Dressuur EK 2025 Crozet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Dressuur EK 2025 Crozet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:29

Zij werd echt wel afgestraft in de landen wedstrijd waar ze problemen had met de piaffe een paar keer. In de kur was hij echt vreselijk gespannen maar alsnog laat hij wel veel kwaliteit zien tussendoor.

Nou inderdaad MisterA, mee eens.. dat heeft Justin ook beter voor elkaar. Fijne muziek die het paard ondersteund. En inderdaad hoeft het niet te hard te staan allemaal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:38

Ik vind de galop onderdelen en met name de uitgestrekte galop van glamourdale wel fenomenaal <3

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:52

oji schreef:
Ik vind de galop onderdelen en met name de uitgestrekte galop van glamourdale wel fenomenaal <3

En de stap is wel wat minder. Dat kunnen de meeste L.L. afstammelingen niet.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:53

Elisa2 schreef:
Zij werd echt wel afgestraft in de landen wedstrijd waar ze problemen had met de piaffe een paar keer. In de kur was hij echt vreselijk gespannen maar alsnog laat hij wel veel kwaliteit zien tussendoor.

Nou inderdaad MisterA, mee eens.. dat heeft Justin ook beter voor elkaar. Fijne muziek die het paard ondersteund. En inderdaad hoeft het niet te hard te staan allemaal.

Ik heb het ook niet meer over recente proeven hoor. Maar ik heb haar een hele tijd terug proeven zien winnen waar de tweede beduidend foutlozer reed.
Maar goed, les gouts et les couleurs...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:26

Oh zo, ja het blijft een jurysport..ik zag nu ook combinaties waarbij ik me af vroeg waarom ze zulke hoge punten kregen en anderen niet. Het is soms jammer dat we de protocollen niet kunnen lezen denk ik.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:28

Afgelopen weekend was vooral5 de piaffe wel een dingetje ( kwam niet veel). In de kür had ze m er scherper aan staan, maar daar ging ie dus net over het randje vooral in de piaffe .

Verder eens wbt dat sommigen harder afgestraft lijken te worden als anderen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:55

Elisa2 schreef:

En wat voor muziek ook bij Justin. Wat een opener zeg. Daar hield je van meet af aan je adem bij in. Ik ben sowieso niet zo van die moderne muziek bij de kür. Misschien ben ik daar wat ouderwets in :o

Echt genoten en ontroerd door Zonik Plus en Justin. Wat een instelling heeft dat paard zeg. Zo zuur van die storingen, anders was het echt een monsterscore geweest. Ben heel benieuwd hoe ze het verder gaan doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:56

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

En wat voor muziek ook bij Justin. Wat een opener zeg. Daar hield je van meet af aan je adem bij in. Ik ben sowieso niet zo van die moderne muziek bij de kür. Misschien ben ik daar wat ouderwets in :o

Ik herken wel wat je zegt. Vind het op een bepaalde manier juist ook heel rustgevende muziek en er is iets wat er, iig bij mij, voor zorgt dat het je echt pakt/meeneemt/raakt ofzo. Beetje moeilijk omschrijven.
Vind veel overgangen in kürs met moderne muziek ook niet altijd even mooi en soepel en vind dat dan toch al sneller afleiden van het beeld van de kür. Maar ieder z'n ding natuurlijk, maar er zou van mij ook wel weer iets meer klassiek in mogen en zo oud ben ik ook nog niet haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:01

Daar ben ik het mee eens, ik vond de kur muziek vroeger mooier/ beter. Zoals Edward Gal die had altijd prachtige kuren met een mooie opbouw er in. Dat brengt een paard tot z'n recht ipv druk gestuiter van disco muziek of tientallen muziek overgangen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:18

Ligt het aan mij of zijn wij nou niet meer zo goed als vroeger?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:03

Goed waarin?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:08

In dat van die muziek kan ik me wel vinden. Ik vind dat uptempo weleens leuk als alles ook perfect loopt. Maar het ziet er al snel rommeliger en chaotischer uit. Ik ben dan ook weer helemaal niet van de echt klassieke muziek maar ik vind filmmuziek wel fijn, of bv pianocovers van gewone liedjes.

En ik denk altijd: ikzelf wordt al nerveus van zo´n uptempo muziek, zouden die paarden dat ook niet hebben? Dan lijkt me rustige muziek in een drukke baan wel fijn, tenzij je er natuurlijk wat extra pit in wil rijden ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:53

Elisa2 schreef:
Goed waarin?

