Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:14

Suzanne F. schreef:
Ik heb zelf de meeste moeite met combinaties waarbij alles het ‘net niet’ is. Vaak beetje simpele krabbelbeestjes die gewoon rondlopen met net iets te weinig impuls, net niet nageeflijk, weinig tot geen verruimingen laten zien, gewoon braaf een proefje doorhobbelen zonder uitstraling en zonder echte hoogte en dieptepunten. Dan val je al snel in: Tja doe maar een 6. En dan wordt het een 5’jes en 6’jes proef met een enkele 7 omdat hij zo braaf stilstond. Ik vond dit lastig om te jureren en om dan zelf positief te blijven en gemotiveerd als jurylid te blijven. En als je dan een groep krijgt met 90% procent van dit soort proeven dan ben je een 6’jes jury die dag. Terwijl ik ook iemand van de extreme cijfers ben. Maar die kon ik maar zelden kwijt.

Heel herkenbaar hoor :) En als je die combinaties op een kleine wedstrijd 2x voor je neus krijgt...........,
dan rij ik naar huis en denk ok dit snel vergeten. Weet ook wel dat die combinaties het niet doen om jou als jury te pesten maar je hebt wel eens zo'n dag. :o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:17

Lithya schreef:
denisesilver schreef:
Tuurlijk mag dat, maar ik ben op die manier "opgevoed" om dat niet te doen om de jury niet tegen het been te stoten. Geen toelichting op een protocol heb ik echt een hekel aan. Hoeft niet bij elk punt, vooral als het door het algehele gaan van het paard komt, maar zet dan een opmerking onderaan de coupon.

Netjes uitleg/toelichting vragen is toch niet tegen het been stoten? Dat doe je al je veroordeeld. Als je vraagt zou u mij misschien kunnen uitleggen hoe u tot deze punten bent gekomen, zodat ik er van kan leren is heel wat anders dan je zegt dat de punten niet kloppen.

Al eens meegemaakt dat een amazone mij vertelde dat ze toch overal veel hogere punten reed en nog nooit zulke lage punten had gehad, ze nam het nogal hoog op en haar oordeel was al klaar het lag aan mij en niet aan haar proef. Waarop ik zei: ik heb gezien dat de proef gefilmd werd. Ws heb jij zelf ook het filmpje al gezien? Zullen we het protocol er eens bij pakken en gezamenlijk de proef doornemen? Dat wilde ze niet, dan zakt mij de broek af. Dan heb je de kans om het in zijn geheel door te nemen en dan blijkt dat er alleen gal gespuugd moet worden. Gelukkig raak in mijn motivatie daardoor absoluut niet kwijt want er staan heel veel ruiters tegenover die heel reeel zijn. En ik zal een volgende keer ook absoluut weer openminded naar haar proef kijken en beoordelen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:21

Ja ik kan me ook voorstellen dat dat als jurylid ook niet altijd leuk is. Ik neem zelf af en toe praktijkexamens af en ik vind het ook het mooiste dat je iedereen kan laten slagen. Dat het kwalitatief goed is wat ze laten zien. Word ik ook veel blijer van.

Ik ben soms wel zo’n ruiter met 5-jes en 6-jes maar wij moeten toch echt dit op locatie zien te verbeteren want thuis lukt het beter. Sorry jury’s we doen enorm ons best en zijn al enorm verbeterd juist door de wedstrijden en de feedback die we dan van jullie krijgen dus heel erg bedankt daarvoor want door de wedstrijden weten we juist goed waar we aan moeten werken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:25

Het hoeft toch ook niet gelijk allemaal perfect te zijn? Vooral het groeiproces is belangrijk. Laten we dat ook vooral niet vergeten.

En om te kunnen groeien is zelfreflectie heel belangrijk. De ene jury vindt dit, de andere dat maar globaal gezien als vaak dezelfde dingen op een protocol staan dan klopt dat gewoon.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:28

Elisa2 schreef:
Het hoeft toch ook niet gelijk allemaal perfect te zijn? Vooral het groeiproces is belangrijk. Laten we dat ook vooral niet vergeten.

