Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Babootje schreef:
Bedoel je deze dame?
https://www.youtube.com/watch?v=KfuCeZd6ZQI

Dit valt bij mij onder de noemer trucjes rijden en lol met je knol. De beweging is ook niet correct en tactmatig.
Lijkt ook niet rad. Maar het is een IJsje dus misschien zie je dan iets van ijslanderbeweging in waar hij dan een beetje in valt. Ik vind m ook scheef (niet goed in lengtebuiging) lopen.
Hier word ik niet warm van. Maar lol met je knol is ook oke.

Ik volg een cursus bij deze dame, haar paard is hypermobiel - terwijl ijslanders van zichzelf al veel mobieler zijn dan 'gewone' paarden. Paard kwam compleet in de kreukels ze heeft hem in de afgelopen jaren getransformeerd naar een stabiele ijslander waar ze mee kan lezen en schrijven. Spaanse pas vindt hij geweldig, dus als ie een oefening zat is, gaat ie de spaanse pas doen. Nu met 19 jaar beter dan ooit. Het zijn geen kunstjes - zij communiceert werkelijk met haar paard(en) ondanks haar eigen rotte lijf en een paard met veel issues. En tja - wat is hoog niveau? Wat mij betreft, de enige aan wie jij je moet bewijzen is aan je paard, de rest is ego gedoe voor de buitenwereld.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Ik heb zelf nooit hogere dressuur (in wedstrijdverband) gereden, maar durf wel te zeggen dat ik mij de afgelopen jaren verdiept heb in correcte (klassieke) rijkunst (en de weg om te leren uiteraard nooit stopt). En losgelatenheid, takt en timing vanuit de ruiter echt niet altijd een piece of cake is. Echter waar we allemaal naar zoeken is losgelatenheid in de kaak en het tongbeen zodat de bewegingen mooi door kunnen stromen naar achter toe. Een bit werkt op de kaak, een bitloos hoofdstel niet. De verfijning van de directe verbinding met de tong mis ik met bitloze optomingen. Ook bitloos kunnen paarden het vinden, maar naar mijn idee wel minder direct, omdat een hulp op de neus niet altijd geïnterpreteerd wordt door de kaak. Om de boogspanning in de bovenlijn te krijgen is er aanleuning nodig, de ‘leuning’ in dat woord is bij een correcte uitvoering zeer gering, maar er is zeker (energetische) verbinding, wat ook met een boogje in de teugels kan zijn. Die verbinding mis ik denk ik een beetje in het rijden op neckrope (wat absoluut te wijten kan zijn aan de gebreken van mij en mijn paarden), maar ook op de plaatjes en filmpjes met neckrope, vaak breekt het paard dan toch wat af.

Bitloos op hoog niveau zou mogelijk moeten zijn, al denk ik dat een bit wel kan helpen om bepaalde verfijning te vinden.
Dit alles uiteraard met een kundige ruiterhand die zacht is en goed kan timen. Ik denk wel dat er ruiters zijn die dat beeld wat verpest hebben op z’n zachtst gezegd, en met een bit (helemaal een bit met hefboomwerking) meer het afbuigen kunt dwingen dan zonder. Ik zie genoeg combi’s met en zonder bit waar ik blij van word, maar met beide optomingen ook genoeg waar ik niet blij van word. Zoals eerder gezegd, het goed opleiden van een paard is al een kunst op zich :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

sunny43 schreef:
Babootje schreef:
Bedoel je deze dame?
https://www.youtube.com/watch?v=KfuCeZd6ZQI

Dit valt bij mij onder de noemer trucjes rijden en lol met je knol. De beweging is ook niet correct en tactmatig.
Lijkt ook niet rad. Maar het is een IJsje dus misschien zie je dan iets van ijslanderbeweging in waar hij dan een beetje in valt. Ik vind m ook scheef (niet goed in lengtebuiging) lopen.
Hier word ik niet warm van. Maar lol met je knol is ook oke.

Ik volg een cursus bij deze dame, haar paard is hypermobiel - terwijl ijslanders van zichzelf al veel mobieler zijn dan 'gewone' paarden. Paard kwam compleet in de kreukels ze heeft hem in de afgelopen jaren getransformeerd naar een stabiele ijslander waar ze mee kan lezen en schrijven. Spaanse pas vindt hij geweldig, dus als ie een oefening zat is, gaat ie de spaanse pas doen. Nu met 19 jaar beter dan ooit. Het zijn geen kunstjes - zij communiceert werkelijk met haar paard(en) ondanks haar eigen rotte lijf en een paard met veel issues. En tja - wat is hoog niveau? Wat mij betreft, de enige aan wie jij je moet bewijzen is aan je paard, de rest is ego gedoe voor de buitenwereld.

