Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sintara schreef:Maar denk je dan dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een mensenkind van 6- 9 jaar nessinator?
Ik zou eerder denken dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een mens van 16. Redelijk op lengte van een volwassene, niet al teveel lichamelijk last als ze op deze leeftijd zwanger worden (maar zeker nog niet ideaal), best wel puberend..
Blixem schreef:[ [url=m/U60eug.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gwen1992 schreef:Het komt ook omdat het vanuit de fokkerij / keurings wereld allemaal zo snel moet. Als ze geen Z lopen tegen de tijd dat ze zes zijn. Zijn ze niet goed genoeg. Mensen die zien dat zo'n jong paard al zo ver is en willen dat ook. Dus die cirkel is gewoon heel moeilijk te doorbreken.
Renskewendel schreef:Ik denk dat dit eraan ligt hoe je paard is. Is hij volledig uitgegroeid kan je hem gaan inrijden, lijkt mij. Of bijvoorbeeld een paard dat zich enorm verveelt kan je al wel een keer een dekje/zadel opleggen om hem bezig te houden met iets. Maar zo lang de wervels niet volgroeid zijn zou ik er absoluut zelf niet op gaan zitten en al helemaal niet echt intensief rijden. Dat is gewoon ontzettend slecht voor je paard.
nessinator schreef:Ik zou graag de vergelijking uit willen breiden naar sporten bij kinderen.
De meeste kinderen beginnen zo tussen 6 en 9 jaar oud spelenderwijs te sporten, en dit kan uitgebouwd worden tot topsport tegen de tijd dat ze 16-20 zijn. Let wel: mensen kunnen groeien (lichamelijk en geestelijk) tot hun 24e!
De kinderen die al heel vroeg zwaar sporten (of door kinderarbeid al vroeg hard werken) hebben later sneller last van artrose, artritis etc, algehele verslijting. Maar zet daar eens de mensen tegenover die als kind nooit gesport hebben, die daar pas na hun 20e mee in aanraking zijn gekomen (ik ken er een paar) blijven voor altijd slungelig, onhandig, ongecoördineerd etc, tenzij ze erg gemotiveerd zijn om het anders te laten zijn. Het blijft voor deze mensen we altijd moeilijker om op kracht te komen dan voor de mensen die al op jonge leeftijd met sporten zijn begonnen, en het zal bijna onmogelijk zijn om de top van hun sport te halen.
Denken jullie niet dat het alleen al voor deze spieropbouw goed zou zijn om paarden rond hun 3e aan het werk te zetten? En dan bedoel ik natuurlijk: spelenderwijs wat van de allereerste basisdingetjes, zoals meelopen, meedraven, over balkjes stappen zonder ruiter, door de bossen en over de heuvels wandelen, het verschil tussen links en rechts (vond ik persoonlijk heel handig), zodat het lichaam in ieder geval vast aan "werken" went, en daarna steeds rustig en in kleine stapjes verder bouwen? Zou dat niet een ideale balans zijn tussen sterk maken en wachten tot het dier er "klaar voor is"? En zou dat dan niet ook de reden zijn dat men al heel erg lang paarden in hun 4e levensjaar (het jaar dat ze 3 zijn) beleren?