dikke hals. Hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:55

Je stelt je paard te kort in.
Hij buigt in op de 4e halswervel en gaat achter de loodlijn.
Dit zal op den duur steeds erger worden.

De welving van de hals moet opgebouwd worden vanuit de schoft en niet door hem als een boog op te spannen vanuit het bit.
De schoft wordt gedragen door de achterhand en de lendenen.
Je paard heeft het nodig eerst een langere tijd voorwaarts neerwaarts gereden te worden om de benodigde basisbespiering voor een corrcete houding te ontwikkelen.
Je bent nu op de weg naar de uitgang, je paard zal steeds meer oplossingen proberen te (en gaan) vinden om te ontkomen aan het frame waar je hem nu in probeert te forceren.

Hals ontwikkeling ontstaat door de achterhand en de lendenen te ontwikkelen, en de rug te ontspannen, je paard moet hiervoor inbuigen in de knieën, dat doet hij niet.
Inbuigen in de knieën ontwikkel je in het vwnw.

Kijk eens bij art2ride en op het topic [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Chessie

Re: dikke hals. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:08

Wat ook fijn kan zijn voor de spierontwikkeling is een bezoekje van een happy-athlete masseur
Komen ze mooi los in de slpieren die dan de kans krijgen te rekken en groeien. Kan de (nieuwe) training ook makkelijker maken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:23

knollentuin schreef:
Goede tips heb je gekregen en super hoe je ermee omgaat!
Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, ik denk en verwacht dat als je je paard anders gaat rijden en hem meer eiwitten voert - even je hooi nakijken hij snel meer spieren op gaat bouwen.
Ik heb wel een vraag nav je instructrice, waarom heb je voor haar gekozen?, mijn kriteria zijn - hoe traint iemand zelf? Wil ik ook zo rijden, wat heeft iemand bereikt? En op wat voor manier, hoe veel ervaring heeft iemand,
Ik ga echt met de posters hier mee, wat ik zie in de filmpjes is verdrietig en wat ze je laat doen klopt van geen kant, ik heb echt t idee dat ze niet weet waar ze mee bezig is, zo komt het echt over.
Ik noemde het al in m'n eerdere post alleen met goede manier van trainen gebruikt je paard de goede spieren, ik zag een paard dat met valse knik liep op een foto en de ontwikkelde onderhalsspier bevestigde dat- nu de filmpjes een bevestiging eroverheen. Ik hoop dat je instr dit ook inziet, maar eigenlijk denk ik dat je verder moet zoeken...

Ook mijn complimenten over hoe jij met het advies hier omgaat. Ook beide filmpjes (trainings- en wedstrijdfilmpje) bekeken, toen weer even terug gekeken naar de bespieringsfoto van je paard. De filmpjes gezien hebbend begrijp ik nu ook wel waarom er totaal geen bespiering op de bovenlijn zit.
Ook ik werd niet vrolijk van het trainingsfilmpje. Paard is traag in het achterbeen en beweegt niet los door het lijf. Aan het commentaar van jouw instructrice lijk jij niet veel te hebben. De basis is niet goed en daar moet je naar terug. Eerst voorwaarts neerwaarts "aan" het been. Eens dus met het al gegeven commentaar.
Nog wel wat toe te voegen. Je paard lijkt bekken niet te kunnen kantelen en buigt nauwelijks in het achterbeen. Dat zie je ook met het rijden naar een keertwending toe; dat lukt hem niet en hij heeft er enorm moeite mee.
Op de bespieringsfoto heb ik geprobeerd naar de bouw te kijken, maar dat lukt me niet echt omdat ie van voor naar achteren is genomen. Hij lijkt een wat steil achterbeen te hebben en misschien wat overbouwd. Ik vraag me af of daar het probleem misschien zit. Al eens een osteopaat naar laten kijken? Eventueel een spatproef doen?
Wat ik van de instructie vind... tja.... Dit paard is in ieder geval nog niet aan oprichting toe. Dat zou ook jouw instructrice moeten zien.

