Dressuur verplicht naar je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat je verplicht bent naar je paard toe hem dressuurmatig te trainen?

Ja
398 (79%)
Nee
98 (19%)
Weet ik niet..?
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 503

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:13

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:
Nee, ik verwarde de LIJN van plaatje 2 en 3.
In de zin van op de voorhand bedoel ik plaatje 1. In de zin van activiteit en achterbeen gebruik bedoel ik plaatje 2. Plaatje 3 is pas de echte verzameling voor in de hogere dressuur. Maar ook op plaatje 2 gaat het paard meer zitten dan op plaatje 1. Plaatje 1 knalt hij gewoon op de voorhand.

Plaatje 1 is het natuurlijk evenwicht van het paard. Bij dit plaatje kan er al best nageeflijkheid zijn. Nageeflijkheid is niet alleen het loslaten van de kaak (nageven), maar omvat tevens het doorlaten van de ruiterhulpen van achteren naar voren.
Bij plaatje 2 is er al enige mate van verzameling. Het paard brengt iets meer gewicht naar de achterhand waardoor het in horizontaal evenwicht komt.
Bij plaatje 3 is er sprake van meer verzameling. Paard buigt in de sprong en brengt nog meer gewicht naar de achterhand, waardoor de voorhand zich opricht.

Dit inderdaad. :)

Op plaatje 1 kan er wel nageeflijkheid zijn.

Voor een bosruiter denk ik dat dat genoeg is om het paard lang gezond te houden. Zo blijft het paard toch wat meer blokkadevrij omdat het de juiste spieren heeft om ons te dragen.

Appelmoes_11

Re: Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:52

Als je met je paard door het bos gaat, wil je in ieder geval de vier basisdingen: links, rechts, sneller en langzamer. Dit valt eigenlijk ook onder dressuur, maar ik neem aan dat dat hier niet bedoeld wordt.

Waarom moet een paard op een compleet andere manier lopen dan hij uit zichzelf zou doen? Dat je dat voor dressuuroefeningen nodig hebt, snap ik heel goed. Als ik door het bos draaf, wil ik helemaal geen verzameling. Dat kost veel kracht en we komen nauwelijks vooruit! Aan het hoofd van mijn merrie ga ik ook niet zitten. Ze heeft dat veel te hard nodig om haar evenwicht te bewaren op ongelijke paadjes. Volgens mij weet ze prima hoe ze moet lopen, of in ieder geval toch een stuk beter dan ik voor haar kan beslissen. :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:54

Appelmoes_11 schreef:
Als je met je paard door het bos gaat, wil je in ieder geval de vier basisdingen: links, rechts, sneller en langzamer. Dit valt eigenlijk ook onder dressuur, maar ik neem aan dat dat hier niet bedoeld wordt.

Waarom moet een paard op een compleet andere manier lopen dan hij uit zichzelf zou doen? Dat je dat voor dressuuroefeningen nodig hebt, snap ik heel goed. Als ik door het bos draaf, wil ik helemaal geen verzameling. Dat kost veel kracht en we komen nauwelijks vooruit! Aan het hoofd van mijn merrie ga ik ook niet zitten. Ze heeft dat veel te hard nodig om haar evenwicht te bewaren op ongelijke paadjes. Volgens mij weet ze prima hoe ze moet lopen, of in ieder geval toch een stuk beter dan ik voor haar kan beslissen. :)

lees misschien even het topic door?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:48

SinneJ schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Vaak genoeg gedaan ;) Het komt erop neer dat je paard kennelijk heel anders moet lopen dan hij van zichzelf zou doen en daar geloof ik gewoon niet zo in.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:49

SinneJ schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Vaak genoeg gedaan ;) Het komt erop neer dat je paard kennelijk heel anders moet lopen dan hij van zichzelf zou doen en daar geloof ik gewoon niet zo in.

Maar zich aanpassen moet hij toch zowizo als jij bepaalt wat hij moet dragen en waar hij naartoe moet :?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:57

Appelmoes_11 schreef:

Het probleem is dat wij erop zitten. Daardoor moet het lichaam iets anders bewegen dan normaal om gezond te bewegen.

Als jij nooit op je paard gaat zitten, er altijd naast blijft, is het helemaal niet nodig om die lichaamshouding aan te passen. Het paard weet prima wat goed voor hem is en als hij genoeg mogelijkheden krijgt om lekker te bewegen komt dat allemaal helemaal vanzelf in orde.

Maar over het algemeen willen wij andere dingen met onze paarden. We willen erop zitten, we willen ze voor de kar spannen. Daarvoor is het beter als de lichaamshouding wat aangepast wordt zodat dit zonder schade gedaan kan worden.
Het dier heeft geen idee, die moet je uitleggen dat die andere manier van bewegen, die andere houding, beter is. Dat laat je aan het dier voelen en als je dat goed doet zal het paard, met wat geluk hier en daar, snel zeggen, je hebt gelijk, dit voelt beter zo.
Het is dus de extra belasting die wij eraan toevoegen die vraagt om extra aandacht aan hoe het dier beweegt.

