Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:41

Pikeur schreef:
Jij weet beter te verwoorden wat ik bedoel aeolus.
Ik zeg niet dat iedereen het met me eens moet zijn, ik zeg dat afstappen een teken van zwakte is en gelijk krijg ik over me heen dat ik oldskool denk want paarden kunnen blijkbaar geen trucjes verzinnen en altijd moet er maar een medische oorzaak gevonden worden, zodat de eigen rijkunsten in ieder geval niet de schuldige zijn.
Ik zou deze situatie graag vergelijken met een puber die 11 uur thuis wil komen. De week erna zijn ze kwart over 11 thuis en de week daarna om half 12 etc. Het gaat over vervagende grenzen en dan is het einde zoek.
En echt geen omwerpende argumenten, het paard gaat lekker zijn eigen gang door om te draaien, en in plaats van door op. je strepen te staan zou je dan afstappen, daarmee los je het probleem niet op maar je gaat het uit de weg.

Afstappen heeft niets met een gebrek aan consequentie, noch met een vermoedelijk lichamelijk gebrek. Er is geen lichamelijk gebrek bij het paard van de TS, dit is gewoon geconditioneerd gedrag door een ongelukkige fout van de TS, welke deze ook moge zijn.

Je geeft je paard op geen enkel vlak zijn zin door af te stappen, heeft ook niets met een puber te maken omdat het paard daarna alsnog de rit af moet maken met jou erop. Afstappen is echter voor jezelf én voor je paard de ideale manier om even af te koelen, het gedrag te doorbreken, om daarna weer op te stappen en een frisse start te maken.

Het is ontzettend contra-productief koste wat het kost op je flippende paard te blijven zitten omdat je zo nodig op je strepen moet staan. Daar leert je paard helemaal niets van omdat ze op dat moment helemaal niet meer receptief zijn voor correcties.

Nee gewoon even afstappen, praten en lopen, allebei afkoelen en daarna weer erop werkt gewoon prima bij dit soort paarden. Je moet ten aller tijde consequent zijn, maar als ze zich helemaal afsluiten dan moet je ook weten te stoppen en een manier vinden om de boel weer tot bedaren te brengen voor ze zichzelf of jou blesseren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:11

Eigenlijk praten we een beetje naast elkaar heen, ik zeg ook niet dat jouw idéé fout is "lara silver", ik zeg ook niet dat het beter is om toch maar steevast te willen blijven zitten op een flippend paard dat je eigenlijk niet meer onder controle hebt.
Alleen , als een paard zo ineens uit het niets blijkt te flippen, tjaaaaa een paard flipt eigenlijk niet zomaar, echt niet, een goed opgeleid paard doet gewoon braaf hetgeen wat er van hem gevraagd wordt, en geloof me dat heeft helemaal niets te maken met een hevig paard, een volbloed of een Arabier of een veel rustiger koudbloedpaard.
Nee dat heeft enkel te maken met de manier waarop het opgeleid is, de graad van opleiding, de eventuele fouten die in de opleiding mee ingeslopen zijn, het leiderschap van diegene die hier de ruiter genoemd wordt, ..... en nog een hele reeks andere zaken.
Moest het zo simpel zijn tjaaa dan had heel waarschijnlijk niemand een probleem.
Maar ik vind persoonlijk zeker het afstappen niet de juiste keuze in dit geval, tenzij je daar ter plekke heel even heel intensief grondwerk zou doen waarna je weer opstijgt en dan exact op dezelfde plaats het paard eigenlijk een beetje zou uitdagen van (aan jou de keuze, ga je nu gewoon braaf verder of moet ik nog eens afstijgen en gaan we nog eens extra hard aan het werk .......) de meeste paarden kiezen dan echt wel heel snel voor jaaajaaaaa ik doe het wel.
En geloof me , in beide gevallen is de ruiter afgestegen , en in beide gevallen is er naast het paard gewerkt, maar wat ik nu juist beschreef is heel andere koek dan wat jullie in voorgaande berichtjes beschreven hebt, ook dit is een onderdeel van training en opleiding van het paard.
Wat jullie beschreven met gewoon er even braaf naast stappen en vooral opletten dat het paard toch zijn rust maar zou terugvinden, zo evolueren sommige paarden dus tot echt een probleempaard, dus door de mens zo gemaakt.
Begrijp me niet verkeerd de nadruk ligt gewoon heel anders, en toch wil ook ik de rust er weer inkrijgen, en zelf ook rustig en beheerst overkomen, zeker nooit uit kwaadheid, leiding en richting geven.
Als deze dingen op orde zijn , tjaaa dan heb je gewoon echt geen flippend paard meer onder je, dan zal het paard dit gedrag echt nooit en echt nooit meer tonen, raar maar waar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:49

