Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:25

Nee dat was zeker niet ok geweest! Maar op dat moment kon ik niks anders meer, de weg kwam eraan, zij ging stoppen en ik kon gewoon niet meer stoppen, en ja dan bots je..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:26

En wat heb je daarvan geleerd (als je er wat van hebt geleerd?). De One Rein Stop is ook op latere leeftijd aan te leren.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:29

Niet verkeerd bedoeld, maar je dringt steeds je eigen mening, de one rein stop, erg op bij andere.. Iedereen andere manier toch!

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:31

Een paard kan zich nou eenmaal bezeren als hij op hol slaat. Dat kun je wel zielig vinden ofzo, maar hij doet het toch zelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:31

ElineCath schreef:
Niet verkeerd bedoeld, maar je dringt steeds je eigen mening, de one rein stop, erg op bij andere.. Iedereen andere manier toch!

De vraag is: is er een andere manier? Zo te zien weet jij die niet, anders dan je pony op de achterhand van een voorganger te parkeren en zo via een trap de gezondheid van je pony en die van jezelf te riskeren. Als je je al geen zorgen maakt om de gezondheid van de pony van de voorganger. Want ook die kan letsel oplopen doordat jij je eigen pony niet onder controle hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:32

Jane2011 schreef:
Een paard kan zich nou eenmaal bezeren als hij op hol slaat. Dat kun je wel zielig vinden ofzo, maar hij doet het toch zelf.

En dat is ok? En dat is niet te voorkomen?
En als voorkomen zou kunnen worden, zou je dat dan ook doen?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:36

Zo zo wat kom jij beschuldigend over :(
Want ik heb natuurlijk expres mijn pony niet onder controle en plant hem expres in zijn voorganger wat kans op letsel geeft?

Wat ik de volgende keer ga doen, en ja ik weet dat ik nu veel kritiek ga krijgen, is een ander bitje er in doen. Ik rijd de hele rit zonder druk op de teugels, tot we gaan galopperen, en dan heb ik die nodig.
Oh het gaat trouwens om een enkelgebroken thiedemann bit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:39

Als je met een bit een paard wilt controleren, zul je het om zijn benen moeten binden.

Veel wijsheid toegewenst bij de verdere acties die je nu gaat ondernemen. Ik beschuldig je niet van het feit dat je je pony op dat moment niet onder controle had, wat ik wel erg jammer vindt is dat je denkt ervan te hebben geleerd maar de verkeerde dingen gaat toepassen. Want als je goed kijkt heb ik een vraag gesteld, en daar heb ik nog geen antwoord op gehad.

Enfin, dat is een leerproces, en dat mag. Ik hoop dat het leerproces waar jij door moet niet ertoe gaat leiden dat er ernstige ongelukken gebeuren. Bij mens, en bij dier. Veel wijsheid toegewenst bij je verdere beslissingen.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:42

Cassidy schreef:
Jane2011 schreef:

En dat is ok? En dat is niet te voorkomen?
En als voorkomen zou kunnen worden, zou je dat dan ook doen?

Iedereen wil dat toch voorkomen, maarja wat voor de een werkt dat werkt voor de ander niet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:43

Iedereen rijd anders. Er is niet een juiste manier. Jou manier is in jou ogen blijkbaar de beste, prima geen probleem mee. Maar mij vertellen dat ik de verkeerde dingen ga toepassen is weer het zelfde als hier boven staat, verkeerd is subjectief.

De manier waarop jij reageert stoort mij een beetje, niet zo neerbuigend zijn! :x

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:55

Een paard dat werkelijk op hol slaat is niet te stoppen....dus blijven zitten en hopen dat dat lukt is het enigste dat je kunt doen.
Een paard dat op hol slaat is iets anders als eentje die op de loop gaat.
We spreken over een op hol geslagen paard als geen enkele controle meer mogelijk is,en dus in een volte trekken of wat dan ook geen enkel effect meer heeft.
Dit is mij in bijna 40 jaar tijd en heel veel paarden maar een keer overkomen,en heeft drie weken ziekenhuis opgelevert....
Al die mensen die hier dus zeggen ik doe altijd dit of dat weten dus niet waar ze het over hebben.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:09