Vroeger behaalden we toch vrijwel altijd een podiumplaats? Of ik moet het fout hebben hoor, excuses dan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:16

Oooh zo, nouja een bepaalde manier van rijden wordt gelukkig niet meer gewaardeerd. En Nederland verkoopt helaas hun goede paarden steeds.

Nu zijn er een aantal jonge paarden vastgelegd door NOP. McLaren, Mauro en Magnum.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:34

Waidida schreef:
In dat van die muziek kan ik me wel vinden. Ik vind dat uptempo weleens leuk als alles ook perfect loopt. Maar het ziet er al snel rommeliger en chaotischer uit. Ik ben dan ook weer helemaal niet van de echt klassieke muziek maar ik vind filmmuziek wel fijn, of bv pianocovers van gewone liedjes.

En ik denk altijd: ikzelf wordt al nerveus van zo´n uptempo muziek, zouden die paarden dat ook niet hebben? Dan lijkt me rustige muziek in een drukke baan wel fijn, tenzij je er natuurlijk wat extra pit in wil rijden ;)

Ik moet er misschien ook bij zeggen dat ik klassieke muziek echt schitterend vind. Heb vaak genoeg op de achtergrond klassiek of inderdaad filmmuziek aanstaan.

Ik denk niet dat Nederland per se hun goede paarden verkopen. We hebben behoorlijk veel echt goede paarden lopen die op dat niveau kunnen presteren. Maar we zijn qua ontwikkeling van de rijstijl heel erg achter gebleven op de andere landen, en ik denk dat de jonge ruiters en amazones niet genoeg kansen zijn/worden gegeven. Maar dat laatste kan ik zomaar verkeerd hebben hoor. Zo goed volg ik het nou ook weer niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 08:36

Rowena Weggelaar heeft net een mega kans gehad?

De rijstijl is echt heel erg veranderd, gelukkig is er nu nog maar een enkele die op druk rijdt waar dat een paar jaar geleden de norm was. Maar bijvoorbeeld een Emmelie die deed het heel goed met Indian Rock en kon een paar keer goed boven de 80% scoren..maar paard verkocht.

Maar als je een team zou hebben met Hermes in goed wedstrijdritme en bijvoorbeeld een Indian Rock dan heb je er in ieder geval twee die boven de 80% kunnen scoren.

Zantana en Luxeriousz komen er aan en zijn ook hele goede paarden, Marieke heeft ook nog een goede Glamourdale maar die zijn nog jong en hebben nog een paar jaar nodig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:22

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Laat ik het anders zeggen, de oudere garde laat de "jongere" garde geen kansen toe. En dan doel ik op een Gal en Minderhout die al alles gereden hebben wat er te rijden valt, en dan toch nog een keer de OS moeten rijden met paarden die niet in het wedstrijdritme lopen. Ik snap hoe de selectiecriteria in elkaar steken, maar ik vind het echt een onsportieve aanpak vanuit hun. Maar ook het niet gunnen van goede paarden (Anky bijvoorbeeld met de hengsten die daarnaartoe gaan).

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook zeggen, dat het in de landen om ons heen niet anders is. Isabel Werth, Patrik Kittel, Carl Hester (al rijdt die meestal niet bovenin mee), komen ook nog steeds voor hun landen uit. En een Werth rijdt nog mee voor het podium vaak, maar een Engeland en de andere ruiters van Duitsland rijden ook afwisselend bovenin of niet. Vind het eigenlijk wel leuk zo. Je weet vooraf in ieder geval niet wie er in de top drie gaat eindigen. Er was nog een tijd dat je zeker wist dat Werth zou winnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:06

Ja die strijd is alleen maar spannender geworden.

Maar Isabel heeft een hele goede sponsor, dus dat is wel degelijk anders. Die kan kwaliteitsvolle paarden behouden.

Anky heeft maar twee hengsten gehad? Maar die rijdt geen wedstrijden meer.

Ik zie niet zo wat jij schrijft, Jonna Schelstraete is ook in opkomst met Iron Man en Gladiator met Geert Jan Raateland doet het ook goed.

Bij de OS zijn idd de Glock paarden en ruiters geselecteerd. Nouja een dan, want de ander was gewoon echt niet goed genoeg. Maar hun hadden ook een goede sponsor en daarom goede paarden. Dat is nu ook anders geworden.

