Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:50

fohadie schreef:
LesleyxLinn schreef:
Jammer dat er niet wordt gelezen. Ik ga vragen om een slotje.

Jammer dat jij weinig lijkt te doen met het positief bedoelde commentaar en meteen een slotje wilt.

Ja, ik heb alle topics gelezen, ook dat je het zadel naar achteren hebt gelegd en het borsttuig eraf heb gedaan. ook dat het lijkt dat hij vooruit is gegaan maar de reacties voor jou lijkt de spijker op de kop te slaan. ja, het is vervelend dat iedereen maar op het zadel blijft hameren maar zal er niet een klein beetje een kern van waarheid in kunnen zitten?

Er zitten in dit topic mensen die echt verstand hebben van zadels, die zeggen dit niet om jou te pesten, dit doen zij omdat zij zien dat het paard eronder lijkt te lijden en dat kunnen veel mensen gewoon niet aanzien. Natuurlijk wil jij hem geen pijn doen, maar dat doe je eigenlijk wel. Iedere keer als iemand erop zit met dit zadel werkt dat tegen, alles kan hier mee te maken hebben, van het niet aan het been zijn, tot de gespannen indruk tot jouw houding!

Ik lees al vanaf je eerste topic dat je er wat aan laat doen. Helaas lees ik in dit topic dat er nog weinig is gedaan behalve naar achteren leggen en borsttuig eraf (Wat niet genoeg helpt.) Ik snap dat je er eerst geld voor moet hebben, en al helemaal schandalig dat jij het moet betalen terwijl het niet eens jou paard is maar eigenlijk is het tot die tijd toch echt beter voor het paard om niet bereden te worden, of zonder zadel. Dat wil je vast niet horen...Het paard is al niet piep meer en ik neem aan dat je er graag nog een paar jaar op wilt rijden. Wat is het nu voor moeite om even wachten met rijden zodat je starks weer vollop kan rijden? Want als je zo doorgaat weet ik niet of dat over een paar jaar nog lukt...

Ik bedoel dit allemaal niet negatief maar ben erg slecht om het lief te zeggen. ook hoop ik hiermee dat je je ogen opent en misschien inziet waar je meer bezig bent. Jij kan nog zo hard werken aan je eigen houding (En dat doe je ook heel goed!) maar dat zalniet helpen zolang je met dit zadel blijft rijden...

Succes met je beslissing verder, die is aan jou.

Jammer van deze reactie. Je gaat er meteen vanuit dat ik er niks aan doe en je trekt meteen conclusies.
Er zit wel meer dan een beetje een kern van waarheid in, daarom doe ik er ook wat aan.

Daarnaast noem ik sommige reacties nou niet bepaald positief. Zulke reacties zijn gewoon niet leuk om te horen. En daarnaast werkt het beter om op een normale manier te reageren dan mij de grond in te trappen. En aangezien het voor mij duidelijk genoeg is en niet verder de grond in gestampt wil worden is een slotje toch niet zo heel gek? Want nog 100 van deze reacties gaan de situatie niet veranderen.. Het enige wat die mensen nu voor elkaar hebben gekregen is dat ik helemaal geen topic meer ga openen en er dus helemaal geen advies meer gegeven kan worden. Al waardeer ik sommige reacties zeker wel!

Er hebben meerdere mensen na gekeken die wel degelijk verstand hebben van de ligging van het zadel.
Daarnaast ligt het zadel netjes stil en schuift het niet! Hoe kan jij dan zeggen dat het niet genoeg helpt?
Voor mijn eigen houding misschien niet nee. Maar aangezien ik hem nu al veel beter aan mijn been heb gaat mijn houding er ook op vooruit. Hij reageert nu op mijn kuit waardoor ik mijn hakken laag heb en rechtop kan zitten.

Het zou idealer zijn om een ander zadel te hebben ja. Maar dat kan gewoon niet. En zolang ik hem verbeter blijf ik dat doen! Ja ook veel aan de hand! Maar daar heb ik nog niet genoeg kennis voor.

Een jaar geleden had ik een heel ander paard onder mij. Hij werd gebeten door zijn weidemaatje omdat hij gewoon te zwak was. Hij zat helemaal vast in zijn lijf en je kon zijn ribben zien. (eigenaren hebben hem die winter daarvoor al zo gekregen en hij is moeilijk op gewicht te houden in de winter). Dat was over toen ik met hem aan het werk ging.

Als ik kijk naar hoe hij nu loopt hebben we al best veel bereikt. We waren allebei groen in de dressuur.
En het eerste half jaar was het alleen maar conditie opbouwen. Daarna af en toe eens wat rijden in de bak.

En in de laatste les die ik van een bokker had liep hij op sommige stukken echt goed door zijn lijf. En als ik dat kan bereiken zou ik hem vast niet kapot rijden...

