Zonder zadel slecht voor de rug??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Freki

Re: Zonder zadel slecht voor de rug??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:36

Ik heb mij weer uitgebreid vermaakt in dit topic, dank daarvoor :Y).

Ik voel mij zeker weten nu een fantastische dierbeul :+.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:56

Ik heb heel vaak zonder zadel gereden, vind het persoonlijk veel 'relaxter' zitten dan met zadel. Kan me ook niet voorstellen dat het mijn paard pijn doet, denk wel dat ik dit had gemerkt.

Honderden jaren terug reden indianen ook altijd zonder zadel, en die waren echt wel zuinig met hun dieren :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:00

Aedema schreef:
Honderden jaren terug reden indianen ook altijd zonder zadel, en die waren echt wel zuinig met hun dieren :Y)

Nog maar een keer dan;
1. Indianen hadden nog nooit een paard gezien vóór de europeanen ze invoerden.
2. De reden dat vaak zonder zadel reden is simpelweg omdat ze niet de technische mogelijkheden/knowhow hadden zelf zadels te maken.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:19

Zadel is toch echt uitgevonden ten behoefte van de mensheid hoor!

Bijna alles is uitgevonden ten behoefte van de mensheid. Zadels zijn gemaakt om de gangen en sprongen van t paard beter uit te kunnen zitten... En daarnaast:zadels zijn gemaakt in een A-vorm, dat zorgt voor minder spierpijn ten behoefte van de ruiter.

Maargoed: Ja, het paard heeft er natuurlijk ook wel enig voordeel van. Vooral als je een bonkend exemplaar als ruiter hebt, wat toch wel normaal was in die tijd.

Inmiddels gaan we wel bewuster om met onze beestenbende. Zadels zijn nog steeds makkelijk: voor je paard en voor je zelf.

Voor de rest ben ik helemaal klaar met deze discussie, waar mensen aan deelnemen die uberhaupt nog nooit zonder zadel hebben gereden. Flikker een eind op en kom weer terug als je zelf ervaring op hebt gedaan, danku :Y)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:36

Kuggur, dat was niet helemaal serieus bedoelt.. :')

En idd Freki, het zadel is voor de mens gemaakt, niet voor het paard. Al word er de laatste jaren ook naar het paard gekeken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:48

Aedema schreef:
En idd Freki, het zadel is voor de mens gemaakt, niet voor het paard. Al word er de laatste jaren ook naar het paard gekeken.

Bedoel je dit óók niet serieus..?

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:13

Kuggur schreef:
Aedema schreef:

Bedoel je dit óók niet serieus..?

Lijkt me wel, je denkt toch zeker niet dat, toen ze het zadel 'uitvonden', ze ook maar iets om paarden gaven? Sommigen ongetwijfeld wel. Maar toendertijd, het paard was gewoon een werker, niet iets om rekening mee te houden...

Nu weten we inmiddels wel beter...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:20

Klopt, tegenwoordig zien we het paard als hobby, vroeger kon je geen paarden als hobby hebben, de paarden moesten werken voor hun eten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:09

Maar juist daarom wilden ze toch een paard hebben dat lang mee ging?
Juist omdat ze veel werk deden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:12

Paarden waren maar werktuigen in die tijd, het kon de meeste boeren/jagers niet schelen of hun tuig wel pastte, het was toen ook al duur dus ze moesten roeien met de riemen die ze hadden.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:21

JudArthos schreef:
Als je paard zijn oren in de nek legt bij het zadel zou ik me heel serieus af gaan vragen of het zadel past.
Dat mensen dat een normaal iets vinden..

Ik rijdt misschien 10 keer per jaar met zadel en hij past sowieso. Hij is nagekeken door de zadelmaker. Ze vindt er gewoon niets aan. Zal wel een uitzondering zijn dan... :D

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 04:08

Toch wat historische nuance.

