Bakregels irritaties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:50

AlwaysH schreef:
ElCamino schreef:
Ik vind met name nu het rijden "met oortjes" mega-irritant wanneer ze les hebben.
Normaal hoor je de instructie wel iets roepen en kun je beter reageren op een oefening die ingezet gaat worden. Wanneer lessers met "oortjes" rijden letten ze nóg minder op de andere ruiters omdat ze zo gefocussed zijn op hun instructie.
Al let je goed op en ken je alle figuren dan nog sta je raar te kijken af ten toe...

Tja sorry, maar ik heb bij een les die oortjes gewoon nodig. Ik ben namelijk hardhorend, en hoor echt niet wat mijn instructrice achter me schreeuwt.
Wilde eerst een shirt met 'hardhorend' er op, maar dat vind ik vervelend want ik ben niet echt bijna doof.

Ik heb overigens een oortje, niet twee.

Je reageert voornamelijk met dit kan niet, dat kan niet. Wat zou er wel kunnen?

Misschien de bak prive huren voor dat uurtje?

Moonlight17

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:51

Springruiters in de dressuurbak. Die snappen niet dat ze op de hoefslag niet horen te stappen bij de dressuurbak regels. Dat die bij het springen nou eenmaal anders zijn vanwege de hindernissen in het midden is het toch geen reden om je dan niet in de dressuurbak aan de dressuurregels te houden :?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:21

Snollygoster schreef:
Ik heb gemerkt dat dit vooral van toepassing is op ruiters die een hoger niveau rijden. Heel vervelend en eigenlijk niet zo netjes, velen menen dat ze ten alle tijden voorrang hebben op anderen omdat ze M of Z rijden. Je wilt niet weten hoe vaak ik al bijna van de baan ben gereden door zo'n ruiter, als je er dan wat van zegt krijg je een scheef antwoord "ik ben wel een oefening aan het uitvoeren hé!", ja dus, ik ook? Respecteer gewoon de voorrangsregels als je met meerderen rijdt, ongeacht je niveau.

Ik heb het juist andersom. Ik rij kriskras door de bak en rij om alles en iedereen heen. Wat je dan krijgt is dat mensen 'rekening met je willen houden' en dan ineens stil gaan staan of ineens de andere kant op gaan. Ik onderbreek mijn oefening wel hoor of maak hem zo passend dat het precies allemaal past. Wat je dan krijgt is dat mensen ineens stil gaan staan of ineens hun paard/pony omtrekken om je zo "de ruimte" te geven. Heel irritant.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:36

Snollygoster schreef:
Ik heb gemerkt dat dit vooral van toepassing is op ruiters die een hoger niveau rijden. Heel vervelend en eigenlijk niet zo netjes, velen menen dat ze ten alle tijden voorrang hebben op anderen omdat ze M of Z rijden. Je wilt niet weten hoe vaak ik al bijna van de baan ben gereden door zo'n ruiter, als je er dan wat van zegt krijg je een scheef antwoord "ik ben wel een oefening aan het uitvoeren hé!", ja dus, ik ook? Respecteer gewoon de voorrangsregels als je met meerderen rijdt, ongeacht je niveau.

Je weet dat volgens die regels zijgangen voorrang hebben hé?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:40

Ik erger me ook vooral aan idd op hoefslag blijven stappen of mensen die wel op de binnen hoeflsag gaan stappen maar net niet genoeg ruimte houden om er langs te gaan.. moest gisteren nog vol op de rem omdat iemand heel dicht langs de hoefslag stapte... Dus ik zo zou je wat verder van de hoefslag af willen stappen ? Ze draaide gewoon der kop weg... like wtf... Ik vraag het gewoon netjes?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:46

Danique schreef:
AlwaysH schreef:

Tja sorry, maar ik heb bij een les die oortjes gewoon nodig. Ik ben namelijk hardhorend, en hoor echt niet wat mijn instructrice achter me schreeuwt.
Wilde eerst een shirt met 'hardhorend' er op, maar dat vind ik vervelend want ik ben niet echt bijna doof.

Ik heb overigens een oortje, niet twee.

Je reageert voornamelijk met dit kan niet, dat kan niet. Wat zou er wel kunnen?

Misschien de bak prive huren voor dat uurtje?

Op een dressuurstal, denk het ook :+
Jullie vallen nu naar mij uit, maar ik hou mijzelf wel aan de bakregels, ook ik kan me ergeren aan arrogante ruiters hoor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:51

Ik probeer je te helpen met het vinden van een passende oplossing, AlwaysH :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:11

0000 schreef:
Snollygoster schreef:

Je weet dat volgens die regels zijgangen voorrang hebben hé?

Ja dat weet ik, en dan ga ik ook netjes aan de kant, maar zelfs wanneer ze geen zijgangen aan het uitvoeren zijn ben ik alsnog van mijn sokken geblazen hier ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:48

Danique schreef:
Ik probeer je te helpen met het vinden van een passende oplossing, AlwaysH :)

Ik ben bang dat die er niet is dan, als jij die oortjes vervelend is kan ik daar niks aan veranderen.

Het is nog vervelender als ik niet op het verkeer let omdat ik zo nodig geen oortje in mag en dus de hele tijd "sorry?" "wat zei je?" moet roepen. :=

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:43

Laatst had ik wedstrijd en reden we met z'n negenen los in een 20 x 40 bakje, van de niveau's BB t/m M2. Dat was sowieso al krap met sturen en iedereen die een andere oefening op een andere plek reed. Maar ja, als iedereen nou eens de bakregels wist zou het een stuk makkelijker zijn. De BB meisjes stapten bijvoorbeeld vaak op de hoefslag of stonden ineens stil. En dan had je ook nog de mensen die absoluut niet aan het opletten waren en je continu voor de voeten reden terwijl je voorrang had. En opzich kan ik ze allemaal best goed ontwijken en probeer ik me er niet te veel aan te storen, maar toch is het vervelend met losrijden voor een proef...

