warming-up duurt lang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:09

Ik denk dat de TS niet meer gaat reageren...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:48

Elisa, een beetje jammer dit.

Ten eerste is helemaal niet te zien of het paard van ts zo van nature loopt of geen goede bouw heeft. Hij wordt gewoon slecht gereden en dan zie je soms niks meer terug van de natuur van het paard.

Dan zou je nu goede stand foto's moeten nemen en beweging filmen. Dan een goede training oppakken en elke week zelfde goe de stand foto's nemen en filmen. Leg het daarna na een half jaar maar eens naast elkaar. Soms herken je paarden niet terug.

Dit paardje loopt nu nog, maar kan me echt niet voorstellen dat het van nature zo loopt en je dan in de M terecht kan komen. Want als je zo rijdt, gaat ie 100% zeker kapot.

Dan komt er een youtube filmpje die echt geen goed voorbeeld is. Er wordt een discussie gevoerd hoe het wel moet en dan is dat gewoon echt niet wat je wil. Ongeacht de onderbouwing etc.
Maar dat je dan niks mag zeggen en je gelijk ermee komt dat dit weer commentaar voor Bokt is........Dat is laag. Je doet zelf mee aan een discussie, maar kan niet tegen kritiek.

Daarbij is het van achter naar voren rijden ook alweer achterhaald. Dit paard moet gewoon weer in balans komen en beter in zijn lijf. Niet door dwang of vasthouden.
Soms zijn paarden ook echt het vertrouwen kwijt. Ik heb zat mensen les gegeven waar paarden echt bang waren voor de hand van de ruiter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:50

superpony schreef:
Daarbij is het van achter naar voren rijden ook alweer achterhaald.
Wil je dat aan mij uitleggen SP want snap ik niets van en volgens mij is dit ook gewoon niet waar.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:57

pien_2010 schreef:
superpony schreef:
Wil je dat aan mij uitleggen SP want snap ik niets van en volgens mij is dit ook gewoon niet waar.

Dat een paard werkelijk meer gewicht op de achterhand neemt is achterhaald. Een paard moet verder grijpen met achterbenen, maar van gewichtsverplaatsing is geen sprake. 'Van achter naar voren rijden' is een uitspraak waar werkelijk niemand, op zichzelf staand, wat aan heeft. Het legt een deken van mysterie over de hele dressuur.

Zo is het ook onzin dat 'de loodlijn' een magische lijn is waarvoor magie plaatsvindt en waarachter alles misloopt. Een paard kent geen wiskunde en heeft geen geodriehoek. De loonlijn is onzin. Ja een paard dat té rond is, kan moeilijk achterbenen onderbrengen en heeft vaak ook moeite niet voorwaarts te vallen, maar bij de ene begint dat probleem ver achter de loodlijn en bij de andere erop.

Men moet stoppen in lijntjes denken en in spreekwoorden spreken en effectief de fysica die plaatsvindt beginnen bekijken. Daar zijn de fransen trouwens erg goed in, daarom spreken veel van hun methodes me erg aan.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 21-02-20 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:00

pien_2010 schreef:
superpony schreef:

Er zijn al wat artikelen over geschreven. Er is een vrij grote discussie anatomisch gezien of en hoeveel een paard kan kantelen in het bekken. Men denkt ten onrechte nog steeds dat een paard zijn rug (overdreven ) gaat bollen als het bekken zou kantelen en achterbenen ondertreden.
Wat je al jaren ziet, is dat mensen hun paard van achter opjagen en van voren opvangen, vaak veel teveel! Voor worden paarden vaak te kort.
Het is een wat langere uitleg, maar zal vanavond of morgen eens naar goede voorbeelden zoeken. Heb een nieuwe laptop en niks erop staan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:05

lichtheid schreef:
Bowo schreef:
Voor mijzelf weet ik dit, maar ik vraag me af hoe de TS dit ervaart :)

Leg het uit, daar is dit forum voor. :)

In mijn opinie is dit forum bedoeld om de TS te helpen die een vraag stelt, anders kan je beter je eigen topic aanmaken. En om iemand te kunnen helpen, moet eerst het probleem duidelijk zijn. Als ik zo kijk naar de reacties van de TS en naar hoe haar paard loopt, vraag ik me af waar Lottegold naar toe werkt, wat zij als "los" ervaart. Want je kan wel tips geven om naar los toe te komen, maar als jezelf naar een andere los toewerkt dan degene die je tips geeft, kom je natuurlijk nog steeds nergens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:08

Sowieso kan niemand op Bokt echt helpen. Zelfde als de voedings adviezen ongezien via internet.......

