Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:04

De term schoftlift bestond 20 jaar geleden nog geen eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:05

Het gaat mij in dit zijspoor over de volgende spieren:
de pectoraalspieren plus subclavius plus serratus ventralis.
Ze liggen in de schoudergordel.

(En idd: het mag van mij ook het heffen van de ribkorf worden genoemd ipv het heffen van de schoft.)

Benzz

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:08

Schoftlift komt uit het zelf bedachte termelogie van Karin Leibrandt. Het kan niet en het slaat nergens op.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:15

Wat is überhaupt het doel van dit topic?

Behalve plek creëren voor mensen die hun eigen theorieën niet in de praktijk kunnen brengen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:32

Knuppel in het hoenderhok maar je fixeren op ‘te diep = slecht’ is ook geen africhting kennen.

Soms gaan ze in het proces naar wat we willen te rond. En ik heb paarden gereden (Sam bv en ja die heeft Z gelopen met maar eens in de twee weken opgericht trainen. :+ ) die beter werden van lager en te rond voor het mooie. Maar nooit met druk, ik rijd ze er alleen ook niet kost wat het kost uit.

Huidige jonge paard komt soms te veel er voor. Soms te rond. Als hij eenmaal zijn balans heeft komt hij vanzelf goed. :j maar ik ga niks forceren voor dat ideale plaatje.

Oren het hoogste punt vind ik al helemaal achterhaalt. :o das mooi met iele nekjes maar met een flinke kap er op is dat geen doen.

Ik kijk naar bouw, waar ze zijn in het proces en wat de houding doet met hun lijf kwa lossigheid.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 20:37

Fly_high schreef:

Behalve plek creëren voor mensen die hun eigen theorieën niet in de praktijk kunnen brengen :')

Wat is jouw doel met deze opmerking?
Laatst bijgewerkt door manubres op 31-10-24 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 20:45

Ayasha schreef:
Knuppel in het hoenderhok maar je fixeren op ‘te diep = slecht’ is ook geen africhting kennen.

Soms gaan ze in het proces naar wat we willen te rond. En ik heb paarden gereden (Sam bv en ja die heeft Z gelopen met maar eens in de twee weken opgericht trainen. :+ ) die beter werden van lager en te rond voor het mooie. Maar nooit met druk, ik rijd ze er alleen ook niet kost wat het kost uit.

Huidige jonge paard komt soms te veel er voor. Soms te rond. Als hij eenmaal zijn balans heeft komt hij vanzelf goed. :j maar ik ga niks forceren voor dat ideale plaatje.

Oren het hoogste punt vind ik al helemaal achterhaalt. :o das mooi met iele nekjes maar met een flinke kap er op is dat geen doen.

Ik kijk naar bouw, waar ze zijn in het proces en wat de houding doet met hun lijf kwa lossigheid.

Een paard wordt nooit beter van lager en ronder, omdat dit een onprettige houding is voor een paard. En alles dat het achter de loodlijn gaat, komt het meer op de voorhand en daarmee ga je aan je doel voorbij. Natuurlijk zal een paard af en toe tijdens de training eens achter een loodlijn komen, mede omdat je het (vind ik) niet goed ziet als je erop zit. Maar zeggen: het is eerst prima en later wordt hij sterker, ben ik het niet mee eens. Als hij niet in balans is, kan je het beter eerst met de neus eruit rijden en de hals als balanceerstok laten gebruiken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:50

manubres schreef:
Fly_high schreef:

Wat is jouw doel met deze opmerking?

In twijfel brengen van het nut van dit topic?

Er zijn al 800 andere topics waarin staat dat moderne dressuur poedersuiker is en je je paard altijd voor de loodlijn moet rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:53

Nou daar ben ik het zwaar mee oneens, ik heb ze ook graag rond en laag en dat ze de hals 'laten vallen'. Bovenste halsspier aanspannen en die andere twee ontspannen en los in het kaak gewricht.

Echter niet met de kin op de borst, wel zoveel mogelijk met de neus er uit maar dan nog lopen ze in die houding niet op de loodlijn.

De meeste paarden worden juist fijner als ze zo over de rug door het lijf worden gereden en het is fijner en minder zwaar voor ze dan oprichting.

Uiteraard wederom zonder geforceer aan de voorkant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:55

manubres schreef:
Een paard wordt nooit beter van lager en ronder, omdat dit een onprettige houding is voor een paard. En alles dat het achter de loodlijn gaat, komt het meer op de voorhand en daarmee ga je aan je doel voorbij. Natuurlijk zal een paard af en toe tijdens de training eens achter een loodlijn komen, mede omdat je het (vind ik) niet goed ziet als je erop zit. Maar zeggen: het is eerst prima en later wordt hij sterker, ben ik het niet mee eens. Als hij niet in balans is, kan je het beter eerst met de neus eruit rijden en de hals als balanceerstok laten gebruiken.