Jetta

Re: Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:07

Je hebt een langgelijnd paard met een lange hals. Dat rij je niet makkelijk bij elkaar. Op de foto' s lijk je nog wat evenwicht te missen. Je zit moet onafhankelijker. Dat kan je misschien als.aandachtspunt nemen in je les. Dan kan je meer met je zit doen en kunnen je handen rustiger. Dit paard heeft veel ruimte nodig. Lekker voorwaarts rijden is goed. Doe dat ook buiten de bak. Lange stukken rechtuit zullen hem helpen met zijn grote lijf.
De teugel: geef korte duidelijke ophoudingen. Dan kan hij niet hangen. Op eigen benen lopen kost kracht.
Voor het been zijn is te oefenen. De meeste paarden hebben het snel door. Rustig maar duidelijk aansporen. Geen reactie? Tikje!
Schraalheid: je paard is schraal. Wat en hoeveel voer je hem? Bekijk dat goed. Spieropbouw heeft goede voeding nodig!
Veel succes met je paard!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 23:36

Jetta schreef:
Je hebt een langgelijnd paard met een lange hals. Dat rij je niet makkelijk bij elkaar. Op de foto' s lijk je nog wat evenwicht te missen. Je zit moet onafhankelijker. Dat kan je misschien als.aandachtspunt nemen in je les. Dan kan je meer met je zit doen en kunnen je handen rustiger. Dit paard heeft veel ruimte nodig. Lekker voorwaarts rijden is goed. Doe dat ook buiten de bak. Lange stukken rechtuit zullen hem helpen met zijn grote lijf.
De teugel: geef korte duidelijke ophoudingen. Dan kan hij niet hangen. Op eigen benen lopen kost kracht.
Voor het been zijn is te oefenen. De meeste paarden hebben het snel door. Rustig maar duidelijk aansporen. Geen reactie? Tikje!
Schraalheid: je paard is schraal. Wat en hoeveel voer je hem? Bekijk dat goed. Spieropbouw heeft goede voeding nodig!
Veel succes met je paard!

Ondertussen zijn we al een heel stuk verder gekomen dan op de foto's te zien is(topic is al van 4 weken terug). Hij reageert nu goed op mijn kuithulp. Ik moet alleen consequent blijven. Nu merk ik heel goed hoe belangrijk het is dat hij op mijn hulpen reageert. Mijn hakken zijn omlaag waardoor ik al veel beter zit. Daarnaast gaat hij eindelijk voorwaarts lopen en hangt al veel minder in de teugels. Zodra hij gaat hangen moet ik hem wat voorwaartser rijden en dan komt hij zelf al wat omhoog. Waardoor ik best netjes zit.

Hij staat 24/7 op de wei en krijgt daarnaast 1 schep seniores priores met 1 schep basisbrok en halve schep zemelen. Wanneer ik er ben probeer ik hem zelfs 2 scheppen seniores priores te geven. En ik ben er mee bezig om dit wat op te schroeven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 00:22

Op wat voor wei staat ie? Ik denk dat ie echt heel veel tekort komt qua ruwvoer. Krijgt ie hooi of voordroog bijgevoerd op de wei?

Persoonlijk vind ik dit paard in deze conditie niet geschikt om te werken onder het zadel :o
Zet hem ruim in goede kwaliteit ruwvoer, overleg eens met je paardenarts over ontworming en evt vit.E en selenium. En bouw eerst spieren op dmv werk aan de dubbellonge of zoiets.

Je schrijft dat het een kwpn is van 1.75 maar ik dacht toen ik de foto's bekeek aan een draver van rond de 1.55.

Ik wil je hier niet mee aanvallen of iets dergelijks, maar ik reageer puur op wat ik zie. :o

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 08:59

Er staat best wat gras op de wei. Ze krijgen ook iedere keer een ander stuk. Hij krijgt verder geen hooi of voordroog. Een ontwormingskuur krijgen ze regelmatig.

Doordat hij al wat ouder is heeft hij wel moeite met eten. Er is een jaar geleden een tandarts bij geweest en toen had hij dit ook al. Toen heb ik seniores priores voorgesteld.

Het is trouwens niet mijn eigen paard. Dus ik moet alles overleggen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:09

O ja, dat maakt het wat lastiger inderdaad. Wat is zijn leeftijd?

Tandartsen kunnen heel erg verschillen. De een werkt electrisch, de ander niet.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:23

Hij is 21 :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:29

Dat is idd al op leeftijd voor een kwpn.

Hoe vaak rij je hem? Vitamine e en selenium van sectolin is wel een fijn supplement om 1 keer per jaar als kuur bij te geven voor de opbouw van de spieren. Dat geef ik onze pony van bijna 20 ook ieder jaar en daar knappen ze enorm van op. En dan zou ik korte sessies trainen, ook focussen op longewerk. Geen uur achter elkaar rijden, mooi opbouwen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:01

Er is al een heleboel geschreven in dit topic. Soms het moeilijk om dingen op schrift goed te verwoorden en te begrijpen, omdat intonatie v.d. stem en uitdrukking van gezicht ontbreekt.
Ik denk dat zowel ts, als de posters het beste met het paard voor hebben.
Wat ik sowieso mooi vind om te zien ts, is dat je van onbewust onbewkaam naar bewust onbekwaam bent gegaan. Bewustwording dat dingen nog niet helemaal goed lukken is het begin van een leerproces.

