Babootje schreef:LoveUggs schreef:Nee, ik verwarde de LIJN van plaatje 2 en 3.
In de zin van op de voorhand bedoel ik plaatje 1. In de zin van activiteit en achterbeen gebruik bedoel ik plaatje 2. Plaatje 3 is pas de echte verzameling voor in de hogere dressuur. Maar ook op plaatje 2 gaat het paard meer zitten dan op plaatje 1. Plaatje 1 knalt hij gewoon op de voorhand.
Plaatje 1 is het natuurlijk evenwicht van het paard. Bij dit plaatje kan er al best nageeflijkheid zijn. Nageeflijkheid is niet alleen het loslaten van de kaak (nageven), maar omvat tevens het doorlaten van de ruiterhulpen van achteren naar voren.
Bij plaatje 2 is er al enige mate van verzameling. Het paard brengt iets meer gewicht naar de achterhand waardoor het in horizontaal evenwicht komt.
Bij plaatje 3 is er sprake van meer verzameling. Paard buigt in de sprong en brengt nog meer gewicht naar de achterhand, waardoor de voorhand zich opricht.
Dit inderdaad.

Op plaatje 1 kan er wel nageeflijkheid zijn.
Voor een bosruiter denk ik dat dat genoeg is om het paard lang gezond te houden. Zo blijft het paard toch wat meer blokkadevrij omdat het de juiste spieren heeft om ons te dragen.