vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:44

het gaat er niet om wat anderen vinden. Of wat je blijkbaar horen wilt.
het is een feit dat je te groot bent en dus het balans van jezelf en je paard in troubles brengt....
Ik snap wat zij in andere topics bedoelen, als je EEN KEER zo rijd zal het geen probleem zijn, maar jij rijdt meerdere keren in een week, en loopt dus ook nog eens tegen de bekende problemen aan, waar elke te grote ruiter tegen aan zal lopen.

Nogmaals veel succes maar ajb, doe wat aan al die tips en stap niet meer op, tenzij je lekker zonder zadeltje even naar het land heen en weer gaat etc...het is echt allemaal goed bedoeld

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:45

Ik zou me inderdaad voor kunnen stellen dat genoeg genoeg is...24 is best een aardige leeftijd, het gemiddelde paard in NL kan daar alleen maar van dromen. De vraag is of je nu de strijd nog aan wilt gaan met een beessie van die leeftijd. Als je dat wel wilt, gewoon rustig opbouwen, denk inderdaad dat ie je gewoon niet snapt: waarom ineens niet meer galopperen?
Voor het mooie vind ik je inderdaad wat aan de grote kant, maar qua gewicht zou het misschien nog best kunnen trouwens. Alleen hou er rekening mee dat ie inderdaad de jongste niet meer is..
En qua eigenwijs: eerlijk is eerlijk, als mijn ukkie zo´n dag heeft dan wil ie echt NIETS, alleen keihard scheuren aan de longe }:0 Dus geloof best dat karakter zeker mee kan spelen. Alleen..juist bij zo´n pony zou ik proberen er geen gewoontes in te laten slijten zoals op hetzelfde stuk draven-galopperen.
Laatst bijgewerkt door danoesje op 11-09-14 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:46

Ik heb je filmpjes bekeken en denk, dat dit best op te lossen valt.
Je pony is gewend, dat hij daar iets mag als draven/galopperen.
Je verwacht nu ineens, dat de pony meer dan 10 sec. stilstaat.
Heel simpel! Dat snapt een pony niet, want zo intelligent zijn ze nu eenmaal niet. Het zijn gewoontedieren.

Ik zie geen pony die pijn heeft en over het zadel en jouw lengte ga ik niet oordelen al heb ik daar wel een mening over, maar goed.
Ik zie een pony, die jou niet begrijpt.
Je moet ervoor zorgen, dat jij de baas wordt over het stilstaan en dat kun je alleen zijn door het steigeren te voorkomen.
Ga eerst eens 2 seconden stilstaan en dan weer stappen en doet dat eens 10 keer ofzo. met tussenpauzes.
Die tijd breidt je per dag dat je rijdt een beetje uit.
Maar voorkom steigeren.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 11-09-14 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:46

Ik zie een boze pony die graag wil gaan, geen pijn reactie. Maar wat het dan ook is: ga dr niet meer op rijden. Je bent echt te groot en al die excuses dat je het maar zoveel x pw doet bla bla.. te groot is te groot. Vind je ook behoorlijk eigenwijs dat zo ontzettend veel mensen het nu al tegen je hebben gezegd maar dat je gewoon niet eerlijk bent tegenover de pony en zegt: ik stop.

Anyway: bespaar je pony het leed en jezelf het openen van nog meer topics er stop er gewoon mee (met rijden iig)

Sorry dat het misschien hard gezegd is allemaal maar heb toch het gevoel dat we tegen de muur praten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:47

ElineCath schreef:
Heel vreemd na al je vorige topics.. Hoefsmid mag trouwens ook wel weer is een bezoekje brengen zo te zien.