Bij op hol slaan denk ik aan een paard dat gaat rennen. En daar heb je verschillende gradaties in. Soms gaat je paard op hol en kan je hem wel stoppen, soms werkt dat allemaal niet. Het klinkt als een heftig ongeluk wat je heb meegemaakt, rij je inmiddels weer paard ? @papagroom

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:43

Jane2011 schreef:
Bij op hol slaan denk ik aan een paard dat gaat rennen. En daar heb je verschillende gradaties in. Soms gaat je paard op hol en kan je hem wel stoppen, soms werkt dat allemaal niet. Het klinkt als een heftig ongeluk wat je heb meegemaakt, rij je inmiddels weer paard ? @papagroom

Dat was dertig jaar geleden...... :7

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:46

0152141488 schreef:
Eerste instantie je paard gewoon omtrekken in een volte.
Als een paard echt ophol slaat dan heb je als ruiter echt pech.

Mijn eigen ervaring er mee
Mijn paard is 2 keer echt ophol geslagen en beide keren sloeg ik zelf ook soort van dicht.
* Eerste keer was in het park hoge Veluwe ze zag een hert en dat hert schrok en weg was mijn paard.
Ik was een meisje van 12 en woog 40 kg die een Haflinger van 400 kg, dat werd hem helaas niet :')
Paard sprong uit alle paniek over een wildrooster, thank god we hebben het overleefd.

*Tweede keer, paard schrok ook weer en weg was ze.
We belande op de weg, ik sloeg weer dicht en durfde echt niet van haar af te springen.
Uit eindelijk belande we vallend op een kruising, ik kwam onder haar.
Paard had niks, was nog wel over stuur. Ik kwam met geluk met een blauw been van af.

Soms is de beste keuze er af springen, maar eerlijk.
Als je paard opeens echt helemaal weg is en gewoon rent door alles wat ze ziet.
Dan stress jij hem echt hoor, dan sla je ook dicht.
Op dat moment ga je niet denken, laat ik eens landingsplekje vinden.

Op dat moment wil je dat je paard niet tegen een auto aan knalt of haar been breekt door veerooster.
Ik denk ook dat je uit eigen instinkt weet: Op mijn paardsrug ben ik veilig, hier heb ik nog overzicht.

Nouja toen mijn verzorgpaard toendertijd ook echt niet meer wilde stoppen en ik vanalles aan het proberen was wat niet werkte en ik op een gegeven moment op een wat breder stuk in het pad kwam heb ik ook binnen nog geen halve seconde besloten dat het daar eraf vallen was of het risico van samen onderuit gaan omdat ik wist dat er nog een paar scherpe (en natte) bochten en een weg aan kwamen.
Nu zat ik al wel even op het paard en al een halve boom overleefd dus had al wel wat tijd van tevoren om snel door wat opties te gaan maar toen ik een kans zag heb ik hem toch ook wel gepakt...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:58

Blacky94 schreef:
0152141488 schreef:
Eerste instantie je paard gewoon omtrekken in een volte.
Als een paard echt ophol slaat dan heb je als ruiter echt pech.

Mijn eigen ervaring er mee
Mijn paard is 2 keer echt ophol geslagen en beide keren sloeg ik zelf ook soort van dicht.
* Eerste keer was in het park hoge Veluwe ze zag een hert en dat hert schrok en weg was mijn paard.
Ik was een meisje van 12 en woog 40 kg die een Haflinger van 400 kg, dat werd hem helaas niet :')
Paard sprong uit alle paniek over een wildrooster, thank god we hebben het overleefd.

*Tweede keer, paard schrok ook weer en weg was ze.
We belande op de weg, ik sloeg weer dicht en durfde echt niet van haar af te springen.
Uit eindelijk belande we vallend op een kruising, ik kwam onder haar.
Paard had niks, was nog wel over stuur. Ik kwam met geluk met een blauw been van af.

Soms is de beste keuze er af springen, maar eerlijk.
Als je paard opeens echt helemaal weg is en gewoon rent door alles wat ze ziet.
Dan stress jij hem echt hoor, dan sla je ook dicht.
Op dat moment ga je niet denken, laat ik eens landingsplekje vinden.

