Jumping Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:50

Ben het met je eens ZW dat Kittel hier echt een voorbeeld gaf van rijKUNST en zo zou het veel meer moeten zijn dus van mij had hij ook hoger mogen eindigen.

Ik had het idee dat Ingrid nog wel wat moeite had met Vayron en zijn grootte in de kur, lijkt me ook echt niet makkelijk zo'n enorm paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:55

Phonix schreef:
Ik heb twee meter van de ruiters gezeten gisteren. Was een leuke wedstrijd met een fijne atmosphere.

Kur op muziek is moeilijk te beoordelen voor de meesten als je niet weet wat voor moeilijkheidsgraad iemand rijdt. Technisch gezien reed Isabel een paar heel moeilijke oefeningen dat de rest niet kan.

Sommige reden in het echt rommelig. Thamar was niet aan te zien. Constant hard in de mond, onrustige handen en start zwiepen. Dinja reed ook vrij hard in het echt. Ik ben niet een Hans fan, maar vond hem deze beter rijden. Maar voor het meeste heb ik mooi dressuur gezien. Van Baalen vond ik ook onderwaardeerde. Kittel was heerlijk.

Maar sommige van jullie moeten ook herinneren dat dit een enorm imposante hal is. Heel veel geluid, mensen gingen vaak staan voor de laatste ruiter terwijl de neuiwe inkwam, bordjes en noem maar op. Weinig van ons zou daar binnen overleven.

En schep daar boven op dat ze om moet gaan met sociale media…

Isabel heeft vooral op de artistieke punten een sprong omhoog gemaakt. Technisch zat ze onder de 80%

Thamar was inderdaad niet mooi om te zien. Ik had de Duitse commentator ervoor En zij zei ook dat het er erg strak uit zag. Dat het er veel meer als vanzelf zou mogen uit zien.

Ik snap al die pirouettes tig keer herhalen niet Snap dat daardoor je technische score omhoog gaat. Zat eigenlijk de hele proef naar de achterhand van Glamourdale te kijken Hij was daar bij tijd en wijle toch echt wel zwak in.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:03

Ik was er ook, en heb ook even me Bellatrix/Marlies gekletst #myfirstboktmeet :wave:

Ik zit er al 10+ jaar en de laatste jaren knaagt het wat qua wat ik zie / mijn eigen bewustzijn van de minder fijne aspecten is gegroeid. ik was destijd zéér onder de indruk van Totilas, en vraag me af hoe ik er vandaag naar zou kijken.

Eerst het positieve: Glamourdale zeker fijner dan Everdale, Becky Moody vind ik sympathiek en idd met haar achtergrond extra sympathiepunten, Ingrid Klimke is mijn held (zo ongeveer de enige met een "plat" zadel).

In de young talent -rubriek won een Deen, Thea Bech (woont al langer in NL begreep ik). Zij viel me op door haar vriendelijkheid, paard kreeg meerdere beloningen gaandeweg de proef. Zelfs zo veel dat achter me werd gespeculeerd of belonen wel mag in een proef qua regels. Nou, ik mag hopen van wel! Hoe dan ook, ze kwam erg sympathiek over maar ik dacht "leuke hobbyist, goede poging" dus nul spektakel of opvallend. Wint ze de hele mikmak, dus blijkbaar technisch ook goed :D .

En dan het negatieve, toch wel afgeknelde tongen. Ik neem ook foto's en op de laatste lijn bij Patrick ook duidelijk te zien. Terwijl hij idd erg sympathiek over komt. Zit er toch druk op. En zo was er meer, zelfs in de para al. (En dit oa is wat knaagt qua wil ik dit nog gaan kijken).

Spoiler:
Ik post nu geen foto, wordt toch welles-nietes en schaduw en momentopname en en.

Wat me verder nog opviel was dat er bij het losrijden met beschermers werd gewerkt (FEI heeft bandages verboden, toch?) maar bij de prijsuitreiking hadden ze allemaal (ook Klimke) bandages, en velen met van die lappen over de hoeven (springschoenen 2.0). Bij Touchdown was het helemaal exorbitant (bij uitreiking H&F award). Dan kunnen ze niet meer uitgesloten of zo? 8)7

Marlies doet vast fotoverslag nog dus ik ga niet onnodig dubbel spammen. maar deze foto heb je misschien niet, een mooi vondst bij de expo. :$

Afbeelding

Nu weet ik niet wat kwalitatieve strassteentjes kosten, eronder zit een gewoon ijzeren hoefijzer, ik zou haast denken dat zelf knutselen iets goedkoper uit komt. :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:05

Was leuk je even gesproken te hebben! :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:29

Ik zat gisteren achte jou Marlies. Ik dacht je al te herkennen

Thamar haar proef was idd vol spanning, maar jeetje. Wat een gaaf paard is dat.