Dit paard is al een probleempaard. En het lijkt me niet meer dan logisch dat een paard niet flipt uit het niets. En het probleem is zonder twijfel gecreëerd door de ts. En zo'n probleem kan zich heel snel vormen als je een fout maakt op het foute paard, ik zie het met die van mij, met de FM's die ik ken en met de CH warmbloeden hier op stal. Altijd zit er wel één tussen (dus tussen pony, koud- en warmbloed) die het enorm snel oppakt als jij als ruiter een fout maakt, niet consequent genoeg bent of in de herhaling valt en die daar direct op inspelen. Mij hoef je daar niet van te overtuigen, noch het uit te leggen. Maar dit is allemaal vrij onrelevant hier, omdat het probleem zich immer als gecreëerd heeft.

Persoonlijk vind ik dat de vaste ruiter van het paard het probleem moet oplossen, alleen of met de hulp van iemand anders. Want paarden weten dondersgoed wie er op hun rug zit. Hier op stal kon de verzorgster niet meer met één van de merries van het erf, toen de eigenaresse een keer opstapte liep het paard weer van ouds het erf af, verzorgster erop weer hetzelfde probleem. Dus het wegbrengen en door trainen van zo'n paard heeft dan helemaal geen zin, enkel en alleen als de vaste ruiter nauw betrokken is bij de heropvoeding.

Ik zie niet in hoe afstappen en daarmee kalmeren een probleempaard kan creëren, mits je tijdens het opstappen weer een fout maakt, dan uiteraard wel, maar het afstappen zelf? Nee hoor. En inderdaad raar maar waar als alles op orde is, maar vooral ook zeer theoretisch, wat weer mooi aansluit bij wat je eerder zei, als het zo simpel zou zijn, dan zou niemand problemen hebben.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:16

Ik ken dit wel zon type alleen in iets mindere mate die fokt zich op de terug weg op en kan dan heerlijk gaan dribbelen. Te vedl druk aan de voorkant klapte ze door je teugel en dreigt omhoog te komen. Te weinig aan de voorkant is steeds harder. Ik heb er een middag voor uitgetrokken.. lastig doen? Oke prima dan weer omdraaien en van huis af, dit heeft lang geduurt.Maar ben constant langs stal op en neer gereden en van stal weg bij gek gedrag. Uiteindelijk in stal met een lang teugeltje, Twee dagen gedaan en over. Maaaar als ik een poos niet naar buiten ging weer terug van weggeweest.

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:13

Misschien eens laten nakijken door een fysiotherapeut, paardenbewegingstherapeut? Misschien heeft ze een blokade of staat er iets scheef. Die kunnen net wat verder/dieper kijken Dan een sportmasseur is mijn ervaring. niet om negatief te doen. Een sportmasseur is juist weer erg goed in de spieren masseren!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:07

Lara_Silver schreef:
Pikeur schreef:
Jij weet beter te verwoorden wat ik bedoel aeolus.
Ik zeg niet dat iedereen het met me eens moet zijn, ik zeg dat afstappen een teken van zwakte is en gelijk krijg ik over me heen dat ik oldskool denk want paarden kunnen blijkbaar geen trucjes verzinnen en altijd moet er maar een medische oorzaak gevonden worden, zodat de eigen rijkunsten in ieder geval niet de schuldige zijn.
Ik zou deze situatie graag vergelijken met een puber die 11 uur thuis wil komen. De week erna zijn ze kwart over 11 thuis en de week daarna om half 12 etc. Het gaat over vervagende grenzen en dan is het einde zoek.
En echt geen omwerpende argumenten, het paard gaat lekker zijn eigen gang door om te draaien, en in plaats van door op. je strepen te staan zou je dan afstappen, daarmee los je het probleem niet op maar je gaat het uit de weg.

Afstappen heeft niets met een gebrek aan consequentie, noch met een vermoedelijk lichamelijk gebrek. Er is geen lichamelijk gebrek bij het paard van de TS, dit is gewoon geconditioneerd gedrag door een ongelukkige fout van de TS, welke deze ook moge zijn.