Ik denk dat het goed is dat je seniores priores bij bent gaan geven. Hoeveel geef je daarvan? De spijsvertering van oudere paarden is minder efficiënt, waardoor ze minder voedingsstoffen uit een portie kunnen halen. Ook zijn eiwitten voor oudere paarden en het opbouwen van bespiering belangrijk. Als je paard geen last heeft zomereczeem, o.i.d. zou je daar wat mee kunnen doen. Ik geef om die reden wat lucerne bij en om de spijsvertering wat te stimuleren.
Ik heb zelf een oudere dame van 22 onder mijn hoede. Ik heb haar weer opgepakt na een pensioenperiode. Ze had erg weinig bespiering en was ook schraal. Ik ben toen ook s.p. gaan geven en wat lucerne, naast ruim ruwvoer. Ze staat er nu hartstikke goed bij. Ze heeft de afgelopen maanden het zonder s.p. Kunnen doen, maar nu geven we weer een beetje bij, omdat ze al is gestart met de verharing/aanmaak wintervacht. De hoeveelheid is nu wel een stuk minder.

Wat betreft je zadel zijn er al genoeg dingen gezegd. Het ligt voor jou en je paard niet ideaal. Als bijrijder ben je gewoon beperkt in je doen en laten.

Ik heb voor je zit misschien nog wel een paar puntjes:
Je hebt, net als bijna alle vrouwen, wat rondere bovenbenen, waardoor je op de achterkant van je bovenbenen zit. Probeer voor je gaat rijden je benen op te tillen en voor over de wrongen te leggen. Je zit dan op je zitbeentjes. Laat je been zakken, strek het schuin naar achteren en laat het van achteren naar de juiste plaats glijden, waarbij je (hoe zeg ik dat netjes....) het rolletje vlees aan de binnenkant van je dij naar achteren/buiten trekt. Je komt dan meer op de binnenkant van je dij te zitten.

In je verhaal lees ik dat je erg je hakken wilt gaan uitdrukken, maar doe dat niet teveel, want daarmee druk je je benen naar voren, waardoor je bijna een soort van waterskieënd achter de beweging van je paard aan komt. Stel je voor dat je als het ware knielt, waarbij je je voet evenwijdig aan dr grond en onder je houdt.

Verder zie ik dat je je bovenlijf heel erg opstrekt. Daarmee verlies je je rompstabilteit, die je mogelijk weer probeert terug te vinden via de teugels. Beter is om te denken dat je je ribben richting je bekken drukt. Een stevige basis. Ik had erg veel problemen met mijn rompstabiliteit. Met gerichte oefeningen is dit een heel stuk al verbeterd. Je kunt op internet genoeg oefeningen hiervoor vinden. Eventueel heb ik ook nog wel een aantal voor je. Vergeet ook niet te ademen, want doordat je je zo opstrekt lijkt het alsof je je adem ook heel hoog hebt zitten.

Als laatste tip (veel van mijn houdingstips heb ik van Mary Wanless/Ride with your mind): stel je je een draaimolenpaard voor. Die heeft vaak zo'n paal door zijn lijf heen. Stel je voor dat je bovenop die paal zit. Wat gebeurt er met de paal als je achterover gaat met je bovenlijf? Wat gebeurt er als je voorover gaat? Probeer tijdens het rijden en de overgangen netjes bovenop die paal te blijven zitten en niet voor of achter de paal.

Succes ts en ik hoop dat je wat met de tips kunt.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:36

Sommige reactie's hier in dit topic vind ik een beetje overdreven. De TS bedoeld het allemaal goed, dus haar zo aanvallen heeft geen enkele zin.

Dat neemt niet weg dat ik het niet eens ben met sommige reactie's. Integendeel, de meeste reactie's raken een kern van waarheid. Het is een draver ( ? ), en die zijn met rijden nu eenmaal moeilijker dan andere paarden. Puur omdat ze niet gefokt zijn voor de dressuursport, of trainingen. Daarom vind ik het knap dat dit paard op sommige foto's goed op weg is naar lang, laag en ontspannen. Ik zeg 'op weg' omdat hij er zeker nog niet is.

Je vraagt om tips, en die zal ik je dan ook proberen te geven :). Ik bedoel het allemaal positief en ik probeer je te helpen, zoals iedereen hier.

Ruiter:
Wat misschien een goed idee is, is een foto van een gevorderde dressuurruiter met een gevorderd paard erbij pakken, en een van jouw foto's ernaast zetten. Dan zie je gelijk veel minder spanning, zowel in het lichaam van jouw paard, als in die van jezelf. Ik snap dat je je paard alle ruimte wil geven en dat je dat ook geeft. MAAR dit paard moet ook gecorrigeerd worden, en dat kun je niet met zulke lange teugels. Bovendien oogt het voor ons wel gespannen en strak, en dat komt puur omdat jij jouw armen een beetje apart voor je lichaam hebt hangen. Kijk maar eens naar het plaatje wat ik zei, de gevorderde ruiter heeft zijn/haar armen in een boog, knik in de ellebogen, zit relaxed in het zadel achterover, schouders naar achteren en kin omhoog. Als je dan ook nog eens je onderbenen ontspant en je hakken uitdrukt (beugels 2 gaten langer), dan zit je al veel meer in de richting van de juiste houding!

Over 'het hakjes geven', dit is niet een manier om een paard aan het been te maken. Als je dit nog even volhoud, dan wordt je paard alleen maar 'dover' voor het been. Soms helpt het om wat stemgebruik er aan toe te voegen. Dit leer je je paard heel makkelijk aan bij het longeren. Ook halthouden gaat dan heel makkelijk en ontspannen. Dit kun je wel steeds verder afbouwen: steeds wat minder stemhulp, maar wel dezelfde hand en been hulpen gebruiken. Met handhulpen bedoel ik niet trekken, maar echt hulpen, dus hele kleine ophoudingen. Een toeschouwer mag niet zien dat jij iets doet, dat is waar je naar toe werkt.