En om te kunnen groeien is zelfreflectie heel belangrijk. De ene jury vindt dit, de andere dat maar globaal gezien als vaak dezelfde dingen op een protocol staan dan klopt dat gewoon.

Eerste deel: wat fijn dat je dat zegt want ik vind mezelf soms echt een kneus op wedstrijd maar toch als je het over een jaar ziet zijn we zo gegroeid en dat probeer ik dus ook zelf voorop te zetten. Ons eigen proces.

En ja ik vind dus al met al het altijd heel erg kloppend. En ook wel eens dat ik dacht: oh wauw dat is vriendelijk gejureerd. En ook wel eens niet natuurlijk maar zo denk ik zelf dat het gemiddelde dus gewoon altijd klopt. Zo ervaar ik het dus in ieder geval wel

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:31

Rizette schreef:
Al eens meegemaakt dat een amazone mij vertelde dat ze toch overal veel hogere punten reed en nog nooit zulke lage punten had gehad, ze nam het nogal hoog op en haar oordeel was al klaar het lag aan mij en niet aan haar proef. Waarop ik zei: ik heb gezien dat de proef gefilmd werd. Ws heb jij zelf ook het filmpje al gezien? Zullen we het protocol er eens bij pakken en gezamenlijk de proef doornemen? Dat wilde ze niet, dan zakt mij de broek af. Dan heb je de kans om het in zijn geheel door te nemen en dan blijkt dat er alleen gal gespuugd moet worden. Gelukkig raak in mijn motivatie daardoor absoluut niet kwijt want er staan heel veel ruiters tegenover die heel reeel zijn. En ik zal een volgende keer ook absoluut weer openminded naar haar proef kijken en beoordelen.

Wist tenminste over welke amazone het ging. Deze wist echt niets. Dat voelt best naar. Een jury gaan vertellen dat de punten hoger hadden gemoeten….

Heb veel geschreven en weet daarom dat het beeld en gevoel soms best kunnen verschillen. Je hebt als jury ook maar erg kort om een cijfer te geven. Mij is altijd verteld: tel al je punten op, deel dat door het aantal starts en je hebt de punten waar je dat seizoen recht op had.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:33

Lithya schreef:
Mij is altijd verteld: tel al je punten op, deel dat door het aantal starts en je hebt de punten waar je dat seizoen recht op had.

Goeie!

ivy_power89

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:56

Ik heb niet alle pagina's gelezen dus excuus als ik iets herhaal

Ik mag jureren tm M2, en heb regelmatig discussies met mensen zonder jury achtergrond, welke wel in de basissport rijden.
Dat er gezegd wordt, ja de proef ging echt zo fijn, maar de punten lieten wat anders zien. En dan ligt het altijd aan de jury.
Hand in eigen boezem steken is men niet zo goed in, een zondebok zoeken daarintegen wel.

Ik heb echt geen voorkeur qua ras. Ik heb zelf een volle fries en nog 2 met gedeeltelijk fries bloed. Ik zou dus de laatste zijn die een "hekel" zou hebben aan een fries oid.
Maar het is voor elke jury fijn om naar een goed bewegend paard te kijken, dan naar een fjord met korte pootjes denk ik.

Ik kijk naar de basis bewegingen van elk paard, waarbij ik vind dat je als jury wel een dusdanig inschattings niveau moet kunnen hebben om te zien wat een paard er minimaal uit moet kunnen halen.
Want ook die fjord met korte pootjes moet toch wel minimaal een hoefbreedte kunnen overstappen in een middendraf.
Ik zie op instagram ook wel mensen met ijslanders die dan boos worden dat ze laag scoren op de galop, waarbij ik na het zien van bewegend beeldmateriaal echt verbaasd ben dat mensen dit zelf niet begrijpen....