Maar door de vele reacties kan TS wel gaan nadenken dat het echt niet goed gaat en ze drastisch iets moet veranderen.

Zelfde als iemand kijken naar filmpjes aanraadde........Ik kom vast uit een andere tijd, maar zo leer je echt niet paardrijden. Dan moet er een GOED iemand naast je staan.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:33

_Nelleke_ schreef:
Ik denk dat de TS niet meer gaat reageren...

Ik lees het allemaal wel hoor. Maar inmiddels 100 reacties. Jeetje wist niet dat een hele reltopic zou worden. :Y)

Dat ik verkeerd bezig ben en mijn paard zowat mishandel is nu wel duidelijk volgens de meeste hun mening.

Ik wil dan ook direct een oproep doen of er mensen zijn die hier lesgeven in zuid Holland en bereid zijn een les te geven!

Er wordt veelal geadviseerd om een bloedje te trekken. Uiteraard had ik dat allang graag willen doen maar het paard is zeer lastig te behandelen en gaat komt alleen bij de d.a in uiterste noodzaak.
Afgelopen zomer is hij geopereerd aan zijn oog en zijn ze dik 2 uur bezig geweest om hem in slaap te brengen. (Accepteert geen naalden) dus een bloedje trekken zou ik graag doen maar is helaas echt 1 van de allerlaatst opties.

Ook krijg ik het advies om vit. E + selenium te geven. Dit word zoals on de OP staat al gedaan.

Paard krijgt bijna onbeperkt hooi.( behalve wanneer hij met zijn maten buiten staat)
Suiker en havervrij voer. ( geen haver want daar word hij druk in de omgang van)

Ik probeer dus wel al zo veel mogelijk rekening te houden met de spierbevangenheid.
Neutradex heb ik tijdens de spierbevangenheid ( 2 jaar geleden) wel gegeven maar merk niet echt verschil met nu ik t niet geef.

Sommige reacties heb ik wel echt wat aan en ga ik zeker proberen ( het eerder galopperen bijv)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:08

Elisa2 schreef:
Maar aangezien de Bokt moraalridders liever oordelen dan vragen heb ik hem weg gehaald.

was ook best wel een beschamend filmpje!!

prima als je dat zelf thuis een keer doet ter correctie... hou de volgende keer wel de lijnen normaal vast ipv zo onproffessioneel over de grond te laten slepen...
maar om dit nou te adviseren aan iemand op een forum... >;) zeker als je na aanleiding van de filmpjes de inschatting kunt maken dat de vraag steller nog niet al teveel ervaring heeft.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:36

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
Maar aangezien de Bokt moraalridders liever oordelen dan vragen heb ik hem weg gehaald.

was ook best wel een beschamend filmpje!!

prima als je dat zelf thuis een keer doet ter correctie... hou de volgende keer wel de lijnen normaal vast ipv zo onproffessioneel over de grond te laten slepen...
maar om dit nou te adviseren aan iemand op een forum... >;) zeker als je na aanleiding van de filmpjes de inschatting kunt maken dat de vraag steller nog niet al teveel ervaring heeft.

Wauw JeanneV.
Houd alsjeblieft je eigen gemaakt conclusies voor je. Jij bent echt precies NIET degene die over mijn ervaring hoort en kan oordelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:14

Citaat:
Dat een paard werkelijk meer gewicht op de achterhand neemt is achterhaald. Een paard moet verder grijpen met achterbenen, maar van gewichtsverplaatsing is geen sprake.