Eigenlijk blijft het historisch giswerk waarom het zadel met boom tot stand is gekomen, maar wellicht houdt het verband met oorlogsvoering. De eerste zadels met een zeker frame kwamen tot stand bij de Scythen (500-400 BCE), waardoor ook kantelen konden bevestigd worden. Het eerste zadel met houten boom zien we pas bij de Romeinen tot stand komen (in het Westen althans). Ook dat zadel was gekenmerkt door de vier kantelen die typerend zijn voor het Romeinse zadel. Vandaag zijn dat soort kanteelstructuren nog herkenbaar in het Portugese cavaleiro zadel.

Het zadel lijkt dus vooral tot stand gekomen in relatie tot de kantelen, rigiede structuren die nauw op de ruiter aansloten zodat die beter in het zadel kon blijven zitten (heeft overigens niets met springen te maken). Hierdoor kon de ruiter in een gevecht beduidend minder makkelijk uit het zadel worden gelicht. Ik beoefen zelf krijgskunst te paard en ik kan echt wel beamen dat de 'kantelen' van een zadel heel wat verschil maken als je bijvoorbeeld een potje worstelt.

Nu hoewel de kantelen na verloop van tijd gingen wijzigen of verdwenen (dat laatste is enkel gebeurd in het Europese 'hunting' type zadel geassocieerd met coursing praktijken, juist omdat de kantelen het springen sterk verhinderde), is de boom bewaard gebleven, juist omdat men snel merkte dat dit voordelig was voor de rug van het paard. De boom van het zadel behelsde immers een veel groter oppervlak dan het contact oppervlak tussen paard en ruiter (en daar P=F/A betekent dit een veel lagere druk op de rug van het paard). Ik betwijfel dus dat het zadel werkelijk ten gunste van het paard is uitgevonden (de co-evolutie met de kantelen lijken daar niet op te wijzen), maar het is zeker één van de meest gunstige ontwikkelingen voor het paard geweest.

Met betrekking tot zadelloos rijden: ik heb er op zich niet zo een problemen mee, maar ik stel mij wel vragen bij de hedendaagse hype en de voorstelling van zadelloos als de meest 'natuurlijke' en daarom beste manier van rijden. Zadelloos rijden kan best (met mate) wanneer het paard goed over de rug loopt met ontspannen rugspieren (in tegenstelling tot wat de instructrice bleek te zeggen in de initiele post, wordt de ruiter en dus de rug niet dragend door de rugspieren, die spieren hebben geen dragende functie, dat dient te gebeuren door het nuchaal en semispinaal ligament, en vooral door de spierwerking van de bovenste nekspieren en de achterhandspieren). Kan zadelloos rijden voordelig zijn. Ja, vooral voor de ruiter dan. Het is een zeer goede manier om de zit van de ruiter te vorderen. Maar wanneer ik mensen uren zonder zadel op een paard zie rijden dat met gespannen rug door zee en strand moet ploeteren, gaan er toch wat alarmbelletjes rinkelen.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 04:28

Aedema schreef:
Paarden waren maar werktuigen in die tijd, het kon de meeste boeren/jagers niet schelen of hun tuig wel pastte, het was toen ook al duur dus ze moesten roeien met de riemen die ze hadden.

Dit moet ik toch grondig tegenspreken. Uiteraard hadden paarden een functie in die tijd, maar functie wil niet zeggen werktuig (te meer omdat paarden vaak een zeer duur een cruciaal goed waren). Paarden stonden immers vaak centraal in het leven van de beoefenaars van de 'paardenkunst'. Amerikaanse vaqueros en Iberische cabbelleros waren voor hun economische overleving volledig afhankelijk van het paard en een goed opgeleid paard wou je niet zomaar 'verslijten'. Daarenboven dienden zij vaak in barre en zeer vijandige natuurlijke omstandigheden te opereren. Hun ganse overleving hing dus af van hun paarden en hun paardenkunst. Hetzelfde voor bijvoorbeeld de middeleeuwse ridder, wiens leven niet enkel tijdens de oorlogsvoering maar ook tijdens de toernooien in de balans hing (recent onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat in het midden van de vijftiende eeuw de sterfkans voor toernooiridders nog op 10% lag). Wanneer je leven in de schaal ligt, dan ga je niet zomaar pragmatisch om met je paarden of je rijkunst. Voor de hoge adel in Frankrijk werd de uitvoering van traditionele dressuur trouwens beschouwd als het centrale opleidingsonderdeel voor een jonge edelman (de academische rijinstellingen waren immers een soort universiteit voor de adel waar naast de centrale rijkunst ook vakken als muziek en wiskunde werden onderwezen).