Is al gebeurd.
Ik kan nog zo goed met haar samenwerken.
Maar soms af en toe is ze zo verschikkelijk eigenwijs.
Het is écht een moeilijk karakter.
Dat verklaard ook waarom we meestal gewoon tuigloos rond kunnen rijden maar heel soms ook zoiets gebeurd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:47

Als een paard heel hoog gaat steigeren kan hij achterover klappen en vaak kun je dat voorkomen door het paard schuin naar onder te trekken. Liever kapotte mondhoeken dan ts die onder het paard ligt, kom op hoor!

romyloverrr

Re: vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:50

Dat heb ik inderdaad ook gedaan.
Het was echt niet mijn bedoeling om haar een kapote mond te bezorgen hoor!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:51

Splinterz schreef:
Ik zie een boze pony die graag wil gaan, geen pijn reactie. Maar wat het dan ook is: ga dr niet meer op rijden. Je bent echt te groot en al die excuses dat je het maar zoveel x pw doet bla bla.. te groot is te groot. Vind je ook behoorlijk eigenwijs dat zo ontzettend veel mensen het nu al tegen je hebben gezegd maar dat je gewoon niet eerlijk bent tegenover de pony en zegt: ik stop.

Anyway: bespaar je pony het leed en jezelf het openen van nog meer topics er stop er gewoon mee (met rijden iig)

Sorry dat het misschien hard gezegd is allemaal maar heb toch het gevoel dat we tegen de muur praten.

En er hebben ook al zo ontzettend veel mensen gezegd dat ik wel nog best past.
En zo ontzettend veel mensen, daar let ik niet op.
Want de een praat gewoon de ander na.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:52

Het zou wel verstandig zijn om je meer te verdiepen in de gedachtegang van een paard.
Een paard denkt namelijk niet na over zijn handelen en de gevolgen, gewoonweg omdat het daar de hersenen niet voor heeft!
Het is een gewoontedier, die tevreden is als alles gelijk blijft.
Een soort van autisme bij mensen.
Jij bent degene die dit nu rigoureus wil doorbreken.
Ben jij dan het lastige karakter of je pony?

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:53

TS, doe wat je niet laten kunt. Neem tips aan, of zet niks op Bokt...

Ik zal mijn mening, voor de verandering, eens onderbouwen, ook ik vind je te groot. Je bovenlichaam is echt te lang, ik denk dat niemand daar aan twijfelt. De beugels zitten heel kort, waardoor je lange benen niet echt opvallen. Ik denk dat dit prima zou kunnen als je een jongere pony had gehad, maar je pony is al 24, meid! Er zijn. Zat leuke dingen om te doen, zonder erop te zitten. Bokt heeft van mij als combi met mijn pony, ook gezegd dat het pastte. Maar ik voelde me er gewoon niet meer faire bij...

Dus doe waar je je goed bij voelt, je neemt ons advies toch niet aan...

Dan zal ik nog even reageren op je eerste post: ik denk inderdaad dat het probleem zat in het altijd galloperen en nu opeens niet. Paarden zijn nou eenmaal gewoonte dieren! Mijn advies; ga vaker met je paardje wandelen, dan belast je en haar rug niet, en train je het stappen op dat stukje. Daarna kun je altijd nog naar buiten gaan in de lange teugels, als je dit kan!

Ik vind het eerlijk gezegd niet echt faire wat je tegen je paardje doet, naast dat je er zelf (vind ik) vaak opzit, rijdt je broertje ook nog. Denk hieraan, je pony wordt dan dus 4 X per week gereden en dat met een leeftijd van 24 jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:53

dit heeft niets met napraten te maken maar met jouw onwetendheid en niet willen horen... we praten inderdaad tegen een muur Splinterz, ik geef mijn goed bedoelde adviezen dan ook maar op. Ze hoort wat zij horen wil maar eerlijkheid naar de pony toe kent ze niet!