Altijd heb ik geleerd dat een correct hoog opgeleid paard, meer "hackenbiegung" aankan, waardoor het gewicht meer van voren af is gehaald en gedragen wordt door achter. Hiervoor kan hij ook verzamelen en de moeilijkere oefeningen aan.

Citaat:
Dat ik verkeerd bezig ben en mijn paard zowat mishandel is nu wel duidelijk volgens de meeste hun mening.
ik word verdrietig van je reactie want dit gebeurt vaker in een topic dat een TS wil sparren en uiteindelijk er een rotgevoel aan over houdt. Dat vind ik altijd zo triest en begrijpelijk. Ik heb dat beeld in elk geval totaal niet van jou! Je wil leren en dat is zo goed.

Citaat:
Men denkt ten onrechte nog steeds dat een paard zijn rug (overdreven ) gaat bollen als het bekken zou kantelen en achterbenen ondertreden. 
Wat je al jaren ziet, is dat mensen hun paard van achter opjagen en van voren opvangen, vaak veel teveel! Voor worden paarden vaak te kort.

Wat men denkt weet ik niet!
Wat ik wel weet als je je paard correct rijdt VOELT het alsof de rug onder je wat opbolt, en die is dan zacht en verend. Alle hulpen hoe minimaal ook gegeven komen vloeiend door en hand-zit-been zijn in perfecte communicatie met het paard <3 , zo gaaf. Zelfs een jong paard kan dat gevoel geven want ik heb het niet over de verzameling.

Voor mij, is correct van achter naar voren rijden een heel duidelijk begrip en absoluut niet achterhaald want zoals jij het beschrijft SP wordt er van voor naar achter gereden. Paard zet de rug dan vaak vast, heeft geen fijn contact met de ruiter, de hulpen komen amper door daar de verbinding niet aanwezig is.

Correct voelt als beeld...rug =brug is gesloten, paard en ruiter zijn in fijne communicatie en hulpen komen super door.
Niet correct voelt als beeld...rug=brug is open. Het lukt niet, de hulpen kunnen niet doorkomen en het voelt ruk.

TS ken helaas geen fijne instructeur voor je in jouw regio.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-02-20 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:17

Misschien zou je je paard eens onbelast kunnen (laten) trainen?
Ik doe dit naast het rijden omdat mijn paard enorm groot is 1.85m en hierdoor ook moeite had met balans en ik hem niet te veel wilde belasten met ruitergewicht. Ook was hij linksachter stuk trager dan rechts.
Is niet hetzelfde probleem als jij, maar ik heb wel echt heel veel geleerd van het kijken naar en voelen na een training.
Ook weet deze instructie mij enorm veel bij te brengen over het paarden lichaam en hoe elk paard anders leert en ontwikkeld en helpt mij met voeding en het algehele houden van mijn paard.
De adviezen hier, hoe goed bedoeld ook zijn allemaal over een beeldscherm en niet IRL.
Ik zit ook al 35 jaar in de paarden en soms dacht ik wel eens dat ik alles al wist, maar moet eerlijk zeggen dat hoe meer ik leer hoe minder ik weet lijkt het wel.
Wel weet ik dat ik nooit deze vragen op i-net zou zetten, gewoon omdat je zoveel mensen zoveel meningen hebt en random van alles proberen kost heel veel tijd en misschien ook geld.
Ik probeer zoveel mogelijk mensen met zoveel mogelijk kennis om mij heen te verzamelen en daar mijn vragen/bedenkingen/problemen neer te leggen.
Mocht je het eens willen proberen kan ik je iemand aanraden. Maar je kan ook zelf opzoek naar iemand die bij je past. Wees kritisch en luister naar je eigen gevoel.
Niemand houd een paard om het bewust pijn te doen of stuk te maken. Iedereen leert elke keer weer dingen bij en paarden houden is gewoon niet simpel.
Vroeger leek dat wel, maar wisten we niet beter, door allerlei nieuwe informatie/onderzoeken en studies weten we nu wel beter. Dan nog is het moeilijk om je aan te gaan passen. Moeilijk , maar niet onmogelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:18

