lletam schreef:Ik heb vandaag ook wat gepuzzeld met die overgangen halt- voorwaarts in middendraf of galop en halt-achterwaarts- voorwaarts in midden tempo. Hij lijkt daar inderdaad wat attenter door te worden.
Verder las ik een interessant artikel over dat het losrijden niet alleen dient om fysiek op te warmen maar dat dat ook geldt voor het reactievermogen op de hulpen. Ik heb altijd geleerd dat je paard vanaf het moment dat je erop zit, hij gelijk actief en reactief moet zijn.
Ik heb op die manier los gereden en misschien zit daar wel wat in
leuk dat je die ervaring hebt,
warming up is heel belangrijk, fysiek en mentaal (vaak 'n vergeten stapje) levert veel werklust op bij paard en pony, maar ook bij jezelf (is mijn ervaring)
koude spieren werken niet echt mee -verzuren ook eerder - en als het hoofd er niet bij is leert een paard/pony ook niets,
maar die ervaring moet je zelf beleven en dan ga je er - hoop ik - verder mee
even zo de ontspanning tussen door niet door blijven drukken als iets niet lukt, even ontspannen en opnieuw beginnen is een beter leerproces
met koude spieren kan een paard ook veel moeilijker een oefening doen kost het veel meer moeite - ook van de ruiter
Doel en nut van de warming-up
Een warming-up heeft tot doel om de doorbloeding van het paardenlijf te stimuleren. De spiertemperatuur gaat omhoog en de bloedtoevoer naar de spieren komt op gang, waardoor de spieren sneller worden voorzien van zuurstof. Daardoor kan het paardenlichaam beter energie verbranden en afvalstoffen afvoeren. Het lichaam raakt minder snel vermoeid en je dier krijgt minder snel spierpijn.
https://www.synopet.nl/warming-up-paard ... 20training.