Ik vind jou overigens zeker geen onvriendelijke ruiter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:34

Het ontwikkelen van de bespiering van de bovenlijn wordt geblokkeerd door het te kort instellen.
Om dit te kunnen begrijpen, zet jezelf op handen en voeten en stel je voor dat je een bit in je mond hebt, maak nu vanuit dat bit gedacht een boog met je hals, probeer nu je hals te verkorten. (de teugels korter)
Je voelt dan je hele bovenlijn aanspannen, je rug druk zich weg.
Aangespannen spieren kunnen zich niet ontwikkelen, ze moeten kunnen ontspannen en aanspannen.

Het is de bedoeling dat je rug en je schoft omhoog komt, je voelt dan een groot verschil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:52

Simpelman heeft helemaal gelijk, en indien je het echt goed traint dan kun je op een gegeven ogenblik de spieren naast de manenkam zelfs laten "rollen".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:28

bigone schreef:
Simpelman heeft helemaal gelijk, en indien je het echt goed traint dan kun je op een gegeven ogenblik de spieren naast de manenkam zelfs laten "rollen".

Simpelman heeft alleen maar gelijk als er geen andere (gezondheids)problemen een rol spelen en dat is nog niet zo duidelijk te stellen. Er kan - behalve rijtechnisch - ook nog een andere reden zijn waarom het paard het bekken niet kantelt en buigt in de gewrichten. Bijvoorbeeld artrose in bekken/SI gebied of spat.
Paard heeft ook een redelijk steil achterbeen. Dus daarom mijn vraag: is daar al eens naar gekeken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:34

Babootje schreef:
bigone schreef:

Simpelman heeft alleen maar gelijk als er geen andere (gezondheids)problemen een rol spelen en dat is nog niet zo duidelijk te stellen. Er kan - behalve rijtechnisch - ook nog een andere reden zijn waarom het paard het bekken niet kantelt en buigt in de gewrichten. Bijvoorbeeld artrose in bekken/SI gebied of spat.
Paard heeft ook een redelijk steil achterbeen. Dus daarom mijn vraag: is daar al eens naar gekeken?

Natuurlijk maar in principe kun je volgens de ts uitgaan van een gezond paard, zal de eerste niet zijn waarbij toch wat aan de hand is maar als het paard lichamelijk gezond is dan heeft Simpelman gelijk.
Ik heb er ook nog wel eentje met een behoorlijk stijl achterbeen staan maar die had wel de spieren op de goede plek en liep succesvol Z.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:50

Babootje schreef:
bigone schreef:

bigone schreef:
Natuurlijk maar in principe kun je volgens de ts uitgaan van een gezond paard, zal de eerste niet zijn waarbij toch wat aan de hand is maar als het paard lichamelijk gezond is dan heeft Simpelman gelijk.
Ik heb er ook nog wel eentje met een behoorlijk stijl achterbeen staan maar die had wel de spieren op de goede plek en liep succesvol Z.

Ik ga niet mee in een welles-nietes-wie-heeft-er-gelijk spelletje. Als je goed leest ben ik het wel eens met Simpelman, alleen vroeg ik mij af, uitgaande van het trainingsfimpje, of er niet meer problemen spelen dan alleen het rijtechnische verhaal.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:56

Ik ga wel een beetje met babootje mee. Ook ik vraag mij af of er bij dit paard niet meer speelt. Paard houdt zich sowieso vast in het bekken/si gewricht. Alleen weet ik niet of dit het gevolg is van de manier waarop hij gereden wordt, of dat het paard misschien toch een probleem heeft.

Vind daarom de tip om het paard na te laten kijken door bijv. Osteopaat wel heel verstandig. En voor TS handig om in het achterhoofd te houden dat als paard niet opknapt als ze anders gaat rijden, er wellicht lichamelijk het een en ander ook niet klopt.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:10

De osteo heb ik ook lichtelijk verwaarloost. Daar gaat hij binnenkort zeker weer heen en dit heeft altijd een goede uitwerking.

Ik ga vrijdag weer lessen en overleggen met mijn instructie. De instructie van het filmpje heeft hem al zeker een kleine 2 maand niet meer gezien omdat ik naar een vereniging ben gegaan. Daar les ik wekelijks maar dit is natuurlijk geen hoogstand les ivm groeples maar ze kan mij helpen met de kleine dingetjes.

Bedankt voor alle hulp.

