Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:40

Als jij zegt uit elkaar vallen doet hij het wel en aan het werk zetten niet. Wat doe jij dan als je hem aan het werk zet dan? Dan verzamel je hem toch meer met doel dat hij meer op het achterbeen komt?

Kennelijk ben je te goed om te leren :) Ik zal dus ook niet meer reageren aangezien je zo mega eigenwijs bent :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:20

YvvvWedg schreef:
mys_bohemian schreef:
heel herkenbaar, ik heb dit enkel in de wedstrijdring, thuis en met losrijden gaat het echt super. In de ring wil hij letterlijk stil gaan staan. begint echt frustrerend te worden. We reden in de L2 met zweep met gemak 200 punten, en nu in de m1 nog niet eens dichtbij de winst, terwijl we het echt wel met gemak kunnen.. soms denk ik wel eens, zit ik hem zelf van de zenuwen erg in de weg, maar dat valt volgens mij ook wel mee.. tis erg moeilijk, lees hier wel mee, hopelijk kom ik een aantal goede tips tegen..

Precies hetzelfde geval want thuis en met losrijden is al zo veel verbeterd, en alle oefeningen loopt die voor 8en, alleen door het tempo worden het 5en enzo. Had ook precies t zelfde in het l2

Ga nu eens naar jezelf kijken ipv van overal maar ja maar op te zeggen. Zet die knop om. Zweep weg, ook in de training. Desnoods ook sporen af. En terug naar de basis. Been is voorwaarts. Daarmee bezig gaan. Denk dat jij je paard onbewust zelf op de handrem zet. Door misschien met je benen te gaan knellen als je de baan in gaat. Pak je paard maar eens aan in de proef.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 10:04

FriesWytske schreef:
heel herkenbaar, ik heb dit enkel in de wedstrijdring, thuis en met losrijden gaat het echt super. In de ring
Ga nu eens naar jezelf kijken ipv van overal maar ja maar op te zeggen. Zet die knop om. Zweep weg, ook in de training. Desnoods ook sporen af. En terug naar de basis. Been is voorwaarts. Daarmee bezig gaan. Denk dat jij je paard onbewust zelf op de handrem zet. Door misschien met je benen te gaan knellen als je de baan in gaat. Pak je paard maar eens aan in de proef.

Zoals je kan lezen gister in m'n training dat ook gedaan en alle tips hier ook meegedaan. Dus zeg niet dat ik dat dan niet doe. Knop is allang om gezet want ik wil verder, heb hier om hulp gevraagd en accepteer ook alles wat er word gezegd

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:29

Nou, als ik lees dat je zometeen met twee zwepen in de weer gaat is dat niet echt een oplossing voor het probleem. En je geeft nog steeds aan dat het aan de instelling van je paard ligt. De knop is dus niet echt om, lijkt mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:36

MarjanB schreef:
Dus jij doet waarschijnlijk iets fout tijdens het werken. Paard verzamelen is niet aan de voorkant aan de teugel gaan hangen. Dat doe je met een korte ophouding blijf je trekken zal die ook niet aan je been zijn. Ik denk dat het tijd is voor een andere instructie. 1 die het niet nodig heeft om op je pony te kruipen maar jou gewoon kan helpen zelf te rijden.

Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt? :D Ten eerste begin je al ontzettend negatief.. TS vraagt om hulp dus dat 'fout' doen valt dan ook wel weer mee. Niemand is perfect. Ts heeft het verder helemaal niet over verzamelen en teugel gaan hangen gehad. Verder weet niemand hier wie de instructie precies is, dus om gelijk te gaan roepen neem een ander is ook een beetje overdreven. Geheel terzijde is niks mis mee als een instructie even op het paard gaat. Dat heeft niks te maken met wel of geen les kunnen geven te maken. Niet elk paard is hetzelfde, dus als ts en paard hier baat bij hebben. Lekker zo laten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:40

Zweep bovenhands dragen zodat hij hem niet ziet en als die niet reageert op je been een rot klap verkopen dat die doorloopt. Pony weet precies hoe het werkt!
Na een tijdje doen alsof je hem weglegt aangezien slimme ponys dat door hebben.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:45

Amiigo schreef:
Zweep bovenhands dragen zodat hij hem niet ziet en als die niet reageert op je been een rot klap verkopen dat die doorloopt. Pony weet precies hoe het werkt!

Sorry maar is dit een grapje?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:49

YvvvWedg schreef:
Als ik hem 'uit elkaar laat vallen' doet hij het allemaal wel en reageert hij super aan het been. Het is puur als die moet werken. Zijn 'instelling' moet veranderen.Hij doet nu net alsof ik allemaal het werk moet doen. Het is echt niet dat ik hem geen ruimte geef aan de voorkant, ik sta echt mn hand goed open elke keer dat ik mijn been gebruik of een voorwaartse hulp geef ;)
Maar bedankt voor de tip! Ik ga er wel extra op letten!

