Rond rijden. Jullie mening?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:01

Je kan best wel met kneepjes werken en de kaak losmaken, maar ik denk als hier niet voldoende reactie op komt je eerst aan de andere voorwaarden moet werken. Het moet niet uitmonden op alleen focus op de mond. Ook oppassen met de strakke buitenteugel, de tussenribspieren kunnen zich gaan vastzetten, wat de soepelheid niet bevorderd.
Het is ook zo verschillend per paard. Mijn ene paard loopt als ze goed losgereden is uitzichzelf al
Nagefelijk, als ik het daarvoor vraag voelt de nagefeijkheid een stuk minder fijn. Het wordt mij geleerd om nagefelijkheid vanaf het begin al te vragen zodat het rond lopen normaal wordt, maar zit zelf nog in dubio of ik dit wel fijn vind. Vind dat ik dan toch teveel in de mond ga zitten en ze wordt zwaar op de hand.
Andere pony heb ik nooit wat gevraagd in de mond, liep dus ook jaren niet nagefelijk maar heeft dit wel nodig. Gelukkig zeer zacht mondje dus ik kan heel zacht de kaak wat los masseren. Ze heeft zeer snel spanning waarbij ze haar kaak spant. Heel veel verbeterd door tmj / poll massage, en toch zacht de mond wat loswerken onder het zadel.
Hier een link voor loslaten spanning in het kaakgewricht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:03

Benzz schreef:
Mevr. Tack vond ik angstaanjagend :D

Ze was angstaanjagend!!! Maar de hele sfeer in Deurne vond ik onprettig. Een sfeer van pesten en vernederen. Dat is de hoofdreden waarom Ernest van Loon Deurne verliet als instructeur. En dat terwijl hij een van de medeoprichters was [als ik mij niet vergis]
Ook was hij het er niet mee een dat Leerlingen die geslaagd waren direct werden aangesteld als docent, zonder eerst de sporen in de paardenwereld te verdienen. Dat was volgens mij een van de redenen voor het mislukken van het project.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:10

Kadankovitch schreef:
Benzz schreef:

Ze was angstaanjagend!!! Maar de hele sfeer in Deurne vond ik onprettig. Een sfeer van pesten en vernederen. Dat is de hoofdreden waarom Ernest van Loon Deurne verliet als instructeur. En dat terwijl hij een van de medeoprichters was [als ik mij niet vergis]
Ook was hij het er niet mee een dat Leerlingen die geslaagd waren direct werden aangesteld als docent, zonder eerst de sporen in de paardenwereld te verdienen. Dat was volgens mij een van de redenen voor het mislukken van het project.

Ik denk toch dat het mislukken van het project ligt aan het feit dat het regulier onderwijs werd en alles en iedereen mocht beginnen ( en eindigen).

Dat vernederen ben ik met je eens, dat was buitensporig. Ik ben het laatste jaar er regelmatig tegenin gegaan, achteraf kreeg je daar best respect mee van de instructeurs, maar je moest wel goed beslagen ten ijs komen als je ergens nee op antwoordde.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:11

Benzz schreef:
Klopt dat? (Ik keek even in je profiel :D :D )

:D :D Ja dat klopt, ik heb maar iets aangevinkt in dat profiel. Zal de juiste leeftijd er even bijzetten :D[/quote]
Dat hoeft niet maar door de opmerking van mevr. Babootje ging ik kijken in de hoop foto's te zien over grondwerk, daardoor was ik ook verward. oor de rest kan het mij de boud hachelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:12

Kadankovitch schreef:
Dat hoeft niet maar door de opmerking van mevr. Babootje ging ik kijken in de hoop foto's te zien over grondwerk, daardoor was ik ook verward. oor de rest kan het mij de boud hachelen.

Volgens mij hebben jullie mijn opmerking over grondwerk verkeerd geinterpeteerd, want ik doe daar amper aan. Ja longeren en soms aan de lange lijnen, maar ik vind het erg lastig om dan ook te filmen en fotograferen, sowieso ligt mijn mobiel in de auto als ik met een paard bezig ben.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:14

Benzz schreef:

Ook was hij het er niet mee een dat Leerlingen die geslaagd waren direct werden aangesteld als docent, zonder eerst de sporen in de paardenwereld te verdienen. Dat was volgens mij een van de redenen voor het mislukken van het project.[/quote]

Ik denk toch dat het mislukken van het project ligt aan het feit dat het regulier onderwijs werd en alles en iedereen mocht beginnen ( en eindigen).