Hebben jullie ook de fotos in mijn profiel gezien? Die zijn wat ouder maar misschien wel beter?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:55

Ik word ook niet heel blij van wat je instructrice roept, TS.
Ze probeert jou het paard te laten sluiten in de galop, maar het paard kruipt alleen maar in elkaar en heeft geen enkele impuls of andere fysieke voorwaarde om een bergopwaartse galopsprong te maken. Sluiten is natuurlijk, dat de achterhand meer onderkomt en mee gaat doen. Wat je ziet gebeuren is dat het paard simpelweg trager wordt en er komt helemaal geen achterbeen meer onder de massa.
Paard loopt ook enorm "vastgehouden" in diens lijf, echt in één aangeleerde bevroren houding, van staart tot neuspunt.
Qua training valt hier de meeste winst te behalen, neus er uit, hals de ruimte geven, activeren, rekken en strekken, dát bouwt een bovenlijn op.
Persoonlijk vind ik het een erg mooi paard, maar dit moet echt veel beter kunnen. Het paard maakt geenszins een soepele, losse voorwaartse indruk.
TS als ruiter doe je ook teveel(of dat probeer je althans) je zit te "rommelen", je zit er erg onrustig op, ik ga dus wel mee met de eerdere commentaren: laat het paard eens op eigen benen lopen zonder hem aan de voorkant zo te regelen, vooral VWNW en vergeet het "dressuurplaatje" nu eens even. Laat eens los, en leer het paard daarmee ook los te laten.

Ik weet zeker dat dit veel en veel beter kan, als je het paard hernieuwd leert op een correcte manier diens bovenlijn te gebruiken, dit geldt voor zowel amazone als paard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:23

Loodlijn is de sleutel in dit verhaal.

Zolang hij achter de loodlijn loopt, met vals knik, kan er nooit een goede verbinding van achter naar voor zijn.

Dus de beweging in het lijf gaat 'botsen', laat staan dat de achterhand er goed onder kan komen.

Hierdoor gaan de verkeerde spieren ontwikkelen.

In je wedstrijdfilmpje blijft ie zelfs in de verruimingen achter de loodlijn, geef hem ruimte.
Ruimte om te lopen en ruimte om de juiste spieren te ontwikkelen.

Ik rij geen wedstrijden, maar heb ook jaren volgens de 'geen gelul in de krul' adviezen gereden.

Heb zowat overnieuw moeten beginnen, maar het is het allemaal waard geweest :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:25

Even de foto's in je profiel gekeken. En ja, op de eerste rij is de bespiering van je paard beter, zo ongeveer tot aan de zomerfoto op het buitenterrein/wedstrijd.
Duidelijk zie je de hals op de springfoto, zo hoort hij gebogen, gedragen en in de bovenlijnaanspanning, de sneeuwfoto's eronder zijn meteen een schril contrast....
Zet de onderste stand foto naast de foto op de sprong en je hebt een antwoord, je manier van trainen doet je paard geen goed, ik vrees echt dat dit mijn antwoord naar jou gaat zijn...zoek ajb goede hulp om je paard op de goede wijze te trainen!!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 07:31

En ik had toen al de zelfde instructie....

Hij is voor twee jaar terug flink vermagerd geweest. Zie topic in mijn profiel en daar is hij nog steeds van aan het herstellen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:45

Dat kan, en ik vermoed dat jullie in de training naar de hogere klassen het paard in een verkort frame hebben getraind zoals simpelman mooi uitlegt, en daar is het misgegaan.
Je paard had de bespiering bij aankoop wel, dat is een tijdje stabiel gebleven- de klasse waar je in reed vroegen geen oprichting en verzameling, dus daar is niet op getraind, paard ziek, vetreserves kwijt, spieren worden verbruikt voor energie en een verkeerdom manier van trainen maken dat je paard niet meer terug komt waar je begonnen was.
Soms komen dingen tegelijk waardoor je het hele beeld kwijt raakt.
Ts ik ben niet de enige hier die kippenvel van de uitspraken van je instr kreeg, ik was wel een van de eersten die een verkeerde manier van rijden vermoedde nav je foto's
Dit is allemaal geen kritiek maar een poging om je in te laten zien dat een andere weg inslaan verstandiger kan zijn, je hoeft t niet te doen maar dan zal je nooit weten hoe het kan zijn Y;(

