Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
178 (19%)
4 jaar
420 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 917

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:01

Echt inrijden zou ik op de grens zetten van 2 jaar=2× per week 20 minuten, 3 jaar =3× per week 30 min. Etc. P en dan heb ik het niet over de 4 weken die hij bij de trainer staat waar hij 5 dagen in de week opgepakt wordt om het werkelijke inrijden te laten gebeuren, maar waarbij er eigenlijk nooit langer dan 30 (of 20 minuten bij een 2- jarige) gewerkt wordt, al dan niet verdeeld over 2 trainingen.

Ik ben het er zelf niet mee eens, maar kom ontzettend veel op een trainingsstal waar voornamelijk 3 en 4 jarige ingereden worden, maar zo af en toe ook 2.5- jarigen. Het werkelijke erop rijden is op de laatste paar sessies na beperkt tot 10-15 minuten, maar daarvoor wordt er losgewerkt of aan de dubbele longe. En zelfs de laatste sessies is het vaak maar 20 minuten en dat is dan dat. Een (goed) opgevoed paard waar qua inrijden nog niet mee gekloot is, is met 4 weken over het algemeen echt klaar om met een kundige eigenaar mee te gaan. Het zijn de paarden waarbij het thuis eerst fout is gegaan waar ze het meeste werk aan hebben en vaak wel 8-13 weken staan. Leeftijd maakt daar eigenlijk geen verschil in.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:12

Ik ben wel al bezig met het zadel- en ruitermak maken van mijn bijna 3 jarige (24 april).
Maar ik versta onder zadelmak maken het gehele proces van dekje, zadel en uiteindelijk ruiter accepteren op de rug.
Heb er nu denk ik 4 keer opgezeten en dan puur alleen gezeten max 5minuten.
We zijn nu ook bezig met de longe, zonder bijzet, in haar eigen tempo. Enige wat ik bepaal is de kant en welke gang. Verder mag ze zelf bepalen hoe ze fijn in evenwicht loopt. En dit duurt dan weer max 15min.
Het echte rijden gaat nog wel paar maanden wachten. Eerst wil ik de commando's beter bevestigd aan de longe.
Het rijden zal dan eerst rustig stap en draf worden met lange rechte lijnen. Op haar eigen benen. Aan dat koppie word niet gezeten. Rond haar 4e (als alles goed gaat) meer kleinere wendingen en zijgangen. En ja dat is wel zo'n beetje wat de KNHS uitvoert. Als ze er echter dan nog niet aan toe is dan duurt het maar langer, heb wel een planning maar geen strak schema.
Heb ook een 7 jarige staan die nog steeds L1 loopt. Ingereden op 4 jaar maar mentaal heeft zij veel meer tijd nodig.

Mijn andere paarden rijd ik 2-3x per week, ook de wedstrijdpaarden. Dus hier is de 4-5x per week 45-60min trainen al sowieso niet aan de orde.

Over emotioneel klaar zijn. Mijn jonkie is de baas over de kudde, probeert ook wel eens goed de grenzen van de mensen uit. Ik vind het dan weer fijn om al wat vroeger te beginnen en duidelijk te maken waar die grenzen liggen.
Het is soms wel lastig te bepalen wanneer je wat doet, wanneer zet je de volgende stap. Maar gezond verstand doet al een hoop denk ik dan. Kijken en luisteren naar je paard.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:36

De goede leeftijd om een paard ingereden te laten worden hangt af van het paard, maar vroeger dan 4 jaar lijkt me nooit een goed idee. Ik heb wel op 3 jarigen gezeten die net waren ingereden en op 4 jarigen die net waren ingereden, en de 4 jarigen pakten het echt beter op. Hun evenwicht is beter, ze kennen hun lichaam beter...

Het gekke vind ik dat iedereen zo vast houdt aan het laat introduceren van de mens en dan tot 3 jaar niks met ze willen doen. Wat is er mis mee om zelfs een veulen al te laten wennen aan een halstertje? Om die 5 minuten in een stap draf molen mee te laten lopen met de moeder, of samen het erf te gaan ontdekken..

