waarna je kiest voor IJsland i.p.v Nederland.

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:26

Hier een goed voorbeeld van een tolt met oprichting zonder weggedrukte hals en drijving vanuit de achterhand.

http://www.peruano.de/start.htm
Klik op deckstation en dan op het cameraatje onder bij de foto van Jeque. Ik geloof dat het de 2e hengst is, vos.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:30

Valeska schreef:
Hier een goed voorbeeld van een tolt met oprichting zonder weggedrukte hals en drijving vanuit de achterhand.
http://www.peruano.de/start.htm
Klik op deckstation en dan op het cameraatje onder bij de foto van Jeque. Ik geloof dat het de 2e hengst is, vos.

Komt Vales weer met die Paso's aan... Gaaaap Lips are sealed

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:44

Les houdt je mond!

Je weet toch dat ik niet van Fjorden houdt!!!! Koe

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:46

Valeska schreef:
Les houdt je mond!

Je weet toch dat ik niet van Fjorden houdt!!!! Koe

~~}> Kusje Lovers Doei, doei

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 23:05

Wel een goed v.b. hoor Valeska. Mooi te zien aan het opstuiven van het zand. Anders zou je de verzameling er niet van afzien. Laat wel zien hoe moeilijk het te beoordelen is voor mensen als wij, dus ondeskudig.

alettateunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:53

[Ik heb een aantal maanden in Portugal bij Nelly Abbenes gereden op diverse paarden en ben van mening dat de Iberische of klassieke of hoe je het noemen wilt voor ieder paard toepasbaar is. Ik meen dat je ook eens een clinic bij haar hebt meegedaan en heb je dan niet gezien hoe zij een paard dat graag steun zoekt in de hand en op de voorhand loopt, terug zet op de achterhand om vandaaruit voorwaarts te rijden? Een zeer fijne methode, rust en lichtheid. Ook voorwaarts neerwaarts is van belang, maar volgens mij is dat niet vol gas met kin op de borst of in t zand. Voorwaarts is de impuls die een paard toont op een minimale hulp, dus reactie voorwaarts (dat is dus nog geen beweging), vervolgens til je voor iets op waardoor de bovenlijn volledig aangespannen wordt en het paard wel moet ondertreden met de achterhand. Dan sta je afhankelijk van de africhting van je paard en hoeveel verzameling je wilt, iets toe waardoor de hals bovenover gestrekt naar voren komt en het hoofd kan zakken. Vandaaruit laat je hem wegdraven oid,sta je minder toe maar wel zoveel dat je voorwaartse impuls behouden blijft dan stijgt hij op en bij meer druk zal hij aanpiafferen. Dit zij hele goede oefeningen met ieder paard om de achterhand sterk te maken, voorwaarde is wel dat het paard genoeg bewegingsruimte heeft om losse spieren te houden, of dat je hem voor het werk longeert oid. Bij een piafferend paard waarbij het voorbeen schuin naar achteren staat, dus iets teveel onder de massa, is het waarschijnlijk dat het zich probeert in evenwicht te houden door zo de voorhand iets meer te belasten. Ook is het waarschijnlijk dat het vanuit die positie niet makelijk voorwaarts komt, omdat het erg diep zit.
Mocht je nog interesse hebben, kijk eens op escoladafantsia.nl
mvr aletta teunen

alettateunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:57

ho, dat moest zijn mvg niet mevrouw aletta! ha ha!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 14:59

Ik heb niet mee gereden bij haar, maar heb wel een clinic van haar gezien.

Inderdaad is haar opzet heel goed. Jammer dat het die dag bij de basis bleef. Een klein beetje grondwerk of wat zij gangen, maar verder niet. Dat is dan ook de reden waarom ik er niet heel veel van heb opgestoken.

Ikben zeker geintreseerd in de klassieke rijkunst en de iberische rijkunst. Ik ga de site dan ook even bekijken.

