XavierB schreef:aangezien ik nog regelmatig met een zwaard rij, houdt dit voor mij absoluut steek :P
zwaard... steek...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:XavierB schreef:aangezien ik nog regelmatig met een zwaard rij, houdt dit voor mij absoluut steek :P
zwaard... steek...![]()
Absolem schreef:Vind het apart dat mensen het gek vinden om een dit te kunnen doen bij een paard.
Ik stap met opzet aan beide kanten op. Ik vind dat het paard het moet kennen. Het geeft een hoop rust al je een keer een been bezeerd hebt ofzo en je gewoon rustig aan de andere kant kunt opstappen. This gewoon een stukje gewenning.
Citaat:Maar hoe zit dat dan met linkshandige ridders? Ik weet wel dat het er niet zo heel erg vroeger nog gewoon uit geramd werd als je links was, was dat in riddertijd al niet anders? En wat als je nu met zwaarden rijdt en toevallig linkshandig bent? En zouden linkshandigen misschien makkelijker rechts kunnen opstappen?
PSvanLot schreef:Wanneer je doet wat voor jou het beste werkt lijkt me dat het fijnste en veiligste plan.
PSvanLot schreef:Dat kan inderdaad een logische en goede manier van handelen zijn.
Maar wanneer je met sensibele paarden werkt of zelf niet handig genoeg bent om aan twee verschillende zijdes op te stappen dan zou ik zeker voor veiligheid gaan.
Ik denk dat eenzijdig opstappen, met kruk, geen nadelige gevolgen heeft voor het paard wanneer de ruiter niet flexibel genoeg is om aan twee kanten op te stappen.
In de leerfase van het rijden zou het wel meer meegenomen kunnen worden.
Het leiden van het paard doe ik zoals het uitkomt.