In het wild lopen de veulens ook vanaf dag 1 mee als onderdeel van de kudde (als je de leider wilt zijn, ben je als mens zijnde ook onderdeel van de kudde).
Niet dat de natuur zo lief en mooi en perfect is, maar imo is stappen / wandelen ook echt een basis die een paard sterk maakt. Dat wandelen doen ze gewoon niet in een stal, en ook in een wei is er weinig reden om eens een uur of wat te gaan wandelen.
Een 1, 2 of 3 jarige kan dus volgens mij best een wandeling maken van een half uur, als ze het maar netjes opgebouwd hebben en met hun moeder of andere volwassen paard mee kunnen gaan.
Ze kunnen dan nog steeds de rest van de dag genoeg spelen toch? En dan weten ze van begin af aan wat ze aan die malle mensen hebben.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:43

Ik ben wel benieuwd of er ook mensen goede (wetenschappelijk onderbouwde) achtergrondinformatie hebben. Zou ik zeer veel interesse in hebben!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:44

Ik vergelijk het beleren altijd met onze schoolsystemen. De trainer waar ik werkte legde het altijd op deze manier uit aan zijn klanten, en mensen kunnen het op deze manier zo goed voorstellen.
Als veulen zijnde leer je de basisprincipes aan. Respect, liefde, vertrouwen, personal space, enigszins zelfvertrouwen etc. Niet alleen de persoon doet dit, maar ook zeker de kudde (als je tenminste een kudde hebt met een duidelijke rangorde :=). Een veulen heeft net als een baby/ peuter nog vrijwel geen concentratie, dus het is van belang dat je dit in kleine stapjes en korte sessies doet.
Daarna Kleuterschool en basisschool, ongeveer 1 jaar bij een paard denk ik. Nog allemaal spelenderwijs met je paard maar je leert al wel echt leiderschap en vertrouwen in de leider aan. Dus wandelen (ver van je vandaan, dichtbij je, rechts, links etc), voetjes geven (je neemt de vluchtmethode van het paard weg: de benen. Veel mensen onderschatten dit, maar dit is lastig voor een paard want je neemt hun enige wapen weg), de zogenaamde 'sweet spot': Hij staat/ loopt op de plek waar jij hem wil. Dit leert hij ook al in de kudde maar het is zeker van belang dat hij dit ook bij jou leert. Hij is vrijwel van zijn moeder af op deze leeftijd en hij moet mensen dus ook als leider gaan zien; Respect en vertrouwen. Nog steeds zo veel mogelijk korte sessies en spelenderwijs. Ook zo veel mogelijk in de kudde laten zijn; net als in het echt dat kinderen met andere kinderen moeten spelen en respect leren van andere volwassenen.
Dit blijf je eigenlijk door doen tot een jaar of 2. Met een jaar of 2, laten we zeggen groep 7 en 8 van de basisschool en eerste klas van middelbare, bereid je ze eigenlijk voor op de middelbare school. Paard gaat hier ook beginnen met puberen en dit is een cruciaal moment. Als je hier faalt, ga je dit voor de rest van zijn leven merken. Het is dus belangrijk dat je hem wel een mening laat hebben (je hoeft echt geen dictator te zijn), maar naar je blijft luisteren. Ook gaat je paard zich wat makkelijker vervelen dus genoeg leuke dingen blijven doen, maar vergeet never nooit die personal space. Meer uitdaging, maar uiteraard niet te veel. Dingen als liberty, horseman dance, mee als handpaard etc zijn altijd goed om te doen (zolang je het goed doet :P). Ook veel desensibiliseren. Denk aan een zeil, dekens, bandages, hoofd kunnen afdekken (belangrijk voor als er bijvoorbeeld brand in de stal is!) etc. Een keer singeltje/ zadeltje er op. Daarnaast zorgen dat je op alle vlakken van je paard controle hebt: de voorhand, middenhand, achterhand. Afhankelijk van elkaar kunnen bewegen/ van je af kunnen wijken.
Met 3 echt de middelbare school. ook nog weer goed mak maken voor het zadel/ hoofdstel. Nog steeds veel ervaringen op doen en nog altijd zorgen dat het wederzijdse vertrouwen en jouw leiderschap blijft. Daarnaast is het lichaam trainen (maar niet te veel) ook zeker niet verkeerd. Ook nog verder focussen op het lichaam op alle kanten kunnen bewegen.
Vergeet ook niet je paard pauzes te geven ondertussen.. Soms een paar dagen, soms een paar weken of misschien wel een paar jaar. Mensen hebben ook vakantie nodig, zo je paard ook.
Als hij goed ‘zadelmak’ Is en de volledige leiderschap is bevestigd kan je er voor de eerste keer op, als hij hier ook lichamelijk klaar voor is. Het paard kent als het goed is alles eigenlijk al dus het rijden is dan opeens niet echt een big deal meer. Ik begin zelf vaak met een (touw)halster, want dit is wat het paard al kent. Ook leer ik ze zo veel mogelijk voorwaarts aan dus het liefste zit ik zo min mogelijk aan het hoofd de eerste keer.
Basisdingen bevestigen (vooruit, stuur, achteruit etc, stap, draf, galop) en dan hou ik er van om ze een grote vakantie te geven. Zie het als een tussenjaar voor een mens.. Ze kunnen verder groeien en mentaal krijgen ze rust.
Daarna kunnen ze naar het hogere onderwijs en eventueel nog verder.
Op die manier kom je toch wel aan de minimaal 4 jaar voordat je daadwerkelijk echt gaat rijden. Maar ook dit verschilt nog weer per paard.. Paard waar ik mee bezig ben heeft zon sterk karakter dat de basis gewoon veel langer duurde. Nog steeds heeft ze veel attitude, maar er zit een stijgende lijn in.
Het is dus een beetje een richtlijn bij perfecte omstandigheden, maar dit geldt zeker niet voor elke situatie/ elk paard.