Je geeft je paard op geen enkel vlak zijn zin door af te stappen, heeft ook niets met een puber te maken omdat het paard daarna alsnog de rit af moet maken met jou erop. Afstappen is echter voor jezelf én voor je paard de ideale manier om even af te koelen, het gedrag te doorbreken, om daarna weer op te stappen en een frisse start te maken.

Het is ontzettend contra-productief koste wat het kost op je flippende paard te blijven zitten omdat je zo nodig op je strepen moet staan. Daar leert je paard helemaal niets van omdat ze op dat moment helemaal niet meer receptief zijn voor correcties.

Nee gewoon even afstappen, praten en lopen, allebei afkoelen en daarna weer erop werkt gewoon prima bij dit soort paarden. Je moet ten aller tijde consequent zijn, maar als ze zich helemaal afsluiten dan moet je ook weten te stoppen en een manier vinden om de boel weer tot bedaren te brengen voor ze zichzelf of jou blesseren.

Ik heb dit probleem (in minder erge mate) vroeger ook gehad. Jouw verhaal klinkt voor mij opzich aannemelijk, maar mijn paard liet mij dan niet meer opstappen. Eenmaal eraf bleef eraf.
Ik weet niet of het paard van ts dat ook zou doen, maar wat moet je dan in zo'n geval? Mijn paard was ook (bijna) direct rustig als ik afstapte, maar één voet in de beugel om weer op te stappen en de spanning was direct terug. Dit uitte zich in proberen om te draaien en weg te galopperen tijdens het opstijgen.

darkadia

Re: Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:52

@Nikass en stapte je dan meteen terug op als ze kalmeerde, of heb je eerst met haar gewandeld of bijvoorbeeld grondwerkoefeningen gedaan, want dat kan ook nog een hoop schelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:43

Nikass schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik heb dit probleem (in minder erge mate) vroeger ook gehad. Jouw verhaal klinkt voor mij opzich aannemelijk, maar mijn paard liet mij dan niet meer opstappen. Eenmaal eraf bleef eraf.
Ik weet niet of het paard van ts dat ook zou doen, maar wat moet je dan in zo'n geval? Mijn paard was ook (bijna) direct rustig als ik afstapte, maar één voet in de beugel om weer op te stappen en de spanning was direct terug. Dit uitte zich in proberen om te draaien en weg te galopperen tijdens het opstijgen.

Ken ik! Daar had die van mij ook een handje van! Ik heb het met geduld kunnen oplossen, maar niet meteen ter plekke. Ik stapte pas op als hij ophoorde met dansen als ik de voet in de beugel had. En anders mocht hij het rechter zweetblad steeds van dichtbij bekijken, toen was hier de lol er vrij snel van af.

@darkadia: Even naast het paard wandelen ja, maar waarom zou je midden op buitenrit willen gaan grondwerken? Welke oefeningen versta jij onder grondwerken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:06

darkadia schreef:
@Nikass en stapte je dan meteen terug op als ze kalmeerde, of heb je eerst met haar gewandeld of bijvoorbeeld grondwerkoefeningen gedaan, want dat kan ook nog een hoop schelen.

Alleen even wandelen en dan was er niets aan de hand. Ik heb het opgelost door niet meer af te stappen maar ook niet mee te gaan in de strijd. En heel kleine stapjes te maken en veel andere dingen te doen om een goede verstandhouding met mijn paard te krijgen. Bij mijn paard was hetecht een vertrouwenskwestie.
Ik heb nog wel een tijd problemen gehad met tempo controle (ze ging er niet vandoor maar liep altijd harder dan ik wilde) maar sinds mijn professionele lessen rechtrichten is ook dit opgelost. Ze is sowieso heel ontspannen maar mocht ze nog eens gaan drammen dan zet ik haar recht waardoor ik meer controle heb en zij sneller ontspant.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:20

Waarom moet het paard gekalmeerd worden dan?
Als we het dan toch over eigen voorbeelden gaan hebben, wij rijden altijd vanuit de bak door de stalgang naar de poetsplaats en daar stappen we af. Op een gegeven moment wilde mijn paard net dat ene laatste stapje niet zetten en daar heb ik niet goed over nagedacht en ben toen afgestapt en heb haar dat ene stapje vooruit gezet waarna ik haar vast kon zetten. Deze fout was voor haar reden genoeg om de volgende dag de hele stalgang absoluut niet meer in te gaan. Daarom stap ik niet meer af