Dat vernederen ben ik met je eens, dat was buitensporig. Ik ben het laatste jaar er regelmatig tegenin gegaan, achteraf kreeg je daar best respect mee van de instructeurs, maar je moest wel goed beslagen ten ijs komen als je ergens nee op antwoordde.[/quote]
U kunt gelijk hebben, maar ik vrees dat we nu gruwelijk offtopic gaan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:17

Benzz schreef:
Volgens mij hebben jullie mijn opmerking over grondwerk verkeerd geinterpeteerd, want ik doe daar amper aan. Ja longeren en soms aan de lange lijnen, maar ik vind het erg lastig om dan ook te filmen en fotograferen, sowieso ligt mijn mobiel in de auto als ik met een paard bezig ben.

Ik heb eigenlijk niets aangenomen, ik ben gewoon ziekelijk nieuwsgierig. Dus u hoeft zich over niet te verklaren.
Ik heb het niet in de auto, maar ik ben heel goed in negeren. Met het paard om handen, reageer ik gewoon niet, point final.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:22

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:23

Ja, dat gaat u zeker :D maar dat wil niet zeggen dat het niet boeiend is om te lezen :D

Buiten dat is het mijn schuld, ik begon over mevrouw Tack, met haar bijzonder nuttige boekje, waarvan ik idd aannam dat het een man was. Hoe dan ook is het een heel fijn boekje, waar ik nog altijd veel aan heb, en waarin een en ander best goed beschreven staat, vind ik dan. Ik heb er ook nog een van Lammert Haanstra.

Om dan maar weer even de link te maken naar nageeflijkheid: ook Lammert beschrijft hierin de gogue, en de werking ervan.
Wat ik dan nu wel weer grappig vind is dat met longe-werk best veel nadruk ligt op een stuk gehoorzaamheid, maar ook nageeflijkheid, en omdat het zonder allerlei tierlantijnen best moeilijk is om dat af te dwingen met allerlei trucs, ben ik het met mw. Tack en dhr. Haanstra eens dat het ook simpelweg een kwestie van gehoorzaamheid is, waarbij je begint met een paard dat in ieder geval zeker geen weerstand biedt tegen het bit of de lijn, dus niet tegen het bit is, maar aan de teugel...... en vanuit daar weer op zoek gaan naar een fijne verbinding naar de hand, ook aan de longe.
Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat dat dus ook gewoon onder het zadel zo kan....... en vraag ik me af waarom ik die link nooit eerder heb gelegd.

Grinnik :D

Interessante discussie overigens dit, en ik vind het offtopic deel eigenlijk wel een toevoeging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:33

Benzz schreef:

Nou dat inderdaad. Dat heeft de opleiding echt wel naar beneden gehaald. Het aannemen van echt talentloze leerlingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:39

Benzz schreef:
Volgens mij hebben jullie mijn opmerking over grondwerk verkeerd geinterpeteerd, want ik doe daar amper aan. Ja longeren en soms aan de lange lijnen.

Wij ook. Dubbele lijnen longeren dat ook. Maar ik vind t wel een gemis want ik besef wel dat het beter is om bepaalde oefeningen aan de hand aan te leren. Gewoon een gebrek aan ruimte vaak als je om een drukke stal staat.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:56

Heel interessant topic dit, enorm leuk om als (enigszins) leek te lezen. Na bijna 20 jaar recreatief en vooral buiten te hebben gereden vorig jaar dresuurles gaan volgen met mijn nieuwe jonge paard. Ik voel me nog regelmatig een beginner :)) ik snap nu ook heel goed waarom je eigenlijk niet aan het beleren van een jong paard moet beginnen als je er geen ervaring mee hebt.. Ik mis bepaalde gevoelens en kennis om snel genoeg te kunnen reageren. Gelukkig hebben we hele fijne les, maar ideaal is anders en we trekken er de tijd voor uit.