Daarnaast heb je niet altijd het geluk dat je een paard vanaf veulens af aan al hebt. Vaak niet zelfs.. Stel je koopt een paard van 5 jaar, die is Opzich oud genoeg om te rijden. Maar is hij automatisch ook mentaal fit genoeg om te rijden? Dat niet.. Als er verder niks mee gedaan is, kan je niet verwachten dat je er opeens zonder problemen mee kan rijden. Net als dat je een analfabeet niet direct naar de middelbare school stuurt. Eerst moet je hem de taal leren voordat je hem moeilijke grammatica leert. Eerst moet je hem leren rekenen voorsat je met hogere wiskunde bezig gaat.
Zo moet je bij een paard is ook de basis basis aanleren voordat je verder gaat..
ander voorbeeld is het bouwen van een huis. Hier kan je een beetje hetzelfde toepassen; je kan niet een veilig huis bouwen zonder een stabiele fundering.
Bij een ouder paard die het allemaal nog niet kent, kan her zeker versnelt. Het hoeft uiteraard nier nog weer 4 jaar lang te duren, en je kan ook veel dingen skippen (zoals liberty). Maar het kan niet té snel en ook moet het leuk blijven.

Gimme_Joy

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:53

Mooi uitgelegd Eileen_!

Joy wordt 20 april 2 en is glansrijk door de basisschool gerold. Voetjes geven (zoals de smid dat wil), deken op, voorwaards en back-up, stemhulpen voor draf en galop bijna bevestigd, trailermak, handmak, poetsplaats (maar nog niet douchen), vaststaan, whoa op commando, wandelen en gedesensibiliseerd voor touw, carrotstick en beschermers. En dat alles op een speelse manier. Komende zomer wil ik echt met haar gaan wandelen en meer schriktraining doen (paraplu, zeil etc).