Ja precies!

Ik rij mijn spanjaard ook bitloos. we doen wat zijgangen, verzameling, etc.

Mijn lesgeefster zei onlangs: het niveau waar jullie op en aan werken, behaalt 99% van de ruiters niet eens. (na mijn opmerking dat ik soms het gevoel heb dat ik vrij "basic" rij, herhalende klavertjes vier, rondjes draf en een recht paard proberen krijgen, uberhaüpt in galop raken is ons doel van de dag).

Maar we werken wel aan reacties van het paard bij het optillen van een paar mm van je heup, bij het aanspannen van mijn achterste bilspier, bij het licht optillen van je borstbeen etc.

Ook ik heb een heel flexibel, enigszins hypermobiel én sensibel paard, die het me echt niet gemakkelijk maakt. En ik kan me voorstellen als iemand me ziet rijden dat ze idd gewoon een paard zien dat wat rondjes draaft, maar in die tijd ben ik wel aan het werken om dat rechterachterbeen nét iets meer te laten dragen, en dat linkervoorbeen nét iets meer naar buiten te laten landen, en om ze corrigeerbaar te maken, en te leren luisteren naar minieme hulpen én ondertussen mijn eigen lijf onder controle te krijgen en te houden.

Is dat hoog niveau? Wellicht niet, want ik kan momenteel niet eens een B-proef in een keer uitrijden (want soms raak ik de hoek achteraan de piste niet door :+ ). Maar ik hoop wel mijn paard hierdoor zo correct en gezond mogelijk te houden in een systeem waar ik ook volledig achter sta...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Duhelo schreef:
Is dat hoog niveau? Wellicht niet, want ik kan momenteel niet eens een B-proef in een keer uitrijden (want soms raak ik de hoek achteraan de piste niet door :+ ). Maar ik hoop wel mijn paard hierdoor zo correct en gezond mogelijk te houden in een systeem waar ik ook volledig achter sta...

Je zegt wel tegenstrijdige dingen nu. Je wil je paard zo correct mogelijk en gezond mogelijk houden, maar wat is dan correct? Correct is niet wat jij correct vindt. Soms kun je zelf wat dat betreft een beetje een tunnelvisie hebben voor wat voor jouw gevoel goed is.
Een geaccepteerde standaard voor de opleiding van rij/dressuurpaarden is het SKALA. Daar is de wedstrijdsport op gebaseerd. Die standaard heeft ook tot doel om je paard gezond te houden. In t algemeen krijg je die spiegel voor als je wedstrijd rijdt. Een paar ogen die meekijken of jij correct rijdt.
Als je in een B=proef niet correct de wending door kan dan kan dat 2 dingen betekenen: of je paard is niet gezond of je paard wordt niet correct gereden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Babootje schreef:
Als je in een B=proef niet correct de wending door kan

Ze heeft het niet over wending maar over de hoek door komen. Ik vermoed dat het paard respect heeft voor de persoonlijke ruimte van de plaatselijke bakkabouter ;)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

"In t algemeen krijg je die spiegel voor als je wedstrijd rijdt. Een paar ogen die meekijken of jij correct rijdt." is dat zo? Waarom is er dan zoveel krachtmisbruik in de dressuurwereld? Omdat juryleden het plaatje mooi moeten vinden en dat in veel gevallen weinig te maken heeft met het welzijn van het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Is er zoveel krachtsmisbruik of denken sommige dat? Want sommige mensen verwarren een contactteugel ook met kracht.

Ik ken namelijk zoveel verschillende rijstijlen van verschillende ruiters dat ik ze niet allemaal over 1 kam wil scheren. Zo'n teugeldrukmeter onderzoek of mee laten doen lijken me dan ook best heel interessant.