Als je welk paard dan ook LOS in het lijf kunt laten bewegen, dan lukt het met elk normaal bewegend paard (dus gangen paarden bedoel ik hier niet mee) een fatsoenlijke middendraf of midden galop te rijden.
Kort bewegende paarden kunnen ook echt wel bijv een travers of contragalop rijden, maar het is vaak de kunde van de ruiter die dit dan in de weg zit.
Ik denk dat veel collega juryleden het er wel mee eens zijn dat we veel strak gereden paarden tegen komen, en dan lukt het met een normaal bewegend paard ook niet om er fatsoenlijke middengangen uit te rijden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:02

Rizette schreef:
Wat ik ontzettend jammer vindt is dat heel veel ruiters heel veel punten laten liggen in het niet rijden op de bordjes. Geen rechte A-C lijn of iets er naast tot wel twee meter. Geen ronde voltes. Niet de juiste grootte van voltes. Overgangen op de verkeerde plek. Geen stelling en buiging rijden. Of heel minimaal en hoeken vergeten te rijden. Niet al voor een overgang doorzitten maar in de overgang gaan doorzitten. Handen niet rechtop, hakken niet laag. Scheef zitten. Gehele proef veel achter de loodlijn en te diep en geen enkel moment zien dat er moeite gedaan wordt om dit te verbeteren. Constant op het verkeerde been lichtrijden. Daar zijn veel dingen bij die in een F proefje op de manege al geen voldoende scoren en dan rijdt men in het M de volte nog niet rond. Dat je ziet dat men wel weet dat de volte rond moet maar dat het nog niet lukt daar heb ik zeker begrip voor maar gewoon de weg niet weten of niet de moeite nemen vind ik doodjammer van de punten en van alle inzet. Dat zijn toch veel dingen die je nog naast je paard kunt oefenen zelfs. En dit heeft helemaal niets te maken met de gangen of vermogens van het paard.

Zal ik eens heel eerlijk zijn? Ik weet pas sinds vorig jaar hoe ik een echt goede gebroken lijn moet rijden :o
Rij gelukkig pas 19 jaar paard :')

Ik denk dat bij dit soort dingen in de lessen wat wordt laten liggen. En ik denk dat voor de meeste instructeurs iets zo vanzelfsprekend is dat ze er soms niet bij stilstaan. De a-c lijn oprijden is ook zoiets. Ik kon dat alleen over het midden als buiten de bak gestart werd. Vorig jaar pas geleerd bij het laatste bordje op de lange zijde al te gaan kijken.

En sommige dingen zijn expres hoor. Bij het paard van mijn zus pakte ik de teugels al voordat het moest terug op bij het halsstrekken en stap verruimen. Dat paard had zo'n lange zware hals, dat ik anders gewoon niet op tijd zou zijn :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:05

Rizette schreef:
Wat ik ontzettend jammer vindt is dat heel veel ruiters heel veel punten laten liggen in het niet rijden op de bordjes. Geen rechte A-C lijn of iets er naast tot wel twee meter. Geen ronde voltes. Niet de juiste grootte van voltes. Overgangen op de verkeerde plek. Geen stelling en buiging rijden. Of heel minimaal en hoeken vergeten te rijden. Niet al voor een overgang doorzitten maar in de overgang gaan doorzitten. Handen niet rechtop, hakken niet laag. Scheef zitten. Gehele proef veel achter de loodlijn en te diep en geen enkel moment zien dat er moeite gedaan wordt om dit te verbeteren. Constant op het verkeerde been lichtrijden. Daar zijn veel dingen bij die in een F proefje op de manege al geen voldoende scoren en dan rijdt men in het M de volte nog niet rond. Dat je ziet dat men wel weet dat de volte rond moet maar dat het nog niet lukt daar heb ik zeker begrip voor maar gewoon de weg niet weten of niet de moeite nemen vind ik doodjammer van de punten en van alle inzet. Dat zijn toch veel dingen die je nog naast je paard kunt oefenen zelfs. En dit heeft helemaal niets te maken met de gangen of vermogens van het paard.