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:53

Ik zou graag de vergelijking uit willen breiden naar sporten bij kinderen.
De meeste kinderen beginnen zo tussen 6 en 9 jaar oud spelenderwijs te sporten, en dit kan uitgebouwd worden tot topsport tegen de tijd dat ze 16-20 zijn. Let wel: mensen kunnen groeien (lichamelijk en geestelijk) tot hun 24e!
De kinderen die al heel vroeg zwaar sporten (of door kinderarbeid al vroeg hard werken) hebben later sneller last van artrose, artritis etc, algehele verslijting. Maar zet daar eens de mensen tegenover die als kind nooit gesport hebben, die daar pas na hun 20e mee in aanraking zijn gekomen (ik ken er een paar) blijven voor altijd slungelig, onhandig, ongecoördineerd etc, tenzij ze erg gemotiveerd zijn om het anders te laten zijn. Het blijft voor deze mensen we altijd moeilijker om op kracht te komen dan voor de mensen die al op jonge leeftijd met sporten zijn begonnen, en het zal bijna onmogelijk zijn om de top van hun sport te halen.
Denken jullie niet dat het alleen al voor deze spieropbouw goed zou zijn om paarden rond hun 3e aan het werk te zetten? En dan bedoel ik natuurlijk: spelenderwijs wat van de allereerste basisdingetjes, zoals meelopen, meedraven, over balkjes stappen zonder ruiter, door de bossen en over de heuvels wandelen, het verschil tussen links en rechts (vond ik persoonlijk heel handig), zodat het lichaam in ieder geval vast aan "werken" went, en daarna steeds rustig en in kleine stapjes verder bouwen? Zou dat niet een ideale balans zijn tussen sterk maken en wachten tot het dier er "klaar voor is"? En zou dat dan niet ook de reden zijn dat men al heel erg lang paarden in hun 4e levensjaar (het jaar dat ze 3 zijn) beleren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:03

Kinderen die veel buitenspelen krijgen deze stimulatie ook, en zo hoort het ook te zijn met jonge paarden. Hij is toevallig gisteren weggegaan, maar Jaxx was een speelmaatje van mijn paard. Een 2 jaar jonger, maar ze hebben bijna 1.5 jaar bij elkaar gestaan (nu bijna 4 en bijna 6) en ze speelden iedere dag en zeker het eerste half jaar werd er ontzettend veel gespeeld. Als in dagelijks bij elkaar minimaal een uur en vaak nog wat meer. Wel korte periodes, maar iedere keer opnieuw. En eigenlijk is onze ruimte te klein voor de opfok van paarden in mijn ogen, maar het liep zo (en die van ons was al 4.5 toen we hem kochten).

Overigens ben ik absoluut voor dit soort basisdingetjes al te doen vanaf een jaar of twee. De reden dat men tot 3 jaar wachtte (en niet langer) was ook eigenlijk heel simpel: nog korter wachten en ze slijten veel te hard, daarnaast zijn ze dan nog maar beperkt in te zetten. Nog langer wachten en het wordt veel te kostbaar. In de gebieden waar ze geen kosten aan de paarden hebben met opfokken, zie je dat ze langer onbeleerd mogen blijven. Dus waar ze de bergen of onbewoonde gebieden ingestuurd werden. IJsland, maar ook de Alpen. Dan is het opeens inrijden met 4-5-6 jaar. Terwijl de paarden die vanaf jonge leeftijd veel gehanteerd/bijgevoerd worden (en dus kostbaar zijn per jaar) opeens vanaf 1.5-2.5 jaar "klaar" zijn om ingereden te worden (westernsport, renbaan, drafbaan, warmbloed hengstenkeuringen). Het blijkt dus vaak toch gewoon een economisch plaatje te zijn.

Daarnaast is een aftands paard oud, maar een aftands paard is pas 8-11 (afhankelijk van of je af gaat op de onder- of de boventanden). Dat kwam niet omdat ze zo lang mee gingen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:10

Maar denk je dan dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een mensenkind van 6- 9 jaar nessinator?

Ik zou eerder denken dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een mens van 16. Redelijk op lengte van een volwassene, niet al teveel lichamelijk last als ze op deze leeftijd zwanger worden (maar zeker nog niet ideaal), best wel puberend..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:16

Ik zou het eerder vergelijken met de leeftijdscategorie 10-12. Als ze op deze leeftijd drachtig worden, dan zijn ze 14-16 wanneer ze bevallen (immers een dracht van 11 maanden. De leeftijd x3-4, naar boven afgerond). Op zich wel te doen, hoewel nog iets aan de vroege kant.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 19:11

Mee eens, Mizora. Dat idee heb ik ook. Ik vind mijn tweejarige echt nog een kleuter.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:12

Sintara schreef:
Maar denk je dan dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een mensenkind van 6- 9 jaar nessinator?