Volgens mij heeft niemand dat gezegd TS. Met paarden ben je nooit uitgeleerd en als je zo defensief reageert mis je een hoop info over wat er werkelijk gezegd wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:49

TS, als je paard ook lastig is in de omgang, denk ik echt dat je paard niet lekker in zijn vel zit. Maar ook dat je nog erg veel kan leren. Het allergrootste probleem van paardenmensen is dat ze stoppen met leren of ontwikkelen als ze denken dat ze ervaring hebben of een bepaald niveau. Niet dat ik Anky hoog heb zitten, maar zet haar op een willekeurig paard en ze komt er echt niet altijd zomaar mee weg.

Pien, ik weet welk gevoel je bedoeld hoor. Maar dat overdreven kantelen in bekken en rug bollen bestaat gewoon niet. Het paard kan in balans komen en wat we noemen; dragen.
Zelfde als dat mensen veel teveel gewicht naar de achterhand willen of denken te kunnen krijgen.

Ik beschrijf het niet. Ik heb inmiddels wat zaken gevolgd waar men met diverse meet apparatuur bezig is om te kijken wat er nu werkelijk gebeurt, wat er nodig is en wat wel of niet effectief is. Als ik dat neerleg wat ik ook heb geleerd, dan is het standaard van achter naar voren rijden gewoon achterhaald. We zijn al een stap verder, maar zoals met alles, blijven oude standaards nog jarenlang bestaan.

Zelfde als dat men nog steeds vasthoudt aan het werken van voren, terwijl een paard die je goed losrijdt, prima zelf rond kan worden. Hoe beter je dat voor elkaar kan krijgen, hoe makkelijker je hem daarna kan oppakken.
Maar tegenwoordig komen mensen al met korte teugels en paarden in de krul getrokken de bak in. Of men gooit alles los, gaat naast elkaar kletsen en dat noemt men losstappen. Zelfde als op adem stappen. Na werk kan je nog tijdens het op adem stappen wat rondjes draven, kleine oefeningen doen etc. Mits je paard daarna nog lekker vrij mag bewegen. Meeste paarden worden te kort getraind, te intensief, te vaak en slecht uitgestapt/werkt en daarna weer opgehokt. Dat is gewoon vragen om blessures.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:55

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Even ter verduidelijking dan maar, dit paard kroop altijd erg graag achter de teugel. Dat heeft te maken met aanspanning van achter uit, wat hij moeilijk vond gezien zijn bouw. Als je vele dressuurpaarden zou trainen dan weet je dat de bouw daar invloed op heeft.

Dank voor het verwijderen van uw filmpje, was ook geen goed voorbeeld, u schrijft op uw site bij een foto van Hubertus Schmidt mooie piaffe, mooi neusje er uit.....

dan zie/lees ik iets anders als wat ik zie in uw filmpjes, juist dan als een paard graag achter de loodlijn gaat lopen lijkt me dit niet goed en prettig voor uw paard om zo vast gezet te worden, het vervalt in een oude gewoonte en daar moet het juist uit, (voor een beter rug gebruik, swing en swung is i.mo. iets anders dan animatie bewegingen)

dank dat u mij als moraalridder bestempelt ik wilde ook niet meer reageren maar dit vind ik wel iets onder de maat, terwijl er goede informatie gegeven is/wordt/onderbouwd is

een andere manier/kijk op...………...is dat per definitie fout

Oordeel, oordeel, oordeel...ik plaatste het filmpje niet omdat het paard daar perfect liep. Alleen om aan te tonen wat je onbelast een paard kan leren en hoe je ze zo kunt leren hun lichaam te gebruiken. Als je goed gekeken had dan zou je gezien hebben dat er absoluut geen spanning/ druk op de longeerlijnen stond maar deze er ontspannen bij hingen. De focus lag op het lichaamsgebruik, niet op de hoofd/halshouding. Immers een paard wat sterker wordt qua draagkracht, kan makkelijker het gevraagde goed volhouden. En ook als de tijd "rijp"is veel beter in aanleuning lopen met het neusje er uit. Trainen is niet hetzelfde als in een wedstrijdhouding rond lopen. Dit paard had een rugblessure en is zo juist weer de rug goed gaan gebruiken.