Paard:
Ik snap dat je vind dat het paard zijn benen al meer onder het lichaam zet, want dat klopt, dat doet ie ook. Maar zeker nog niet ver genoeg. Waar jij mee bezig moet is (zoals hierboven ook al genoemd) spieropbouw. Rijdt veel overgangen, tempowisselingen en wissel veel van hand. Hierbij wissel je dus buiging af. Heb je dit goed voor elkaar, dan zakt de hals, en automatisch het hoofd ook, vanzelf. Want hij MOET wel als hij zijn achterbenen eronder zet, en zijn billen lekker schud. Train je hem op deze manier even door, en pakt hij dit goed op, dan zie je binnen een aantal weken al zekere verbetering in zijn spieren.

En vooral: ga nog geen oefeningen doen die je paard niet snapt, want daar bouw je alleen maar spanning en stress mee op. Zorg EERST dat je paard zich op jou richt, en leer hem zijn lichaam te gebruiken. Dan pas kun je oefeningen uitbouwen.

Wat het zadel betreft: ook ik vind dat deze voor jou zeker te klein is. Je hoeft je daar niet voor te schamen o.i.d., want voor zowel het paard als voor de ruiter is een goed passend zadel een must! Je zal merken dat je in een ander zadel meer ruimte hebt en dus makkelijker zit. Misschien is een dressuurzadel in jouw geval makkelijker dan een vzh, maar daar ga ik me natuurlijk niet mee bemoeien!!
Daarnaast is inderdaad een zadelmaker laten komen een heel erg goed idee.

Succes meid, ik ben benieuwd naar een volgend topic.

PS: Pb'en mag altijd.

Ben benieuwd of je wat aan mijn reactie hebt :)

Edit: Ik lees dat het een KWPN'er is, wat zeker niet af te zien is aan de foto's... Ik laat mijn reactie toch zo staan, het maakt het verhaal niet veel anders.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:12

maikeltje schreef:

Hoe vaak rij je hem? Vitamine e en selenium van sectolin is wel een fijn supplement om 1 keer per jaar als kuur bij te geven voor de opbouw van de spieren. Dat geef ik onze pony van bijna 20 ook ieder jaar en daar knappen ze enorm van op. En dan zou ik korte sessies trainen, ook focussen op longewerk. Geen uur achter elkaar rijden, mooi opbouwen.

Ik rijd hem ongeveer 3/4 x per week. Een training duurt meestal 3 kwartier, soms een uur. Een buitenrit duurt meestal een uur, maar soms ook wel 1,5/2 uur. En we stappen en galopperen voornamelijk. Grootste gedeelte met een lange teugel, maar ik pak ook stukken de teugels op en heb dan fijne aanleuning.

Ik zal eens gaan kijken naar de vitamines. Maar eerst eens bezig om hem meer op gewicht te krijgen.

Ik ga binnenkort een les plannen met een andere instructrice welke ook les geeft in grondwerk. Ik hoop dat zij mij daar in kan helpen. Ik heb namelijk geen enkele ervaring en in de pessoa gaat hij heel erg hangen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:25

sannerocky schreef:
Sommige reactie's hier in dit topic vind ik een beetje overdreven. De TS bedoeld het allemaal goed, dus haar zo aanvallen heeft geen enkele zin.

Dat neemt niet weg dat ik het niet eens ben met sommige reactie's. Integendeel, de meeste reactie's raken een kern van waarheid. Het is een draver ( ? ), en die zijn met rijden nu eenmaal moeilijker dan andere paarden. Puur omdat ze niet gefokt zijn voor de dressuursport, of trainingen. Daarom vind ik het knap dat dit paard op sommige foto's goed op weg is naar lang, laag en ontspannen. Ik zeg 'op weg' omdat hij er zeker nog niet is.

Je vraagt om tips, en die zal ik je dan ook proberen te geven :). Ik bedoel het allemaal positief en ik probeer je te helpen, zoals iedereen hier.

Ruiter:
Wat misschien een goed idee is, is een foto van een gevorderde dressuurruiter met een gevorderd paard erbij pakken, en een van jouw foto's ernaast zetten. Dan zie je gelijk veel minder spanning, zowel in het lichaam van jouw paard, als in die van jezelf. Ik snap dat je je paard alle ruimte wil geven en dat je dat ook geeft. MAAR dit paard moet ook gecorrigeerd worden, en dat kun je niet met zulke lange teugels. Bovendien oogt het voor ons wel gespannen en strak, en dat komt puur omdat jij jouw armen een beetje apart voor je lichaam hebt hangen. Kijk maar eens naar het plaatje wat ik zei, de gevorderde ruiter heeft zijn/haar armen in een boog, knik in de ellebogen, zit relaxed in het zadel achterover, schouders naar achteren en kin omhoog. Als je dan ook nog eens je onderbenen ontspant en je hakken uitdrukt (beugels 2 gaten langer), dan zit je al veel meer in de richting van de juiste houding!

