Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:15

Ik denk sowieso dat je moet uitkijken dat je een paard niet met een mens gaat vergelijken.

Zelf neem ik in mijn lessen altijd wel mee dat ruiters goed losstappen, bij beginners is dat aan een lange teugel, bij een wedstrijdruiter is dat wel nageeflijk, over de rug en mooi naar de hand toe. Maar in dat losstappen neem ik wijken, schoudervoor, travers en renvers mee. Juist om ze daar mooi los in te krijgen. Oefeningen zijn er niet voor niets!

Daarnaast is het per paard heel erg verschillend, de ene galoppeer je gelijk aan, bij de andere juist niet. Al is het algemeen bekend dat galop wel DE gang is waar je ze het beste los werkt.

Bij een fris jong paard stap ik niet los, dan draaf ik gelijk met een contactteugeltje aan en uitstappen gebeurd aan de hand. Voor een jong paard is stappen heel pittig om daar met een ruiter zijn balans in te vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:17

Pandora2 schreef:
Ik stap 15min in, 15min uit...minimum, zodat alle gewrichten goed '' gesmeerd '' worden voor de arbeid begint. Heb ik, als ze 20 zijn, nog steeds plezier met het rijden van mijn paardjes ;)

Ik begrijp de gedachte, maar in mijn ogen leng je de dagen van je paard door de juiste training en niet met langer of minder lang in- en uitstappen.
Een paard dat verkeerd wordt gereden, veelvoorkomend voorbeeld is gigantisch op de voorhand, kan je nog zolang in- en uitstappen, maar die gaat geheid problemen krijgen en daar heb je met 20 jaar geen plezier meer van en zorgt alleen maar voor vermindering van de levenskwaliteit.

Ayasha
Blogger

Re: Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:21

Als ik zie hoe ze op weide doen, ga je me niet wijsmaken dat ze stuk gaan van niet 10 minuten aan een lange teugel lanterfanteren onder het mom van "opwarmen". Wat warm je dan precies op? Als ie van stal komt snap ik dat nog maar als ie van weide komt, wat doe je dan meer dan dat ie op weide ook kan doen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:22

Uitgebreid verhaal over hoe het er bij mij uitziet, komtie :D

Ik heb een eigen manier van losmaken paard, ik merk dat dat beter werkt. Dus waarom zou ik dat niet doen? En dat is niet met los teugeltje rond stappen nee :) Verschilt ook nog eens per paard wat ik precies doe. Op het moment heb ik 2 bijrijdpaarden. Een engelse en een westernbijrijdpaard. Ik gebruik bij beide paarden zowel westernoefeningen als engelse oefeningen. Vindt het bijvoorbeeld zo zonde dat in de western weinig VWNW wordt gebruikt, is juist zo'n fijne oefening :D
Bij m'n westernbijrijdpaard is de bak op sowieso een kwartier stappen, dus kan ik tijdens het er naartoe rijden al mooi instappen, draven en als ik via de dijk ga klein galopje.
Als ik in de bak aangekomen ben, stap en draaf ik eerst ff een rondje en doe ik daarna een 'losmaakoefening'. Is eigenlijk een soort van achtjes rijden met dus buiging. Zowel fijn voor mezelf als voor het paard. Eerst in stap, daarna in jog. Soms doe ik nog wat wijken voor druk (turns om voorhand, turns om achterhand, sidepass etc). Daarnaast ga ik eigenlijk bezig met haar actief te maken, wat best belangrijk is voor dr want ze kan nogal sloom zijn. Verder rijd ik haar hier dan ook VWNW.
Het is niet zo dat ik persee alleen bezig ben met die 'achtjes' rijden en daarna voorwaarts rijden, doe het ook door elkaar.
Tijdens de training wissel ik het ook erg af. Doe altijd wel veel galop, dus wissel ik dat ook veel af met bijv wijkoefeningen (turns en sidepass etc).
Merk gewoon dat m'n bijrijdpaard op deze manier het het beste doet :j Uitstappen doe ik verder niet echt in de bak. Bouw het een beetje af, doe buiten nog een klein galopje en drafje en verder stap ik uit.

M'n engelse bijrijdpaard rijd ik nog niet zo heel lang, zo'n 2 a 3 maandjes nu. En ook veel buiten dus is nog beetje uitvogelen wat daar het beste bij werkt. Maar eerst stap ik gewoon zo'n 5 minuten met losse teugels en daarna doe ik diezelfde losmaakoefeningen. Eigenlijk een oefening die veel in de western wordt gebruikt. Jeetje, dat werkt goed! Toen ik begon met haar rijden was ze zo stijf als een plank, ze kende de hele hulp van 1 kuitdruk niet. Ging ze voorwaarts ipv buiging :D Nog nooit van buiging gehoord dus. Nu doet ze het (mede door) die oefening echt super en wordt ze ook echt los van. Merkte vorige keer bijvoorbeeld dat ze daardoor ook echt gaat ontspannen. Wijken kent ze nog helemaal niet, dus dat kan ik ook nog niet gebruiken. Daarnaast natuurlijk wel de standaard instappen en indraven. Dus heel bijzonder is het inrijden bij haar niet. Maar de training is ook niet heel zwaar voor dr. We zijn vooral nog erg met de basis bezig. Op de (voor mij) goede manier sturen (waar ik dus die oefening veel mee gebruik, die achtjes). Verder ben ik veel met tempo controle bezig. Dus mijn hele training bestaat eigenlijk nog uit losmaken en de hulpen bevestigen. Daarnaast de standaard dingen aanleren, zoals achterwaarts. Binnenkort ook turns om voor en achterhand, maar dat wil ik eerst op de grond doen :j
Aan het einde is ze vaak los en ontspannen. Zoals vorige keer was het écht zo goed. Heb nog nooit zo fijn op een paard gereden. Dus dan draaf ik lekker een rondje lang en laag. Nog ff stukje lang en laag stappen en dan lekker teugels losgooien en dr goed belonen als ze het zo goed gedaan heeft :D
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 12-12-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:23

Ik kijk niet naar hoeveel minuten ik instap of uitstap. Ik kijk naar mijn paard. Mijn paard krijgt niet de mogelijkheid om met een lange teugel en in zijn eigen tempo in te stappen. Teugels heb ik niet direct op maat, maar wel contact anders heeft het voor ons nog geen zin. Ik begin direct aan onze training en die begint altijd met de stap en vanuit daar kijk ik wat nodig is. De ene keer stap ik meer dan de andere keer en ik denk niet van Oo ik heb nog niet gegaloppeerd, laat ik dat even doen. Sommige trainingen zit haast geen galop in. Ik wissel veel af in de oefeningen maar geen enkel rondje laat ik hem maar zijn ding doen.
Uitstappen kijk ik ook naar mijn paard, en niet naar de klok.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:24

Met koud weer is opwarmen bij mij al snel gaan draven, met warmer weer wat langer stappen mits paard dat relaxed doet anders ook meteen beetje draven. Uitstappen neem ik wel goed de tijd voor tenzij het regent, in dat geval is het vaak met langere teugel rustig uitdraven, even een rondje stappen en dan snel een deken erop. Ik neem de stap tussendoor altijd wel royaal mee maar ik vind het geen must als warming-up.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:29

Ik ben het eens met het feit dat het niet om het in- of uitstappen gaat maar om het geheel. Je bent constant bezig met je paard zo fijn mogelijk los te krijgen. Weet je... Ik ben nog niet eens klaar met losrijden als ik klaar met rijden ben. Op dat niveau zijn wij als combinatie gewoon nog niet. Mijn constant streven is om mijn paard zo los, ontspannen en actief mogelijk te krijgen.

Dit houdt voor mijn ene paard in dat ik stap tot ik een ontspannen aanleuning heb, zodra ik dat heb bewerkstelligd komen er stukjes draf tussen door om haar actiever te krijgen.

Mijn andere pony is een ontzettend heethoofd, die stap ik dus tot hij volledig ontspannen is en met een lang teugeltje kan rondstappen, vanuit een laag en ontspannen contact draaf ik aan. Wordt hij dan door een moeilijkheid in de training te gespannen, ga ik gewoon weer stappen tot hij weer zijn rust gevonden heeft.

Het jonkie dat ik train stapt net zo lang tot hij netjes zelf het bit opzoekt, dit gaat per training sneller dus kan ik ook per training sneller aandraven. Zijn karakter laat het toe om in een ontspannen drafje andere warming up oefeningen te rijden.

En uitstappen hoeft als je de training netjes opbouwt nauwelijks, als het goed is merk je vanzelf dat je alweer aangeland bent bij wat oefeningen lang laag in draf en in stap en kan je na 2 rondjes lange teugel en paardje belonen er al weer af.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:27

Ik stapte ook meestal zo'n tien minuten in aan een lang teugeltje. Uitstappen ook zoiets, meestal langer omdat ik dan buiten een blokje om ging stappen. Ondertussen doe ik alleen nog maar stapritjes aan de lange teugel, dus is in- en uitstappen niet meer van toepassing. :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:40

Wellicht is het eerder genoemd, maar hoe lang je los stapt en uitstapt hangt ook af van de manier waarop het paard wordt gehouden. Wij hebben onze paarden in een actiefstal. Die stappen en spelen de hele dag door. Los stappen doe ik vooral voor mezelf (ik beweeg als ambtenaar minder over de hele dag dan mijn paarden :o ) en het uitstappen tot hij op adem is.
Als je je paard na het rijden in een box zet, is het een ander verhaal. Dan zal je lang in en uit moeten stappen voor de spiertjes.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:58

Sammyoo schreef:
Als je je paard na het rijden in een box zet, is het een ander verhaal. Dan zal je lang in en uit moeten stappen voor de spiertjes.

Je zegt dit best stellig, maar kan je het onderbouwen?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:04

Ik weet niet of het al geplaatst was, maar dit vind ik een goed filmpje! Ik rijd eigenlijk ook precies zo los.

Uitstappen doe ik ongv 10 minuten, daarvoor heb ik ook al een stukje uitgedraaft. Soms pak ik nog wat buigingsoefeningen mee tijdens het uitstappen maar meestal niet.

http://www.bitmagazine.nl/media/videobl ... -training/

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:26

R12312 schreef:
Sammyoo schreef:

Je zegt dit best stellig, maar kan je het onderbouwen?

Nou ja, ik ben geen fysiotherapeut ofzo, maar van niet of weinig kunnen bewegen krijg je stijve spieren. Dus meer kans op spierpijn na de arbeid. Door een goede cooling down verklein je de kans op verzuring in de spieren.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:27

Remark schreef:
Ik weet niet of het al geplaatst was, maar dit vind ik een goed filmpje! Ik rijd eigenlijk ook precies zo los.

Uitstappen doe ik ongv 10 minuten, daarvoor heb ik ook al een stukje uitgedraaft. Soms pak ik nog wat buigingsoefeningen mee tijdens het uitstappen maar meestal niet.

http://www.bitmagazine.nl/media/videobl ... -training/

Mooi filmpje. Bekijk haar filmpjes graag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:29

Sammyoo schreef:
Nou ja, ik ben geen fysiotherapeut ofzo, maar van niet of weinig kunnen bewegen krijg je stijve spieren. Dus meer kans op spierpijn na de arbeid. Door een goede cooling down verklein je de kans op verzuring in de spieren.

Ik weet niet meer wie, maar iemand schreef in dit topic dat je voor de afvalstoffen (die stijve spieren veroorzaken) in principe voldoende hebt aan 2 minuten.
Maar ik ga er vanuit dat dat al naar gelang de intensiteit van de training is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:30

Janine1990 schreef:
Sammyoo schreef:

Ik weet niet meer wie, maar iemand schreef in dit topic dat je voor de afvalstoffen (die stijve spieren veroorzaken) in principe voldoende hebt aan 2 minuten.

En het instappen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:30

Ikzelf moet al zo'n 10 minuten stappen om bij de bak te komen dus dat is mijn instap en uitstap moment :P Maar het lijkt me zeker niet goed als je een paard uit stal haalt en direct aan de teugel rijdt en gaat galopperen. Spieren moeten warm worden inderdaad.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:33

Janine1990 schreef:
Sammyoo schreef:

Dat was ik, dat heb ik inderdaad van de fysio. Ligt niet aan de intensiteit opzich wel aan de op- en afbouw.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:35

Uitstappen doe ik altijd erg goed en lang. Als het kan lekker langs de weg wat relaxt wandelen al dan niet erop of ernaast.

instappen kort. Meestal slechts 2 rondjes en dan het liefste na 2 rondjes draven in galop. Die van mij heeft niets met stappen en pas in de galop wordt hij lekker warm en soepel. Wel lekker lang en laag en pas na 15 min oppakken.
Wel is het zo dat hij negen van de 10 keer al buiten in de paddock of weide staat dus al in een soort van beweging is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:36

Tabaluga12 schreef:
Dat was ik, dat heb ik inderdaad van de fysio. Ligt niet aan de intensiteit opzich wel aan de op- en afbouw.

Oké, was meer een gokje van mij, ging even weer van mensen uit. Want zeer intensieve training voor mensen betekent dat je miniscule scheurtjes in je spieren krijgt waardoor je dus spierpijn krijgt.
Geld dit dan niet voor dieren?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:39

Janine1990 schreef:
Tabaluga12 schreef:

Oké, was meer een gokje van mij, ging even weer van mensen uit. Want zeer intensieve training voor mensen betekent dat je miniscule scheurtjes in je spieren krijgt waardoor je dus spierpijn krijgt.
Geld dit dan niet voor dieren?

Ja zeer zeker wel. Even simpel gezegd (zoals ik het begrijp), En als jouw training een bepaalde op- en afbouw bevat is twee minuten stappen genoeg.

Voor een getraind paard is lekker lang en laag uitdraven / galopperen bij wijze al een cooling down.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:39

Ik stap ook nooit zo heel lang in. Paard staat in de paddock dus komt niet 'koud' van stal af. Bij mij valt het draven ook onder losrijden, dat doe ik lang en laag. Galop pak ik ook rustig mee.
Uitstappen doe ik vaak kort, daarna zet ik mijn paard in de stapmolen en mest ik zijn stal.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:40

Ik stap eigenlijk nooit in, ik rij warm. Maar niet in stap, in stap krijg ik niets warm hoor. Gewoon lekker draven.
Met de wagen stap ik nog wel de oprit af maar dan ook gewoon lekker relaxed drafje.

Ik begin natuurlijk niet met in de krul, maar lang laag en ontspannen, begin ook niet met moeilijke oefeningen, de diesels moeten eerst warm worden. Maak het dan geleidelijk steeds moeilijker.

Maar goed mijn pony's komen nooit uit de stal als ik ga rijden, maar uit de groep. Stappen doen ze genoeg.

Uitstappen is ook zoiets. ik draaf altijd uit, lang laag. En dan stap ik wel een rondje (zoveel als nodig) om ze op adem te krijgen als ze dat niet zijn, maar daarna gaan ze wel hun groep weer in en lopen ze genoeg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:48

De springstal waar ik stage loop is er ook erg goed in.. Hoofd naar beneden geforceerd door een te strakke hulpteugel en draven meteen aan. Gemiddeld rijden ze 40 min, waarbij ze niet stappen (tenzij er kopers zijn of in gesprek zijn). Onder het zadel uitstappen is al helemaal onmogelijk voor ze. Paarden worden zwaar hijgend en bezweet weer op het dooie gemak afgezadeld, hierna gaan ze nog een half uur de molen in...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:54

Ik stap zeker een half uur in. Ja ik weet het, het is inderdaad lang alleen ik draaf niet aan voordat ik mijn pony goed heb. Denk hierbij aan: (pony zelf de hand laten op zoeken, nageeflijk rijden, mooi aan het been, en meschien wel het belangerijkste dat mijn pony los is.)
Daarna draaf ik pas aan. Ik rij ook zo een uur vol alleen uitstappen doe ik 5 minuten zonder deken en dan leg ik nog 5 minuten de zweetdeken erop. Leuke topic :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:21

Sammyoo schreef:

Maar dan vergelijk je het met een mens. En dat moet je niet doen!
Je moet eerst bekijken of het paard wel verzuurd. En bij de gemiddelde arbeid welke wij in de bak doen, verzuur je de spieren niet. Conditioneel doen wij namelijk in een dressuurbak al veel te weinig met een paard.