Wbt de lijnen, die heb ik door midden geknipt en dat raadt ik iedereen aan omdat het zo veel makkelijker is zonder een kluwen lijn in je handen en dat het gevaarlijk is als er een lus los komt te hangen. (kun je zelf met je benen in terecht komen)
Wat de rest betreft, ik heb jarenlang paarden getraind voor m'n werk..dus ik zal wel een beetje weten wat ik doe anders hadden ze me vast niet aangenomen/ betaald. ;)

TS: trek je er niets van aan, het feit dat je hulp en advies vraagt maakt je juist sterk. Men oordeelt nu eenmaal graag, zegt meer over hun dan over jou.
Gebruik van alle tips dat wat jou aanspreekt en waar jij wat aan hebt, en wat instructeurs uit proberen om te kijken of wellicht een andere manier van trainen helpt lijkt me een goed idee. Heel veel succes ermee.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:08

superpony schreef:
Ik beschrijf het niet. Ik heb inmiddels wat zaken gevolgd waar men met diverse meet apparatuur bezig is om te kijken wat er nu werkelijk gebeurt, wat er nodig is en wat wel of niet effectief is. Als ik dat neerleg wat ik ook heb geleerd, dan is het standaard van achter naar voren rijden gewoon achterhaald. We zijn al een stap verder, maar zoals met alles, blijven oude standaards nog jarenlang bestaan.

Die meetapparatuur wordt dan toegepast bij z.g. GP paarden en daar kan inderdaad geen gewichtsverplaatsing worden geconstateerd omdat ze niet zoals voorgeschreven van achter naar voren gereden worden.
Men heeft er alleen "gas" en een "rem".

Goed paardrijden is heel moeilijk, het probleem bij die "oude standaards" dat ze het niet gemakkelijker maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:14

Er is inmiddels zo‘n 15 jaar gemeten data zowel onder de man als onbemande paarden in alle stadia van africhting en toch zijn er altijd weer mensen die vinden dat hun paard het wel kan. De mooite proef vond ik waarbij de beoordelaars de paarden tijdens hun opleiding moesten beoordelen en ze unaniem duidelijk zagen dat het gewicht nu beter naar achter verplaatst werd. De meting gaf geen enkel verschil. Zelfs heuvel op is de verplaatsing van gewicht naar achter maar minimaal. Het is ook logisch want de schouder is niet voor niets als een enorme krachtige schokdemper gebouwd in tegestelling tot het relatief breekbare complexe spronggewricht.
Uiteraard komt er dan altijd iemand met het ‚tegenbewijs‘ waarbij een paard in een levade staat, of kort voordat de voorbenen van de grond komen....dûh. Daar is dus geen voorwaarts meer. Als alle voorwaarts weg is kun je uiteraard prima omhoog.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:24

Het "omhoog" komt vanuit het voorwaarts.
De achterhand levert een voorwaarts opwaartse afdruk, mogelijk door een grotere buiging van de grote gewrichten. Kijk ook even naar de spiermassa van voor een achter.

Mits we van de kop afblijven? en dat...
Dat alles kan zich namelijk alleen maar afspelen wanneer een paard van voren niet teruggewerkt wordt.
Waar zie je dat nu nog? Dit is een echte zeldzaamheid geworden.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:27

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:44

Ja want de piaffe is ook echt waarin een basispaard continue gereden wordt (ongeacht door wie en welke stijl). Nog afgezien dat er nog altijd geen data is dat het in de ‚Barocke‘ piaffe wel zo is. Het is niet zo dat de klassiekers niet gevraagd zijn of zo. Maar ieder mag zo zijn ideaal hebben uiteraard.
Ik heb overigens naast een meting met hoog niveau getrainde ijslanders gestaan (die worden ook niet ‚aan de kop’ gezeten trouwens)en die hebben wel verplaatsing van gewicht naar achter bij veel te lange töltzadels voor grote mannen, maar of dat nou wenselijk is.