Serieus??? Met dat idee ga je echt niet beter rijden.
Je doet gewoon iets niet goed.
Pony moet voor je willen werken. Waarom wil hij dat niet?
Waarom wil hij het wel als hij uit elkaar mag lopen?
Dat klinkt toch totaal onlogisch!
JE pony verteld je wat met zijn lichaamstaal, jij moet op zoek gaan naar wat dat is. Kan iets pijn doen (zadel of gewoon lijf) of jij maakt een fout. Hoe dan ook luister naar je pony want die blokkeert heel puur, heeft niks te maken met instelling op stout zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:59

mys_bohemian schreef:
heel herkenbaar, ik heb dit enkel in de wedstrijdring, thuis en met losrijden gaat het echt super. In de ring wil hij letterlijk stil gaan staan. begint echt frustrerend te worden. We reden in de L2 met zweep met gemak 200 punten, en nu in de m1 nog niet eens dichtbij de winst, terwijl we het echt wel met gemak kunnen.. soms denk ik wel eens, zit ik hem zelf van de zenuwen erg in de weg, maar dat valt volgens mij ook wel mee.. tis erg moeilijk, lees hier wel mee, hopelijk kom ik een aantal goede tips tegen..

Ook zo duidelijk...
Door je punten op de wedstrijd denk je dat het goed gaat. Echter heb je het symptomen bestreden met de zweep.
Nu kom je er achter dat er iets mis is. De basis is niet goed genoeg en zul je zeer kritisch moeten gaan zoeken naar fouten bij jezelf. Ga je zoeken bij je paard, dan ga je misschien de Z nog wel halen en met hoge punten voor de oefeningen, maar dressuur zoals hij is bedoeld in harmonie (een paard die graag voor je wil werken met losgelaten swingende houding) ga je er niet mee bereiken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:07

Axel_Valerie schreef:
Amiigo schreef:

Nee, hoor. Zulke paarden zijn er en deze methodes zijn er ook. En ja ze werken. En nee dat is niet zielig. Moeten ze maar luisteren. :+ Je kan soms beter een flinke rotklap geven, dan aan blijven modderen met een halve tik en een paard dat niet luistert en vervelend doet of steeds vervelender gaat doen. Belangrijk is wel dat je als ruiter óók consequent moet zijn. Dus been is been en als ie loopt afblijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:21

YvvvWedg schreef:
Als ik hem 'uit elkaar laat vallen' doet hij het allemaal wel en reageert hij super aan het been. Het is puur als die moet werken. Zijn 'instelling' moet veranderen.Hij doet nu net alsof ik allemaal het werk moet doen. Het is echt niet dat ik hem geen ruimte geef aan de voorkant, ik sta echt mn hand goed open elke keer dat ik mijn been gebruik of een voorwaartse hulp geef ;)
Maar bedankt voor de tip! Ik ga er wel extra op letten!

sneeuwpop schreef:
Serieus??? Met dat idee ga je echt niet beter rijden.
Je doet gewoon iets niet goed.
Pony moet voor je willen werken. Waarom wil hij dat niet?
Waarom wil hij het wel als hij uit elkaar mag lopen?
Dat klinkt toch totaal onlogisch!
JE pony verteld je wat met zijn lichaamstaal, jij moet op zoek gaan naar wat dat is. Kan iets pijn doen (zadel of gewoon lijf) of jij maakt een fout. Hoe dan ook luister naar je pony want die blokkeert heel puur, heeft niks te maken met instelling op stout zijn.

Ik denk ook dat TS het verkeerde woord hier gebruikt.
Het aan elkaar lopen en meer op het achterbeen is gewoon moeilijker voor een paard en veel paarden komen daarop terug in tempo, zeker de wat meer flegmatieke paarden. Je paard moet hierin gewoon nog wat sterker worden.
Dat probleem valt samen met het nog niet goed aan de hulpen staan.
Zelf heb ik ook een wat meer flegmatieke pony en wat bij ons altijd erg goed helpt is veel varieren en veel overgangen. Het paard laten wachten tot jij aangeeft wat ie moet doen. Daarbij moet je goed kunnen onderscheiden wanneer hij zelf iets verzint (bijvoorbeeld zelf het tempo gaat bepalen) en dat corrigeren.
Wij maken er altijd een leuk spelletje van door bijvoorbeeld bij A halt te houden; daarna moet hij bijvoorbeeld achteruit, of in stap of meteen in galop of wegdraven. Omdat ik daarin varieer, weet hij nooit precies wat ik ga doen. Hij wordt er erg attent van en zelfs een beetje heet.
Als je je paard dan attent hebt aan de hulpen, moet je steeds controleren of hij dat nog wel is; hem bij de les houden. Dat doe je door het rijden van overgangen, bijvoorbeeld een paar keer snel achter elkaar als dat nodig is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:31

Sammie, dat kun je inderdaad doen als je alles geprobeerd hebt. De ts heeft dat overduidelijk niet aangezien het probleem bij de instelling van de pony ligt volgens ts. De kans is dus groot dat de pony op de "handrem" staat. Hiervoor hoef je niet met je gewicht aan de teugels te hangen dit kan bij een gevoelige pony ook om heel weinig druk gaan. Het lijkt mij heel erg naar voor de pony om dan met zo'n oplossing te komen..