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:55

Dit soort problemen heb ik ook wel gehad met mijn vroegere verzorgpony, hoe ik het toen is opgelost is de pony blijven afleiden. Blijf dingen van hem vragen, kan hij achterwaarts op commando? Vraag dat van hem. Ga op buitenrit en ga om iedere 10 meter even stilstaan en geef hem het achterwaarts commando. Als hij dat doet geef je hem wat lekkers. Natuurlijk hoeft het niet perse achterwaarts te zijn, het kan ook een ander trucje zijn maar gewoon dat je hem afleid en dat hij zijn aandacht echt 100 procent op jou heeft. En vooral veel belonen! Ik ben van mening dat belonen meer zin heeft dan straffen. Maar natuurlijk is er ook niks mis met een tik als hij vervelend doet. Als je pony zo doet moet je NOOIT alleen op buitenrit. Dus neem idd iemand mee :j

Voor de rest ga ik het niet hebben over te groot zijn, niet passend zadel oid. Daar heb je al genoeg reactie´s over. Ik kan wel 1000 keer zeggen dat je te groot bent of dat het zadel niet past en dat je moet stoppen maar uiteindelijk ben jij toch de persoon die daarover beslist. Daar ga ik dus geen adem aan verspillen.

Succes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:56

15 seconden is in het begin zeker te lang om te leren wachten.
Wacht juist niet totdat ze vervelend wordt.
Zet haar rustig stil, net zolang totdat ze 2 a 3 seconden netjes stilstaat en als beloning stap je weg.

Daarnaast ben ik zeker bekend met boom/bitloos en je zadel is zeker te lang voor de pony.
Ook ben je (helaas) te groot voor de pony.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:58

wellicht kun je korte stukjes oefenen, een paard wat graag wil lopen lang stilzetten kan voor het dier wellicht als pesten ervaren worden. Misschien gewoon rijden en dan halt en ook weer voorwaarts. kijken of je dat kan uitbreiden. vooral ook goed belonen. en niet doen als ze al gestrest is maar alleen wanneer ze relaxt voelt.
het is misschien in dr hoofd voor haar gewoon een moeilijke oefening. wanneer dat zo is dan is de enige mogelijke benadering dit met respect naar haar toe aan te pakken. alleen dan krijg je respect terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:59

romyloverrr schreef:
Mag ik dit topic over omhoog gooien?
Ik weet dat ik hier eigenlijk niet hoor.
Maar in het ''kindertopic'' krijg ik steeds een ander antwoord en stoor ik mij eraan dat wanneer mijn pony vorige zomer netjes op gewicht was ik ''niet paste'' en in de winter toen ze veel te dik was paste ik opeens wel weer omdat ik ''bijna niet onder de buik uit kwam''

Nu ben ik wel echt het twijfelen. Wat vinden jullie?
[ Afbeelding ]

Hmmm betekend dat je toch al eerder aan t twijfelen was, waarom neem je het nu dan ook niet gewoon aan

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:00

Je kunt ook denken wat ik vroeger bij mijn pony dacht.....
Ik heb hem verpest door dit stuk altijd te galopperen. Ze dribbelt al als ze het stuk aan ziet komen.....
Laat maar lekker galopperen. Op die leeftijd ga je een dier wat nog heerlijk wil galopperen toch niet belemmeren?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:03

4 keer per week rijden vind ze écht niet erg hoor.
En om het nog ''erger'' te maken.
Als ze een bijrijdstertje heeft gaat ze waarschijnlijk 2 keer per week voor de koets en 3 of 4 keer onder het zadel. Zolang ze het nog leuk vind ga ik hier gewoon mee door! Rust roest.
Ze is nog in topconditie, zelfs zo goed in conditie dat we vorig jaar nog dagtochten maakte van 4 uur, en in 4 uur deden we dan 40 a 50 kilometer. Dat doen we nu uiteraard niet meer. Maar met een passend ruitertje wellicht wel weer lange ritten hoor!

Dit heeft wél iets met napraten te maken. Wellicht niet iedereen maar een grote groep wel.

Hij kan achterwaarts op commando ja!
Bedankt voor de tips!