Die ervaring deel ik simpelweg niet. :)
Je moet ook niet zien als je er op zit maar voelen. Ik heb Sam laag en rond gereden juist omdat ze hem vast hadden weten te rijden met ‘m er perse uit te rijden. Die was zo kort in de hals en rug dat hij een hertenhals ontwikkeld had. Die verdween mooi met laag en rond rijden en de bovenste halsspieren en zijn rug kregen de kans om te ontwikkelen.

Als het per definitie onprettig is mag je me altijd een andere reden geven waarom een paard van niet te rijden en constante behandelingen van fysio’s met ‘neus er uit’ om gegaan is naar Z2 lopen zonder 1 behandeling in al die jaren met laag en ronder (niet kin op de borst maar wel ronder).

Nee. Ik weiger mijn paarden hun hals te ontnemen juist in de periode dat ze kracht en balans aan het op bouwen zijn. Of dat nu is door ze naar beneden te trekken of ze er ‘uit te rijden’. Maakt voor mij geen verschil. Joy wil zich wat rond maken in draf. In galop komt ie er dan weer te veel uit. Ik klooi aan beiden niet met mijn handen. Die achterhand en rug moeten kunnen dragen. Dan komt die voorkant wel waar ie moet zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 21:07

@Fly-high Zolang er niks verandert, de top er nog steeds mee wegkomt, dikke prijzen wint, dik applaus krijgt, de rollkur nog altijd rond woekert, amateurs nog steeds de top kopiëren, winstpunten gehaald worden met in elkaar getrokken paarden, foto's en filmpjes trots worden gedeeld met surfende ruiters met deze in elkaar getrokken paarden en deze paarden nog steeds geen eerlijke stem hebben...heb ik het recht om het zoveelste topic hierover te starten :D

@Elisa2 Ik weet dat het jouw mening is, maar die deel ik niet. Het ronder instellen lijkt inderdaad beter te voelen, maar ik heb van meerdere biomechanica kenners gehoord dat het totaal geen nut heeft als je een paard zo rond rijdt, omdat je er niks mee bereikt op biomechanisch gebied.

@Ayasha als je een paard met de neus eruit rijdt kan het mijns inziens nooit kort in de hals worden en een hertenhals ontwikkelen. Dat een paard Z wordt zegt me niks, er lopen zoveel slecht gereden paarden in de Z en dus zelfs genoeg in de GP. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw paard niet oké loopt, maar een kwalificatie an sich zegt me weinig. Dat je je paard de hals niet afneemt, lijkt me top!
Laatst bijgewerkt door manubres op 31-10-24 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:09

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:09

Zijn die biomechanica kenners dan ook ruiters die paarden opgeleid hebben naar hoger niveau en daar rijden? Want degene die ik ken die die termen nogal bezigen kunnen zelf niet rijden en ik vind het altijd nogal bijzonder dat ze dan wel een hele grote mening hebben zeg maar. :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:10

Hankenbiegung is een bekende Duitse term. Ik vind hem moeilijk te vertalen in 1 Nederlands woord.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 21:13

Elisa2 schreef:
Zijn die biomechanica kenners dan ook ruiters die paarden opgeleid hebben naar hoger niveau en daar rijden? Want degene die ik ken die die termen nogal bezigen kunnen zelf niet rijden en ik vind het altijd nogal bijzonder dat ze dan wel een hele grote mening hebben zeg maar. :o

Waarom zou je GP moeten rijden om verstand van biomechanica te hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:14

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Waarom zou je GP moeten rijden om verstand van biomechanica te hebben?

Waarom zou je niks hebben om te ‘tonen’ als je zo veel meer verstand hebt van africhten?
Met kennis en kunde komen ook resultaten lijkt me…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:18

Omdat je ook verstand moet hebben van rijtechnisch opleiden om te weten wat iemand doet en waarom en hoe dat er uit ziet.En dat mist vaak nogal.

Zoals ik al eerder aanhaalde, verschillende trainingsstadia van opleiden. Een 4 jarige rijdt je anders dan een 10 jarige qua niveau.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 21:21

Dus alle fysiotherapeuten mogen niks zeggen over biomechanica als ze zelf niet hoog in de sport hebben gereden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:31

In het meest gunstige geval weet een ruiter iets van spieren en een fysio iets van rijtechniek om die twee goed te kunnen combineren.