Trouwens leuk dat jij daar enkele maanden heb gewerkt. Ze heeft daar toch niet zo veel paarden lopen als ik het goed heb.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 15:01

De link klopt niet. Zit er een foutje in?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:22

Les_Fjal schreef:
Precies zoals Tyrza zou ik het ook erg knap vinden met drie benen aan de grond Clown Misschien iets nieuws om onze paarden te leren Knipoog

QQQQ het is dus precies omgedraaid, de tolt, is net als de beenzetting in stap, een 4-takt, en beweegt ieder been zich afzonderlijk van het ander. Er is dus altijd op zijn minst 1 been aan de grond Lachen

Ik meende ooit een uitleg te hebben gekregen (van "tolt-kenners", want ik weet daar niets van), dat die paarden tolt deden om de moerassen door te kunnen komen zonder weg te zinken en daarom met 3 benen aan de grond bleven. Ik vond het ook altijd al knap, maar er zijn dan ook niet veel paarden die het kunnen... (elk opgetild been moet dan dus worden neergezet alvorens een volgend been wordt opgetild: niet onmogelijk, toch?). Ging dat dan misschien om een andere gang? Iemand enig idee welke?
Is inderdaad niet zo in de tolt:
Citaat:
Tölt :
Deze gang is een gang waarin de ruiter totaal stil zitten kan.
Dat komt omdat er altijd één of twee benen aan de grond zijn. Hierdoor ontstaat geen zweefmoment zoals bij de draf.
Grof gezegd is de tölt een soort snelwandelen; de beenzetting is bijna dezelfde als in stap. Het tempo varieert van langzaam als een iets versnelde stap tot aan een rentempo tölt.
Het hoofd wordt trots en hoog gedragen en knikt niet mee in de bewegingen zoals in een stap of walk.
Het geluid van een töltend paard is een ritmische viertakt

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:19

QQQQ"]
[quote="Les_Fjal schreef:
Precies zoals Tyrza zou ik het ook erg knap vinden met drie benen aan de grond Clown Misschien iets nieuws om onze paarden te leren Knipoog

QQQQ het is dus precies omgedraaid, de tolt, is net als de beenzetting in stap, een 4-takt, en beweegt ieder been zich afzonderlijk van het ander. Er is dus altijd op zijn minst 1 been aan de grond Lachen

Ik meende ooit een uitleg te hebben gekregen (van "tolt-kenners", want ik weet daar niets van), dat die paarden tolt deden om de moerassen door te kunnen komen zonder weg te zinken en daarom met 3 benen aan de grond bleven. Ik vond het ook altijd al knap, maar er zijn dan ook niet veel paarden die het kunnen... (elk opgetild been moet dan dus worden neergezet alvorens een volgend been wordt opgetild: niet onmogelijk, toch?). Ging dat dan misschien om een andere gang? Iemand enig idee welke?
Is inderdaad niet zo in de tolt:
Citaat:
Tölt :
Deze gang is een gang waarin de ruiter totaal stil zitten kan.
Dat komt omdat er altijd één of twee benen aan de grond zijn. Hierdoor ontstaat geen zweefmoment zoals bij de draf.
Grof gezegd is de tölt een soort snelwandelen; de beenzetting is bijna dezelfde als in stap. Het tempo varieert van langzaam als een iets versnelde stap tot aan een rentempo tölt.
Het hoofd wordt trots en hoog gedragen en knikt niet mee in de bewegingen zoals in een stap of walk.
Het geluid van een töltend paard is een ritmische viertakt
[/quote]

De gang waarbij 2 benen aan de grond blijven heet geen tolt maar telgang. Kijk naar een Giraf en je ziet telgang. Bij tolt is er ALTIJD maar 1 been aan de grond.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:35

Valeska schreef:
De gang waarbij 2 benen aan de grond blijven heet geen tolt maar telgang. Kijk naar een Giraf en je ziet telgang. Bij tolt is er ALTIJD maar 1 been aan de grond.

Nee, telgang heeft toch net als draf een zweefmoment?

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:02

Als je een pure telgang hebt wel, maar bij de tolt niet.
Als ik het goed heb, is de telgang en twee tact en de tolt een vier tact.