Duhelo, mijn ervaring is dat het met de Iberische paarden ook wel echt anders werken is. Inderdaad millimeter werk en je doet gauw teveel maar dat speelt wellicht ook mee bij dat gevoel. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Rex_Rolfo schreef:
Babootje schreef:
Als je in een B=proef niet correct de wending door kan

Ze heeft het niet over wending maar over de hoek door komen. Ik vermoed dat het paard respect heeft voor de persoonlijke ruimte van de plaatselijke bakkabouter ;)

klopt precies! die bakkabouters hebben een hééééle grote personal space, en met een pure adhd'er (zowel paard als ikzelf) heeft dat zijn uitdagingen.

Ik kan heel prima een hoek doorkomen, zowel normaal als in een zijgangvariant :+

@elisa: right! ? bij alle andere paarden dat ik gereden heb maakt het niet uit als ik bij wijze als een halve zoutzak ernaast ga hangen. Als ik vooruit vroeg gingen ze vooruit. Bij deze, oeffff, heb ik net een mooi appuyement, druk ik onbewust mijn heup een beetje naar beneden of span een andere spier een klein beetje aan en ik eindig aan de andere kant van de piste in een mix van zijgangen en een heeeeel erg beledigd paard, want hoe DURF ik dit te doen? :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Haha ja dat bedoel ik, dit is echt een ander level hoor qua trainen. :D Heel erg mooi en interessant en soms ook wel weer erg ingewikkeld. :+ Wel heeeeeel leerzaam!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

miereneter schreef:
Goldman schreef:
´...Het is nog niet bewezen dat het kan en er zijn vele die geloven dat het kan en andere weer niet. Maar je kunt het zelf proberen als uw een eigen paard of pony heeft kunt uw aan de bak,stap 1 letter A stappen ,draven ,galoperen,dat gaat,maar nu komen we bij de dressuur oefeningen,Stellinglopen is je paard/pony bewust in zijn eigen voet sporen laten lopen. (Deze oefening (Stellage/stelling lopen/rijden) is er om uw en U equus mentaal en fysiek te verenigen,een eenheid te vormen zowel fysiek als mentaal ) Het equus/paard loop altijd in 4 sporen van uit nature,eerst zet het equus zijn linker voor voet naar voren gevolgd door zijn/haar rechter achter voet,dan komt het rechter voor voet naar voren gevolgd door het equus zijn/haar linker achtervoet. Het equus loopt dus kruiselings,maar als uw goed oplet dan ziet uw dat als het equus loopt,altijd zijn achter voeten zet in de voet afdrukken van de voorste voeten . ( in zand is het goed zichtbaar als de bak is glad getrokken) Om dat uw het over dressuur heeft is dit zelf letter B (Stellage/stelling rijden) normaliter gebruikt men hier bot sporen voor met een enkel gebroken trens,martingaal,en staartriem. Als uw merkt dat het equus als het ware aan uw kleeft/vasthoud tijdens het bitloos rijden,dat betekend,dat er goed contact is met elkaar en dat hij/zij uw vertrouwd heeft. Gebruik daarom martingaal,en staartriem,omdat het equus als een kind in een kinder looptuigje is,welke uw mee neemt uit wandelen in de schone edele bewegingen van de dressuur kunst.Tijdens het rijden met zadel hoofstel martingaal en staartriem. Deze heeft uw nodig om uw equus mee tenemen en te begeleiden naar voren naar achteren,en zijwaarts (schouder binnen/buiten waards,renvers/travers), om verder te gaan naar letter C. Onthoud dat het tuigage het belangrijkste leidt middel is om te berijken wat uw wilt met het equus zonder bit,zonder deze zal het equus weigeren omdat het leidt middel de tuigage niet correct is. Veel succes en veilig rij plezier toe gewenst.

Ik weet niet wat ik moet zeggen. Dit is een wonderlijk stukje tekst. Zeer statig en soms bizar taalgebruik en tegelijk vol fouten. Is dit Google translate van het een of ander, Goldman?

Mijn equus, die bitloos wordt gereden, weigert overigens niks, daar is geen staartriem voor nodig.

Je bent niet de enige hoor, ik heb 2x poging gedaan deze lap tekst te ontcijferen. Conclusie: bizar stuk tekst waar je niks aan hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

De optie bakkabouters had ik niet meegenomen. :D
Ik mat het even af aan het filmpje van de ijslander die ik dus zeker niet correct vind lopen.
Maar wel oplosbaar hoop ik?

Maar het is wel waarom ik wedstrijd rijden belangrijk vindt. Het houdt een spiegel voor.