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:51

Allereerst: wat een leuk paard zeg! Ik denk niet meteen perse dat er iets mis is lichamelijk. Wel ben ik het eens met het commentaar op je instructrice.. tenenkrommend. Opvangen zonder hand! Hoor ik haar geregeld roepen en dan wel afstraffen als je paard uit galop valt. Er is niets op te vangen, want er is geen drang naar voren. Ga eerst eens lekker naar voren rijden, schakelen en dan vooral in die galop. Mijn paard is ook wat lang en heeft een stijl achterbeen en dat is niet makkelijk om correct bij elkaar te rijden. Ik denk als je een paar weken terug gaat naar de basis en dan vanuit daar af en toe eens een stukje weer opricht je al een heel eind komt.

Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:30

knollentuin schreef:
Dat kan, en ik vermoed dat jullie in de training naar de hogere klassen het paard in een verkort frame hebben getraind zoals simpelman mooi uitlegt, en daar is het misgegaan.
Je paard had de bespiering bij aankoop wel, dat is een tijdje stabiel gebleven- de klasse waar je in reed vroegen geen oprichting en verzameling, dus daar is niet op getraind, paard ziek, vetreserves kwijt, spieren worden verbruikt voor energie en een verkeerdom manier van trainen maken dat je paard niet meer terug komt waar je begonnen was.
Soms komen dingen tegelijk waardoor je het hele beeld kwijt raakt.
Ts ik ben niet de enige hier die kippenvel van de uitspraken van je instr kreeg, ik was wel een van de eersten die een verkeerde manier van rijden vermoedde nav je foto's
Dit is allemaal geen kritiek maar een poging om je in te laten zien dat een andere weg inslaan verstandiger kan zijn, je hoeft t niet te doen maar dan zal je nooit weten hoe het kan zijn Y;(

Ik kan niet anders dan mij hierbij aansluiten.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 18:17

Neem maar van mij aan dat ik absoluut wat met jullie commentaar ga doen.
volgende week komt een vriendin van mij die de opleiding tot osteopathie doet. Zij kan dan beoordelen of er medische iets is en kan dan kijken welke acties ik meer moet gaan ondernemen. Vrijdag ga ik overleggen met mijn instructie en zo nodig opzoek naar ander hulp.

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:19

opzich vind ik hem helemaal niet zo'n hele dunne nek hebben, het
staat opzichwel mooi bij z'n bouw. Maar goed dat je de osteopaat
laat komen, veel paarden hebben er sowieso baad bij

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:26

Ufurio4e schreef:
Neem maar van mij aan dat ik absoluut wat met jullie commentaar ga doen.
volgende week komt een vriendin van mij die de opleiding tot osteopathie doet. Zij kan dan beoordelen of er medische iets is en kan dan kijken welke acties ik meer moet gaan ondernemen. Vrijdag ga ik overleggen met mijn instructie en zo nodig opzoek naar ander hulp.

''rome is ook niet in een dag gebouwd''. Rustig aan dus.. Heel simpel gezegd, heb je er natuurlijk weinig aan als we nu met z'n alle de komende 2 weken hetzelfde blijven zeggen.. Je hebt alles wat je in de planning hebt ook niet zomaar gedaan natuurlijk! Ben wel heeel benieuwd naar de vorderingen strakjes :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 19:08

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. En wie weet wat er nog voor elkaar kunnen betekenen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:10

Ik vind het echt top dat je het zo oppakt +:)+

Ik kan niet wachten om over een tijdje weer foto's te zien :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:02

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vind het echt top dat je het zo oppakt +:)+

Ik kan niet wachten om over een tijdje weer foto's te zien :)

Hier ook respect voor het zo bloot geven en het goed oppakken van commentaar. Ben ook heel benieuwd naar de vorderingen _/-\o_

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:03

Het kan ook aan het ras liggen en hoelang ze al gereden worden enz

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:18

isabeaumin schreef:
Het kan ook aan het ras liggen en hoelang ze al gereden worden enz

Misschien handig om alles even door te lezen voor je een reactie plaatst... :')