Daarnaast kan je kiezen of je graag verder wil werken aan het lichaam versterken of bepaalde doelen in sport die je graag wil bereiken waarvoor een grotere mate van gymnastiseren nodig is. Dan komen we in gebieden die niet noodzakelijk zijn, maar goed toegepast wel bijdragen aan een gezond en sterk dier.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:12

Bowen schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Het probleem is dat wij erop zitten. Daardoor moet het lichaam iets anders bewegen dan normaal om gezond te bewegen.

Als jij nooit op je paard gaat zitten, er altijd naast blijft, is het helemaal niet nodig om die lichaamshouding aan te passen. Het paard weet prima wat goed voor hem is en als hij genoeg mogelijkheden krijgt om lekker te bewegen komt dat allemaal helemaal vanzelf in orde.

Maar over het algemeen willen wij andere dingen met onze paarden. We willen erop zitten, we willen ze voor de kar spannen. Daarvoor is het beter als de lichaamshouding wat aangepast wordt zodat dit zonder schade gedaan kan worden.
Het dier heeft geen idee, die moet je uitleggen dat die andere manier van bewegen, die andere houding, beter is. Dat laat je aan het dier voelen en als je dat goed doet zal het paard, met wat geluk hier en daar, snel zeggen, je hebt gelijk, dit voelt beter zo.
Het is dus de extra belasting die wij eraan toevoegen die vraagt om extra aandacht aan hoe het dier beweegt.

Daarnaast kan je kiezen of je graag verder wil werken aan het lichaam versterken of bepaalde doelen in sport die je graag wil bereiken waarvoor een grotere mate van gymnastiseren nodig is. Dan komen we in gebieden die niet noodzakelijk zijn, maar goed toegepast wel bijdragen aan een gezond en sterk dier.

En zelfs dat volg ik nog :) Toch denk ik dat een paard zelfs met belasting nog snapt hoe hij moet lopen. Dat ze zó incapabel zijn dat ze zich met hun lichaam geen raad weten zodra ze een rugzak dragen, dat wil er bij mij echt niet in. Een brugklasser met een rugzak van tien kilo zal aan het begin ook wat wiebelen, maar uiteindelijk leren ze er wel mee lopen. Die rugklachten komen omdat ze het zo jong al moeten doen, terwijl ze er lichamelijk nog helemaal niet klaar voor zijn. Zoiets gebeurt er imo bij onze paarden ook.

Daarnaast sluit ik me nog bij enkele voorgangers aan - ik zou totaal niet weten waar ik mee bezig ben. In dat uurtje 'verplichte dressuur' zou ik mijn paard meer kwaad dan goed doen.

ETA: Natuurlijk moet je het rijden opbouwen. Spieren zullen ze toch moeten kweken en met een net ingereden paard of een paard dat lang op rust heeft gestaan kun je niet schadeloos uren door het bos crossen over mulle zandbodems. Natuurlijk krijg je dan spierpijn, verkeerde belasting en blessures.

Nog even over die rugzak, het is dan wel belangrijk dat je een comfortabele rugzak voor je paard bent. Daar besteed ik dus wel aandacht aan, mijn eigen houding en evenwicht. :) Is dat dressuur?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:21

Appelmoes_11 schreef:
En zelfs dat volg ik nog :) Toch denk ik dat een paard zelfs met belasting nog snapt hoe hij moet lopen. Dat ze zó incapabel zijn dat ze zich met hun lichaam geen raad weten zodra ze een rugzak dragen, dat wil er bij mij echt niet in. Een brugklasser met een rugzak van tien kilo zal aan het begin ook wat wiebelen, maar uiteindelijk leren ze er wel mee lopen. Die rugklachten komen omdat ze het zo jong al moeten doen, terwijl ze er lichamelijk nog helemaal niet klaar voor zijn. Zoiets gebeurt er imo bij onze paarden ook.

Daarnaast sluit ik me nog bij enkele voorgangers aan - ik zou totaal niet weten waar ik mee bezig ben. In dat uurtje 'verplichte dressuur' zou ik mijn paard meer kwaad dan goed doen.

Het is anders best handig om die jongeling te leren dat ze die rugzak beter op 2 schouders kunnen dragen, dat ze beter niet bukken om die zware tas op te tillen, maar vanuit de knieen gaan. Ook al lijkt dat allemaal maar zo omslachtig en nergens voor nodig voor ze.
Er zijn erg veel mensen die rugklachten of andere klachten ontwikkelen omdat ze niet gezond dragen, dat heeft niets met al zo vroeg te maken.