Ik ben daar echt altijd in gedrild. Oke mijn houding is niet meer zo goed als vroeger door ziekte maar op letter rijden kan ik nog steeds. En soms gaat de ac lijn mis (en soms zit de jury er zelf 2 meter naast....) en dat is dan mijn fout. Ik oefen het wel vaak want dat is eigenlijk een makkelijk punt net als alle.hoeken rijden, oefeningen en overgangen ook echt voorbereiden en op letter idd.

Het nadeel van een paard dat goed kan halsstrekken is wel dat je dat ook in dezelfde tijd op moet pakken als 1 die amper daalt. Daar loop ik tegen aan, wel.dik cijfer voor halsstrekken maar niet snel genoeg op kunnen pakken (ook door ziekte en beperkingen dus maar ook omdat het gewooneen flink stuk is als.ze echt tot knie hoogte dalen en je terug moet naar oprichting haha)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:12

Elisa2 schreef:

Je noemt daar een van de belangrijkste dingen die nodig zijn om te groeien! Doet me denken aan een paar jonge dames die inmiddels met de pony van B naar Z2 en zelfs hoger(met nu paard) gekomen zijn.
Door de jaren heen zag ik ze groeien en waardoor: Zelfreflectie, nuchtere ouders en eerlijke en goede instructeurs.
Voorbeeldje: zo'n meisje van 11 wilde na de prijs uitreiking wat vragen/zeggen waarop moeder zei 'nou daar staat je jury hij eet je heus niet op' en gaf dochter een duwtje in mijn richting. Op mijn vraag of ze boos op me was(M2 proef liep niet zo lekker, net geen winst) kwam dit geweldige antwoord: 'nee hoor ik wil U even bedanken want U heeft tenminste gezien dat ik heeeeel hard geoefend heb op de keertwendingen dus ik ben zonder winst toch hardstikke blij met de 6,5 en de 7,5 voor de keertwendingen.
Daar kan ik nu nog met plezier aan terug denken, vooral omdat ze inmiddels Z2 pony's en daarna ZZZ met paard gehaald heeft. Zulke ouders/instructeur ben ik als jury ook dankbaar.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:39

Ik heb in mijn leven meerdere malen meegemaakt dat er commentaar op mijn coupon stond waardoor ik ervan overtuigd was dat de coupons waren verwisseld. Gevoel klopte dan niet met de punten. Dat kan natuurlijk. Geen probleem. Maar als je een onvoldoende krijgt voor het aanspringen met als commentaar 'verkeerde galop' en je weet 100% zeker dat je niet verkeerd bent aangesprongen, dan krijg je toch het vermoeden dat er iets mis is gegaan... Als je proef niet op film staat, dan is het gewoon pech en op naar de volgende proef.

Mijn moeder sprong in de L1 eens net na de hoek aan in galop. Prima aangesprongen, maar net te heel iets voorbij K. Deed het vervolgens opnieuw (reed volte) om paard scherper te maken met het idee dat opleiding belangrijker was dan punten. De jury gaf een 1 voor het aanspringen en natuurlijk de -2 voor de volte. Met invoeren van de punten werd dat een hele toestand, omdat het systeem geen-1 snapte. Ik vind dat dan vrij streng voor een L1 proef, maar het klopt wel dat de oefening niet op de gevraagde plek is uitgevoerd...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:48

_Lorette_ schreef:
Ik heb in mijn leven meerdere malen meegemaakt dat er commentaar op mijn coupon stond waardoor ik ervan overtuigd was dat de coupons waren verwisseld. Gevoel klopte dan niet met de punten. Dat kan natuurlijk. Geen probleem. Maar als je een onvoldoende krijgt voor het aanspringen met als commentaar 'verkeerde galop' en je weet 100% zeker dat je niet verkeerd bent aangesprongen, dan krijg je toch het vermoeden dat er iets mis is gegaan... Als je proef niet op film staat, dan is het gewoon pech en op naar de volgende proef.