En als het goed is werken die meestal ook samen. De meeste ruiters laten hun paarden regelmatig behandelen. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:33

Elisa2 schreef:
Omdat je ook verstand moet hebben van rijtechnisch opleiden om te weten wat iemand doet en waarom en hoe dat er uit ziet.En dat mist vaak nogal.

Zoals ik al eerder aanhaalde, verschillende trainingsstadia van opleiden. Een 4 jarige rijdt je anders dan een 10 jarige qua niveau.

Precies en een ouder paard hoort in een andere mate van verzameling en oprichting te lopen dan een jong paard. Maar je start ze allemaal met eerst licht werk en dan tijdens de rit rustig naar verzameling toe te werken, hoe meer een paard daar geoefend in raakt, hoe makkelijker dat telkens lukt. Zo krijgt een paard meer begrip over zijn eigen lijf en krijg je het vaker aangeboden onderweg.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:33

manubres schreef:
@Fly-high Zolang er niks verandert, de top er nog steeds mee wegkomt, dikke prijzen wint, dik applaus krijgt, de rollkur nog altijd rond woekert, amateurs nog steeds de top kopiëren, winstpunten gehaald worden met in elkaar getrokken paarden, foto's en filmpjes trots worden gedeeld met surfende ruiters met deze in elkaar getrokken paarden en deze paarden nog steeds geen eerlijke stem hebben...heb ik het recht om het zoveelste topic hierover te starten :D

Helaas niet mee eens :o Denk dat je met zulke topics vooral gelijkgestemden aantrekt, het hele gesprek wordt al snel preaching to the choir en al die wedstrijdruiters blijven ergens anders vooral hun ding doen.

En ik rij geen dressuur dus voel me totaal niet aangesproken ;)

Verandert niks aan het feit dat een online mening van iemand die absoluut niet te paard gezien wil worden gewoon niet geloofwaardig overkomt. Als Pietje of Jantje het zoveel beter kon dan de rest dan zou er enig bewijs van moeten bestaan zegt mijn gezond boerenverstand :o Hoeft geen GP te zijn, nogmaals dat boeit mij persoonlijk ook niet, maar iets van beeldmateriaal moet a.d. 2024 toch mogelijk zijn?

Dergelijke discussies zorgen er imo vooral voor dat men hun minder dan perfecte rijderij des te meer probeert te verbergen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:52

...ik stel voor dat we de discussie "laat het eerst maar eens zien...!" achterwege laten.

(Ik kan het wel, maar plaats geen filmpjes. Noem me een toetsenbordridder als je daar blij van wordt.)

Laten we praten over hoe het wel zou kunnen.
Of over hoe dressuur in elkaar steekt.
(Uiteraard zijn er -tig "scholen", maar een aantal wel met een traditie van honderden jaren. Dat is van een andere orde dan 'een mening op internet'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:54

Dan kan je heel bokt wel sluiten als je die redenering doortrekt.

Bokt is gebouwd op veelal amateurs met een mening die graag lezen en schrijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:58

Janneke2 schreef:
...ik stel voor dat we de discussie "laat het eerst maar eens zien...!" achterwege laten.

(Ik kan het wel, maar plaats geen filmpjes. Noem me een toetsenbordridder als je daar blij van wordt.)

(Uiteraard zijn er -tig "scholen", maar een aantal wel met een traditie van honderden jaren. Dat is van een andere orde dan 'een mening op internet'.)

Als je keihard wil stellen dat iemand die een andere visie heeft niet weet wat dressuur is vind ik wel dat er wat getoond mag worden. :) jij stelt niet dat iedereen die jouw visie niet volgt het fout doet. TS doet dat wel. Letterlijk. Dat sluit elke vorm van discussie verder ook uit want als het niet is zoals TS zegt dat het moet is het fout. Als je zó stellig bent, dan ben ik erg benieuwd naar hoe het dan wel moet. Ik denk dat velen met me graag de enige echte altijd werkende manier zouden willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:18

Ayasha schreef:
Janneke2 schreef:

Als je keihard wil stellen dat iemand die een andere visie heeft niet weet wat dressuur is vind ik wel dat er wat getoond mag worden. [/quote ]
Daar zit iets in.

Ik schreef zojuist dat er -tig verschillende "scholen" zijn, met een eigen traditie.

Dat is iets anders dan "Iedereen die het anders doet dan ik doet het fout!"

En ik lees deze veroordeling ook niet in de OP.