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 11:37

Sammie schreef:
MarjanB schreef:
Dus jij doet waarschijnlijk iets fout tijdens het werken. Paard verzamelen is niet aan de voorkant aan de teugel gaan hangen. Dat doe je met een korte ophouding blijf je trekken zal die ook niet aan je been zijn. Ik denk dat het tijd is voor een andere instructie. 1 die het niet nodig heeft om op je pony te kruipen maar jou gewoon kan helpen zelf te rijden.

Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt? :D Ten eerste begin je al ontzettend negatief.. TS vraagt om hulp dus dat 'fout' doen valt dan ook wel weer mee. Niemand is perfect. Ts heeft het verder helemaal niet over verzamelen en teugel gaan hangen gehad. Verder weet niemand hier wie de instructie precies is, dus om gelijk te gaan roepen neem een ander is ook een beetje overdreven. Geheel terzijde is niks mis mee als een instructie even op het paard gaat. Dat heeft niks te maken met wel of geen les kunnen geven te maken. Niet elk paard is hetzelfde, dus als ts en paard hier baat bij hebben. Lekker zo laten.

Danku!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 11:40

Babootje schreef:
Ik denk ook dat TS het verkeerde woord hier gebruikt.
Het aan elkaar lopen en meer op het achterbeen is gewoon moeilijker voor een paard en veel paarden komen daarop terug in tempo, zeker de wat meer flegmatieke paarden. Je paard moet hierin gewoon nog wat sterker worden.
Dat probleem valt samen met het nog niet goed aan de hulpen staan.
Zelf heb ik ook een wat meer flegmatieke pony en wat bij ons altijd erg goed helpt is veel varieren en veel overgangen. Het paard laten wachten tot jij aangeeft wat ie moet doen. Daarbij moet je goed kunnen onderscheiden wanneer hij zelf iets verzint (bijvoorbeeld zelf het tempo gaat bepalen) en dat corrigeren.
Wij maken er altijd een leuk spelletje van door bijvoorbeeld bij A halt te houden; daarna moet hij bijvoorbeeld achteruit, of in stap of meteen in galop of wegdraven. Omdat ik daarin varieer, weet hij nooit precies wat ik ga doen. Hij wordt er erg attent van en zelfs een beetje heet.
Als je je paard dan attent hebt aan de hulpen, moet je steeds controleren of hij dat nog wel is; hem bij de les houden. Dat doe je door het rijden van overgangen, bijvoorbeeld een paar keer snel achter elkaar als dat nodig is.

Ja sorry ik ben heel slecht in uit leggen. Maar vind het een heel goed idee. Sws ligt het niet alleen aan de pony maar ook aan mij, dat weet ik zelf ook.
Veel overgangen helpen inderdaad. Ga dat ook maar doen ik doe ook heel veel verschillende overgangen stap - draf, stap - galop, draf - galop, halt - draf.
Maar ook overgangen in de gangen zelf dus veel in draf schakelen.
Ik doe eigenlijk ook nooit 1 rondje alleen maar rond rijden echt puur schakelen, alleen ga ik dit nog meer doen dan!

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:50

sneeuwpop schreef:
mys_bohemian schreef:

Ook zo duidelijk...
Door je punten op de wedstrijd denk je dat het goed gaat. Echter heb je het symptomen bestreden met de zweep.
Nu kom je er achter dat er iets mis is. De basis is niet goed genoeg en zul je zeer kritisch moeten gaan zoeken naar fouten bij jezelf. Ga je zoeken bij je paard, dan ga je misschien de Z nog wel halen en met hoge punten voor de oefeningen, maar dressuur zoals hij is bedoeld in harmonie (een paard die graag voor je wil werken met losgelaten swingende houding) ga je er niet mee bereiken.