Op dat moment wil je dat je paard niet tegen een auto aan knalt of haar been breekt door veerooster.
Ik denk ook dat je uit eigen instinkt weet: Op mijn paardsrug ben ik veilig, hier heb ik nog overzicht.

Nouja toen mijn verzorgpaard toendertijd ook echt niet meer wilde stoppen en ik vanalles aan het proberen was wat niet werkte en ik op een gegeven moment op een wat breder stuk in het pad kwam heb ik ook binnen nog geen halve seconde besloten dat het daar eraf vallen was of het risico van samen onderuit gaan omdat ik wist dat er nog een paar scherpe (en natte) bochten en een weg aan kwamen.
Nu zat ik al wel even op het paard en al een halve boom overleefd dus had al wel wat tijd van tevoren om snel door wat opties te gaan maar toen ik een kans zag heb ik hem toch ook wel gepakt...

Ik ben blij voor je dat jij die keuze nog kon maken, helaas kon ik hem niet meer maken.
Ik denk dat mijn paard en ik in een te ver stadium waren om nog logisch te redeneren, ik wilde maar 1 ding een stilstaand paard.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:14

denisesilver schreef:
Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

Er is ook nog een op hol slaan. & op hol slaan
Zoals het verhaal pagina 1..de schrik/veroerend & blinde paniek
Dat kun je niet stoppen of omtrekken..

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:12

Elin_ schreef:
denisesilver schreef:
Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

Er is ook nog een op hol slaan. & op hol slaan
Zoals het verhaal pagina 1..de schrik/veroerend & blinde paniek
Dat kun je niet stoppen of omtrekken..

klopt zelfs niet met een one rein stop

dring mensen geoon geen dingen op
:') :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:19

Als mijn paard aan de ren gaat (joligheid of geschrokken) is het gewoon rustig blijven, zitten, 'trek los' en als dat gaat omtrekken.

1x meegemaakt dat we écht op hol gingen. Met een groepje ruiters gingen we handelspaarden uittesten op buitenrit, eerste x buiten voor deze paarden, stuk voor stuk jonge net beleerde dieren. Bedoeling was een korte rit met een klein drafje. Eén van de paarden ging ervandoor en de rest mee, pfoeh wat ging dat hard, tranen in m'n ogen van de wind en het enige wat ik kon denken was "blijven zitten". Paarden zijn verschillende velden overgecrosst en uiteindelijk vanzelf overgegaan in rustigere galop en toen konden we ze terugnemen. Maar door de ruiters waren ze toen echt met geen mogelijkheid te stoppen, die snelheid is ook echt niet normaal, als je dan omtrekt (wat toch niet lukt want de dieren zijn gewoon doof voor je hulp) dan kwak je tegen de grond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:19

Al die duizenden horsemen die hem implementeren hebben het natuurlijk al jaren fout.

http://www.youtube.com/watch?v=OdxzuBnTvFs

Nogmaals, doe er mee wat je wilt. Kan levens redden, maar als je roept dat niets helpt als ze echt gaan, en daarom hem niet gaat installeren, moet je dat gewoon zelf weten.

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:21

Wat misschien ook helpt als het lukt, slingeren steeds van links naar rechts dan moeten ze wel langzamer gaan, en anders tegen een boom parkeren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:27

Ik heb het gelukkig maar een keer meegemaakt. Il gooi mn teugels los. Dan pak ik met twee handen een teugel zo dicht mogelijk bij het bit en probeer hem zo om te trekken. Omdat ze dan ineens van geen druk naar veel gaan.willen ze daar nog wel eens op reageren. En dan kun je kijken wat je doet, kalmeert hij of kan je er beter af gaan.. weet wel dat ik het toen DOOD ENG vond.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:47

Ik reageer op dit toppic wat al een poosje slaapt omdat er veel gesproken wordt over omtrekken (het hoofdstel vastpakken) van je paard als hij ervandoor is gegaan.

Ik wil graag waarschuwen daarvoor en delen wat er kan gebeuren.