Ik zou eerder denken dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een mens van 16. Redelijk op lengte van een volwassene, niet al teveel lichamelijk last als ze op deze leeftijd zwanger worden (maar zeker nog niet ideaal), best wel puberend..

Nee, ik denk dat een paard van 3 vergelijkbaar is met een kind van 10 - 12, zoals Mizora zegt. Paarden van 3 zijn nog lang niet uitgegroeid, er volgt nog een groeispurt als ze 4 ofzo zijn, en ik snap persoonlijk ook niet waarom er met 3-jarige paarden wordt gefokt maar dat is een discussie die niet hier thuis hoort.
Drie jaar oud vind ik een prima leeftijd om rustig aan te beginnen met trainen, maar nog niet voor het echte werk. Wachten tot een paard 6 is voordat je er überhaupt op gaat zitten (of hem inspant maar van mennen heb ik (veel) minder verstand) vind ik wat lang, hierbij verwijs ik terug naar mijn argument over mensen die als volwassenen pas voor het eerst sporten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:56

Ik ben mijne nu bezig, is bijna 4 jaar (13/5/2014 geboren).
Heb er een aantal keer op gereden maar ga het nu uit handen geven.
Ben achteraf gezien blij dat ik het nu pas doe ipv op drie jaar. Toen was dat met hem écht niet mogelijk.
Ben wel ook meer het type dat naar het paard kijkt. Mijn vorige pony was ook nét geen drie namelijk en nam alles supergoed op.

Maar om even in te gaan.op dat sluiten van de groeischijven in de rug.
Waar zitten die? Want daar ben ik al jaren benieuwd naar en kan nergens duidelijk info vinden. Foto's van puppies (honden dus) wel maar van veulens/jaarling/tweejarige niet.

Foto's zijn van mijn paardje in januari (bijna vierjarige dus)
Schoft
Afbeelding
Rug
Afbeelding
Rug tot lendenen
Afbeelding

Waar ik benieuwd naar ben zijn foto's van de rug van een volwassen paard, veulen en tweejarige. Of er écht verschil in te zien is aan de wervels.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:26

Hier er 1 die dit jaar 6 word en ik begin nu pas echt met inrijden.
Vorig jaar aantal x alleen kort opgezeten en basis van het longeren (jaren daarvoor vooral veel korte wandelingen om hem aan verkeer en andere dingen te laten wennen).
Dit is het eerste jaar dat hij niet meer in hoogte groeit maar gaat uitzwaren.
O.a het feit dat hij elk jaar opnieuw (op het oog) leek te groeien en in gedrag nog erg 'puppy' was maakte dat ik vond dat ik er nog even mee moest wachten.
Overigens vind ik veel 3 jarige qua bouw vaak nog niet toe aan het rijden en de 3 jarige die vroegtijdig aan het werk gingen maakte vaak daarna nog een groeispurt.
(he marietje was de laatste x een jaar geleden 1.53 en nu ineens toch 1.58, de staleigenaar zal wel verkeerd gemeten hebben -O- )

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:47

Blixem schreef:
[ [url=m/U60eug.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit plaatje, en meerdere eerdere artikelen die ik hierover heb gelezen maakt dat ik zeker zal wachten tot 4 jaar met rijden mocht ik ooit het geluk hebben om een eigen paard te fokken. En dan is het nog afhankelijk van hoe het paard zich ontwikkeld en wat het aanbied. In die eerste 4 jaar kun je al zoveel doen. Ik vind het zelf heel belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen voordat het paard ingereden word. En natuurlijk kriebelt het om er snel op te gaan, maar met de wetenschap dat je echt veel kapot kan maken zou ik toch echt willen wachten.

Ik vind het ook te makkelijk gezegd dat iedereen het zelf moet weten. Nu zien we een beetje de trend dat mensen voordat het paard 3 is er al op zitten, wat als deze trend doorzet en we zo met 2 jaar al te paard zitten? Dat moeten we toch zien te voorkomen??
Er zijn een heleboel ouderwetse methodes inmiddels al achterhaald en er zijn zulke sprongen gemaakt al ten opzichte van paardenwelzijn, dit kunnen we ook meenemen.