Afbeelding
Telgang

Afbeelding
Tölt

Hoor hier de vier tact van de tölt : http://www.gangenpaarden.nl/viertakt.wav

Deze informatie komt van de site Gangenpaarden.nl
Misschien eens zinnig daar te gaan koekeloeren?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:15

Bedankt, maar in de tolt zie ik toch regelmatig meer dan 1 voet aan de grond...dus toch 1 of 2 voeten altijd aan de grond?
Maar goed, dit gaat wel al erg lang off topic Bloos Excusses!!

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:33

QQQQ schreef:
Bedankt, maar in de tolt zie ik toch regelmatig meer dan 1 voet aan de grond...dus toch 1 of 2 voeten altijd aan de grond?
Maar goed, dit gaat wel al erg lang off topic Bloos Excusses!!

Nee, echt altijd maar 1 voet aan de grond. Luister maar naar de 4 tact frequentie. Je hoort takketakketakketakke, dat duidt dus op een 4 tact. Bij een draf hoor je tak tak tak tak, dus 2 tact.

De Tólt moet wel tactzuiver zijn, alleen dan heb je een 4 tact.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 20:37

Misschien is het leuk om te weten hoe jullie het paard op de achterhand zetten. Zelf begin ik bij grondwerk en werk zo op. Tijdens het rijden gebruik ik mijn heup om het paard te verzamelen zonder tempo te verlangzamen. Teugels vind ik meer kwaad doen in dit opzicht dan goed.

Ik weet dat ik bijna de enigste ben die op deze manier werkt, maar hoe zien jullie het verband teugel en op de achterhand richten?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:58

verzameling: bij me houden op mijn zit en vervolgens actieviteit in het achterbeen vragen met mijn kuiten. Teugelhouding vervanderd verder niet.

Zo hoort het en probeer ik het ook te doen maar mijn zit is niet zodanig dat ik dat onder alle omstandigheden kan doen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:07

Even kijken, waar begin ik?

Eerst aktiviteit opzoeken, zodat het paard voor het been is. Dan smakelijk in de mond maken en zonodig wat ronder instellen. Tijdens het ronder instellen mag het paard niet trager lopen. Dit om oa. het ruggebruik te stimuleren. M.i. onmisbaar bij verzameling.

Op het punt van loslaten (kauwen), hand ontspannen. Tegelijk mbv zit (bekken kantelen, zwaar zitten) verzameling opvragen en met de benen de aktiviteit behouden en zonodig ietwat versnellen in takt. Als het paard te traag wordt in het achterbeen, gaat hij aan het been plakken en hierdoor draagt hij zichzelf niet meer. Wat dan ook ten koste gaat van het ruggebruik en geslotenheid.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:47

Het bol maken van de rug is inderdaad een van de voorwaarden van de verzameling, maar ik heb vaak het idee dat men dit te sterk wil, waardoor het paard geen gewicht meer kan dragen op de achterhand.

Dus te bol is niet goed en hol is ook niet goed. Ook ik leer het paard zijn rug bol te maken door lang laag en voorwaarts stuwend te rijden. Op het moment dat ik heb dan terug neem op mijn zit, gaat mijn paard in de passge die er heel mooi uitziet, maar die geen gewicht draagt op de achterhand. Dit los ik op door mijn heup te kantelen en iets meer op mijn kont te gaan zitten en hierbij been geven en zorgen dat hij niet naar beneden valt in de passage. Dan pas kan ik zeggen dat hij echt verzameld loopt.
Volgens mij moet er in verzameling zowel rug gebruik en achterhand gebruik zijn, maar ook het gewicht op de achterhand liggen. Anders is het geen verzameling.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:50

Inderdaad, Josien. De drang naar voren moet er altijd zijn. En juist met name in de passage. Tol wil bv steeds groter gaan passageren, waardoor deze drang er niet meer is. Daarom oefen ik korte stukjes passage, waarbij -zodra ik mijn been maar wil aan leggen- het paard onmiddelijk (van achter uit) vertrekt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:59

Tyrza daar ben ik met je eens, maar hoe zie je het over de rug bollen en het gewicht op de achterhand nemen.
Een paard met een te bolle rug kan volgens mij ook niet voldoende voorwaarts drang hebben en kan daardoor ook niet het gewicht op de achterhand dragen.