Over 'het hakjes geven', dit is niet een manier om een paard aan het been te maken. Als je dit nog even volhoud, dan wordt je paard alleen maar 'dover' voor het been. Soms helpt het om wat stemgebruik er aan toe te voegen. Dit leer je je paard heel makkelijk aan bij het longeren. Ook halthouden gaat dan heel makkelijk en ontspannen. Dit kun je wel steeds verder afbouwen: steeds wat minder stemhulp, maar wel dezelfde hand en been hulpen gebruiken. Met handhulpen bedoel ik niet trekken, maar echt hulpen, dus hele kleine ophoudingen. Een toeschouwer mag niet zien dat jij iets doet, dat is waar je naar toe werkt.

Paard:
Ik snap dat je vind dat het paard zijn benen al meer onder het lichaam zet, want dat klopt, dat doet ie ook. Maar zeker nog niet ver genoeg. Waar jij mee bezig moet is (zoals hierboven ook al genoemd) spieropbouw. Rijdt veel overgangen, tempowisselingen en wissel veel van hand. Hierbij wissel je dus buiging af. Heb je dit goed voor elkaar, dan zakt de hals, en automatisch het hoofd ook, vanzelf. Want hij MOET wel als hij zijn achterbenen eronder zet, en zijn billen lekker schud. Train je hem op deze manier even door, en pakt hij dit goed op, dan zie je binnen een aantal weken al zekere verbetering in zijn spieren.

En vooral: ga nog geen oefeningen doen die je paard niet snapt, want daar bouw je alleen maar spanning en stress mee op. Zorg EERST dat je paard zich op jou richt, en leer hem zijn lichaam te gebruiken. Dan pas kun je oefeningen uitbouwen.

Wat het zadel betreft: ook ik vind dat deze voor jou zeker te klein is. Je hoeft je daar niet voor te schamen o.i.d., want voor zowel het paard als voor de ruiter is een goed passend zadel een must! Je zal merken dat je in een ander zadel meer ruimte hebt en dus makkelijker zit. Misschien is een dressuurzadel in jouw geval makkelijker dan een vzh, maar daar ga ik me natuurlijk niet mee bemoeien!!
Daarnaast is inderdaad een zadelmaker laten komen een heel erg goed idee.

Succes meid, ik ben benieuwd naar een volgend topic.

PS: Pb'en mag altijd.

Ben benieuwd of je wat aan mijn reactie hebt :)

Edit: Ik lees dat het een KWPN'er is, wat zeker niet af te zien is aan de foto's... Ik laat mijn reactie toch zo staan, het maakt het verhaal niet veel anders.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb er zeker wat aan.

Gelukkig gaat het ondertussen al veel beter. Hij reageert bijvoorbeeld nu wel op mijn kuit, alleen ik moet consequent blijven. En daarnaast even zoeken naar het juiste tempo. Gelukkig is Lesley een goede leermeester, hij loopt al veel beter als ik hem voorwaarts rijd. Hij zakt namelijk heel erg in zijn hals om onder het werk uit te komen en als ik hem net wat meer voorwaars rijd komt hij weer iets omhoog in zijn hals en heb ik een fijne aanleuning waardoor ik al beter zit.

Even een korte reactie van mij. Maar de rest neem ik ook zeker mee.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:37

ankem schreef:
Er is al een heleboel geschreven in dit topic. Soms het moeilijk om dingen op schrift goed te verwoorden en te begrijpen, omdat intonatie v.d. stem en uitdrukking van gezicht ontbreekt.
Ik denk dat zowel ts, als de posters het beste met het paard voor hebben.
Wat ik sowieso mooi vind om te zien ts, is dat je van onbewust onbewkaam naar bewust onbekwaam bent gegaan. Bewustwording dat dingen nog niet helemaal goed lukken is het begin van een leerproces.

Ik denk dat het goed is dat je seniores priores bij bent gaan geven. Hoeveel geef je daarvan? De spijsvertering van oudere paarden is minder efficiënt, waardoor ze minder voedingsstoffen uit een portie kunnen halen. Ook zijn eiwitten voor oudere paarden en het opbouwen van bespiering belangrijk. Als je paard geen last heeft zomereczeem, o.i.d. zou je daar wat mee kunnen doen. Ik geef om die reden wat lucerne bij en om de spijsvertering wat te stimuleren.
Ik heb zelf een oudere dame van 22 onder mijn hoede. Ik heb haar weer opgepakt na een pensioenperiode. Ze had erg weinig bespiering en was ook schraal. Ik ben toen ook s.p. gaan geven en wat lucerne, naast ruim ruwvoer. Ze staat er nu hartstikke goed bij. Ze heeft de afgelopen maanden het zonder s.p. Kunnen doen, maar nu geven we weer een beetje bij, omdat ze al is gestart met de verharing/aanmaak wintervacht. De hoeveelheid is nu wel een stuk minder.

Wat betreft je zadel zijn er al genoeg dingen gezegd. Het ligt voor jou en je paard niet ideaal. Als bijrijder ben je gewoon beperkt in je doen en laten.

Ik heb voor je zit misschien nog wel een paar puntjes:
Je hebt, net als bijna alle vrouwen, wat rondere bovenbenen, waardoor je op de achterkant van je bovenbenen zit. Probeer voor je gaat rijden je benen op te tillen en voor over de wrongen te leggen. Je zit dan op je zitbeentjes. Laat je been zakken, strek het schuin naar achteren en laat het van achteren naar de juiste plaats glijden, waarbij je (hoe zeg ik dat netjes....) het rolletje vlees aan de binnenkant van je dij naar achteren/buiten trekt. Je komt dan meer op de binnenkant van je dij te zitten.