"Zoveel krachtsmisbruik in de paardensport" is zwaar overtrokken.
Als ik kijk naar de lokale en regionale wedstrijden, dan zie ik dat zeker niet. En als er dan iemand zit te rukken en te plukken aan zn paard dan wordt dat met lage punten afgestraft. Er is controle op te strak zittende neusriemen en op sporen. (Dat is een verbetering t.o.v. vroeger).

Als je nooit wedstrijd rijdt dan weet je niet of dat wat jij zit te doen op je paard correct is. Of zelfs, of je uberhaupt wel correct les krijgt.

Duhelo

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

@babootje : geen probleem hoor, mijn tekst kon inderdaad helemaal anders opgevat worden inderdaad.

Wat je eronder beschrijft is denk ik wel net het pijnpunt in de paardensport. Iedereen denkt natuurlijk het goed te doen, en iedereen heeft ook commentaar op elkaar.

De wedstrijdsport zijn in de krul getrokken paarden
Klassieke dressuur zijn paarden die enkel min of meer kunnen verzamelen en niet meer vooruit kunnen
de naturals wil je al helemaal niet naar kijken want die paarden lopen enkel maar als een hert

etc.

Als ik persoonlijk kijk naar de huidige wedstrijdsport, dan zie ik hoe IK het niét wil doen. Ik ga hier in de buurt vaak in een fancy piste gaan rijden, heel veel springruiters. En ik zie hier mensen die echt oprecht hun paard graag zien, staan te tutten voordien, paard nadien belonen met speciale appelpartjes en knuffels etc. Maar als je ze dan ziet rijden, dan bloeden mijn ogen soms. Maar wellicht denken zij dat ook van mij, die alternatieve met haar spanjaard die haar paard wat laat heen en weer wiegen en daar erg gelukkig mee is. En als het paard na twee zijgangen wat stressontlading doet door als een idioot te gaan headshaken en met de lippen te flapperen, vindt ze het nog grappig ook. Iedereen gaat er natuurlijk van uit dat hun manier de juiste is, en de lesgevers daarvan ook.

Ikzelf vind het niet nodig om wedstrijden te gaan rijden om te bepalen of ik correct rij, daarvoor kies ik mijn lesgevers en meesters voor uit. Maar dat wil niet zeggen dat dat the way to go is natuurlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

pluisje88 schreef:
Inderdaad ik dacht hetzelfde gisteravond.. mijn paard loopt een nette travers, aan een hoifdstel, Kaptoom, stalhalster, neckrope of in liberty, zowel als ik erop zit als als ik ervoor sta.. geen bit, martingaal (die heeft sowieso geen toegevoegde waarde bij dressuur) of staartriem voor nodig..

Oke maar even advocaat van de duivel.. Zou een jury die travers van jou ook zo netjes vinden? Of ziet die een paard die een kunstje doet / half uit elkaar valt / op de voorhand loopt / taktfouten maakt / valse knik laat zien / kantelt / een plank blijft / niet op 4 sporen loopt / impuls verliest? Want als mensen zichzelf gaan beoordelen, komt er nogal regelmatig een gebrek aan objectiviteit en beoordelingsvermogen om de hoek kijken.

Daarnaast zie je toch vaak dat paarden die bitloos worden gereden, zwaardere hulpen nodig hebben en zich er makkelijker vanaf maken. Als je dan een bitloze easy peasy uit elkaar sjoktravers gaat vergelijken met een wedstrijdttravers met bit, dan is de vergelijking niet helemaal eerlijk. Want met bit kan je ook super vriendelijk een ietswatoptraverslijktmaarhetnietechtis laten zien op een zeer licht en vriendelijk contact. Lichter dan bitloos wellicht.

Ik denk echt wel dat gemiddeld genomen bitloze ruiters minder vragen van het paard, en sneller tevreden zijn. Minder verzameling, minder impuls, minder buiging, minder aanspanning, minder oprichting. En de toppers die dat wel kunnen, zijn zover ik weet meestal opgeleid met bit. Dus het blijft wel behoorlijk appels met peren vergelijken. Pas als er iemand in de ring op hoger niveau dezelfde kwaliteit laat zien met een bitloos opgeleid paard, kunnen we gaan vergelijken. Tot die tijd vind ik het gewoon 2 totaal verschillende hobbies.

pluisje88

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:33

Dorine jouw post staat vol met vooroordelen over mij en over een paard dat je nog nooit gezien hebt. Best interessant…