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:42

Inderdaad , zoals "pikeur" het nu beschrijft zo gaat het vaak van kwaad naar erger, het is wel zo dat de ruiter/begeleider ook aan zijn eigen veiligheid moet denken, en geen risico's neemt die hij of zij nog niet aankan.
Het éene paard zal dit aan zich voorbij laten gaan, het andere gebruikt het dadelijk als manier van tjaaa hier ben ik weer van verlost, aan de ruiter/begeleider om dit dan weer om te keren, lijkt makkelijker dan het is hoor.
Maar ook net daarom dat het heel belangrijk is goede instructie te krijgen, en ook specifiek aan dergelijke problemen te gaan werken, en dat is toch net anders dan gewoon lesjes te volgen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:14

Er zit een verschil tussen ruiters die de instelling hebben 'een paard moet maar gewoon doen wat ik zeg, en anders is 'ie ongehoorzaam' en ruiters die gewoon eens kijken waarom een paard iets doet.

Ik heb zelf een merrie waar ik regelmatig even af stap als ze buiten iets heel erg vindt (onder tunnels door, enge koeien etc.) Paard is gewoon bang en wil even bevestiging. Ik rij wel eens een ruin van een vriendinnetje, en dat is een brutale aap. Die krijg een pak voor z'n broek als 'ie loopt te klooien (jong ding, probeert nog wel eens wat uit).

Gewoon zeggen dat afstappen het alleen maar erger maakt is onzin. Kijken naar waarom een paard zich zo gedraagt, en een oplossing zoeken die ook nog bij het paard past is veel nuttiger.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:58

Anoeska schreef:
Er zit een verschil tussen ruiters die de instelling hebben 'een paard moet maar gewoon doen wat ik zeg, en anders is 'ie ongehoorzaam' en ruiters die gewoon eens kijken waarom een paard iets doet.

Ik heb zelf een merrie waar ik regelmatig even af stap als ze buiten iets heel erg vindt (onder tunnels door, enge koeien etc.) Paard is gewoon bang en wil even bevestiging. Ik rij wel eens een ruin van een vriendinnetje, en dat is een brutale aap. Die krijg een pak voor z'n broek als 'ie loopt te klooien (jong ding, probeert nog wel eens wat uit).

Gewoon zeggen dat afstappen het alleen maar erger maakt is onzin. Kijken naar waarom een paard zich zo gedraagt, en een oplossing zoeken die ook nog bij het paard past is veel nuttiger.

Uit het verhaal van de topic starter kan ik niet opmaken dat het paard bang is.
In haar geval zou ik zelfs adviseren er helemaal niet meer op te stappen (voorlopig in de bak aan de basis werken) in plaats van af te stappen, als je achterover bent geklapt op het asfalt mag je blij zijn dat je er zonder ernstige verwondingen vanaf bent gekomen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:45

Pikeur schreef:
Waarom moet het paard gekalmeerd worden dan?
Als we het dan toch over eigen voorbeelden gaan hebben, wij rijden altijd vanuit de bak door de stalgang naar de poetsplaats en daar stappen we af. Op een gegeven moment wilde mijn paard net dat ene laatste stapje niet zetten en daar heb ik niet goed over nagedacht en ben toen afgestapt en heb haar dat ene stapje vooruit gezet waarna ik haar vast kon zetten. Deze fout was voor haar reden genoeg om de volgende dag de hele stalgang absoluut niet meer in te gaan. Daarom stap ik niet meer af

Daar was ik dan weer níet voor afgestapt, aanstellen is het en dat duldt ik niet, zeker niet als hij er bv. vantevoren zonder problemen over ging. Maar op stal etteren is niet vergelijkbaar met een flippend paard op buitenrit.

Verder, waarom zou je een flippend paard dat dreigt zich achterover te laten vallen; willen kalmeren? Juist dan wil je ze kalmeren ipv straffen, omdat straffen/ ze er persé doorheen willen rijden; het alleen maar erger maakt omdat ze dan nóg meer spanning opbouwen. (Maar nu val ik in herhaling, zie mijn eerste post)

Nu deel ik mijn persoonlijke ervaring, omdat ik heb gemerkt dat afstappen niet alleen bij die van mij, maar ook bij de jonkies die ik reed goed werkte. Na verloop van tijd word dit gedrag echt wel minder. Mijn weg is zeker niet de enige trouwens, echter wou ik wel beargumenteren waarom afstappen niet slecht is, en ik sta nog steeds 100% achter.