In je verhaal lees ik dat je erg je hakken wilt gaan uitdrukken, maar doe dat niet teveel, want daarmee druk je je benen naar voren, waardoor je bijna een soort van waterskieënd achter de beweging van je paard aan komt. Stel je voor dat je als het ware knielt, waarbij je je voet evenwijdig aan dr grond en onder je houdt.

Verder zie ik dat je je bovenlijf heel erg opstrekt. Daarmee verlies je je rompstabilteit, die je mogelijk weer probeert terug te vinden via de teugels. Beter is om te denken dat je je ribben richting je bekken drukt. Een stevige basis. Ik had erg veel problemen met mijn rompstabiliteit. Met gerichte oefeningen is dit een heel stuk al verbeterd. Je kunt op internet genoeg oefeningen hiervoor vinden. Eventueel heb ik ook nog wel een aantal voor je. Vergeet ook niet te ademen, want doordat je je zo opstrekt lijkt het alsof je je adem ook heel hoog hebt zitten.

Als laatste tip (veel van mijn houdingstips heb ik van Mary Wanless/Ride with your mind): stel je je een draaimolenpaard voor. Die heeft vaak zo'n paal door zijn lijf heen. Stel je voor dat je bovenop die paal zit. Wat gebeurt er met de paal als je achterover gaat met je bovenlijf? Wat gebeurt er als je voorover gaat? Probeer tijdens het rijden en de overgangen netjes bovenop die paal te blijven zitten en niet voor of achter de paal.

Succes ts en ik hoop dat je wat met de tips kunt.

Hij krijgt 1 schep seniores priores. De tips voor het zitten doe ik inderdaad al. Mijn oude instructrice leert iedereen meteen goed te gaan zitten. Dat werkt heel goed, totdat je gaat draven :p

Ik probeer de stabiliteit zeker niet terug te vinden via de teugels. Volgens de bokker die mij heeft geholpen lijkt dat wel zo. Toen zij er op zat snapte ik wat jullie bedoelde. Er leek veel druk op het bit te staan, maar zij had ook er helemaal geen druk op staan.

Mijn hakken heb ik voor mij gevoel wel uitgedrukt, maar dat valt wel mee.

Ademen is inderdaad ook wel een dingetje. Ga ik ook op letten.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:47

Even een klein filmpje van hoe het nu gaat:

https://www.youtube.com/watch?v=ZdbPMo3 ... aWqQxqzEwQ

Er zaten stukken in waar het beter ging. Maar ze heeft mij een kort filmpje gestuurd voor het idee.
Op de rechte stukken ging het namelijk een stuk beter. In de bochten ging hij langzamer en had hij er meer moeite mee.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:05

Beugels 2 gaten langer doen!

Dit is in het filmpje heel goed te zien, want je komt veeel te ver uit het zadel.

Hij mag trouwens nog wel voorwaartser :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:54

Ik wilde eerst een uitgebreid "commentaar" neerzetten, maar na alles gelezen te hebben, blijkt mij dat dit niet het eigen paard van TS is, dan wordt het erg moeilijk.

Althans wat betreft het harnachement.
Ik word nergens blij van, van wat ik zie.
Een zeer arm bespierd paard, dat in delen uit elkaar loopt, niet voorwaarts is, een niet passend zadel, een ruiter die niet in eigen balans zit. Doe die beugels eens langer en leer eens op je reet zitten zou ik bijna willen schreeuwen. Zitlessen! En dan ook stukjes zonder beugels.

Ik zou afstappen, en dit paard eerst eens aan de longe (met balkjes draven) tot een beter gebruik van het lichaam proberen te brengen. Het paard is 21 jaar, lees ik, dus al op leeftijd, met een zeer slechte rijhouding/lichaamsgebruik OHZ. Ook vraag ik me af of het dier wel naar behoefte wordt gevoerd of dat er iets met de tanden is. Wat zeker op deze leeftijd zeer geregeld gecontroleerd zou mogen worden.

Het is de vraag of TS de capaciteiten heeft hier nog iets aan te verbeteren. Eerstens zou TS zichzelf qua rijtechniek mogen verbeteren, als zij het paard wil helpen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:48

LesleyxLinn schreef:
maikeltje schreef:

Ik rijd hem ongeveer 3/4 x per week. Een training duurt meestal 3 kwartier, soms een uur. Een buitenrit duurt meestal een uur, maar soms ook wel 1,5/2 uur. En we stappen en galopperen voornamelijk. Grootste gedeelte met een lange teugel, maar ik pak ook stukken de teugels op en heb dan fijne aanleuning.

Ik zal eens gaan kijken naar de vitamines. Maar eerst eens bezig om hem meer op gewicht te krijgen.

Ik ga binnenkort een les plannen met een andere instructrice welke ook les geeft in grondwerk. Ik hoop dat zij mij daar in kan helpen. Ik heb namelijk geen enkele ervaring en in de pessoa gaat hij heel erg hangen.

Dat vind ik toch behoorlijk pittig werken, zeker wanneer hij wat schraal is. Ik zou dan de tijd van training voorlopig halveren tot hij weer wat beter gevuld is. Want hij is schraal en door hem zo aan het werk te zetten krijgt hij geen kans om bij te komen.