Er waren veel blauwe tongen te zien. Verbazingwekkend. Je kan merken dat er meer gecontroleerd word op te starkke neusriemen, daardoor zien we nu de blauwe tongen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:32

Ik vond nog steeds dat er veel strakke neusriemen waren. Ik zit nu de foto's te doen en als ik inzoom word ik niet blij. :n Ik moet ook best veel foto's weggooien vanwege open monden en strakke teugels. Het ziet er gewoon niet uit.

@peelie, achter mij? En je hebt niet een hoi gezegd? :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:50

Die logica snap ik niet..waarom zouden er dan nu meer blauwe tongen te zien zijn omdat er gecontroleerd wordt op de strakke neusriemen? (wat volgens mij al heel lang gebeurd bij de FEI na de proef)

Ik ben wel benieuwd bij Kittel ook als dat klopt van die blauwe tong waar die druk dan op stond? Want zo zag het er niet uit..en als het wel zo is wordt het zeker niet veroorzaakt door de stang dus kan dat fabeltje ook weer de lucht uit.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:58

Omdat de neusriem losser moet dan voorheen gedaan werd. Dus kan de mond open en zie je de blauwe tong, waar dat eerder niet te zien was, omdat de neusriem zo strak zat dat de mond nieteens open kon.

En vaak zat dat je bij de controle ziet dat ze op de zijkant van de neusriem controleren en niet op het neusbot. Dat geeft een heel andere uitslag.

Marlies, ik zat zo te twijfelen of jij het was :') dus heb ik je niet gestoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:06

Bij stang en trens en hoge neusriem kan de mond altijd open..afbinden heeft helemaal geen nut (als het al zou kunnen) want dan kan de stang niet meer bewegen.

Als jouw theorie zou kloppen dan hadden we de afgelopen tien jaar nooit open monden gezien en dat klopt dus niet.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:24

Nanna heb nu in een Deense krant gezegd dat ze het geluid bij haar kuur veel te laag vond. Dat merkte ik ook op. Dat er heel verschillende geluidsniveaus waren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:26

Oh, daar heb ik dan weer niet op gelet. :+ Ik vond wel de muziek niet altijd passen bij de combinatie maar dat zal ene kwestie van smaak zijn. Sommige muziek vond ik ouderwets en niet passend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:36

Elisa2 schreef:
Bij stang en trens en hoge neusriem kan de mond altijd open..afbinden heeft helemaal geen nut (als het al zou kunnen) want dan kan de stang niet meer bewegen.

Als jouw theorie zou kloppen dan hadden we de afgelopen tien jaar nooit open monden gezien en dat klopt dus niet.

Waarom worden/werden die neusriemen dan überhaupt zo godsgruwelijk strak aangetrokken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:54

Is dat zo? Of LIJKT dat zo omdat de paarden vol in inspanning zijn en daarbij grote neusgaten en opgezette aderen hebben?

Want ik weet uit ervaring dat een hoge neusriem strak aansnoeren geen fijn effect heeft op het loslaten van de kaak als er gereden wordt met een S&T optoming. De afstelling van zo'n hoofdstel, incl. kinketting en soorten bitten kan best nauw komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:09

Simpele vraag :P waar is de swirls naartoe :') ?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:21

Zit iemand springen te kijken?
Ik lette even niet op en zag iemand zonder cap nog een hindernis nemen. Iemand een idee wat daar aan de hand was? >;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:23

Kookaburra schreef:
Ik lette even niet op en zag iemand zonder cap nog een hindernis nemen. Iemand een idee wat daar aan de hand was? >;)

Die was letterlijk losgeraakt en afgevallen een hindernis voor de laatste en daardoor is hij gediskwalificeerd

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:23

Bellatrix schreef:
Oh, daar heb ik dan weer niet op gelet. :+ Ik vond wel de muziek niet altijd passen bij de combinatie maar dat zal ene kwestie van smaak zijn. Sommige muziek vond ik ouderwets en niet passend.

De muziek is ook voor de jury een kwestie van smaak. Vond wel dat er relatief veel proeven waren die mij meer het gevoel gaven van een achtergrond deuntje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:28

De muziek van Marlies was tof, met zelfs Habibi erin.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:32

Ik vond er veel oubollige muziek bij zitten. Maar heb al met al weer genoten. Ook van het springen. Lange maar leuke dag gehad.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:38

Wat vonden jullie van de 'show' van Samantha Steenwijk? :+

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:39

Ik denk dat het vooral leuk was voor henzelf. :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:40

Ja, dat denk ik dus ook. :=

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:42

Zat even mijn foto’s van de dressuur te bekijken. Ik heb toch wel een heel slecht getimede foto van HP. Fotograferen is een kunst die ik niet beheers.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 26-01-25 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:42

moonsparkle schreef:
Kookaburra schreef:

Die was letterlijk losgeraakt en afgevallen een hindernis voor de laatste en daardoor is hij gediskwalificeerd

Goed om te weten! Wel zuur voor de ruiter in kwestie. Eerder was er ook al een combinatie waarbij iets van het tuig afbrak. Hopenlijk zijn dat vandaag de enige twee gevallen waarbij zoiets gebeurt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:54

Waar is nu de livestream te volgen :) ?