Waar we nu tegen aan lopen is het buigen van het hele lijf in een bocht, ze is vrij stram linksbuigend en loopt graag als een plank door de bocht. Ze is helaas nog niet gevoelig genoeg op het binnenbeen, dus als ik stelling vraag heeft ze nog al eens de neiging naar binnen te vallen. Met het lessen zijn we bezig gelijke druk op beiden teugels te krijgen, ik zou op de buitenteugel nu meer druk voelen doordat ze niet buigt? Maar heel eerlijk gezegd voel ik dit niet en voel ik niet wanneer ik op een gegeven moment op kan houden met stelling vragen en de volte door kan rijden. Iemand hier wijze tips? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:10

Hoi Eight

Ten eerste: het gevoel is belangrijk, maar 'buig m om je binnenbeen' is meer beeldspraak dan iets anders.
Wat feitelijk gebeurt/ hoort te gebeuren : het dier zet het binnenbeen schuin naar voor, onder de massa. In het zand kun je zien dat het binnenbeen landt tussen (de sporen van) de beide voorbenen.
Verder 'kiept de ribkorf' wat naar beneden.
De psoasspier van het binnenbeen rekt/ moet hier lang voor zijn.

Ik zweer voor mijn eigen jonkie bij verticaal evenwicht, evenveel gewicht op beide voorbenen.
Kort recept: neem beide teugels in contact (op maat vind ik een onduidelijke uitdrukking)
...voel of er verschil is tussen links en rechts.
Ik gok dat jij links meer gewicht voelt, vertaling : je dier draagt meer gewicht op het linker voorbeen.
Korte oplossing :
- blijf van de linkerteugel af (het gewicht van het leer zij het nobel streven)
- neem met 1 gram de rechterteugel in contact
- zit zelf 'op rechts' (anderen stellen 'goed in het midden'; het experiment geeft de doorslag. - niet meegaan met al dat gewicht op dat ene voorbeen is de kern).
Uitgebreid recept : les nemen bij iemand die hier kaas van gegeten heeft.

Laat de stelling een paar maanden oid voor wat het is.
Het hoofd van het dier weegt plm 15 kilo, aan een hals van ruim een meter, een centimeter stelling kiept fors veel gewicht naar binnen.
(Dat hoofd van 15 kilo voelt een meter verderop als 150 kilo, of wasmhet 1500? Anyway, erg zwaar!)
Waarschijnlijk heeft jouw dier de spieren nog niet om dit te kunnen dragen en waarschijnlijk wordt dat dan 'dat het dier niet gevoelig zou zijn voor het binnenbeen'. (Gevoeligheid is 1 ding, maar het gevraagde echt kunnen uitvoeren een andere zaak.)

Ik rijd mijn grote voltes momenteel als volgt:
in stap afwenden van E of B naar X
vlak voor de X wat pasjes wijken.
Wijken helpt de psoasspier lang te worden! !
....stel ik laat wijken voor het linkerbeen, ik wacht tot ik gewicht op beide ŕechterbenen voel,
stuur dan de bocht in naar links.
Of dus wijken voor rechterkuit - als er gewicht op linkerbenen komt stuur ik naar rechts.

Dat sturen doe ik met 'mijn navel wijst de weg', 'het paard richt zijn schouders naar jouw schouders' binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals, en qua stelling mag ze iets naar buiten kijken.
Gaat het goed in stap (....niet altijd, dus :') ), dan draaf ik na het wijken aan.

Wel streef ik hierbij naar verticale balans, een bolle bovenlijn en een ontspannen paard.
Correctelengtebuiging is wel belangrijk, maar ik streef eerst naar verticale balans, een dier dat sterke achterhand spieren heeft omdat het vaak met een bolle bovenlijn loopt en dat ontspannen is. En met bovenstaand spelletje komt die correcte lengtebuiging 'gewoon vanzelf' als het dier er de spieren voor heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:09

Eight schreef:
Heel interessant topic dit, enorm leuk om als (enigszins) leek te lezen. Na bijna 20 jaar recreatief en vooral buiten te hebben gereden vorig jaar dresuurles gaan volgen met mijn nieuwe jonge paard. Ik voel me nog regelmatig een beginner :)) ik snap nu ook heel goed waarom je eigenlijk niet aan het beleren van een jong paard moet beginnen als je er geen ervaring mee hebt.. Ik mis bepaalde gevoelens en kennis om snel genoeg te kunnen reageren. Gelukkig hebben we hele fijne les, maar ideaal is anders en we trekken er de tijd voor uit.