Overigens vind ik wel dat stamboeken hier een grote invloed op kunnen hebben. Als die ervoor kiezen om bv keuringen pas vanaf 4 jaar onder het zadel te doen, en geen grote wedstrijden voor paarden onder de 4 jaar, zal de trend al snel afnemen verwacht ik.

Je hebt toch liever een paard wat je tot zijn 25e kan berijden, dan eentje dat met 16 oud en kapot is?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:37

Het komt ook omdat het vanuit de fokkerij / keurings wereld allemaal zo snel moet. Als ze geen Z lopen tegen de tijd dat ze zes zijn. Zijn ze niet goed genoeg. Mensen die zien dat zo'n jong paard al zo ver is en willen dat ook. Dus die cirkel is gewoon heel moeilijk te doorbreken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:20

In Amerika komt daar ook nog eens bij dat de profs thuis 150 paarden hebben lopen en als er één stuk is, trekken ze de volgende (tweejarige) uit de kudde.

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:23

Ik denk dat dit eraan ligt hoe je paard is. Is hij volledig uitgegroeid kan je hem gaan inrijden, lijkt mij. Of bijvoorbeeld een paard dat zich enorm verveelt kan je al wel een keer een dekje/zadel opleggen om hem bezig te houden met iets. Maar zo lang de wervels niet volgroeid zijn zou ik er absoluut zelf niet op gaan zitten en al helemaal niet echt intensief rijden. Dat is gewoon ontzettend slecht voor je paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:47

Ik kan het nu niet meer terugvinden, maar op facebook kwam ik een tijdje terug een handelsstal in de VS tegen die liet zien hoe braaf hun net ingereden paardjes waren, gemiddeld 2 tot 3 maanden onder de man, de meeste paarden moesten nog twee worden. Triest gewoon, maar het scheelt wel 1.5 jaar opfok.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:03

Helaas komt het voor, maar gelukkig niet overal. :) Ook niet in de VS of algemeen ranch-leven in de VS.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:07

In Canada moest ik zonder verdere voorbereiding 2-jarige Fjorden inrijden. Was er snel weg...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 19:34

Gwen1992 schreef:
Het komt ook omdat het vanuit de fokkerij / keurings wereld allemaal zo snel moet. Als ze geen Z lopen tegen de tijd dat ze zes zijn. Zijn ze niet goed genoeg. Mensen die zien dat zo'n jong paard al zo ver is en willen dat ook. Dus die cirkel is gewoon heel moeilijk te doorbreken.

Daar wordt ook best wel op gepusht. Kreeg met mijn 4-jarige constant te horen: ja maar dat paard (betreffende paard was 5) is al M! Ik wil dat helemaal niet, ik wil geen 5 jarige in het M en een 6-jarige in het Z. Waanzin imo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:01

Renskewendel schreef:
Ik denk dat dit eraan ligt hoe je paard is. Is hij volledig uitgegroeid kan je hem gaan inrijden, lijkt mij. Of bijvoorbeeld een paard dat zich enorm verveelt kan je al wel een keer een dekje/zadel opleggen om hem bezig te houden met iets. Maar zo lang de wervels niet volgroeid zijn zou ik er absoluut zelf niet op gaan zitten en al helemaal niet echt intensief rijden. Dat is gewoon ontzettend slecht voor je paard.

Met 3 jaar is geen enkel paard volledig uitgegroeid, dus dat kan geen criterium zijn.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:09

Zo lang het bij de stamboek keuringen niet veranderd wordt dat ze op 3 jarige leeftijd al een goede proef moeten lopen zullen mensen ook niet stoppen met het zadelmak maken van te jonge paarden.
Gooi daar de leeftijd een jaar omhoog en dan voorkom je al veel.