Afstappen is ook zeker niet altijd de oplossing, maar in situaties zoals die van de ts wel goed bruikbaar. Echt bij doordraaien of angst; niet als ze een beetje dribbelen of etteren, anders zouden we meer tijd er naast dan erop doorbrengen. Die nuance is wel belangrijk natuurlijk. Maargoed, mijn punt is wel duidelijk nu en ik hoop dat de TS een passende oplossing vind. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:50

ts hebben we al lang niet meer gehoord
de antwoorden zijn niet wat ze hoopte te horen denk ik
dus tjaaa dan blijft het heel waarschijnlijk de schuld van alles en nog wat en zeker ook de schuld van het paard, en ts zal vinden van zichzelf dat ze voldoende goed kan rijden denk ik, toch wel spijtig weer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:58

Wat een onaardige, op niets gebaseerde conclusie. Wie weet wat de TS doet met de tips :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:55

Ik ga dit topic ook volgen.

Mijn paard wilt gaan rennen op de terug weg namelijk (ongeacht het 'rondje' want zij weet ondertussen alle paden van het duin inmiddels).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:11

Probeer het patroon van 'terug gaan' te doorbreken.

Rij vanuit stal naar je ergens geparkeerde trailer. Rij vanuit je trailer naar stal. Rij vanaf je trailer kleine rondjes rondom je trailer etc. Etc.
Ga wee rijden als je thuis komt.

Alles om in een situatie te komen waar jij de controle houdt of weer terug krijgt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:19

Lara_Silver schreef:
@darkadia: Even naast het paard wandelen ja, maar waarom zou je midden op buitenrit willen gaan grondwerken? Welke oefeningen versta jij onder grondwerken?

Beetje late reactie, maar bij deze alsnog. Ze geeft aan dat het paard als het ware zwart wordt voor de ogen en panikeert, het is dus zaak om haar aandacht dan ergens anders op te krijgen. Door op de grond wat simpele oefeningen te doen, en adt kan dus ook zijn alleen leiden, maar dan wel bewust ineens een andere kant op gaan, om te zien of ze je volgt en je haar aandacht kan terug krijgen. Stapje achterwaarts vragen, stapje voorwaarts, stapje opzij, net wat voor haar het beste werkt, en dat is per paard verschillend.
En waarom tijdens een buitenrit, ik zou zeggen, waarom niet? ;) Ook op buitenrit ben jij de leider, en voor sommige paarden kan het goed werken om even die bevestiging te geven, dat het echt niet eng is en ze op je kunnen vertrouwen. Paard dient zijn aandacht bij de ruiter te hebben, en niet alleen maar bij wat er om hem/haar heen gebeurt.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:39

Ik heb hier en daar snel wat reacties gelezen, dus ik weer niet of het al genoemd is. Maar is het een idee om aan de lange lijnen te trainen? Ik ben er sinds een week mee bezig. 16-jarige ruin, zenuwpees en kan ook compleet flippen. Ik herken me heel erg in dat stukje spanning opbouwen, en niet meer afbouwen. Hij stapelt ook alles op en kán ontploffen op de terugweg. Hij doet het hoofd omhoog en gaat héél gek lopen. Hij gaat ook bewegingen maken die gevaarlijk kunnen zijn, hij ziet ook niet meer waar hij loopt. Ook deze ruin is veel op buitenrit geweest, buiten gereden, endurance, cross, noem maar op. Hij was ooit onwijs braaf.

Anyway, het kwartje is deze week bij mij gevallen. De ruin voelt zich simpelweg niet veilig bij de ruiter. Nu zijn we drie keer aan de lange lijnen de weg op gegaan (met instructrice). Eerste keer: draaien, snuiven, swabberen en enorm prikkelbaar en opgefokt. Stil staan was onmogelijk. Derde keer: ontspannen stap, een enkele keer wat opgefokt maar bouwt die spanning weer af en blijft wonder boven wonder stilstaan. Deze ruin is er ook zo'n eentje van recht zo die gaat op huis af, zo snel mogelijk en als je 'm tegenhoudt... geen goed plan. De lange lijnen lijkt de oplossing. Misschien is het ook wat voor jou en je merrie!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:26

