Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:45

lletam schreef:
Ik heb vandaag ook wat gepuzzeld met die overgangen halt- voorwaarts in middendraf of galop en halt-achterwaarts- voorwaarts in midden tempo. Hij lijkt daar inderdaad wat attenter door te worden.

Verder las ik een interessant artikel over dat het losrijden niet alleen dient om fysiek op te warmen maar dat dat ook geldt voor het reactievermogen op de hulpen. Ik heb altijd geleerd dat je paard vanaf het moment dat je erop zit, hij gelijk actief en reactief moet zijn.
Ik heb op die manier los gereden en misschien zit daar wel wat in

leuk dat je die ervaring hebt,

warming up is heel belangrijk, fysiek en mentaal (vaak 'n vergeten stapje) levert veel werklust op bij paard en pony, maar ook bij jezelf (is mijn ervaring)
koude spieren werken niet echt mee -verzuren ook eerder - en als het hoofd er niet bij is leert een paard/pony ook niets,

maar die ervaring moet je zelf beleven en dan ga je er - hoop ik - verder mee
even zo de ontspanning tussen door niet door blijven drukken als iets niet lukt, even ontspannen en opnieuw beginnen is een beter leerproces

met koude spieren kan een paard ook veel moeilijker een oefening doen kost het veel meer moeite - ook van de ruiter

Doel en nut van de warming-up
Een warming-up heeft tot doel om de doorbloeding van het paardenlijf te stimuleren. De spiertemperatuur gaat omhoog en de bloedtoevoer naar de spieren komt op gang, waardoor de spieren sneller worden voorzien van zuurstof. Daardoor kan het paardenlichaam beter energie verbranden en afvalstoffen afvoeren. Het lichaam raakt minder snel vermoeid en je dier krijgt minder snel spierpijn.
https://www.synopet.nl/warming-up-paard ... 20training.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 18:26

mce schreef:
lletam schreef:
Ik heb vandaag ook wat gepuzzeld met die overgangen halt- voorwaarts in middendraf of galop en halt-achterwaarts- voorwaarts in midden tempo. Hij lijkt daar inderdaad wat attenter door te worden.

Verder las ik een interessant artikel over dat het losrijden niet alleen dient om fysiek op te warmen maar dat dat ook geldt voor het reactievermogen op de hulpen. Ik heb altijd geleerd dat je paard vanaf het moment dat je erop zit, hij gelijk actief en reactief moet zijn.
Ik heb op die manier los gereden en misschien zit daar wel wat in

leuk dat je die ervaring hebt,

warming up is heel belangrijk, fysiek en mentaal (vaak 'n vergeten stapje) levert veel werklust op bij paard en pony, maar ook bij jezelf (is mijn ervaring)
koude spieren werken niet echt mee -verzuren ook eerder - en als het hoofd er niet bij is leert een paard/pony ook niets,

maar die ervaring moet je zelf beleven en dan ga je er - hoop ik - verder mee
even zo de ontspanning tussen door niet door blijven drukken als iets niet lukt, even ontspannen en opnieuw beginnen is een beter leerproces

met koude spieren kan een paard ook veel moeilijker een oefening doen kost het veel meer moeite - ook van de ruiter

Doel en nut van de warming-up
Een warming-up heeft tot doel om de doorbloeding van het paardenlijf te stimuleren. De spiertemperatuur gaat omhoog en de bloedtoevoer naar de spieren komt op gang, waardoor de spieren sneller worden voorzien van zuurstof. Daardoor kan het paardenlichaam beter energie verbranden en afvalstoffen afvoeren. Het lichaam raakt minder snel vermoeid en je dier krijgt minder snel spierpijn.
https://www.synopet.nl/warming-up-paard ... 20training.

Ik bedoelde dus te zeggen dat ik vandaag niet gelijk tempo en reactie vroeg maar dat meer heb opgebouwd. Terwijl ik van vroeger uit heb geleerd gelijk voorwaarts en reactie te willen hebben. Sterker nog, dat hoor ik nog steeds op les.