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:05

Jemig... Wat krijgt TS veel 'aanvallen' op zich af zeg!
Ik heb alleen de eerste en de tweede pagina gelezen, dus correct me if i'm wrong
maar waarom vallen jullie haar zo aan? Het filmpje is van twee jaar geleden, ze heeft al een ander zadel, ze heeft een instructrice maar die ziet ze misschien niet heel snel, der pony is laatst nagekeken en toch blijft ze rotopmerkingen krijgen?
Ik snap dat sommige mensen haar en de pony willen helpen, maar als TS al drie keer heeft gezegd dat het medisch of zadel-technisch echt niets is, hoeven daar ook geen lelijke comments meer over geplaatst te worden toch?
Sorry voor dit stukje hoor, maar ik vind het toch zo jammer hoe sommige mensen met elkaar omgaan

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:06

NikkiTazz schreef:
romyloverrr schreef:
Mag ik dit topic over omhoog gooien?
Ik weet dat ik hier eigenlijk niet hoor.
Maar in het ''kindertopic'' krijg ik steeds een ander antwoord en stoor ik mij eraan dat wanneer mijn pony vorige zomer netjes op gewicht was ik ''niet paste'' en in de winter toen ze veel te dik was paste ik opeens wel weer omdat ik ''bijna niet onder de buik uit kwam''

Nu ben ik wel echt het twijfelen. Wat vinden jullie?
[ Afbeelding ]

Hmmm betekend dat je toch al eerder aan t twijfelen was, waarom neem je het nu dan ook niet gewoon aan

Misschien omdat dat nog geen week geleden is en ik daar deze reactie's kreeg:
mokzalf schreef:
Je begint wel enorm lang te worden, maar tot zover kan het nog wel! :)

elenaMM77 schreef:
ik vind je eigenlijk een beetje te lang worden voor deze pony (niet perse te zwaar).
Nu is het eigenlijk gewoon nog je eigen keuze of je nu nog even van deze pony wilt genieten of wilt gaan omschakelen. als je nu echt uitgegroeid bent, dan vind ik het een beetje een twijfelgevalletje, persoonlijk zou ik dan toch naar iets omkijken waar je toch beter op uit komt. Maar het is echt een grijs gebied met deze lengte en deze pony..

elenaMM77 schreef:
uhmm, nope niet handig.. hopelijk herstellen je knieën wel weer goed?

ach en voor een beetje schapendrijven waar jullie beiden plezier in hebben, dan kan het nog prima hoor..
En dan kan je er volgens mij ook nog wel op blijven rijden als je om en nabij uitgegroeid bent.. het gaat immers niet om intensief trainen en uitbrengen of iets dergelijks maar recreatief bezig zijn met niet extreem hoge intensiteit.

little_birdy schreef:
Ik vind je eigenlijk veel te lang :)plaatje klopt totaal niet en het ziet er niet prettig uit
[/quote="elenaMM77"]
little_birdy schreef:
Ik vind je eigenlijk veel te lang :)plaatje klopt totaal niet en het ziet er niet prettig uit

ik denk dat je in deze ook het profiel erbij moet bekijken..

op de foto zou mijn eerste reactie ook zijn.. nee, je bent m echt ontgroeid.. Echter, eerder heb ik al eens haar profiel bekeken en de pony loopt in mijn ogen vrij ontspannen onder haar ondanks haar lengte.. ze heeft haar gewicht mee en de wijze waarop ze de pony rijd.. het is in mijn ogen een goede eenheid die hooguit ietsjes minder is doordat ze wat te lang is geworden. Maar in mijn opinie wegen de wijze waarop ze samen bezig zijn en dat de pony niet lijkt te 'lijden onder haar lengte' + leeftijd van de pony (anders is het met pensioen denk ik?) en het feit dat romey niet nog langer wordt wat zwaarder in deze dan dat ze wat ' lang is.. ik vind het een team dat best 1-2 per week recreatief bezig kan zijn met hun hobby.

vind de foto in het hoge gras ook best vertekenen, hierdoor lijkt de pony nog kortere 'pootjes' te hebben

Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Bij DEZELFDE foto zeggen zij dat ik nog pas, op 1 iemand na.
en bij DEZELFDE foto zeggen jullie hier weer op een paar na dat ik veel te groot ben.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 11-09-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:09

Ja, dat iedereen vindt dat je te lang bent maar het subtiel probeert te verpakken.
Dit is de meest recente foto. Je bent te groot. Deal with it..