Is dit ook niet een van de redenen waarom de hoofdstelnummers zijn ingevoerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:08

CharleyT schreef:
Elisa2 schreef:

Je noemt daar een van de belangrijkste dingen die nodig zijn om te groeien! Doet me denken aan een paar jonge dames die inmiddels met de pony van B naar Z2 en zelfs hoger(met nu paard) gekomen zijn.
Door de jaren heen zag ik ze groeien en waardoor: Zelfreflectie, nuchtere ouders en eerlijke en goede instructeurs.
Voorbeeldje: zo'n meisje van 11 wilde na de prijs uitreiking wat vragen/zeggen waarop moeder zei 'nou daar staat je jury hij eet je heus niet op' en gaf dochter een duwtje in mijn richting. Op mijn vraag of ze boos op me was(M2 proef liep niet zo lekker, net geen winst) kwam dit geweldige antwoord: 'nee hoor ik wil U even bedanken want U heeft tenminste gezien dat ik heeeeel hard geoefend heb op de keertwendingen dus ik ben zonder winst toch hardstikke blij met de 6,5 en de 7,5 voor de keertwendingen.
Daar kan ik nu nog met plezier aan terug denken, vooral omdat ze inmiddels Z2 pony's en daarna ZZZ met paard gehaald heeft. Zulke ouders/instructeur ben ik als jury ook dankbaar.

Dat is mooi en dankbaar! :j

Daar gaat het eigenlijk om vind ik, willen blijven groeien en ontwikkelen want 1 leven is te kort om echt te leren paardrijden. Het is ook veel fijner om met een doel op wedstrijd te gaan als bijv. zorgen dat de keertwendingen goed zijn ipv voor winstpunten of winnen. Dan is de rest meer bijzaak wat kan mee of tegen vallen.

Ivypower, ik vind het wel mooi hoe jij het omschrijft en er in staat. De strak gereden paarden herken ik ook wel.

Melzazu, ik denk dat iedereen dat gevoel wel herkend van ooit in hun carrière. Ik wel in ieder geval. Maar je kunt jezelf maar beter onderschatten dan overschatten, op die manier valt het altijd mee. :D :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:59

Ik heb ooit eens een jury gehad die gewoon heel de proef naar zijn blad heeft gekeken. Wat ik zeker wist, omdat de mensen die aan de kant stonden te kijken dat konden beamen. Hij deed dat bij zo’n beetje iedereen. Maar goed, heb ook eens een 4 gehad voor een storing in de galop, waarbij het paard dat ik reed na de volte omsprong, in de hoek struikelde met de overgang naar draf, en ik hem moest redden door om het A bordje een cirkel te draaien. Buiten de bak dus. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:36

Lithya schreef:
_Lorette_ schreef:

Is dit ook niet een van de redenen waarom de hoofdstelnummers zijn ingevoerd?

Er kan ook verkeerde galop staan als je tussendoor een pas omgesprongen bent. Komt ook nogal eens voor. Een onderdeel eindigt pas bij het begin van het volgende onderdeel. De hele weg wordt gepunt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:12

_Lorette_ schreef:
Als ik de video's nu terugzie, snap ik eigenlijk niet waarom hij toen zo goed scoorde. Het leek niet echt ergens op. En dan ben ik helemaal geen spectaculaire paarden gewend. Toch wisten jury's hem te waarderen.

Zoeen heb ik ook gehad (heb ik nog). Maar toen had ik ook via de club een instructeur, echt zo'n typische dressuurman. Die echt van bloedje mooie beesten met beweging hield. En die had genoeg werkpunten voor mijn simpele beestje :+
Maar die moest ook verzuchten als hij die van mij zag lopen: dat ís toch gewoon fijn om naar te kijken. Hoe jouw paard daar gewoon lekker in balans zijn ding loopt te doen in alle eenvoud. Daar straalde toen het sympathieke gewoon vanaf. Geen spektakel, niets bijzonders. Maar gewoon een paard die heel taktzuiver zijn ding aan het doen is.
Dat is me altijd bijgebleven. Dat eenvoud ook iets moois kan zijn.