Dus ga 's een poosje op de diesel- manier rijden, kijken wat dat ons gaat brengen:)

Interessant artikel ook!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:59

Super dat je dat ontdekt hebt, alleen als je het zelf ervaart ga je er wat mee doen

als je de paarden de warming up geeft kunnen ze alles nvvt veel makkelijker, ga dat maar ontdekken, stapje voor stapje opbouwen en ontwikkelen,

ken je deze video's, ze geven eigenlijk aan wat je ontdekt heb, geeft uitleg voor de basis training
hoe hij dat oppakt.

los van dat ik vind dat het paard wat te diep gaat is het wel fijn aan de hulpen en zijn uitleg is duidelijk, basis beginselen die ik moet weten om een goede wissel te kunnen rijden

voorwaarde voor de wissels zijn de goede overgangen
https://www.youtube.com/watch?v=P5o6Z2B0QEw

Edith: het zal voor elk paard en elke ruiter verschillend zijn, pak eruit wat je kunt gebruiken

Popstra

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:59

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:39

lletam schreef:
Ik bedoelde dus te zeggen dat ik vandaag niet gelijk tempo en reactie vroeg maar dat meer heb opgebouwd. Terwijl ik van vroeger uit heb geleerd gelijk voorwaarts en reactie te willen hebben. Sterker nog, dat hoor ik nog steeds op les.

Dus ga 's een poosje op de diesel- manier rijden, kijken wat dat ons gaat brengen:)

Ik heb er ook een gehad die daar beter op gedijde. Je kunt prima rustig opstarten als je maar oplet dat het dan op jouw voorwaarden blijft. Dus dat áls je een beetje been geeft, ze wel voorwaarts gaan. Dus dat kun je dan prima tussendoor doen voor 3 pasjes en dan weer rustig.

Tegenwoordig heb ik echter de volgende work around: er eerst een heel stuk naast stappen en dan wat 'grondwerk' oefeningen meenemen voor ik opstap. Dan kan er geen verwarring ontstaan. Al zit die verwarring misschien dan ook deels bij mij. Dat het moeilijk schakelen is voor mij om er dan ook ECHT vanaf te blijven in dat rustige zodat ik er daarna gaan last van heb. Maar hoe dan ook, eerst er naast stappen verhelpt dus ook dat probleem.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:03

mce schreef:
Super dat je dat ontdekt hebt, alleen als je het zelf ervaart ga je er wat mee doen

als je de paarden de warming up geeft kunnen ze alles nvvt veel makkelijker, ga dat maar ontdekken, stapje voor stapje opbouwen en ontwikkelen,

ken je deze video's, ze geven eigenlijk aan wat je ontdekt heb, geeft uitleg voor de basis training
hoe hij dat oppakt.

los van dat ik vind dat het paard wat te diep gaat is het wel fijn aan de hulpen en zijn uitleg is duidelijk, basis beginselen die ik moet weten om een goede wissel te kunnen rijden

voorwaarde voor de wissels zijn de goede overgangen

Edith: het zal voor elk paard en elke ruiter verschillend zijn, pak eruit wat je kunt gebruiken

Fijne filmpjes inderdaad

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:04

Popstra schreef:
Hier een makkelijke uitleg over hoe je je paard soepeler maakt in de zijwaartse gang
Is wel western maar basis is hetzelfde

https://www.facebook.com/share/v/1M3oXTEYLu/

Ik heb helaas geen fb, zijn ze ergens anders misschien te zien?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:07

pol013 schreef:
lletam schreef:

Ik heb er ook een gehad die daar beter op gedijde. Je kunt prima rustig opstarten als je maar oplet dat het dan op jouw voorwaarden blijft. Dus dat áls je een beetje been geeft, ze wel voorwaarts gaan. Dus dat kun je dan prima tussendoor doen voor 3 pasjes en dan weer rustig.

Tegenwoordig heb ik echter de volgende work around: er eerst een heel stuk naast stappen en dan wat 'grondwerk' oefeningen meenemen voor ik opstap. Dan kan er geen verwarring ontstaan. Al zit die verwarring misschien dan ook deels bij mij. Dat het moeilijk schakelen is voor mij om er dan ook ECHT vanaf te blijven in dat rustige zodat ik er daarna gaan last van heb. Maar hoe dan ook, eerst er naast stappen verhelpt dus ook dat probleem.

Dat is ook een interessante aanvliegroute inderdaad. Het is vooral voor mezelf een reminder om de rust te bewaren en niet in the frustratie zone te komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:14

lletam schreef:
Popstra schreef:
Hier een makkelijke uitleg over hoe je je paard soepeler maakt in de zijwaartse gang
Is wel western maar basis is hetzelfde

https://www.facebook.com/share/v/1M3oXTEYLu/

Ik heb helaas geen fb, zijn ze ergens anders misschien te zien?