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:21

Heb inderdaad haar eerdere topics niet gelezen, maar wel der profiel uitgebreid bestudeerd en wat ik daar heb gezien ziet er allemaal prima uit! Wilde ook nog het topic vinden waar alle quotes vandaan kwamen (de quotes die op haar profiel staan) maar die kon ik helaas niet vinden! Als ik TS haar profiel bekijk zie ik iemand die goed kan rijden en die een band heeft met haar pony..
Hoe dan ook, ik vind dat je hoe erg je iemand dan ook nog mag als dat al echt kan via het internet je nooit iemand zo mag noemen of haar pony zo mag afkraken? Ik vind dit persoonlijk echt heel erg respectloos en ONWAARDIG gedrag.. Of ben ik de enige?

Hoe dan ook, TS succes met je pony, op je profiel ziet alles er top uit!
Ik ga me nu verder niet met dit topic bemoeien want daar heb ik geen zin..
Laatst bijgewerkt door Apple op 12-09-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:26

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:41

Misschien moet je al eens beginnen met in plaats van het hele pad te draven, na 3/4e van het pad je pony in stap te zetten, dit doe je een paar keer (ook vanuit galop naar draf) zodat je je pad gaat verkorten zeg maar. Zo kan je telkens uitbreiden, telkens een korter stuk in draf/galop doen tot het je helemaal lukt.

Verder vind ik ook dat je wat meer naar de leeftijd van je paardje mag kijken en je hierop aanpassen.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:44

Weet jij wat jij voor iemand bent TS?
Een verwend iemand die haar zin doordrijft en gewoon lekker doet waar ze zin in heeft..
De tips die worden gegeven gebruik je niet of je kraakt ze af.. in ieder geval doe je er niks mee..

Als je weet dat je pony gaat steigeren waarom zoek je dat dan steeds op door te WILLEN stilstaan?
Ik zou dat willen stilstaan gewoon eens aan de hand gaan oefenen in plaats van er op..
Erop bouw je veel te veel spanning op..
Gewoon lekker voorwaarts rijden.. En voorwaarts wil niet alleen zeggen direct hoppa vol in galop..
Nee voorwaarts kan ook flink doorstappen of door draven..
en wil ze dan in galop gaan, nou dan maak je een volte..
Mijn paard is soms ook een drammer en wil soms ook erg slecht stil staan en komt daardoor soms omhoog..
Maar als je juist op dat moment blijft door vragen om stil te gaan staan komt er nog meer spanning.. Op dat moment moet je voorwaarts rijden, de ontspanning weer opzoeken en dan weer proberen..
Probeer het eerst eens in een bak ofzo..

Maar serieus, ga NOOIT aan de teugels hangen, trekken of iets als een paard omhoog komt.. Of je moet natuurlijk met je pony achterover willen klappen..

En over het te groot zijn?
Geloof het nu maar, je bent echt te groot voor die pony..

En dan van de mondhoeken kapot trekken.. Jij bent degene die daar over begint hoor..
Je zegt zelf in de OP: Ik heb haar hele mondhoeken kapot getrokken...
Dus ga niet zeuren over de mensen die daar over vallen..
Die reageren alleen op het gene wat jij schrijft in je OP..

Succes verder nog..
Ik hoop voor je pony dat ze gauw van je af is..

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:50

Ik ben het enorm eens met AmyxDomino.
Een aantal van bovenstaande reacties vind ik ECHT niet kunnen! Kom op zeg, waar is het respect voor elkaar heen?! Echt heel erg triest.