Overigens had ik daar altijd hooguit 1 winstpunt per proef mee. Deels omdat het gewoon geen bijzonder paard was. Maar zeker voor minimaal 50% omdat ik moest leren om beter mijn proeven door te sturen. Daar was óók heel veel winst te halen.
En dat ontdek ik nu dus pas :+ :') (40+) Hoeveel beter je kunt rijden als je echt weet hoe je met dat ene paard van het ene naar het andere onderdeel komt. Nou ja, nooit uitgeleerd dus.
Het zou eigenlijk heel interessant zijn om met die kennis nog eens een proef te rijden op dat paard. Zullen we maar niet meer doen. Hij is 29 en loopt alleen nog lekker buitenritjes.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-08-25 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:16

_Lorette_ schreef:

Mijn moeder sprong in de L1 eens net na de hoek aan in galop. Prima aangesprongen, maar net te heel iets voorbij K. Deed het vervolgens opnieuw (reed volte) om paard scherper te maken met het idee dat opleiding belangrijker was dan punten. De jury gaf een 1 voor het aanspringen en natuurlijk de -2 voor de volte. Met invoeren van de punten werd dat een hele toestand, omdat het systeem geen-1 snapte. Ik vind dat dan vrij streng voor een L1 proef, maar het klopt wel dat de oefening niet op de gevraagde plek is uitgevoerd...

Zoals je het nu verteld is die 1 wel erg laag, die min 2 klopt wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:29

Doubtless schreef:
In dit standpunt ga je er vanuit dat de dressuursport een inclusief uitgangspunt neemt. En dat is natuurlijk niet zo. Net als in de springsport of andere sport. Het gaat er niet om dat je het zo goed mogelijk binnen je mogelijkheden doet. Het gaat erom dat je zo hoog mogelijk scoort. En om dan even terug te komen op de eerdere vergelijking: Dan kan je beter met een racefiets fietsen dan met een bakfiets.

"Het zo goed mogelijk doen binnen je eigen mogelijkheden" is een heel mooi doel natuurlijk. Maar wel voor thuis, niet in de ring in concurrentie tegen anderen.

Hmmmm ik snap wat je zegt. Maar het triggert me wel.

Ik vind eigenlijk dat dressuur wel meer een inclusief uitgangspunt hoort te hebben dan andere disciplines. Omdat dressuur er voor het paard hoort te zijn. Dan kun je nog discussiëren of thuis-dressuur dan genoeg zou moeten zijn. Of dat daar ook dressuur wedstrijdsport bij hoort. Maar ik vind eigenlijk dat het voor de sport in het algemeen, hoe wij nu aankijken tegen dierwelzijn en inclusie in sport óók de wedstrijdonderdelen zo veel mogelijk open moeten staan voor ieder paard/ruiter.
Dus ergens mag het van mij gaan om 'zo goed mogelijk binnen je mogelijkheden'. Met dien te verstande dat een 6 dan ook prima is. Als een heel beperkt paard een oefening goed uitvoert mág een 6 genoeg zijn. Dat is namelijk een voldoende.

Springen is een beetje anders. Omdat het hout bepaalt of je het kunt of niet. Dus kán en mág je meedoen met een paard wat beperkt is. Maar dat wordt door de hindernissen zelf beperkt.
Springen is er minder 'voor het paard'. In die zin dat een paard niet perse beter wordt van springen, zeker niet als hij daar de fysieke kwaliteiten niet voor heeft.
Een paard wordt wél beter van afwisseling. En als we meer afwisseling kunnen stimuleren door springrubrieken uit te schrijven vanaf 40-50-60cm, dan juich ik dat dus ook toe. Ben allemaal welkom om eens iets anders te trainen en een parcoursje te komen rijden.
Of voor mijn part weer caprilli proeven terug brengen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:59

Ik weet niet of je met zulke springrubrieken afwisseling stimuleert. De meeste dressuurruiters zullen verder hobbelen in de dressuur. Een enkeling zal eraan meedoen, maar die kunnen bijvoorbeeld ook een oefenspringwedstrijd meepakken voor de afwisseling. Caprilli proeven lijken me wel interessant!