In iedergeval totaal of topic want TS wil naar de Z1, niet GP.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:50

De piaffe laat het eindresultaat zien van een Klassieke training die het paard ertoe brengt de voorwaarts opwaartse afdruk te ontwikkelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:57

lichtheid schreef:
De piaffe laat het eindresultaat zien van een Klassieke training die het paard ertoe brengt de voorwaarts opwaartse afdruk te ontwikkelen.

Afduk ja, opwaats ook.
Gewicht verplaatsing is nog geen bewijs voor maar een ieder kan zich laten meten, dus ga je gang. Ik weet dat Brenderup jaren geleden gevraagd is maar ik heb er nooit iets van gezien.

On-topic:
TS, ik kan me goed voorstellen dat jouw paard inderdaad net als mijn paard destijds wat moeilijker is op de stofwisseling. Wat voor mij een absolute no-go was was pavo daar werd ze heel stijf van. Ook typische spierboosters zoals myoplast pakte niet goed uit. Eerst wel een mooie toename maar dan ineens weer hoge spierwaarden. Ik had haar het beste op draversbrok en in vrij grote hoeveelheden. Verder altijd onder deken en in de winter met lendedeken losrijden en na goed stappen verlicht lang-laag galopperen. 2x per jaar liet ik een groot bloedbeeld maken. Z1 was bij ons geen probleem, hoger misschien ook niet maar toen kreeg ze een trap die haar ongeschikt maakte voor verder rijden.
Ik zou je aanraden eens met een voedingsdeskundige te kijken.

Edit: germanisering gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-02-20 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:20

Kinke schreef:
Volgens mij heeft niemand dat gezegd TS. Met paarden ben je nooit uitgeleerd en als je zo defensief reageert mis je een hoop info over wat er werkelijk gezegd wordt.

Met zulke reacties zou ik ook defensief worden. En er word misschien wel niet met zoveel woorden gezegd dat TS haar paard zou mishandelen, maar sommige reacties komen daar tussen de regels door wel degelijk op neer.
Jammer dat er zo respectloos op elkaar word gereageerd!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:19

Oha, wat ik nog vergeten was is dat mijn paard heel erg slecht te rijden was als het direct van de wei kwam, dan zat er geen puf in terwijl het eigenlijk juist een heet paard was. Een uurtje op stal voor het rijden hielp dan prima.
In de winter gooide ik haar voor het rijden vaak nog los met een stoeimaatje terwijl ik mijn box deed.
Beide hielp met los worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:52

superpony schreef:
Maar dat overdreven kantelen in bekken en rug bollen bestaat gewoon niet. Het paard kan in balans komen en wat we noemen; dragen.
Zelfde als dat mensen veel teveel gewicht naar de achterhand willen of denken te kunnen krijgen.

Ik beschrijf het niet. Ik heb inmiddels wat zaken gevolgd waar men met diverse meet apparatuur bezig is om te kijken wat er nu werkelijk gebeurt, wat er nodig is en wat wel of niet effectief is. Als ik dat neerleg wat ik ook heb geleerd, dan is het standaard van achter naar voren rijden gewoon achterhaald. We zijn al een stap verder, maar zoals met alles, blijven oude standaards nog jarenlang bestaan

Ik ben een grote fan van 'wat laat de moderne meetapparatuur zien'.

En 'van achter naar voor rijden' is wat mij betreft gewoon beeldspraak.
En betekent het zoiets als: hetzij het 'voorwaarts', hetzij de dragende activiteit van de achterhand is veel belangrijker dan 'het gepruts aan de voorkant'.

("Buig hem om je binnenbeen": je voelt vooral het kiepen van de ribkorf. Ook zo'n beeldspraak. Niets mis mee als je weet dat je het niet letterlijk moet nemen.)