Wij vragen iets van het paard wat niet natuurlijk is, ze zijn amper tot niet in staat het verband tussen houding en eventuele klachten die ontstaan te maken. Omdat wij dat met die dieren willen doen is het aan ons om ze gezond te laten bewegen.
Daar hoef je echt geen dressuur wedstrijden voor te rijden, maar een basis in gezond bewegen zorgt gewoon voor een paard dat ouder wordt (mits er geen andere factoren zijn).

Als je niet weet hoe je dit moet doen, leer het dan. Het is geen rocketscience om die basis te leren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:21

Sorry, dubbel

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:29

Ja, dressuur is absoluut nodig voor paarden:

Takt: Zuiverheid van beweging, ritme. Belangrijk om spieren niet vast te rijden, balans te houden op ongelijke grond, zichzelf niet te beschadigen en om als ruiter lekker te kunnen zitten.

Losgelatenheid: Om spieren soepel te houden, ruiters lekker te laten zitten, stress te kunnen afvloeien, gewrichten niet onnodig te belasten.

Aanleuning: Een tweezijdige veerkrachtige verbinding met de mond en het lijf. Om makkelijk te kunnen wenden, moeilijkheden van je paard te kunnen voelen en hem te ondersteunen en om in geval van nood je paard te vertellen dat nu ook nu betekend... Zonder vertrouwensbreuk te krijgen.

Schwung: Omdat stijf zijn op een ongelijke grond niet lekker is, niet voor ruiter en niet voor paard.

Recht richten: omdat een scheef paard zichzelf kan beschadigen, hulpen verkeerd of niet goed aankunnen komen en het het lijf ongewenst en verkeerd belast.

Verzameling is de enige die ik als niet extreem noodzakelijk beschouw. Wel de mogelijkheid om in bepaalde situaties het paard kleiner te laten bewegen, maar dat is geen verzameling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:16

Veulen84 schreef:
Aanleuning: Een tweezijdige veerkrachtige verbinding met de mond en het lijf. Om makkelijk te kunnen wenden, moeilijkheden van je paard te kunnen voelen en hem te ondersteunen en om in geval van nood je paard te vertellen dat nu ook nu betekend... Zonder vertrouwensbreuk te krijgen.

Wat versta je onder aanleuning? Voor hetgeen je hier beschrijft heb je bepaald niet de aanleuning nodig die een gemiddeld dressuurruiter daar onder verstaat.
Om aanleuning te hebben, heb je in feite niet eens teugels nodig....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:37

Vind aanleuning als met contactteugel helemaal niet noodzakelijk. Dat is gewoon engels, er zijn vele andere manieren.
De reining paarden lopen ook niet op contact teugel en die lopen allemaal correct en gezond(nou ja allemaal, dat is iig wel de bedoeling ; ) ).

Vind dat er hier in deze regionen wat teveel geleund wordt op de contactteugel, alsof die heilig is en het allemaal echt niet kan zonder.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:01

Nee, dressuurmatige training is niet per se nodig voor iemand die licht recreatief rijdt. Met een los teugeltje rustig bosklossen is niet schadelijk voor een paard.

Wat naar mijn idee wel absoluut wenselijk is, is dat je je paard als ruiter daarbij niet in de weg zit. Je moet toch echt je eigen balans kunnen handhaven zonder spanning, mee kunnen zijn in de bewegingen en een onafhankelijke teugelvoering hebben. Je paard vanuit je zit op lichte hulpen kunnen reguleren in tempo en richting. Daarin investeren door middel van bijv. een serie zitlessen en vervolgens bewust blijven werken aan je zit.
Helaas zijn er best veel ruiters, en niet alleen recreatieruiters, die geen onafhankelijke zit hebben. En dan kun je nog zo vrijblijvend en rustig rijden, dan heeft het paard gewoon last van jou. Werk aan jezelf, dan kan het paard ook zijn balans vinden onder jou als ruiter zonder allerlei dressuurwerk.

Liever dat dan als recreatieruiter halfbakken pogingen tot dressuurmatig rijden ondernemen vanuit de gedachte dat dat goed zou zijn voor je paard. Anderszins is er uiteraard niets op tegen om recreatief dressuurmatig te rijden als je de daarvoor benodigde skills wel beheerst en/of hiervoor les neemt! Integendeel.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:38

Askja schreef:
Nee, dressuurmatige training is niet per se nodig voor iemand die licht recreatief rijdt. Met een los teugeltje rustig bosklossen is niet schadelijk voor een paard.