Een vriendin van ons die al ruim 50 jaar in de sport meedraait, heeft het vaak over het scheiden van professionele ruiters van de amateurs. Ik ben het daar zelf niet mee eens. Buiten dat die scheiding maken veel te lastig is, haalt dat het wedstrijd aspect er veel te veel uit imo. Een amateur kan prima boven een professional geplaatst worden. Maar goed, ik rijd nooit voor plaatsing.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:18

Helaas zien er genoeg jury's niet of een paard over de rug loopt. Of willen het niet zien? Gezien de jaren hoe er is gepunt in de topsport.

Dan wil men hier ook nog dat de jury in 5 minuten de bouw van het paard bekijkt en beoordeeld of het dier zijn maximale uit de proef haalt of niet?

Ik heb altijd dressuur gereden met de paarden die geen bewegingswonder waren.
Ja soms stond je boven een beter gebouwd paard. Vaak niet. En imo terecht.
Ik was met die paarden vaak de zesjes ruiter. En dat was dikke prima.
Nette proef, voor ons het maximale.
Mijn doel was betreft deelnemersveld voor de helft te plaatsen. En dat lukte meestal.

En als je dan niet kunt begrijpen dat een paard dat zijn oefeningen mooier kan en voor je staat.
Dan zou ik zeggen, niet op wedstrijd gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:26

Betreft scheiding, is niet te doen, waar ligt die grens?

Ja het is moeilijker bijvoorbeeld als je 1 paard een parcours start.
En de stalruiter van een bekende stal rijd er 4.
Die heeft alle lijnen al een keer gehad.
Of heeft al een mooie nuller in de barrage en rijd met paard 2 een scherpe tijd met kans op die balk, want hij heeft toch al een nuller.

Maar ik heb er ook wel eens 2 in dezelfde rubriek gehad, waren niet mijn eigen paarden. Wat ben ik dan anders dan die stalruiter?
Ja mijn betaalde werk was wat anders. was dat het verschil?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:26

denisesilver schreef:
Ik weet niet of je met zulke springrubrieken afwisseling stimuleert. De meeste dressuurruiters zullen verder hobbelen in de dressuur. Een enkeling zal eraan meedoen, maar die kunnen bijvoorbeeld ook een oefenspringwedstrijd meepakken voor de afwisseling. Caprilli proeven lijken me wel interessant!

Een vriendin van ons die al ruim 50 jaar in de sport meedraait, heeft het vaak over het scheiden van professionele ruiters van de amateurs. Ik ben het daar zelf niet mee eens. Buiten dat die scheiding maken veel te lastig is, haalt dat het wedstrijd aspect er veel te veel uit imo. Een amateur kan prima boven een professional geplaatst worden. Maar goed, ik rijd nooit voor plaatsing.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik kan het er in de lagere rubrieken anders af en toe van een km er aan af zien. Dat er echte dressuur combi's meedoen aan de 60 en 70cm rubrieken. En dat vind ik echt leuk om te zien. Dat mensen het dan nu wél leuk vinden om eens iets uit te proberen.

Professioneel scheiden van amateur vind ik in de basis wél een heel goed idee. Er is gewoon niet op te werken tegen de faciliteiten, paarden en routine van een prof.
Maar ik snap de problemen in het grijze gebied. En vind het ook geen ramp dat het nu wel door elkaar is.
Het is alleen jammer dat het vanaf het M daardoor wel bijna altijd (semi)profs zijn die scoren op kampioenschappen. In het L heb je nog eens een hardwerkende amateur er tussen zitten die net een goede flow te pakken hebben. Vanaf het M wordt dat toch echt wezenlijk minder heb ik het idee. Dat is ergens wel jammer (maar ook gewoon wat het is, kan me er niet druk over maken)
Of het is een amateur die wél alle mogelijkheden (kan) benutten. Ik las eens iets over een amateur die de week voor het kampioenschap bij een GP ruiter op stal had gestaan voor begeleiding. Tsja, daar ga ik het never nooit niet tegen opnemen.
En dat is leuk voor haar en geen ramp voor mij. Maar dat maakt het wel minder bereikbaar voor een grote groep.

