Iranda schreef:Goeie tip dan, van de spelletjes. Ik heb trouwens ook CPTSS, niet zoals jij, ik schrik wel heel snel en zie/hoor soms dingen (mannen) die er niet zijn en dankzij de beste pil ooit (Topiramaat) heb ik veel minder herbelevingen.
Autisme heb ik ook (en nogmeer maar niet relevant hier). Ik vind het heel knap van je dat je in een groep kunt rijden! Vroeger als kind lukte me dat nog, maar nu echt niet meer. Ik heb een tijdje springles gehad, maar daarom moeten stoppen. Er gebeurt teveel om me heen, dat geeft veel spanning en dan raak ik helemaal bevangen van de prikkels. Ik moet het paard echt een tijdje stil zetten, maar meestal is het daarna uitstappen omdat het allemaal zo keihard binnenkomt.
Kan het zijn dat je meer last van prikkels krijgt omdat de paarden om je heen gaan draven en galopperen..?
Gisteren hebben prikkels zeker een rol gespeeld. Meestal heb ik rijles met èèn ander persoon. We hebben samen les omdat we ongeveer op hetzelfde niveau zitten en het is okk altijd hem. Omdat het nog vakantie is waren er veel kinderen en tieners etc die er gisteren waren omdat ze nu nog de kans hebben mee te doen. Dus we hadden gisteren ineens met 5 man les. Ja, dat heeft er zeker effect op. Maar ik kan daar opzich wel goed genoeg mee omgaan als het een keertje gebeurt. Als we met 2 les krijgen vind ik dat meestal het fijnste. Dat heb ik zelfs liever dan alleen om een of andere reden. Maar tijdens de les gisteren waren er ook veel mensen en kinderen aan het kijken van de camping omdat na onze les de campingles was. Dus ja die druk voel ik dan wel. En alle extra prikkels natuurlijk. Maar mijn coach weet dat ik daar moeite mee heb. Daarom heb ik ook op donderdag les omdat dat de rustigste dag is van alle dagen dat ik kom om.les te krijgen. Gisteren was dan een uitzondering, maar ook zij heeft dat nier altijd alle controle over.
Ik denk ook dat het nog wel eens kan dat de prikkels van her draven en galopperen zelf ook veel kunnen zijn voor mij om mee om te gaan, vooral als her nier goed gaat. Je hobbelt best wel op en neer. Daar moet ik eens op letten. Normaal gesproken is her namelijk zo dat zo'n vormen van beweging juist een stim voor me zijn. Ik heb ook altijd graag geschommeld, trampoline gesprongen, gewipwapt etc omdat die dingen allemaal dat soort beweging geven. Ik spring als volwassenen nog steeds wel eens daar op de trampoline, wanr het is een stim. Dan kan ik alles even loslaten. Autorijden is om die reden ook een stim het beweegt. Het is een beetje als een baby die rustig wordt als je gaat wiegen. Zo voelt dat soort beweging voor me. En dat is ook een van de dingen die ik bij paardrijden leuk vind. Maar het kan best zijn dat, als her niet goed gaat met een mooi ritme etc etc dar het me juist overprikkelt omdat ik het dan niet goed kan volgen. Ik zal daar eens op letten. Daar heb ik nooit over nagedacht eigenlijk 
De anderen die om me heen rijden tijdens de les probeer ik meestal te negeren. Ik weet dat her niet moet, maar bij overprikkeling kijk ik meestal automatisch naar de grond, of in dit geval mijn paard, zodat ik nier alles om me heen in scherp beeld hoef te zien en helemaal overprikkelt raak daardoor.