Nee maar het laat zien wat ik eerder heb uitgelegd zeg maar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:34

Leuke opfrisser popstra. Ik herken een deel terug uit oefeningen die Rien vd Schaft (schouderbinnenwaarts met het hoofd richting de omheining) en TRT ook gebruiken (het ondertreden van de achterhand en tot op zekere hoogte die donut).
Overigens ook heel goed te doen als je er naast staat. Dat draaien om de voorhand pak ik dus regelmatig mee als ik losstap aan de hand.

Het grappige van dat SB richting de omheining vind ik dat het daardoor makkelijker is een trage aan de gang te houden en een vlugge af te remmen. Omdat je minder richtingen van je paard in de gaten hoeft te houden en daardoor beter kunt concentreren op alleen het actief ondertreden. Ik kende de oefening wel, maar hij was weer wat weggezakt.

Ik heb ze van de week meteen weer even er bij gepakt. En had die dag inderdaad een paar fijne wissels met het paard wat makkelijk wat in/vast kan houden in de wissel (in de dressuur). Nou was hij die dag sowieso heerlijk fris dus het kan toeval zijn. Maar wel leuke oefeningen om er weer even in te houden en te kijken wat dat brengt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:51

Leuk dat je er profijt van hebt.

Het leuke van deze oefeningen is dat het vrij simpel te doen is. Simpel voor de ruiter en ook het paard om te begrijpen wat de bedoeling is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:47

Leuk om mee te lezen! Mijn pony heeft de wissel heel lang niet gesnapt. Ik heb ook wel geprobeerd te wisselen in een springparcours, maar hij ging altijd overkruist, ook aan de longe of in het land als hij eens wilde wisselen. Maar een jaar geleden is het kwartje dan eindelijk gevallen! Dus ik lees mee voor tips!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 18:02

Ballard_L schreef:
Leuk om mee te lezen! Mijn pony heeft de wissel heel lang niet gesnapt. Ik heb ook wel geprobeerd te wisselen in een springparcours, maar hij ging altijd overkruist, ook aan de longe of in het land als hij eens wilde wisselen. Maar een jaar geleden is het kwartje dan eindelijk gevallen! Dus ik lees mee voor tips!

En wat was het kwartje?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:45

lletam schreef:
Ballard_L schreef:

En wat was het kwartje?

Ik heb veel gewerkt aan verzameling en op het achterbeen blijven galopperen. Maar verder heb ik geen idee! Het leek alsof hij eindelijk snapte waar hij zijn benen neer moest zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:13

Dat had ik toen ook met mijn oudje inderdaad. Eerst eeuwig niet springen of alleen als ik er niet op zat te wachten. En ineens hadden we hem en was het dat dan ok gewoon. Die sprong vanaf dat moment gewoon een correcte wissel. Konden wel nog wat werken aan gedragenheid en expressie. Maar toen de wissel er was, was hij er ook gewoon.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 15:26

Ik heb de wissels even laten zitten. De diesel-aanpak bevalt me wel, in combinatie met die overgangen halt-middentempo weg.
Het zijwaarts langs de wand klinkt makkelijker dan het is dus daar is nog werk aan de winkel;)

In de nieuwe hoefslag staat een les beschreven ook over de wissels. En ook hier is de rode draad: vlugger maken en sterker maken (paard loop Z1..)
Ze verwoordt het wel aardig: het reactievermogen van het paard is wat langzaam. Klinkt toch aardiger dan 'douwer'.
In diezelfde hoefslag de column van Vroom over Nederlandse ruiters en het scherp maken van paarden. Ook eentje om over na te denken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:41

Ja douwer klinkt inderdaad niet echt leuk.
Ik heb een 'houwer' :')
Was ook niet makkelijker trouwens omdat hij dus onder je vandaan rende en zich van het achterbeen afduwde in de wissel.
Maar nu hij ze eenmaal doet enner in aan elkaar en los blijft, heb je wel meteen mooie voorwaartse en hoog gesprongen wissels. Alleen op het punt aankomen dat hij ze deed duurde wat langer :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:09

Een houwer heeft ook zo z'n uitdagingen, gelukkig zou ik bijna zeggen;)

