Ik heb overigens wel degelijk wilde paarden (pony's) met doorgezakte ruggen gezien

Dit waren oude kleine pony's (schat rond de 1.20) die elk jaar een veulen krijgen. Dus zelfs dat argument gaat niet op.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Riraito schreef:amyyy55 schreef:Some crazy vegans..
Ik denk dat ik hier niet eens op wil reageren maar ehm nee is niet wreed..
Some crazy meat eaters![]()
Nee, even serieus. Het hele natuurlijke, wilde leven lijkt mij ook een beetje te mooi gemaakt. Het liefst zou ik het dier diezelfde beleving geven, maar dan zonder alle ongemakken. Helaas zal je daar nooit een weide voor hebben die groot genoeg is. Maar mocht ik ooit een paard hebben later, dan weet ik niet of ik er een zadel op leg. Een paard accepteert ons, maar een groot deel van de paarden wordt wel degelijk gedwongen. Protest, stress, gaat misschien wel weer over, maar ik zie het meer als 'ik leg me er maar bij neer'. Ons leventje is ook niet zonder zorgen, wij moeten ook werken, maar mijn dieren hoeven niks. Alleen leven.
amyyy55 schreef:Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze
Riraito schreef:amyyy55 schreef:Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze
Natuurlijk klopt niet alles en de meeste van haar filmpjes gaan over extremen of US standaarden. Maar er zitten zeker punten van waarheid in.
Ik geloof zeker dat sommige paarden het werk leuk vinden, maar soms is het ook de enige afleiding die ze krijgen. Ik heb er zelf ook net weer wat lesjes op zitten sinds jaren niet gereden te hebben en nog steeds vind ik het moeilijk. Ik zit het paard dwars, paard wil niet in galop. Pure miscommunicatie, wordt paard daar nu zo blij van? De manege zelf is prima hoor, niets dan lof, paardjes lekker buiten en maar een paar uurtjes werken per week. Maar ik voel me soms egoïstisch dat ik op het paard stap, hij is ten slotte geen fiets zonder gevoel.
amyyy55 schreef:Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze
NikkiDeKerf schreef:amyyy55 schreef:Niks persoonlijks tegen vegans, maar deze betreffende dame heeft slecht onderbouwde punten.. Hoewle een Paardenrug idd niet 'gemaakt' is voor het rijden. Ik kies ervoor om wel te rijden en dat is mijn keuze
Dat is natuurlijk je goed recht, maar valt ook wel een beetje in de categorie 'slecht onderbouwd' toch
maralyn schreef:Sporen hoeven niet wreed te zijn.
Het is voor het verfijnen en minimaliseren van de hulp. Omdat het paard zo goed is opgeleid dat de omstanders bijna niet meer kunnen zien welke hulpen hij geeft.
Het afmaken zelf is minder zielig dan leed er om heen.
Met renpaarden en springpaarden snap ik die link niet helemaal.
Elke sport heeft rotte appels.
En zelfs op de wei kan n paard zn beenderen breken. Terwijl hier geen verdere leed aan te pas is gekomen.
Hoe mensen hun paarden stallen... 20 uur per dag in stal. Drie uur buiten en één uur training. Dat vind ik wreed.
Onzebram schreef:Tja het beste is natuurlijk paarden in de vrije natuur..heerlijk vrij..maar ja
Change3x schreef:Onzebram schreef:Tja het beste is natuurlijk paarden in de vrije natuur..heerlijk vrij..maar ja
Zoals de pony's die hier in het wild lopen in Nederland, die ('s winters) overlijden omdat er te weinig/geen voedsel is? En dat zal niet alleen in NL zo zijn met paarden in het wild. Echt ideaal hoor.
Ik vind paardrijden niet wreed zolang je eerlijk bent tegenover je paard, je op een correcte manier traint en je ervoor zorgt dat je al je spullen goed voor elkaar heb (zoals goed passend tuig, jaarlijks tandarts en osteopaat/fysio etc)
Azmay schreef:Ik vind heel veel mensen wreed rijden. Paard heeft 0 inbreng en moet maar precies doen wat gevraagd word, vaak de kin nog net niet op de borst.
Paarden in stal houden vind ik ook wreed, evenals het rijden met enkel gebroken bit of prikken met sporen.
Echt er wanneer men echt kijkt naar het paard als wezen en diens behoeftes kan rijden en paarden houden heel mooi zijn. We moeten dan alleen wel af van middeleeuwse principes, maar dat kan ook gewoon.
Riraito schreef:amyyy55 schreef:Some crazy vegans..
Ik denk dat ik hier niet eens op wil reageren maar ehm nee is niet wreed..
Some crazy meat eaters![]()
Nee, even serieus. Het hele natuurlijke, wilde leven lijkt mij ook een beetje te mooi gemaakt. Het liefst zou ik het dier diezelfde beleving geven, maar dan zonder alle ongemakken. Helaas zal je daar nooit een weide voor hebben die groot genoeg is. Maar mocht ik ooit een paard hebben later, dan weet ik niet of ik er een zadel op leg. Een paard accepteert ons, maar een groot deel van de paarden wordt wel degelijk gedwongen. Protest, stress, gaat misschien wel weer over, maar ik zie het meer als 'ik leg me er maar bij neer'. Ons leventje is ook niet zonder zorgen, wij moeten ook werken, maar mijn dieren hoeven niks. Alleen leven.