Het niveau over het algemeen in de andere landen wordt ook hoger. België doet het goed maar daar lopen ook twee veteranen van paarden. Flambeau die vroeger echt niet makkelijk was maar waarbij alles meer op z'n plek lijkt te vallen en die Vivaldi. Als die twee weg vallen wordt het ook weer lastiger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:27

Ik heb inderdaad ook het idee dat het juist nu de tijd is van de jongere/nieuwe garde. De OS was imo raar qua selecties, maar als ik de selecties na de OS bekijk, is dat best divers en zie je ook namen die in de tijd van Anky, Gal en Minderhoud echt geen kans zouden krijgen (bijvoorbeeld een Jonna Schelstraete, maar ook Thamar Zweistra, Marieke vd Putten en Rowena Weggelaar).

We hebben nog steeds veel goede ruiters en goede paarden, maar zowel (een deel van) de ruiters als de paarden zijn gewoon nog 'groen' op dit topniveau, het heeft tijd nodig om routine op te bouwen en paarden te bevestigen. Naast dat er ook qua rijstijl in Nederland verandering plaatsvindt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:30

Elisa2 schreef:

Maar Isabel heeft een hele goede sponsor, dus dat is wel degelijk anders. Die kan kwaliteitsvolle paarden behouden.

Ik zie niet zo wat jij schrijft, Jonna Schelstraete is ook in opkomst met Iron Man en Gladiator met Geert Jan Raateland doet het ook goed.

Bij de OS zijn idd de Glock paarden en ruiters geselecteerd. Nouja een dan, want de ander was gewoon echt niet goed genoeg. Maar hun hadden ook een goede sponsor en daarom goede paarden. Dat is nu ook anders geworden.

Het niveau over het algemeen in de andere landen wordt ook hoger. België doet het goed maar daar lopen ook twee veteranen van paarden. Flambeau die vroeger echt niet makkelijk was maar waarbij alles meer op z'n plek lijkt te vallen en die Vivaldi. Als die twee weg vallen wordt het ook weer lastiger.

België komt wel net op in de dressuur waar NL jarenlang aan de top gestaan heeft en ruim de tijd gehad heeft om een bredere basis op te bouwen.

Ergens is het dan toch mis gegaan imo. NL heeft nogthans in het algemeen een veel beter doorstroom-systeem dan België om die bredere top te krijgen. België zou daar best wat van kunnen leren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:12

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

België komt wel net op in de dressuur waar NL jarenlang aan de top gestaan heeft en ruim de tijd gehad heeft om een bredere basis op te bouwen.

Ergens is het dan toch mis gegaan imo. NL heeft nogthans in het algemeen een veel beter doorstroom-systeem dan België om die bredere top te krijgen. België zou daar best wat van kunnen leren.

Fair point, ook in de springsport hebben wij eigenlijk al jaren geen brede top, (België wel), en in de dressuur ook niet. Ik vind België over het algemeen wel in alle facetten veel meer go en een goede mix van jong en oud hebben zowel in de sport als fokkerij en daar plukken ze de vruchten van.
En soms is het ook 'geluk' hebben dat je op hetzelfde moment meerdere combi's hebt die tegelijkertijd hun hoogtepunt hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:49

Ayasha schreef:

Eens.
Kijk Zweden bijvoorbeeld. Doen het niet onverdienstelijk.
Belgen rijden netjes en hebben nu een combinatie die 80% kan scoren.
Duitsland heeft 3 combinaties die 75 of meer kunnen rijden. En dat al jarenlang.

Er komen weer jonge veelbelovende combinaties bij. Maar of die het waar kunnen maken...en nu zit NL zonder topcombinatie .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:51

Dat komt wel weer. Bijna geen enkele ruiter heeft een sponsor als Madeleine Winter-Schulze achter zich staan. Ze moeten het bijna allemaal doen met eigenaren die toch op een of andere manier hun geld terug willen verdienen, toch iig in Nederland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:00

Ja Nederland is een handelsland, goede paarden worden snel verkocht.

Maar goed, Dinja is natuurlijk een toptalent en deed het met Hermes goed. Mauro en McLaren hebben ook al veel talent laten zien en zijn betere paarden dan Hermes qua kwaliteit. Dus als ze die gaat starten, daar verwacht ik veel van.
En die zijn gelukkig vastgelegd door NOP.

Marieke en Thamar zouden misschien nog wat meer kunnen ontwikkelen als ruiter zijnde en sowieso de combinaties die ze nu hebben zit nog genoeg groei in.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:45

Mooie proef van de sympathieke Justin en z'n plaatje van een Zonik. Maar het doet me ook een beetje denken aan Edward met Totilas; toen die de eerste keren z'n kür reed destijds was het ook een sprookjes combinatie...