Deze tradities hadden net een zeer variabel doel met hun paarden, dat hun dwong om holistisch met hun paarden om te gaan. Hoe meer zij erin slaagden om het paard te bewegen als hun eigen lichaam, hoe beter zij zich uit de strijd konden trekken. Men streefde in al die tradities oprecht (en niet als een soort van hol ideaal zoals je het soms vandaag hoort) een eenheid na. Waarom? Wel net omdat het heel functioneel was binnen de toepassingen die zij voor ogen hadden.

In al die tradities stond het paard centraal binnen de collectieve en individuele identiteitsvorming en de rijkunst was net een veruiterlijking van die identiteit, en van sociale status en prestige. Daardoor was vaak ook het materiaal dat men gebruikte voor het paard uitermate verfijnd. Zadelmaken is voor vaqueros tot op de dag van vandaag een ware kunst (een paar maanden geleden stond er trouwens nog een artikel van een traditionele zadelmaker in the eclectic horseman). De zadels van Gineta ruiters, middeleeuwse ridders en vroeg moderne edellieden waren stuk voor stuk pareltjes. Ik zou dus zeker niet durven stellen dat men er zomaar wat op smeet. Dat is een moderne scheefgetrokken veronderstelling.

Misschien een kleine illustratie (mijn excuses indien ik in mijn passie over dit onderwerp teveel off topic ga): Jordanus Rufus de Calabria beschreef in zijn de curis equorum (13e eeuw) dat geen paard onder de drie jaar zou mogen bereden worden. Hij merkte verder op dat keizer Frederik II op geen paard zou rijden dat onder de vier jaar onder het zadel was gebracht. Misschien kunnen we toch nog wat opsteken van die oude knarren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:09

Kuggur schreef:
Aedema schreef:

Nog maar een keer dan;
1. Indianen hadden nog nooit een paard gezien vóór de europeanen ze invoerden.
2. De reden dat vaak zonder zadel reden is simpelweg omdat ze niet de technische mogelijkheden/knowhow hadden zelf zadels te maken.

En zodra ze de kans hadden werden er ook zadels gejat van de cowboys }>

Wonderbaarlijk hoe de fans van het zadelloos rijden gewoon niet willen nadenken over simpele natuurkundige feiten, die ook nog eens wetenschappelijk zijn aangetoond.
En voordat Freki denkt dat ik niet weet waar ik het over heb, ik heb ruimschoots mijn uren zonder zadel te paard gemaakt, inclusief buitenritten en een simpel crossparcourtje.
Mijn ondertussen oude merrie heeft me jaren geleden al verteld wat ze vond van zadelloos en de slappere versies boomloos: geen goed idee. Ze heeft (nog steeds) een goed gespierde rug, maar vindt het gewoon niet prettig. Maakt er geen rodeo van, houdt me op zich keurig boven, maar ze geeft duidelijk haar afkeuring erover aan. Door haar ben ik er ook pas over na gaan denken :o
Als een paard heftig reageert op een zadel, dan deugt of het zadel niet, of de manier van omgaan ermee niet of de voorgeschiedenis was ruk.
Voor degene met die 29-jarige verzorgpony: de rug van een paard op leeftijd is nogal veranderlijk, ik werk ondertussen met een onderlegger die met verschillende vullingen is aan te passen omdat het niet te doen is om het zadel elke 3 weken te veranderen...... Pasvorm en drukverdeling!