MirandaFuego schreef:Er zijn zat mensen met een heel hoog IQ die niet goed zijn op school.
Betekent niet dat ze niks kunnen leren maar doen het op een andere manier.
Paardrijden heeft heel veel met gevoel te maken, ik denk dat iemand met een gemiddeld IQ en veel gevoel voor rijden het beter kan doen dan iemand die een hoog IQ heeft en er geen gevoel voor heeft.
Ik ken bijv. meerdere hele slimme mensen die moeite hebben hun tanden netjes te poetsen om zomaar wat te noemen.

Maar nu trek je er hypothetische eigenschappen bij die totaal losstaan van de discussie. "Iemand met een hoog IQ maar weinig gevoel" heeft natúúrlijk minder kans van slagen dan "iemand met een gemiddeld IQ maar veel gevoel," maar andersom geldt dat net zo goed en dat is de stelling ook niet. Die richt zich immers puur op IQ, niet op of iemand met een hoog IQ een motorisch gestoorde savant is die in stilstand al bijna van het paard lazert, en of iemand met een net-benedengemiddeld IQ nog geen appel van een peer kan onderscheiden en geen grote volte van een gebroken lijn. We kennen allemaal wel voorbeelden van mensen die de uitzonderingen vormen in de betreffende groep, maar dat is niet het punt.
bigone schreef:Een van mijn kids zit op IQ van boven de 135 , uni was niks voor hem ondanks bijna fotografisch geheugen. Droge stof zei hem niks , samenwerken met anderen wel dus hbo gedaan.
Idem met een van de buurjongens van mijn ouders.
Dikke negens voor z'n vwo, maar uni was inderdaad niets voor hem. Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik de uni fantastisch vond doordat ik daar veel vrijheid had en veel ruimte voor creativiteit (ook al ben ik historica), maar een heleboel functies "op niveau" vind ik echt hersendodend saai met juist te weinig praktische uitdaging, te weinig creativiteit en te weinig autonomie. Werken als exercise rider in racing vond ik op een gegeven moment ook saai worden doordat het niet echt een discipline is waarin veel hersenwerk van je gevraagd wordt, maar het was een stuk minder saai dan wat ik nu doe en waar je dus wel een universitair diploma voor moet hebben. Daar voelde ik vanaf dag één namelijk m'n ziel al leeggezogen worden.