Vandaag ongepland een wissel gereden, op de moeilijke kant ook nog. Ik was lekker aan het schakelen en eenvoudige wissels aan het doen en op een moment dacht ik als ik nu m'n been omleg... En hoppa!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:56

Je kan sowieso voor het echt rijden van een wissel nog een hele hoop andere dingen doen in galop om je paard sneller en scherper te maken. Ik doe bijvoorbeeld ook op de lange zijde 3x aanspringen, stap-contra-stap en dan stap-galop-stap en dan weer contra. Daarbij vind ik dan een aantal dingen belangrijk: dat ze recht blijven in het lijf met aanspringen, niet te fanatiek worden en zich goed laten rijden ook in de overgang terug, niet dat ze als een zak aardappelen op de aarde storten of al gaan anticiperen en dus al tempo verliezen enzo.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 10:54

lletam schreef:
Ik heb de wissels even laten zitten. De diesel-aanpak bevalt me wel, in combinatie met die overgangen halt-middentempo weg.
Het zijwaarts langs de wand klinkt makkelijker dan het is dus daar is nog werk aan de winkel;)

In de nieuwe hoefslag staat een les beschreven ook over de wissels. En ook hier is de rode draad: vlugger maken en sterker maken (paard loop Z1..)
Ze verwoordt het wel aardig: het reactievermogen van het paard is wat langzaam. Klinkt toch aardiger dan 'douwer'.
In diezelfde hoefslag de column van Vroom over Nederlandse ruiters en het scherp maken van paarden. Ook eentje om over na te denken.

Er staan nu ook filmpjes van de les op de hoefslag.nl (voor leden)
Combinatie rijdt dus Z1 en amazone heeft ervaring met wissels. En toch lukt het nog niet. Los van het blijven werken aan de basis, gebruiken zij ook het wijken om het achterbeen te activeren en positioneren. Maar daarnaast ook gewoon zoeken en proberen wat werkt voor dit paard.

Het laat m.i. ook zien dat leeftijd en niveau relatief is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:41

Ik ben even niet actief bezig met de wissel. Of ja, wel met de voorbereiding.
Bij mijn merrie hebben we nu een heel fijne grotere rollende galop te pakken. En ook heel mooi recht. Handig was ze altijd al. Dus ik kon haar altijd al bij wijze van spreke ik een wokkel draaien. Maar de basis is nu ook echt beter. Benieuwd of dat dan straks ook effect heeft op de wissel/

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 19:03

Klinkt goed Polo.Hoe beter de galop en controle hoe beter de wissel!

Hier vandaag twee goede wissels zonder bok! Wel de makkelijke kant. Heel hard geroepen hoe knap en braaf die was hihi

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 19:09

Vraagje aan de douwers: we zijn het er over eens dat paard echt voorwaarts op het been moet. En niet een beetje maar echt sneller. Nu gaat dat met wisselend succes redelijk, ook dankzij diverse tips uit dit topic (+ geduld).
Maar, mijn paard is gewoon echt niet onder de indruk van een tikje met de zweep of een spoortje. Ik rijd normaal zonder sporen en zweep dus hij is daar niet op afgestompt.
Ik kan en wil gewoon niet hard inkomen met een zweepje, maar wil wel reactie. Ideeën daarover?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:25

Tsja, hij zal toch echt reactie moeten geven op een hulp als je een wissel wilt springen. Dus dat is toch doorgaan totdat hij wel reageert en hem dan direct belonen of direct de druk wegnemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:33

lletam schreef:
Vraagje aan de douwers: we zijn het er over eens dat paard echt voorwaarts op het been moet. En niet een beetje maar echt sneller. Nu gaat dat met wisselend succes redelijk, ook dankzij diverse tips uit dit topic (+ geduld).
Maar, mijn paard is gewoon echt niet onder de indruk van een tikje met de zweep of een spoortje. Ik rijd normaal zonder sporen en zweep dus hij is daar niet op afgestompt.
Ik kan en wil gewoon niet hard inkomen met een zweepje, maar wil wel reactie. Ideeën daarover?

Hoe doe je het activeren?
In dezelfde gang? Of bv halthouden-wegdraven of halthouden-weg galopperen. Bij sommige werkt het schakelen in dezelfde gang, bij anderen werkt het juist sneller vanuit halt en snel weg.

Verder gewoon duidelijk en consequent, nooit hard.