Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mirjamalvaro schreef:Rena: wel fijne instructie dan.
Ik probeer even te bedenken wat ik doe na het opstappen. Volgens mij gewoon teugels op maat, lekker doorstappen en kijken of ze vanzelf erin willen zakken. Maar misschien doe ik het onbewust wel anders.
Lante schreef:Manubres; daardoor is de aanleuning ook zo los-vast naar mijn idee. Of door het los-vaste teugelcontact is die verbinding niet volledig. Kip - ei, maar gezien de beelden van de andere paarden lijkt mij het gebrek aan contact een oorzaak en geen gevolg.
Ik ben van mening (in tegenstelling van sommige anderen hier) dat ‘aanleuning’ enkel op het gewicht van de loshangende teugel geen correcte aanleuning kan zijn, al ken ik deze visie wel van bijvoorbeeld de academische stroming. Echter daar mis ik ook eigenlijk altijd de voorwaartse drang, de rek in het lijf en de souplesse in het lijf. De verzameling vind ik daar wat een kunstje geworden.
Zo ieder zijn mening. Het is ook maar net wat je zelf wil en nastreeft.
Lante schreef:Manubres; daardoor is de aanleuning ook zo los-vast naar mijn idee. Of door het los-vaste teugelcontact is die verbinding niet volledig. Kip - ei, maar gezien de beelden van de andere paarden lijkt mij het gebrek aan contact een oorzaak en geen gevolg.
Ik ben van mening (in tegenstelling van sommige anderen hier) dat ‘aanleuning’ enkel op het gewicht van de loshangende teugel geen correcte aanleuning kan zijn, al ken ik deze visie wel van bijvoorbeeld de academische stroming. Echter daar mis ik ook eigenlijk altijd de voorwaartse drang, de rek in het lijf en de souplesse in het lijf. De verzameling vind ik daar wat een kunstje geworden.
Zo ieder zijn mening. Het is ook maar net wat je zelf wil en nastreeft.
Skippy01 schreef:Ik snap je punt wel, maar ben het daar inderdaad niet mee eens. Overigens ben ik geen academisch ruiter. Ik geloof enorm in die voorwaartse drang - zonder daarbij per se tempo te willen, dat vind ik wéér iets anders. Máár ik geloof ook heilig dat contact extreem licht kan zijn. Dan kan de teugel prima in een boog hangen - het paard voelt jou toch wel. Als je dat eens wil ervaren, zou ik je echt aanraden eens op een goed gereden westernpaard te kruipen. Ja, dat kan even zoeken zijn, maar bijv Alice Zijlstra, Alida Hadders en Loes Dekker hebben zulke paarden in NL (of ze er les mee geven weet ik niet, Alice is wel centered riding én western instructeur, leuke combinatie). Je zult dan zien dat zelfs op een bosal met een doorhangende teugel je echt contact én nageeflijkheid kunt creëren met je paard. Het is maar net welke afspraken je met elkaar maakt als paard-ruiter combinatie. Het ligt wel aan de combinatie uiteraard. Mijn vorige paard was prima te rijden op een doorhangende waslijn, mijn huidige vraagt zelf wat meer 'aanwezig' contact.
Lante schreef:Skippy01 schreef:Ik snap je punt wel, maar ben het daar inderdaad niet mee eens. Overigens ben ik geen academisch ruiter. Ik geloof enorm in die voorwaartse drang - zonder daarbij per se tempo te willen, dat vind ik wéér iets anders. Máár ik geloof ook heilig dat contact extreem licht kan zijn. Dan kan de teugel prima in een boog hangen - het paard voelt jou toch wel. Als je dat eens wil ervaren, zou ik je echt aanraden eens op een goed gereden westernpaard te kruipen. Ja, dat kan even zoeken zijn, maar bijv Alice Zijlstra, Alida Hadders en Loes Dekker hebben zulke paarden in NL (of ze er les mee geven weet ik niet, Alice is wel centered riding én western instructeur, leuke combinatie). Je zult dan zien dat zelfs op een bosal met een doorhangende teugel je echt contact én nageeflijkheid kunt creëren met je paard. Het is maar net welke afspraken je met elkaar maakt als paard-ruiter combinatie. Het ligt wel aan de combinatie uiteraard. Mijn vorige paard was prima te rijden op een doorhangende waslijn, mijn huidige vraagt zelf wat meer 'aanwezig' contact.
Western vergelijken met (klassieke) dressuur vind ik echt appels en peren. De bedoeling en oorsprong van Western is totaal anders. Sturen, stoppen, vooruit, achteruit en opzij kan je elk paard leren op diverse manieren. Maar het lichaamsgebruik van het paard zoals dat nagestreefd wordt binnen het Skala is echt anders. Daarom lijken Quaters en dressuurgefokte paarden ook totaal niet op elkaar.
@Pipodipo: aanleuning is de verbinding die het paard maakt in de hand. Een losse teugel is geen verbinding. Aanleuning kan lichter of zwaarder zijn naar gelang de bouw en het gangenwerk van het paard, maar het is bij juiste uitvoering altijd constant en met verbinding, vanuit het skala bekeken.
Als je daar anders over denkt, dan heb je naar mijn idee een andere betekenis gegeven aan het woord ‘aanleuning’.
manubres schreef:Op het laatste filmpje van je ZZ-paard vraag ik me ook wel af of er wel eens een osteopaat bij het paard komt? Het paard lijkt op het filmpje in het middenstuk geblokkeerd. Het beweegt de benen zonder het lichaam te gebruiken. Het middenstuk lijkt niet mee te doen. Dan lukt het je nooit om een paard van achter naar voren te rijden, omdat er geen verbinding is tussen achter en voor....
mirjamalvaro schreef:manubres schreef:Op het laatste filmpje van je ZZ-paard vraag ik me ook wel af of er wel eens een osteopaat bij het paard komt? Het paard lijkt op het filmpje in het middenstuk geblokkeerd. Het beweegt de benen zonder het lichaam te gebruiken. Het middenstuk lijkt niet mee te doen. Dan lukt het je nooit om een paard van achter naar voren te rijden, omdat er geen verbinding is tussen achter en voor....
Ja osteo, Fysio, tandarts, hoefsmid alles komt hier langs. Fysio was laatste keer ook erg tevreden over spierspanning van de paarden. Maar niet het paard is het probleem, de ruiter is het probleem. Ikke dus.
Lante schreef:@Pipodipo: aanleuning is de verbinding die het paard maakt in de hand. Een losse teugel is geen verbinding. Aanleuning kan lichter of zwaarder zijn naar gelang de bouw en het gangenwerk van het paard, maar het is bij juiste uitvoering altijd constant en met verbinding, vanuit het skala bekeken.
Als je daar anders over denkt, dan heb je naar mijn idee een andere betekenis gegeven aan het woord ‘aanleuning’.
mirjamalvaro schreef:Dank jullie wel allemaal. Knap ik weer van op.
Staan weer interessante posts bij!
Mijn streven is wel op/voor de loodlijn. Maar merk soms dat ze toch beter strechen als ze iets ronder lopen?
Vandaag met Eliana ook viltje erondet. Maar geloof dat het nog veel hoger moet.
Volgende keer viltje er dubbel onder om te kijken hoe het dan zit. Wat een gedoe zeg.
Ze was vandaag heeeel gespannen. Dus verder niets nieuws kunnen proberen.