Bij mij lopen trouwens wel de veulens al vanaf dag 1 aan het halster en touw en begin ik ook al vroeg met benen optillen en dat soort dingen. Is een stuk opvoeding die het later allemaal wel een stuk makkelijker maakt. Ik had zelf een 6 jarige die net zadelmak was. Merrie was toen al dik over de 1.70 en laat uit gegroeid. Aan de ene kant ben ik er voorstander van om ze uit te laten groeien en dan aan het werk te zetten maar zoals bij deze, die erg snel van begrip was en door had dat ze eens stuk groter en sterker was dan ik, was het ook een nadeel. Als ze dan toch wat jonger zijn heb je toch nog even wat meer controle. Dus soms ben ik er toch meer voorstander van om op 3 zadelmak te maken en dan een poos weg te zetten.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:58

nessinator schreef:
Ik zou graag de vergelijking uit willen breiden naar sporten bij kinderen.
De meeste kinderen beginnen zo tussen 6 en 9 jaar oud spelenderwijs te sporten, en dit kan uitgebouwd worden tot topsport tegen de tijd dat ze 16-20 zijn. Let wel: mensen kunnen groeien (lichamelijk en geestelijk) tot hun 24e!
De kinderen die al heel vroeg zwaar sporten (of door kinderarbeid al vroeg hard werken) hebben later sneller last van artrose, artritis etc, algehele verslijting. Maar zet daar eens de mensen tegenover die als kind nooit gesport hebben, die daar pas na hun 20e mee in aanraking zijn gekomen (ik ken er een paar) blijven voor altijd slungelig, onhandig, ongecoördineerd etc, tenzij ze erg gemotiveerd zijn om het anders te laten zijn. Het blijft voor deze mensen we altijd moeilijker om op kracht te komen dan voor de mensen die al op jonge leeftijd met sporten zijn begonnen, en het zal bijna onmogelijk zijn om de top van hun sport te halen.
Denken jullie niet dat het alleen al voor deze spieropbouw goed zou zijn om paarden rond hun 3e aan het werk te zetten? En dan bedoel ik natuurlijk: spelenderwijs wat van de allereerste basisdingetjes, zoals meelopen, meedraven, over balkjes stappen zonder ruiter, door de bossen en over de heuvels wandelen, het verschil tussen links en rechts (vond ik persoonlijk heel handig), zodat het lichaam in ieder geval vast aan "werken" went, en daarna steeds rustig en in kleine stapjes verder bouwen? Zou dat niet een ideale balans zijn tussen sterk maken en wachten tot het dier er "klaar voor is"? En zou dat dan niet ook de reden zijn dat men al heel erg lang paarden in hun 4e levensjaar (het jaar dat ze 3 zijn) beleren?

Ik vind dit een goede vergelijking. Heb veel paarden ingereden en ja, vaak wordt er te vroeg te veel gevraagd. Ook onder druk van eigenaren. Maar wat ik wel vaak merkte was dat de oudere paarden (zeker vanaf een jaar of 6) veel lastiger in te rijden waren. Zeker als ze nooit iets gedaan hadden. Ze waren dan al helemaal bevestigd in hun eigen scheefheid en leerden minder snel, veel eigenwijzer en veel stijver.

Hoewel ik naar elk paard individueel kijk, kies ik er voor mijn eigen paarden wel voor om er tussen 3 en 4 in elk geval een paar keer op te gaan zitten. Vaak zet ik ze als dit goed en braaf gaat na een keer of 10 gewoon weer een paar maanden in de wei om er over na te denken en verder te groeien.

Ik houd me sowieso strak aan de regel die ik ooit leerde: 3 jaar max 3x per week 20 minuten en 4 jaar max 4x per week 30 minuten. En dan niet moeilijk. Maar een beetje werk als driejarige (en dat kan ook vanaf de grond of aan de longe zijn) is voor mijn gevoel goed voor de uitgroei en voor de souplesse en balans. Vaak gaan ze ook harder groeien als ze een beetje licht werk krijgen. Ze komen meer 'in hun lijf'. Zelf vind ik het vaak fijn om er even op te kunnen zitten omdat ik dan toch een betere indruk heb van de balans en de buigzaamheid dan vanaf de grond. Het geeft mij meer informatie. Maar dat hoeft dus niet vaak en niet lang en is per paard echt verschillend.