Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Evelijn schreef:en dan nog... misschien wat vragen stellen aan de TS ipv allemaal aannames te maken... ik vind beide tips niet raar of slecht... alleen zo tegen elkaar opbieden lijkt me overdreven en het doel voor de TS te overtreffen.
Ayasha schreef:De enige die "schreeuwt" en persoonlijk wordt ben jij.
Als het paard altijd gelijk heeft hoef ik iig verder niks meer te bewijzen.En Desiree volgens mij ook niet voor zover ik haar ken.
Evelijn schreef:Ik vind de tekst op de foto eerlijk gezegd ook niet zo genuanceerd. Het impliceert namelijk dat de fout altijd bij de ruiter ligt. En dat is niet helemaal eerlijk. De oplossing, die ligt wél bij de ruiter.... ze weten inderdaad niet wat voor een gevolgen hun acties hebben... want ze reageren alleen...
maar ik zou dat dus uitleggen als ze hebben geen ratio dus ze kunnen ook geen denkfouten maken... want dat is namelijk niet wat in hun natuur zit.. hun hersenen zijn nauwelijks groter dan een sinaasappel (itt hun hart en longen die enorm zijn) ...
Ik vind een foto met een quote... waarop staat dat wij als mensen moeten uitzoeken wat het paard bedoelt... wel wat genuanceerder dan meteen te roepen dat je dan maar niet hoort paard te rijden.
Evelijn schreef:nou... ik interpreteer de tekst zo niet... maar ik vind net als jij dat de ruiter het moet uitzoeken...
en doel van dressuur is toch altijd om het paard te leren zijn lichaam correct te gebruiken.
dat het paard niet "fout" kan zijn betekent niet dat hij het altijd goed doet.. het is niet zwart-wit..
het is een leerproces van ruiter EN paard... je moet elkaar gaan aanvoelen en de problemen die je ervaart gaan oplossen op een manier die zorgt dat er communicatie tussen jou en je paard blijft... en wat dat precies is ... dat kan in elke situatie weer anders zijn.
Desiree schreef:Ik neem aan dat jij mij ook aansprak met jouw foto en tekst?
Paarden doen natuurlijk dingen met redenen. Maar hun beweegredenen hoeven niet altijd persé de juiste te zijn. Paarden hebben geen ratio en kunnen dus denkfouten maken. Ze kennen ook niet de consequenties van hun gedrag. En daarom werken ze zich nogal eens in problemen met fatale afloop. Ook met rijden weten ze niet, dat als ze altijd op de voorhand lopen omdat ze dat gemakkelijker vinden, wat de gevolgen daarvan zijn. Om maar een dwarsstraat te noemen.
Vluchtgedrag is ook zo´n typisch voorbeeld. Een paard heeft een probleem, en de enige manier om dat probleem op te lossen, is er voor weg te lopen. Een andere oplossing kennen paarden niet. Maar vaak is dat geen oplossing. Vooral niet als ze het probleem met zich meenemen.
ariatje schreef:Iedereen leest wat hij,zij wil lezen. Indien jij je aangevallen voelt, is dat jouw gevoel. Maar dat hoeft helemaal niets over mijn intensie te zeggen....
Evelijn schreef:Desiree, je betrekt de post wel erg op jezelf of jij in het middelpunt staat terwijl het toch meer een algemene post is met theorie... daar kan je het eens of oneens mee zijn en dat met argumenten onderbouwen maar om nou meteen te denken dat ariatje je een ruwe amazone vind... omdat haar denkbeelden niet helemaal aansluit met jou denkbeelden..., dat is toch wel erg veel invulling ... en zo is het nauwelijks een rustige discussie te voeren als je je daar al aangevallen door voelt.
Ze richt zich op "men". Ik heb nu in deze post me gericht op jou... Heb je naam erbij gezet..
ariatje schreef:Desiree schreef:
Dit paard loopt al twee jaar onder het zadel, dus is het reageren op gewichtshulpen voorbij helaas.
.
Is deze opmerking serieus? Zo ja, dan leven wij niet op dezelfde planeet!