Ehm... waar baseer jij op dat dit niet schadelijk is voor een paard? Gezien je het hier neer zet als feitje, ben ik wel benieuwd of je onderzoeken hebt die dit aantonen?
Meeste peesproblemen e.d.ontstaan namelijk in de voorbenen en door overbelasting... Paard draagt van nature 3/5 op de voorhand, wat inderdaad onschadelijk is zolang wij er niet op zitten, maar juist dat ruitergewicht zorgt voor die extra belasting en vaak vroegtijdige slijtage (Uitzonderingen daar gelaten, want niet ieder paard even gevoelig voor blessures)

Ben het wel eens met rest van je post hoor, dat in balans zitten zelf ook belangrijk is...:)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:41

darkadia schreef:
Askja schreef:

Ehm... waar baseer jij op dat dit niet schadelijk is voor een paard? Gezien je het hier neer zet als feitje, ben ik wel benieuwd of je onderzoeken hebt die dit aantonen?
Meeste peesproblemen e.d.ontstaan namelijk in de voorbenen en door overbelasting... Paard draagt van nature 3/5 op de voorhand, wat inderdaad onschadelijk is zolang wij er niet op zitten, maar juist dat ruitergewicht zorgt voor die extra belasting en vaak vroegtijdige slijtage (Uitzonderingen daar gelaten, want niet ieder paard even gevoelig voor blessures)

Ben het wel eens met rest van je post hoor, dat in balans zitten zelf ook belangrijk is...:)

De meeste mensen lijken te denken dat het over zichtbare schade gaat.. nee natuurlijk breken ze niet in twee, maar het gaat om slijtage. Je paard gaat minder lang meegaan in de sport op deze manier en niet te vergeten: het is ook aangenamer als de basis goed zit.

Natuurlijk kan je er nog beter afblijven dan dat je ze in de krul trekt en rondbonkt zonder anofhankelijke zit, maar deze laat ik buiten beschouwing, ik ga uit van een correct africhting. (en of dit via het scala moet, laat ik ook terzijde)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:45

Als het paard werk verricht dan vind ik het wel handig dat de spiergroepen en pezen die dan belast worden ook die belasting aan kunnen! Dus ja voor een paard wat werk verricht vind ik dressuur wel belangrijk :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:45

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:47

Ik heb gestemd voor nee. In een perfecte wereld zou ik ja stemmen, maar de gemiddelde ruiter doet op dit moment meer kwaad met zijn "dressuurtraining" dan goed.

darkadia schreef:
Askja schreef:

Het vermeerderde gewicht op de voorhand is het probleem niet. Het is ook echt een illusie dat je met dressuurtraining gewicht van de voorhand naar de achterhand zou kunnen verplaatsten. Dan gebeurt alleen in hogere verzameling en is ontzettend zwaar voor de achterhand! De achterhand is gemaakt om voorwaartse kracht te geven, niet on gewicht te dragen. Helemaal geen houding om in buiten te rijden dus. Al zou het goed zijn, dan nog heeft de gemiddelde ruiter helemaal de kunde niet om een paard te verzamelen.

De overbelasting van de voorbenen is een gevolg van onevenredige spieraanspanning in de schouders, hals en schoft. Het gaat dus niet om een overbelasting door meer gewicht op het voorbeen, maar door een ongelijkmatige trekkracht van de (gespannen) spieren aan de structuren in het been.

Ontspanning in deze spieren is dus het toverwoord en al dat gepluk aan die hals werkt enorm averechts.

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:07

Ja. Mits op de goede manier gedaan heeft dressuur meerwaarde voor alle paarden die gereden worden.

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:21

Ik vind van wel.
Het is belangrijk dat je paard beschikt over een goede BASIS van dressuur te hebben.
Dit helpt je bij wendingen en controle over de gangen etc.
Bij het inrijden ga je namelijk toch ook niet direct hindernissen nemen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:26

Als je het op de juiste manier doet wel. Met de juiste trainingen kunnen ze je beter dragen, en gaan ze hopelijk ook langer mee.
Mijn merrie moet ik echt bijhouden in de bak, anders gaat ze haar lichaam verkeerd gebruiken, en als ik dan op ga zitten maakt het het allemaal alleen maar erger. Jaren geleden reed ik niet meer in de bak 'want dat vond ze niet leuk', tot we tegen van alles aanliepen. Ik zat op een plank en ze ging verkort lopen vanwege de scheefheid. Dat weer goed maken kost enorm veel tijd...

LeaDup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:22

Ik vind van wel, het is belangrijk om dressuuroefeningen te rijden. Dit houdt je paard soepel! :j

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:20

ik heb ook ja gedaan.in elke categorie van paardensport vind ik dat nodig.elk paard moet eerst losgereden worden.of je nou springt of recreatief rijdt.
je gaat in het bos toch niet direct gallopperen?
of bij het springen direct een hindernis springen. ik zie soms met springwedstrijden weleens ruiters in de ring waarvan ik denk,laten die aub eerst eens dressuurles nemen.arme paarden!