Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:58

Paddy was de eerste die zo reageerde. Daarna kwam Sierra, en toen Firanthe die op een professionele stal helemaal vern..kt was tot mijn grote frustratie.
Terugrijden op gewichts hulpen.... het is het simpelste wat er bestaat maar ze hadden het er helemaal uit GETROKKEN.

Het is helaas niet zo vanzelfsprekend. En er worden steeds meer hete paarden gefokt die dit gedrag vertonen. Vluchten voor het been. En instructeurs leren mensen nog altijd niet hoe ze zo´n paard kunnen laten ontspannen omdat ze het zelf niet weten. Dus hup maar weer, die handrem erop! En daar gaan zulke paarden op kapot.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:58

Nou, je mag dan best wat meer onderbouwen over hoe en wat... en wat slagen om de arm houden ipv zo stellig te roepen ..
en dan nog... misschien wat vragen stellen aan de TS ipv allemaal aannames te maken... ik vind beide tips niet raar of slecht... alleen zo tegen elkaar opbieden lijkt me overdreven en het doel voor de TS te overtreffen.

@TS ben blij dat je een instructeur hebt waarmee je het idee hebt dat het nu beter gaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:00

Evelijn schreef:
en dan nog... misschien wat vragen stellen aan de TS ipv allemaal aannames te maken... ik vind beide tips niet raar of slecht... alleen zo tegen elkaar opbieden lijkt me overdreven en het doel voor de TS te overtreffen.

Onderbouwen deed ik wel maar voor de rest heb je gelijk. Punt is dat ik in de verdediging gedrukt werd omdat ik werd aangevallen op mijn uitleg. Ik was niet aan het opbieden en beweerde niet dat mijn methode beter was dan die van Ariat. Het was andersom.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:17

Ik vraag mij serieus af hoeveel sensibele paarden jullie hebben gereden en beleerd. Kennelijk is er erg weinig " klassieke " basiskennis. Mijn PB staat open. Hier haak ik af aangezien er zelfs kennelijk niet meer een onderscheid gemaakt kan worden tussen vlucht en dramgedrag. Men er van overtuigd is dat een paard een gewichtshulp niet voelt ipv negeert. Dan wordt het lastig discusieren. Dan gaat men "schreeuwen" om zijn gelijk te halen. Terwijl men zichzelf technisch steeds volledig tegen spreekt. Er is er maar één die altijd gelijk heeft:

Dat is het paard!

Wij mogen het kneden en boetseren tot werklustige atleten met plezier in het werk. Daar horen ego en gelijk willen halen niet bij. Dan lok je een gevecht uit en dat is contra productief !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:21

De enige die "schreeuwt" en persoonlijk wordt ben jij. :)
Als het paard altijd gelijk heeft hoef ik iig verder niks meer te bewijzen. :) En Desiree volgens mij ook niet voor zover ik haar ken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:23

Ayasha schreef:
De enige die "schreeuwt" en persoonlijk wordt ben jij. :)
Als het paard altijd gelijk heeft hoef ik iig verder niks meer te bewijzen. :) En Desiree volgens mij ook niet voor zover ik haar ken.

Ik ben opgelucht dat het jou opvalt! Ik krijg hier nu alles om de oren omdat ik bij mijn verhaal blijf en probeer uit te leggen!

En het paard kan geen gelijk hebben als hij niet weet wat hij moet doen en waarom. Een paard vraagt er niet om om bereden te worden. Maar als je hem rijdt moet je ervoor zorgen dat hij zijn lichaam goed gebruikt, zodat hij behouden blijft tot op hoge leeftijd. En daarvoor moet hij soms hier en daar wat meer moeite doen, maar hij weet niet waarom en waarvoor het dient. En daarom heeft het lang niet altijd gelijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:43

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:44

Nou, dan zou ik er maar niet meer op gaan zitten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:46

Nou... zeg moet ik mij nu aangesproken voelen? ... want ik vind jou toon nu ook niet zo gezellig.. jij zegt dat je je aangevallen voelt.. maar het is maar in welk perspectief je het ziet...

de tekst op de foto geeft alleen aan dat de reactie van een paard wel niet kan zijn wat je wil... maar dat er altijd een reden voor was... die je alleen misschien niet weet ... maar een reactie van een paard op iets is niet "fout" .... ik vind dat juist een hele mooie quote... die aangeeft dat wij als mens goed moeten nadenken over wat we eisen/vragen van de paarden...
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 24-11-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:47

Ik denk wel dat paarden altijd gelijk hebben in die zin dat als ze een verkeerde reactie geven dat is omdat ze het of verkeerd geleerd hebben of omdat we het verkeerd vragen. :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:50

Ik neem aan dat jij mij ook aansprak met jouw foto en tekst?
Paarden doen natuurlijk dingen met redenen. Maar hun beweegredenen hoeven niet altijd persé de juiste te zijn. Paarden hebben geen ratio en kunnen dus denkfouten maken. Ze kennen ook niet de consequenties van hun gedrag. En daarom werken ze zich nogal eens in problemen met fatale afloop. Ook met rijden weten ze niet, dat als ze altijd op de voorhand lopen omdat ze dat gemakkelijker vinden, wat de gevolgen daarvan zijn. Om maar een dwarsstraat te noemen.

Vluchtgedrag is ook zo´n typisch voorbeeld. Een paard heeft een probleem, en de enige manier om dat probleem op te lossen, is er voor weg te lopen. Een andere oplossing kennen paarden niet. Maar vaak is dat geen oplossing. Vooral niet als ze het probleem met zich meenemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:57

... ze weten inderdaad niet wat voor een gevolgen hun acties hebben... want ze reageren alleen...
maar ik zou dat dus uitleggen als ze hebben geen ratio dus ze kunnen ook geen denkfouten maken... want dat is namelijk niet wat in hun natuur zit.. hun hersenen zijn nauwelijks groter dan een sinaasappel (itt hun hart en longen die enorm zijn) ...

Ik vind een foto met een quote... waarop staat dat wij als mensen moeten uitzoeken wat het paard bedoelt... wel wat genuanceerder dan meteen te roepen dat je dan maar niet hoort paard te rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:00

Evelijn schreef:
... ze weten inderdaad niet wat voor een gevolgen hun acties hebben... want ze reageren alleen...
maar ik zou dat dus uitleggen als ze hebben geen ratio dus ze kunnen ook geen denkfouten maken... want dat is namelijk niet wat in hun natuur zit.. hun hersenen zijn nauwelijks groter dan een sinaasappel (itt hun hart en longen die enorm zijn) ...

Ik vind een foto met een quote... waarop staat dat wij als mensen moeten uitzoeken wat het paard bedoelt... wel wat genuanceerder dan meteen te roepen dat je dan maar niet hoort paard te rijden.
Ik vind de tekst op de foto eerlijk gezegd ook niet zo genuanceerd. Het impliceert namelijk dat de fout altijd bij de ruiter ligt. En dat is niet helemaal eerlijk. De oplossing, die ligt wél bij de ruiter.
Soms weet je wel wat het paard bedoelt. namelijk dat het niet gereden wil worden, want het is op de vlucht. Of dat het niet naar links wil buigen, omdat het dat moeilijk vindt. Maar moet je daar dan mee doen? Daarin meegaan en het paard er in laten? Of het paard leren hoe het zijn lichaam correct gebruikt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:06

nou... ik interpreteer de tekst zo niet... maar ik vind net als jij dat de ruiter het moet uitzoeken...
en doel van dressuur is toch altijd om het paard te leren zijn lichaam correct te gebruiken.
dat het paard niet "fout" kan zijn betekent niet dat hij het altijd goed doet.. het is niet zwart-wit..
het is een leerproces van ruiter EN paard... je moet elkaar gaan aanvoelen en de problemen die je ervaart gaan oplossen op een manier die zorgt dat er communicatie tussen jou en je paard blijft... en wat dat precies is ... dat kan in elke situatie weer anders zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:10

Evelijn schreef:
nou... ik interpreteer de tekst zo niet... maar ik vind net als jij dat de ruiter het moet uitzoeken...
en doel van dressuur is toch altijd om het paard te leren zijn lichaam correct te gebruiken.
dat het paard niet "fout" kan zijn betekent niet dat hij het altijd goed doet.. het is niet zwart-wit..
het is een leerproces van ruiter EN paard... je moet elkaar gaan aanvoelen en de problemen die je ervaart gaan oplossen op een manier die zorgt dat er communicatie tussen jou en je paard blijft... en wat dat precies is ... dat kan in elke situatie weer anders zijn.

Oke.
Het is inderdaad dat je met je paard een vredige manier van communiceren op moet bouwen. En vooral vertrouwen. Een paard dat vlucht heeft geen vertrouwen. Het moet leren dat jouw manier van werken niet vervelend hoeft te zijn voor hem.

Zelf vraag ik eigenlijk nooit zo heel veel van mijn paarden. Ik werk ze bij voorkeur niet eens echt flink in het zweet. Want dan moeten ze afzien en ik wil niet dat mijn paard moet afzien in de sport.
Dat ik zelf afzie in een sport, dat is mijn keuze. Mijn paard kiest niet voor paardensport, dus hoeft die niet af te zien. Het moet een beetje leuk blijven anders ben ik bang dat ze afknapt.

Helaas moet ik proberen de instructeur van de rijvereniging daarvan te overtuigen. Sam heeft een slechte conditie en ik moet haar over haar grens rijden. Dat staat me tegen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:13

Dames, rustig aan. Standpunten zijn nu wel duidelijk.

Iets met meer wegen naar Rome en iets met leven en laten leven.

Laten we de sfeer hier niet verpesten maar juist TS aanmoedigen om hier te posten hoe het gaat :)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:01

Desiree schreef:
Ik neem aan dat jij mij ook aansprak met jouw foto en tekst?
Paarden doen natuurlijk dingen met redenen. Maar hun beweegredenen hoeven niet altijd persé de juiste te zijn. Paarden hebben geen ratio en kunnen dus denkfouten maken. Ze kennen ook niet de consequenties van hun gedrag. En daarom werken ze zich nogal eens in problemen met fatale afloop. Ook met rijden weten ze niet, dat als ze altijd op de voorhand lopen omdat ze dat gemakkelijker vinden, wat de gevolgen daarvan zijn. Om maar een dwarsstraat te noemen.

Vluchtgedrag is ook zo´n typisch voorbeeld. Een paard heeft een probleem, en de enige manier om dat probleem op te lossen, is er voor weg te lopen. Een andere oplossing kennen paarden niet. Maar vaak is dat geen oplossing. Vooral niet als ze het probleem met zich meenemen.

En daarom is een paard een paard en geen mens. Bij een probleem vlucht het. In de natuur geen probleem, op de steppe of in de woestijn de allerbeste strategie. Maar in een humane omgeving niet. Want dan klettert het paard door de hekken, knikkert de ruiter er af, auw. En dat zou de fout van het paard zijn?
Niet, het paard doet zoals het door jare lange evolutie is gevormd. Het past alleen niet in het straatje van de ruiter. Die luttele jaren domesticering veranderen daar niets aan. Vluchtgedrag blijft. In plaats van het paard veiligheid te bieden gaan we het van voren lekker begrenzen. Nee! Je mag niet weg. Maar het paard wil weg, weg van het gevaar. En dan verbaasd zijn dat je bommetjes creëert.

En dan komen we weer terug waar het allemaal begon. Loslaten, laten lopen, dan maakt paardje endorfines aan en wordt het kalm. Het is echt geen hogere wiskunde, vraagt alleen emphatie en inzicht!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:31

ben ik niet mee eens, met loslaten en laten lopen en laten lopen. Het paard neemt het probleem namelijk mee in zijn vlucht en het probleem gaat er niet mee weg. En het paard zal blijven volharden in dit gedrag, niet omdat het lonend is, maar omdat het paard niet anders weet. Ik heb bij nog geen een paard gezien dat laten lopen werkte. Paddy ging zelfs alleen maar harder en harder en ging er zich zelf meer door opwinden. Omdat ze een paard is en geen mens. Maar het loste niets op!

Maar weet je TS, waarom probeer je het niet? Laat je paard maar los aan de voorkant en vooral niets doen met de teugels. Kijk maar wat er gebeurt. Je moet het toch zelf ondervinden.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:48

Een paard blijft slechts lopen tot het gevaar geweken is. Het loopt niet om het lopen, het loopt om te ontlopen. Een zelfverzekerd paard sprint een paar meter, draait om en belijkt en gevaar van een afstandje en besluit vervolgens de volgde stap. Een angstig paard heeft dat lef niet en zal langer blijven lopen eer het durft te stoppen. Tenzij de matriarch laat weten dat het goed is. Dan gaan alle koppen omlaag en vreet men vrolijk verder.

Het in de mond blijven storen verhoogt bij dit type paarden de angst want ze worden begrenst in hun enige manier om weg te komen van het gevaar. Angst geeft adrenaline, adrenaline geeft spierkracht, snel reactie vermogen, alles staat op scherp. Het slechtste moment om met een paard in discussie te gaan ( uitgezonderd levensbedreigende situaties ) in de normale training dient men dit te vermijden. Trainen is iets aanleren. Aanleren lukt alleen als een dier er voor open staat. Er voor open staan is in tijde van mentale rust. Dus niets anders aan het hoofd heeft zoals angst of vluchten. Je leert een kind ook niet de tafel van 7 als het staat te schreeuwen om een ijsje. De focus is er niet.

Indien een paard vluchtgedrag blijft laten zien terwijl de eigenlijke schrik al voorbij is, plastic zakje, auto weet ik wat, heeft de ruiter verkeerd gereageerd en is niet in staat geweest het dier mentale zekerheid te verschaffen. Is de leider kalm, is de volger ook kalm. Zo simpel zijn paarden nou.

Is men niet in staat dit te bewerkstelligen volgt er al snel fysiek ingrijpen, we gaan het dier van voren begrenzen. En het cirkeltje is weer rond. Leiderschap en rijkunstigheid schuilt niet in fysieke kracht, maar in kennis en inzicht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:53

Het loopt om te ontlopen en ziet dus gevaar. Kennelijk ziet het gevaar in het gereden worden. Dus het vlucht. En een angstig paard zal niet durven te stoppen.

Je laatste opmerking Leiderschap en rijkunstigheid schuilt niet in fysieke kracht, maar in kennis en inzicht. komt mij erg aanmatigend over. Echt.
Het impliceert dat ik fysieke kracht toepas op mijn paarden. Je moest eens weten. Ik ben de luiheid zelve. Kracht gebruiken kost energie.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:56

Iedereen leest wat hij,zij wil lezen. Indien jij je aangevallen voelt, is dat jouw gevoel. Maar dat hoeft helemaal niets over mijn intensie te zeggen....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:58

ariatje schreef:
Iedereen leest wat hij,zij wil lezen. Indien jij je aangevallen voelt, is dat jouw gevoel. Maar dat hoeft helemaal niets over mijn intensie te zeggen....

Je bedoelt intentie. Maar je richt je vooral op mij en niet in het algemeen. Ik voel me dus behoorlijk bekritiseerd door jou, neem me niet kwalijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:00

Desiree, je betrekt de post wel erg op jezelf of jij in het middelpunt staat terwijl het toch meer een algemene post is met theorie... daar kan je het eens of oneens mee zijn en dat met argumenten onderbouwen maar om nou meteen te denken dat ariatje je een ruwe amazone vind... omdat haar denkbeelden niet helemaal aansluit met jou denkbeelden..., dat is toch wel erg veel invulling ... en zo is het nauwelijks een rustige discussie te voeren als je je daar al aangevallen door voelt.

Ze richt zich op "men". Ik heb nu in deze post me gericht op jou... Heb je naam erbij gezet..
En ik kan niet zo snel typen dat ik het over de post direct boven mij heb
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 24-11-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:03

Evelijn schreef:
Desiree, je betrekt de post wel erg op jezelf of jij in het middelpunt staat terwijl het toch meer een algemene post is met theorie... daar kan je het eens of oneens mee zijn en dat met argumenten onderbouwen maar om nou meteen te denken dat ariatje je een ruwe amazone vind... omdat haar denkbeelden niet helemaal aansluit met jou denkbeelden..., dat is toch wel erg veel invulling ... en zo is het nauwelijks een rustige discussie te voeren als je je daar al aangevallen door voelt.

Ze richt zich op "men". Ik heb nu in deze post me gericht op jou... Heb je naam erbij gezet..

Lees even terug, dan zie je dat ze mij quote en dan reageert ze dus direct op wat ik zeg. Daarom is mijn gevoel niet onterecht.

Daarnaast zette ze de toon met de laatste opmerking hieronder.
ariatje schreef:
Desiree schreef:

Dit paard loopt al twee jaar onder het zadel, dus is het reageren op gewichtshulpen voorbij helaas.
.

Is deze opmerking serieus? Zo ja, dan leven wij niet op dezelfde planeet!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:11

Is dat het probleem? Dan zal ik deze opmerking terug nemen en mij oprechte excuses aanbieden.
Wat niet weg neemt dat we het niet met elkaar eens zijn.