Maar dat is ook weer echt een dressuur dingetje volgens mij. Ik zie op springwedstrijd ook (semi)profs rondrijden in de lagere rubrieken maar die hebben dan ook echt groene jonge beesten bij zich. En die komen dan ook nagenoeg nooit bovenaan voor. Die verschijnen ook echt alleen uit trainingsoogpunt op zo'n wedstrijd. Rijden in een 2fasen speciaal bijvoorbeeld totaal niet op tijd. Dat vind ik dan wel weer leuk. Dan kun je nog eens iets opsteken zonder dat je altijd voorbij gestoken wordt door een routinee.
Maar die melden zich dan ook zo goed als nooit op een kampioenschap in de lage rubrieken naar mijn idee. Dat is gewoon geen ding lijkt het wel.
(of ik ben blind of het is iets heel lokaals)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:35

Nou dat dus. Hier rijd ook iemand op redelijk hoog niveau met haar jonkies mee in de basissport, maar die verdiend haar geld er ook niet mee. Ik denk dat het sowieso genoeg geremd wordt door het niet mogen starten in bepaalde klassen als je xyz hebt gestart.

Regio zal ook echt wel uitmaken. In Noord- en Zuid-Holland werd er in mijn tijd echt niet moeilijk gedaan over een ouder kind of een iets te lang kind dat met een c-pony startte. In west-Brabant was ik met mijn Welsh echt de uitzondering. Dat mensen van grote ponyclubs tegen mij zeiden dat ik toch wel een beetje groot aan het worden was voor de pony, terwijl ik vanaf mijn twaalfde niet meer was gegroeid. Hier is het echt beginnen met een a- of b-pony, dan met 10 jaar op een c-pony, met 12-14 jaar op een d-pony, en met 16 jaar starten er al veel met paard en de d-pony ernaast voor de kampioenschappen. Maar zelfs dat kan nog omgeving gebonden zijn in west-Brabant zelf, of binnen de clubs die ik tegenkwam op wedstrijd.

Ik denk inderdaad ook niet dat je van de jury kan verlangen te scoren naar het kunnen van het paard. Dat zou ook niet eerlijk zijn imo. Ik denk dat er onderaan de streep meer hele kwaliteitsvolle paarden gereden worden door minder kwaliteitsvolle ruiters. Krijgen die combinaties dan lagere punten, omdat de ruiter niet alles uit diens paard kan halen?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:34

Dat met die professionals in lagere klasse en op kampioenschappen is hier ook een ding.
Natuurlijk moeten ze jonge paarden wedstrijd routine kunnen laten opbouwen doen.
Maar dan zie je in de M rubrieken combinaties rondlopen die qua niveau die M allang ontstegen zijn (paard is nog te jong voor de Z-rubrieken).
Zij winnen dus alles en ja, het is beter dan wat de meeste echte M-combinaties laten zien.
Alleen krijg je bij sommige juryleden dat de topcombinaties de norm worden en dat de ‘normale’ M combinaties niet als zodanig beoordeeld worden.
Dat is jammer.
Vorig jaar won een professional ALLE rubrieken waarvoor ze startgerechtigd was op een 2-daags concours in onze regio. En ja dat mag. Maar leuk is het niet voor de rest van de deelnemers en weinig aanmoedigend
Jammer is dat. Maar ik zou zo gauw ook niet weten hoe je dit kunt tegengaan.
Laatst bijgewerkt door idje op 14-08-25 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt