Doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:37

Ik weet het, paardrijden leer je niet uit een boekje, maar toch: lees! Er is zoveel informatie te vinden over elk probleem in de paardensport. Geloof niet alles, filter er voor jezelf informatie uit.
Doorzitten en klemmen is het makkelijkst. Zet jezelf zo goed als vast en je zit voor 80/90% stil. Hierbij kun je alleen nooit juiste hulpen doorgeven.
Zoals al eerder is aangegeven, is ontspanning het sleutelwoord. Doe eerst eens in stap je ogen dicht en voel je linker en rechterheup zakken bij elke pas, om en om. In draf heb je ook een links-rechts beweging, dus in het begin kun je die vrij overdreven volgen. Doe dit enkele passen. Als je van been wisselt, zit je twee passen door. Ga eens slangenvoltes rijden en wissel steeds op de ac lijn, maar dan blijf je vier of zes passen doorzitten. Hierdoor oefen je het wel, maar niet te lang. Als je moe wordt, ga je namelijk weer klemmen.
Ook voor het aangalopperen zit je een paar passen door. Probeer dit ook bewust te doen en galoppeer pas aan als je goed zit.
Vraag je instructrise om hulp en zeg dat je het uit ontspanning aan wilt leren, niet door te klemmen.
Succes!

nikkixgerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:48

Ontspannen zitten en je benen lang maken! Probeer mee te gaan met de bewegingen van je pony.
In het begin is het moeilijk maar na een tijdje oefen gaat het van zelf!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:03

bedankt!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:36

Wat mijn instructrice altijd als tip gaf, was blijven door ademen.
Veel mensen die bij mij in de les rijden (Waaronder ikzelf stiekem ook nog wel eens..) hielden hun adem deels in, waardoor je ongemerkt meer aanspant. Bij goed in en uit ademen ontspan je automatisch al iets meer.. :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:50

ja ik let er al meer op!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:07

Dan moet het vast goed komen.
Succes!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 20:15

Dankje! :D

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:26

veel zonder zadel rijden!!!!!!!!!!! en draven natuurlijk :) :) :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 18:52

Ik heb morgen weer les hebben jullie nog tips?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:22

Letten op je ademhaling, rustig blijven doorademen. Je gaat juist stuiteren als je stopt met ademhalen of heel snel gaat ademhalen.
Neem eens een zitles bij een andere instructeur.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:39

Bedankt, maar voor een zitles hebben we geen geld..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:46

Skip een prive les en neem een zitles

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:47

Nee sorry dat lukt niet, als ik niet doorga met 1 les in de maand kom ik nergens met Coen en ben ik hem weer helemaal kwijt..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:52

En als je niet goed kan blijven zitten ga je vanzelf vastlopen...
Kan je niet een xtje extra lessen? Moet voor 1x toch geen probleem zijn? En anders inderdaad aan die lesgeefster vragen of je de halve les zitoefeningen kan doen ?

En je zegt eerder nog dat je zitles kreeg >;) ?

gabixcoen schreef:
Oh sorry ik heb ze wel gezien en gelezen hoor, maar ik denk dat ik ben vergeten te reageren haha.
Dan doe ik het nu maar: Nou ik krijg nu zitles in een longeerring binnen en zou ik dan ook daarin ong. 3 passen kunnen doorzitten of moet het in een bocht?

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:29

Je hebt toch elke week les met Coen? Dan kun je toch best 1x skippen en ergens anders een zitles nemen? Ik vind overigens 30 euro per uur voor priveles niet belachelijk duur, maar je moet wel vooruit komen natuurlijk. Ik snap dat je graag verder wilt komen met Coen, maar het is ook heel leuk en interessant om op verschillende paarden te rijden! Blijf vooral zoeken naar een verzorgpaardje, ik denk dat dat heel erg leuk voor je zal zijn.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 19:07

Celiien schreef:
Kan je niet een xtje extra lessen? Moet voor 1x toch geen probleem zijn? En anders inderdaad aan die lesgeefster vragen of je de halve les zitoefeningen kan doen ?

gabixcoen schreef:
Oh sorry ik heb ze wel gezien en gelezen hoor, maar ik denk dat ik ben vergeten te reageren haha.
Dan doe ik het nu maar: Nou ik krijg nu zitles in een longeerring binnen en zou ik dan ook daarin ong. 3 passen kunnen doorzitten of moet het in een bocht?

Ik bedoel dat ik zitles krijg van mijn instructrice de halve les!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:10

Ik wil niet gemeen doen maar zoek dan een andere instructeur...

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 19:10

Klokjes schreef:
Je hebt toch elke week les met Coen? Dan kun je toch best 1x skippen en ergens anders een zitles nemen? Ik vind overigens 30 euro per uur voor priveles niet belachelijk duur, maar je moet wel vooruit komen natuurlijk. Ik snap dat je graag verder wilt komen met Coen, maar het is ook heel leuk en interessant om op verschillende paarden te rijden! Blijf vooral zoeken naar een verzorgpaardje, ik denk dat dat heel erg leuk voor je zal zijn.

Ja, maar ik wil wel graag elke week een les doen en misschien kan ik 1x is een extra les doen bij een professioneel iemand! Een verzorgpaard is mij niet gegund denk ik hahaha. :+

Celiien schreef:

Ik bedoel dat ik zitles krijg van mijn instructrice de halve les! Het doorzitten ging trouwens veel beter vandaag ik kon blijven zitten tijdens het naar voren rijden en mijn benen waren stiller!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:11

Je kan trouwens ook een bierviltje op het zadel leggen en dan zorgen dat hij er niet af valt. Of een bekertje met water vasthouden, als je doorzit klotst het er niet uit (niet helemaal tot de rand gevuld). Ander krijg je natte handen, natte broek :+.

Dat is mooi dat het beter ging!

MelissaDort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:13

mijn verzorg pony gooit heel hoog op waardoor het moeilijk is om te kunnen ontspannen en niet klemmen. Ook benen lang maken is daardoor wat lastiger. Heeft iemand nog tips?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:25

Elinex304 schreef:
Je kan trouwens ook een bierviltje op het zadel leggen en dan zorgen dat hij er niet af valt. Of een bekertje met water vasthouden, als je doorzit klotst het er niet uit (niet helemaal tot de rand gevuld). Ander krijg je natte handen, natte broek :+.

Dat is mooi dat het beter ging!

Haha ik weet niet of het kan, maar als het lukt zal ik het is proberen :')

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:32

Ik denk dat ik het trucje van het ademen eens ga proberen. Dat klinkt mij wel een goeie want ik doe dit meestal in spannende situaties (kan ik ineens heel lang mn adem inhouden) .

De tip van de ogen dicht vind ik een beetje eng. Pas daarmee maar op denk ik, je ziet veel dingen niet aankomen + hoe weet je dan waar de bakrand is. haha . Maar het princiepe vind ik wel goed. alleen focusen op hoe jij zit. maakt niet uit hoe / waar het paard loopt.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:07

Zonder zadel of beugels rijden ja.
Buikspieren zou ik niet bewust aan gaan spannen want dan heb je kans dat je je andere spieren ook aantrekt.
Probeer je gewoon helemaal slap te maken, en een brede rug helpt ook enorm!

prisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:51

dinsdag weer les, ga alle tips meenemen...

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 08:01

Ik heb vandaag weer les, vorige week ging het beter dus ik hoop nu ook heeft er iemand nog tips voor het naar beneden drukken van je knieën?