Bedankt voor je reactie, maar helaas begon dit in de laatste paar proeven in de L2, en toen had ik de zweep in me hand.. dus daar lag het niet aan.. zelf denk ik dat ik onbewust te veel zenuwen heb en hem in de weg zit. thuis is hij verder super aan me been, maar in me poef kan ik letterlijk schoppen en gebeurt er niets.. vind het zelf erg moeilijk, heb al wat dingetjes geprobeerd in me proeven, maar wil nog niet lukken, gaat wel goedkomen.. want we kunnen het zeker..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:30

YvvvWedg schreef:
Ja sorry ik ben heel slecht in uit leggen. Maar vind het een heel goed idee. Sws ligt het niet alleen aan de pony maar ook aan mij, dat weet ik zelf ook.
Veel overgangen helpen inderdaad. Ga dat ook maar doen ik doe ook heel veel verschillende overgangen stap - draf, stap - galop, draf - galop, halt - draf.
Maar ook overgangen in de gangen zelf dus veel in draf schakelen.
Ik doe eigenlijk ook nooit 1 rondje alleen maar rond rijden echt puur schakelen, alleen ga ik dit nog meer doen dan!

Probeer daarbij je pony ook echt te laten wachten op jouw hulp en te corrigeren als hij op je hulp vooruit loopt (voor jou uit denkt).
En breng veel variatie aan in de overgangen en de oefeningen die je doet. Bijvoorbeeld, als je gaat wijken en je wijkt naar rechts (omdat je op de linkerhand rijdt) wijk dan eens de andere kant op etc.
Vaak raak je zelf ook zo in een patroontje en je pony heeft dat eerder door dan jij.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:28

Sammie schreef:
Axel_Valerie schreef:

Nee, hoor. Zulke paarden zijn er en deze methodes zijn er ook. En ja ze werken. En nee dat is niet zielig. Moeten ze maar luisteren. :+ Je kan soms beter een flinke rotklap geven, dan aan blijven modderen met een halve tik en een paard dat niet luistert en vervelend doet of steeds vervelender gaat doen. Belangrijk is wel dat je als ruiter óók consequent moet zijn. Dus been is been en als ie loopt afblijven.

Dit dus :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:32

Axel_Valerie schreef:
Sammie, dat kun je inderdaad doen als je alles geprobeerd hebt. De ts heeft dat overduidelijk niet aangezien het probleem bij de instelling van de pony ligt volgens ts. De kans is dus groot dat de pony op de "handrem" staat. Hiervoor hoef je niet met je gewicht aan de teugels te hangen dit kan bij een gevoelige pony ook om heel weinig druk gaan. Het lijkt mij heel erg naar voor de pony om dan met zo'n oplossing te komen..

Dit dus :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:37

Tja ti's ook erg naar voor de TS dat de pony het met zweep WEL doet en zonder niet. Pony loopt dus niet op de handrem oid, pony is gewoon lui en weet hoe het spelletje werkt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:39

Amiigo schreef:
Tja ti's ook erg naar voor de TS dat de pony het met zweep WEL doet en zonder niet. Pony loopt dus niet op de handrem oid, pony is gewoon lui en weet hoe het spelletje werkt.

En dus niet aan het been, maar aan de zweep.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:50

FriesWytske schreef:
Amiigo schreef:

Exact mijn punt. En als je dat wilt verbeteren zul je echt een stapje terug moeten gaan om de pony wel goed aan het been te krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:56

Inderdaad, Alex_Valerie. En dat vergeten heel veel mensen. Om regelmatig weer eens terug naar de basis te gaan. Aan het been is namelijk een basisvoorwaarde van het rijden. Of je nu dressuur rijdt, springt of recreatief rijdt.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 12:16

FriesWytske schreef:
Amiigo schreef:

Dit klopt inderdaad want hoef de zweep er alleen bij te pakken en dan heb k m nog geen eens nodig. We zijn nu hard aan het trainen zonder zweep en het gaat al meer de goede kant op

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:06

Wat je ook kunt proberen is alles (hulpen) tegelijk geven (been, zweep, stemhulp) en er dan vervolgens steeds eentje weg te laten (te beginnen met de zweep). Hij voelt dan net alsof de zweep er dan nog is (als ie ze allemaal tegelijk verwacht), soort geconditioneerd Pavlov effect zeg maar. Heb ik ook ooit als suggestie gehoord van een professional maar zelf niet in praktijk hoeven brengen (dus ik weet niet helemaal zeker of t werkt haha :D )

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 09:40

Babootje schreef:
Wat je ook kunt proberen is alles (hulpen) tegelijk geven (been, zweep, stemhulp) en er dan vervolgens steeds eentje weg te laten (te beginnen met de zweep). Hij voelt dan net alsof de zweep er dan nog is (als ie ze allemaal tegelijk verwacht), soort geconditioneerd Pavlov effect zeg maar. Heb ik ook ooit als suggestie gehoord van een professional maar zelf niet in praktijk hoeven brengen (dus ik weet niet helemaal zeker of t werkt haha :D )

Dat is ook wel een goed idee idd! Die ga ik uitproberen als dit allemaal niet lukt! Thanks