Of je rijdt eerst de heenweg, dan afstappen en je paard flink longeren op een open plek in het bos en dan er weer op en, rustig naar huis uitstappen met een los teugeltje. Het probleem zit in de amazone en de verwachtingen die ze heeft van het terugweg gedrag van het paard denk ik. Dit moet je zien te doorbreken en ik blijf er bij dat tegenhouden en vasthouden het probleem verergert en dat ontspannrn en losser laten het paard zal kalmeren. Het is echt geen hogere wiskunde en door het paard geplanned gedrag van zodra we naar huis gaan, zal ik eens extra druk gaan doen. Beest moet gewoon energie kwijt zijn op de terugweg, dan heeft hij geen zin in zulke fratsen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:14

Er zijn zat paarden waarbij dat niet werkt. We kennen geen van allen het paard en de combinatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:18

Anne_GTI schreef:
Er zijn zat paarden waarbij dat niet werkt. We kennen geen van allen het paard en de combinatie.

Ik heb inderdaad een poos geprobeerd om paardlief op de heenweg moe te maken. Kansloos, binnen no-time duurde een buitenrit langer dan ik eigenlijk tijd had. :+

Het is even puzzelen geweest maar veel rustig stappen, en bij gewenst gedrag meteen de teugel wat laten vieren is grotendeels de oplossing geweest. In stap kan ik terug naar de ontspanning.

Ook ben ik heel veel in het dorp wezen rijden. Iedere keer een straat richting huis inslaan en als ze harder wou ging ik na 10 meter hup weer links of rechts van huis af. Net zolang totdat ze rustig was.

En nog steeds rijd ik af en toe de stal voorbij, ze weet dat ze er niet op hoeft te rekenen als we de terugweg inslaan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:04

Hi,
Ws heb je al genoeg tips gehad, ik heb ook niet alles kunnen lezen. Maar misschien kun je je vraag even stellen in het Right brain extrovert topic en het right brain introvert topic even doorlezen. Allemaal mensen met een paard met ws. dit soort gedrag.

Kan trouwens ook zijn dat ze zich als het ware inhoud op de heenweg en zodra de terugweg in zicht komt ze als het ware een ontlading laat zien. Het is dus van belang om tekenen van spanning te observeren. Is ze op de heenweg totaal relaxt? Of laat ze eigenlijk ook al spanning zien? (zie RBI topic)

Ik zou voordat het 'mis' gaat afstappen. Dus als je nog op de heenweg bent en dan de overgang aan de hand begeleiden. Geef haar een 'job' aan de hand, probeer haar niet te stoppen, maar laat haar bijv. cirkels om je heen lopen totdat ze zichzelf kalmeert. Eerst zo dicht mogelijk bij huis, en zodra ze de overgang rustig kan maken, meteen naar huis en rust geven. Blijft ze heel druk doen, dan weer even omdraaien in de richting van huis weg. Ze moet in leren zien dat met rustig reageren ze dus naar huis mag. Het is denk ik een patroontje geworden, wat of met een stukje dominantie, maar ws. toch met angst te maken heeft. Maar in onderstaande topics zul je veel info vinden.

Echt, hele kleine stapjes gaan maken en dus op het succesmoment kunnen stoppen zal een sleutel kunnen zijn. Al begin je maar met een paar stappen de ene richting, en een paar de andere richting op. Weet niet of je het al aan de hand hebt gedaan, maar anders is dat de eerste stap ipv erop.

Wat ik bij een paard met dit gedrag deed, was hem achterwaarts in de richting van huis laten lopen totdat hij weer rustig werd. Dan denk je met het paard mee in de richting waar hij graag heen wil, en mag hij zijn benen bewegen, maar laat hem ook nadenken wat maakt dat het paard kalmeert.

Wat ook hielp was even mee te gaan in de energie, dus als het ware er zelf naast gaan draven en dan weer kalmeren. Dit was echter stap 2 omdat ik het eerst niet anders voor elkaar kreeg dan met achterwaarts.

En de hulp op de grond voor achterwaarts leer je weer in de bak aan. Maar dat snap je wel denk ik.

Ik weet hoe lastig het kan zijn!
Maar denk dat je aan onderstaande topics wat zou kunnen hebben.

Geerr @ [VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Succes, het gaat je wel lukken! Alleen even weten wat te doen.
Je kunt ook een keer een Parelli instructeur erbij halen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:57

Ik ben wel benieuwd hoe het de afgelopen weken is gegaan :)