Daar kan je probleem van het niet voorwaarts zijn ook vandaan komen. Wanneer hij al niet veel vet te verbranden heeft, gaat hij spieren verbranden. Daardoor zal hij eerder achteruit gaan in conditie dan vooruit. Hij moet wel de fut hebben om te kunnen reageren als jij hem voorwaarts vraagt.

Dus ik zou die training echt op zijn algehele conditie aanpassen. :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:56

Waarom het filmpje nu alweer verwijderd? :o
Volg het topic een tijdje en iedere keer ben ik weer te laat voor de filmpjes terwijl ik wel benieuwd ben.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:19

maikeltje schreef:
LesleyxLinn schreef:

Dat vind ik toch behoorlijk pittig werken, zeker wanneer hij wat schraal is. Ik zou dan de tijd van training voorlopig halveren tot hij weer wat beter gevuld is. Want hij is schraal en door hem zo aan het werk te zetten krijgt hij geen kans om bij te komen.

Daar kan je probleem van het niet voorwaarts zijn ook vandaan komen. Wanneer hij al niet veel vet te verbranden heeft, gaat hij spieren verbranden. Daardoor zal hij eerder achteruit gaan in conditie dan vooruit. Hij moet wel de fut hebben om te kunnen reageren als jij hem voorwaarts vraagt.

Dus ik zou die training echt op zijn algehele conditie aanpassen. :j

Daar hoort in en uitstappen ook bij.

Dit is zo'n beetje de training:
paar minuten naar de bak lopen.
Paar rondjes in stap zowel links als rechtsom.
Draf linksom en rechtsom (en daar tussen stap ik ook nog).
Dan weer een rondje in stap, rondje draf, en dan 2 rondjes galop.
Weer rondje stappen op de andere hand, rondje draf en ook weer 2 rondjes galop.
Daarna rondje stappen en dan naar huis lopen.

Natuurlijk rijd ik niet alleen maar rondjes, maar zo krijg je een idee van wat ik doe.
Daarnaast loopt hij maar kleine stukjes echt goed actief met goede aanleuning, dus heb niet het idee dat dit teveel is.

Ik heb vandaag even overlegt met de eigenaar of er 2x daags gevoerd kan worden. Heb aangegeven dat ik ook wel de 2e voerbeurt wilde doen. Maar dat hoeft alleen als ik toch kom. Hij wilde eerst gewoon brok bijvoeren omdat daar meer in zou zitten. Maar ik heb gezegd dat hij meer aan komt door seniores priores of slobber. Dus nu krijgt hij dit. :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:22

Slina schreef:
Waarom het filmpje nu alweer verwijderd? :o
Volg het topic een tijdje en iedere keer ben ik weer te laat voor de filmpjes terwijl ik wel benieuwd ben.

Ik stuur je zo een pb'tje :)

Edit: duurt iets langer met uploaden, sorry :o

Edit: Je hebt pb :)

pukkiej14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:17

Ik heb al je topics stil meegelezen en zou nu toch graag willen reageren. Ik ben het eens met de reacties waarin wordt gezegd dat je paard in je eerste topic ontspannender liep als in je laatste topic. Het niet bespierd en in conditie zijn vind ik opzich erg logisch. Je geeft aan dat je paard 21 jaar is wat voor een KWPN'er een aardige leeftijd is. Je kunt er dan wel voer in blijven stoppen maar eenmaal wat ingevallen en bespiering kwijt zijnde kun je ze op die leeftijd bijna nooit meer krijgen zoals hij vroeger was.

Ik denk persoonlijk dat jij heel veel hebt aan een instructrice die kijkt naar jou, en vooral naar je paard. Ik denk ook niet dat je nog veel dressuurmatig werk van dit paard moet vragen... Werk lekker aan de basis. (aanleuning, buiging, voorwaarts maar vooral ontspanning)
En vooral niet te veel willen. Het is een beestje op leeftijd waar je je training op aan moet passen.

Ik snap ook best dat je niet heel lekker kan zitten op een paard wat hoog opgooit (wat voor zadel je daar ook op legt...) Maar aan je houding werken kan nooit kwaad. Je hebt er geen dressuurzadel op liggen wat je compleet in de houding drukt dus zul je zelf moeten puzzelen. Druk je hakken uit, ga op je zitknobbels zitten en schouders naar achteren. Dit zal er ook voor zorgen dat je automatisch je teugels iets korter moet pakken.
Wanneer je paard dan sterk wordt los je dat op door hem van achter naar voor te rijden.

Kortom: Zoek iemand die jou goed kan helpen en die weet wat jij, maar zeker ook je paard nodig hebben. Hou rekening met zijn leeftijd en werk aan je basis.
Ik zal niet ook nog eens roepen dat je een ander zadel nodig hebt, want dat is je al genoeg verteld hierboven...

Ik wil je vooral succes wensen en hoop dat je de juiste keuzes maakt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:31

pukkiej14 schreef:
Ik heb al je topics stil meegelezen en zou nu toch graag willen reageren. Ik ben het eens met de reacties waarin wordt gezegd dat je paard in je eerste topic ontspannender liep als in je laatste topic. Het niet bespierd en in conditie zijn vind ik opzich erg logisch. Je geeft aan dat je paard 21 jaar is wat voor een KWPN'er een aardige leeftijd is. Je kunt er dan wel voer in blijven stoppen maar eenmaal wat ingevallen en bespiering kwijt zijnde kun je ze op die leeftijd bijna nooit meer krijgen zoals hij vroeger was.