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:53

Mij is altijd geleerd dat je elkaar aan de linkerhand passeert en een hogere gang voorrang heeft. Maar wat gaat voor? Stel iemand draaft linksom en iemand galoppeert rechtsom, wie heeft er dan voorrang? Diegene die linksom rijdt of diegene in de hoogste gang?

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:58

Ik heb altijd geleerd dat linksom ten alle tijden voorrang heeft, dus ook als iemand rechtsom galoppeert. Maar ik weet niet zeker of dit dus wel klopt...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:22

Dit gedichtje staat bij ons in de bak:

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen.

Wie zijgang rijdt heeft vrije baan,
wie stapt moet van de hoefslag gaan

Wie links rijdt heeft de meeste praats,
wie rechts rijdt maakt voor de ander plaats.

Rijdt veel, praat weinig tot besluit,
komt tijdig, ga op tijd eruit.

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:42

Zo leer je het wel snel met zo'n gedichtje, hadden ze dat bij ons maar...

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:52

Mensen die de voorrangsregels niet weten, dat als de instructeur het eenmaal niet zegt, dat ze rustig door blijven kachelen en dan mag ik (en zo wat anderen uit mijn les) uitwijken, omdat iemand het gewoon niet weet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:31

Rachelle_99 schreef:

Uitprinten en ophangen?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:34

horses_m schreef:
Ik erger me ook vooral aan idd op hoefslag blijven stappen of mensen die wel op de binnen hoeflsag gaan stappen maar net niet genoeg ruimte houden om er langs te gaan.. moest gisteren nog vol op de rem omdat iemand heel dicht langs de hoefslag stapte... Dus ik zo zou je wat verder van de hoefslag af willen stappen ? Ze draaide gewoon der kop weg... like wtf... Ik vraag het gewoon netjes?

Wat erg! En dan sta je dus bij elkaar op stal? Kan me zoiets helemaal niet voorstellen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:34

CathyTBP schreef:
Ik heb altijd geleerd dat linksom ten alle tijden voorrang heeft, dus ook als iemand rechtsom galoppeert. Maar ik weet niet zeker of dit dus wel klopt...

Jawel dat klopt.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:41

Bloodymary schreef:
horses_m schreef:

Wat erg! En dan sta je dus bij elkaar op stal? Kan me zoiets helemaal niet voorstellen.

Is op een manege waar we regelmatig vrij rijden en dat de instructeur iedereen tips geeft etc dus ja daar zitten soms wel rare vogels tussen helaas :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:52

Haha ik heb juist altijd problemen omdat ik standaard eigenlijk de binnenhoefslag pak :p vind dat veel fijner rijden, weet dan zeker dat mijn paard aan mijn hulpen is in plaats van alleen de voorgevormde route volgt, maar dat is dus in stap en draf op beide handen, Ik ga aan de kant als er mensen langs willen, of tegemoet komen (ga naar de buitenhoefslag) maar blijkbaar mag dat ook niet haha

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:03

Telpeva schreef:
Rachelle_99 schreef:

Uitprinten en ophangen?

Dat is nog niet zo'n verkeerd idee nee :) vraag me dan alleen af of ze het niet nu ook al weten en gewoon asociaal zijn of dat ze het echt niet weten

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:04

theadora99 schreef:
Haha ik heb juist altijd problemen omdat ik standaard eigenlijk de binnenhoefslag pak :p vind dat veel fijner rijden, weet dan zeker dat mijn paard aan mijn hulpen is in plaats van alleen de voorgevormde route volgt, maar dat is dus in stap en draf op beide handen, Ik ga aan de kant als er mensen langs willen, of tegemoet komen (ga naar de buitenhoefslag) maar blijkbaar mag dat ook niet haha

Dat vormt waar ik rijd ook steeds meer een probleem, steeds meer rijden op de binnenhoefslag om goed recht te richten etc. dat doe ik zelf ook. Je moet dan dus bijna wel uitwijken naar de buitenhoefslag

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:09

ik vind het uitwijken geen probleem maar anderen vinden het wel een probleem dat ik (in stap?) hun binnenhoefslag gebruik. Rijd eigenlijk alleen mensen echt in de weg in galop (ongeleid projectiel dat paard haha) en bij wedstrijden inrijden (wat ik praktisch nooit doe haha)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 00:58

Ik besef dat ik het echt getroffen heb met mijn privé piste :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:39

Ik vind dat wel interessant... de binnenhoefslag..

Ik rijdt eigenlijk alleen maar op de binnenhoefslag, ik snap ook dat neurotische "ik rij op de hoefslag"-gedrag niet zo, maar goed, maakt even niet uit..

Maar goed, stel iemand rijdt linksom (dus voorrang) binnenhoefslag en iemand rijdt rechtsom (en moet dus uitwijken (binnenhoefslag). Je rijdt dan dus alletwee een oefening (namelijk 'binnenhoefslag')..

waar gaat degene die linksom rijdt en voorrang heeft, dan heen? gaat die juist OP de hoefslag rijden, want daar heeft diegene voorrang, of moet de rechtsomruiter op de hoefslag, want de linksomruiter heeft voorrang op de oefenening en op de binnenhoefslag..

:')