Waar we nu tegen aan lopen is het buigen van het hele lijf in een bocht, ze is vrij stram linksbuigend en loopt graag als een plank door de bocht. Ze is helaas nog niet gevoelig genoeg op het binnenbeen, dus als ik stelling vraag heeft ze nog al eens de neiging naar binnen te vallen. Met het lessen zijn we bezig gelijke druk op beiden teugels te krijgen, ik zou op de buitenteugel nu meer druk voelen doordat ze niet buigt? Maar heel eerlijk gezegd voel ik dit niet en voel ik niet wanneer ik op een gegeven moment op kan houden met stelling vragen en de volte door kan rijden. Iemand hier wijze tips? :)

Zoals Janneke zegt, ook dit paard is verticaal uit balans. Jij voelt waarschijnlijk meer gewicht op je linker teugel, dat komt omdat je paard meer gewicht op zijn linker voorbeen zet. Stel je voor, jij gaat op één been staan, dat gaat nog, maar dan pak je iets zwaars in je linker hand, dan val je om. Voor je paard is dit het zelfde. Hij heeft al meer gewicht op zijn linker voorbeen, wanneer hij dan ook nog iets zwaars, zijn hoofd, naar links zou brengen, dan zou hij omvallen. Dus brengt hij zijn hoofd naar rechts om in balans te blijven, en dat voel jij op je linker teugel. Probeer je nu eens voor te stellen wat er zou gebeuren als je het hoofd van je paard naar links trekt met je binnen teugel. Je paard leunt nog steeds op zijn linker voorbeen, en jij trekt het gewicht van zijn hoofd naar links, dus dan trek je hem omver, en dat wil je paard niet dus trekt hij terug om zijn hoofd naar rechts te kunnen houden. Wanneer jij hem niet toestaat om zijn hoofd naar rechts te brengen zal hij iets anders moeten bedenken om niet om te vallen, dan zal hij achter zijn gewicht aan lopen en dus niet meer op een rechte lijn blijven maar naar links gaan.
Daarom zou ik stelling even laten voor wat het is en gaan werken aan een gelijke verdeling van het gewicht over de voorbenen. Als je paard zijn gewicht netjes over zijn voorbenen verdeeld, zal hij niet meer omvallen wanneer jij zijn hoofd naar links brengt. Zijn gewicht naar zijn rechter schouder verplaatsen doe je dus absoluut niet met je linker teugel, maar met je rechter teugel dus de teugel waar je te weinig druk op voelt. En wat betreft het niet goed naar je binnenbeen luisteren, dat heeft niet te maken met niet willen luisteren maar met het niet kunnen luisteren. Je paard heeft te veel gewicht op zijn linker voorbeen, en omdat je paard zwaar is gaat het al snel om 100 kg of meer. Al dat gewicht hangt op het linker voorbeen, dus wanneer jij dan met je been tegen de linker flank aan gaat zitten Weegt dat lang niet op tegen al dat gewicht dat al op het linker voorbeen rust, jij krijgt met je been echt niet dat hele paard naar rechts als zijn gewicht op links is
Pas wanneer je paard met zijn gewicht over twee voorbenen verdeeld loopt kun je stelling gaan vragen. Dit doe je naar mijn mening alleen niet met alleen je binnenhand want dan trek je het gewicht gelijk weer op het binnen voorbeen, maar door eerst met je buitenhand het gewicht naar de buiten schouder te verplaatsen

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:06

Janneke2 en Elvirawortel heel erg bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden, daar kan ik zeker iets mee! Vrijdag heb ik weer les, dan zal ik eens aan haar vragen of dit is wat ze bedoelt :)