Voor de mensen die geen autisme hebben: veel mensen met autisme hebben zeg maar geen fatsoenlijk werkende achtergrondfilter. Als ik dan her zicht even gebruik: als jij om je heen kijkt, filtert je brein sommige dingen automatisch naar de achtergrond. Als je auto rijdt en je kijkt voor je uit om op de weg te letten, worden alle huizen en bomen en vogels en alle andere dingen niet van belang naar de achtergrond gefiltert. Je ziet ze wel, maar je bent er niet echt bewust van. Veel mensen met autisme, maar ook ADHD hebben dus een filter die niet goed werkt. Dus die bomen en huizen en vogels kunnen niet fatsoenlijk naar de achtergrond gefiltert worden. Dus ik zie die bomen net zo scherp als de weg waar ik op let en de auto's om me heen. Ik ben me daar ook van bewust. Dat zijn dan allemaal extra prikkels die ik moet verwerken wat veel minder nodig is als je die achtergrond filter wel hebt. Dus je kunt je voorstellen in een groepsles dat ik niet de mensen en paarden om me heen op de achtergrond kan filteren. Ik zie alles om me heen tegelijk gebeuren. Zelfs als ik naar de grond kijk zie ik het. Alles wat in mijn gezichtsveld valt zie ik tegelijk en staat op de voorgrond. Dus als ik dan om me heen of voor me uit moet kijken kan dat heel overweldigend zijn als ik al overprikkelt ben. Daarom kijk ik dan vaak naar de grond omdat ik dan minder hoef te zien dan wanneer ik om me heen kijk. Maar ik zie wel nog steeds genoeg om op te letten dat ik tegen niemand aan bots etc. Je moet je dan nog voorstellen dat kk dit filterprobleem heb mer alle zintuigen. Ik voel, zie, hoor en ruik alles. Proeven is een geval apart omdat ik niet constant eten in mijn mond heb natuurlijk 
Ik kan alle energieën en emoties van iedereen om me heen voelen. Dat zijn dan dieren èn mensen en zelfs bomen en planten. Alles wat leeft. Ik hoor alles en kan her niet filteren. en mer zien en ruiken werkt dat hetzelfde.
Dus, ja dat zijn heeel veel prikkels om te verwerken met een stel hersenen wat daar nog wat langzamer is dan bij de meeste mensen ook nog.
Ik hoop dat de uitleg duidelijk is. Want zoiets kan heel moeilijk zijn om te begrijpen als je het zelf niet hebt. Maar dan heb je wel een idee hoe ik de wereld een beetje ervaar. Dan snap je wel dat die spanning ook wat sneller kan oplopen natuurlijk 
Dus ja, grote kans dat overprikkeling gisteren wel een factor was bij de frustraties die ik had tijdens de les. Ik merkte pas gisteravond eigenlijk dat ik flink overprikkelt was door de hele dag. Ik zit nu ook nog met mijn pyjama op de bank daardoor. Normaal gesproken ben ik allang aangekleed en al. Maar ik had nier bedacht dat de les zelf daar een rol in kan spelen. Dus thanks voor dat inzicht 
Edit: dit filmpje kan helpen met het begrijpen hoe mensen mer autisme de wereld kunnen ervaren. Dit is wel voor elk persoon een beetje anders, omdat het een spectrum is. Niet iedereen met autisme heeft dit of ervaart het op dezelfde manier, maar veel mensen dus wel
https://youtu.be/aPknwW8mPAM
En hoe voel je je aan het einde van het filmpje? Overweldigt? Gestrest? Dat wat je daar ziet is dus hoe ik de wereld 24 uur per dag ongeveer beleef. Dit was anderhalve minuut.
Ik wil niet zielig doen hiermee want ik weet niet beter. Ik heb er mee leren omgaan. Maar ik wil dit laten zien meer om kennis mee te geven en je te helpen dit soort dingen te begrijpen omdat ze veel impact kunnen hebben op mijn rijden. Dit is ook een reden waarom paarden voor veel mensen mer beperkingen en andere mentale issues zo fijn zijn. Ze spiegelen jou terug en dat maakt je bewust van hoe je je voelt en ze kunnen je tot rust brengen, omdat een paard het op zo'n diep niveau kan voelen en mee ervaren. Maar ik gok dat dat geen nieuws is voor jullie. We houden hier allemaal van paarden om een reden natuurlijk