Omtrekken aan het hoofdstel als een paard ervandoor gaat ... Ik heb dat eenmaal in mijn leven gedaan, nu zo'n 40 jaar geleden. Mijn pony was ervandoor geslagen, geen houwen meer aan. Zelfs zagen met de teugels hielp niet, het bit trok ik geheel door zijn mond heen. Dus pakte ik ook zijn bakstuk vast en trok zijn hoofd om. De pony bleef doorgalopperen in die onmogelijke houding, kon dus ook niet zien waar hij liep en we sloegen over de kop een sloot/vaart in.
Ik kreeg hem boven op mij in die vaart. Wonderwel kwam ik ongedeerd op de wal, maar mijn pony kon niet op de wal komen. Ik ben toen de sloot weer in gegaan om hem naar een stuk te leiden waar hij wel op de kant kon en omdat hij in paniek was en nergens op reageerde heb ik hem met klappen van mijn hand op zijn gezicht geslagen tot ik zijn aandacht had en zo zijn we naar het ondiepe stuk gezwom-klauterd.

Ik wilde dit alleen even delen omdat omtrekken dus ook link kan zijn. Maar goed, in een sloot belanden door omtrekken is nog altijd beter dan met zijn tweetjes op een autoweg terechtkomen.

Kiezen uit twee kwaden...

Wat ik nu inmiddels wel weet is dat alle oplossingen symptoombestrijdingen zijn. Als dit gebeurt, en het gebeurt mij met mijn huidige paard ook, dan moet je naar de oorzaak kijken en die ligt net zoals bij mij vaak bij de ruiter. Ik ben nog niet zijn leider en dus zijn we sinds een poos daaraan aan het werken. Beginnen bij de grondoorzaak is meestal beginnen bij jezelf. Het paard houdt je een spiegel voor. Niet leuk vaak om te weten te komen, maar wel nuttig.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:08

Ik heb het 3x gehad.

1x renden we heel hard richting een 80 weg en ik hoorde een ambu aankomen. Ik heb het paard toen tegen een boom omgetrokken. Thank god stopte het paard toen. Daarna nog eens gehad. Het was herfst en het paard rende op een asfalt weg met gladde natte bladeren af. Weer omgetrokken tegen een boom.

Mijn raarste ervaring was dat een paard begon te rennen, echter zakte het zadel naar de buik in volle rengalop. (Dat een paard zo hard kan!) op een magische manier ben ik blijven zitten terwijl ik aan haar hals hing en met mijn benen nog in de beugels. Ik was heel rustig en zag de bomen voorbij vliegen (en hoeven langs mijn neus). Ik dacht nog: Hmm, als ik er nu afspring ben ik dood, er rennen 2 paarden achter me dus die kletteren over mij heen.) ik kon op dat moment heel helder nadenken en was enorm rustig) ik ben zo lang mogelijk blijven hangen,( en woordjes als hoo en rustig zeggen + druk op de teugels) en toen ik een klein tempoverschil voelde ben ik er in galop afgesprongen, ik landde wonderbaarlijk op mijn voeten, ik had het paard vast aan de teugels en toen stond ze stil. Het was mij een enorme ervaring en behoorlijk schrikken. De adrenaline gierde door mijn lijf. Achteraf altijd wel een leuk verhaal om te vertellen maar het had echt heel anders kunnen aflopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:40

Je zegt ik weet dat dit heel gevaarlijke toestanden kan opleveren ..... en toch doe je zoiets, tjaaaa dit is dus vragen om het moment dat het verkeerd gaat aflopen.
In dit geval is het niet de vraag of het ooit verkeerd gaat aflopen, nee het is de vraag wanneer loopt het verkeerd af.
Paardrijden kan soms idd gevaarlijk zijn, maar dit zijn dingen die je zelf zoekt.

diedepol14 schreef:
Blacky94 schreef:
Geen wedstrijdjes dus tot ze goed aan de hulpen is.

weet ik.. maar het is zo aanlokkelijk dat als je op buitenrit bent met je vriendin dat je dan een wedstrijdje doet :o ik ga ook opzoek naar les!
iemand verder nog tips?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 06:47

ik heb altijd geleerd om nooit op twee teugels te remmen. Dan kan hij nog maar 1 ding en dat is net zo hard rechtdoor doorrennen. Ik heb mijn paard de one rein stop geleerd...