Ik denk persoonlijk dat jij heel veel hebt aan een instructrice die kijkt naar jou, en vooral naar je paard. Ik denk ook niet dat je nog veel dressuurmatig werk van dit paard moet vragen... Werk lekker aan de basis. (aanleuning, buiging, voorwaarts maar vooral ontspanning)
En vooral niet te veel willen. Het is een beestje op leeftijd waar je je training op aan moet passen.

Ik snap ook best dat je niet heel lekker kan zitten op een paard wat hoog opgooit (wat voor zadel je daar ook op legt...) Maar aan je houding werken kan nooit kwaad. Je hebt er geen dressuurzadel op liggen wat je compleet in de houding drukt dus zul je zelf moeten puzzelen. Druk je hakken uit, ga op je zitknobbels zitten en schouders naar achteren. Dit zal er ook voor zorgen dat je automatisch je teugels iets korter moet pakken.
Wanneer je paard dan sterk wordt los je dat op door hem van achter naar voor te rijden.

Kortom: Zoek iemand die jou goed kan helpen en die weet wat jij, maar zeker ook je paard nodig hebben. Hou rekening met zijn leeftijd en werk aan je basis.
Ik zal niet ook nog eens roepen dat je een ander zadel nodig hebt, want dat is je al genoeg verteld hierboven...

Ik wil je vooral succes wensen en hoop dat je de juiste keuzes maakt.

Bedankt voor je reactie!
Hij loopt inderdaad meer ontspannen op de eerste foto's. Maar daar was hij niet voorwaarts.
Bij het laatste topic vond de instructrice het tempo ook veel te laag liggen en moest ik harder en voorwaartser. En toen een lesje gekregen van een bokker en toen kwam ik er achter dat hij over zijn tempo liep. En nu heb ik de middenweg gevonden waarop hij fijn loopt. Het is alleen nog lastig dat tempo te behouden. Vandaag op buitenrit ging dat prima. Netjes op 1 tempo en in een fijne aanleuning.

Hij is altijd aan de slanke kant geweest. En veel bespiering had hij ook niet. Er werd vooral mee buiten gereden en door kinderen een paar FNRS proefjes gereden. De enige doelen dat ik heb is zorgen dat hij beter in zijn lijf zit en lol met je knol. En dat is voor mij inderdaad de basis, wat jij ook aan geeft. En al zou je het niet zeggen, het is al heel erg verbeterd en het blijft verbeteren.

Ik wil binnenkort een les plannen bij een andere instructrice (die tevens ook les geeft in grondwerk) en ik hoop dat zij beter bij ons past.

Normaal gesproken heb ik helemaal niet zoveel moeite met een paard wat hoog op gooit. Ik heb leren rijden zonder zadel en ook met zadel kon ik wel redelijk zitten. Dit paard heeft echt aparte gangen en doordat ik zoveel met hem bezig ben is mijn houding er heel erg op achteruit gegaan. Ik mocht vorige week op het paard van de bokker die mij les gaf rijden. Eerste keer op dat paard, met dressuurzadel(die voor mij ook niet goed was) zat ik best netjes. Ik kan dus beter leren zitten op mijn verzorgpaard met dit zadel, want op een ander paard kan ik het dus wel.

Het probleem van mijn hakken zijn al redelijk opgelost (wel aan blijven denken). En in combinatie met het voorwaarts lopen val ik al veel minder naar voren (ook daar moet ik op letten). Als hij zijn hoofd omhoog rijdt ik inderdaad van achter naar voren en dan komt hij vanzelf weer naar beneden. En als hij gaat hangen moet ik hem voorwaartser rijden. Dus wat dat betreft is het een goede leermeester :)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:35

Ik blijf mij verbazen over de manier dat je iedere reactie in dit topic bijna gelijk geeft. Je doet alles al wat iedereen hier noemt en je kan rijden, zeg je zelf. Waarom laat je dat dat niet zien? Als je kunt rijden en zitten, dan zou je dat op dit paard onderhand ook moeten kunnen.

Mijn eerste reactie was netjes, maar ik word hier toch een beetje sneu van.

Nogmaals: het paard is al op leeftijd, je kunt niet veel meer van hem verwachten. En ik snap ook dat het niet je eigen paard is, en dat een ander zadel kopen lastig is. Ik rijd ook geen paarden van mezelf, maar ik heb het harnachement WEL zelf aangeschaft en dat past. Ik heb er totaal niet veel voor betaald, maar de pony's lopen nu 100x beter dan met de oude zadels die ze op hadden. Een goed zadel hoeft niet duur te zijn!! Dus ik druk je echt op het hart, ga alsjeblieft opzoek naar een goed zadel. Jij zit hier niet goed op, en je paard past m niet lekker. Vind je het gek dat ie dan zo loopt?

Bovendien hoeft een paard niet dressuurmatig gereden te worden op een buitenrit. Hij is al op leeftijd dus geef hem de ruimte laat hem lekker op zijn eigen benen lopen en ga niet teveel met aanleuning klooien in het bos. Dat is nergens voor nodig.

Goed, ik hoop dat het indruk op je maakt, en dat je er wat aan doet. Ik houd er niet van om zo te reageren, maar je wilt toch het beste voor het paard?.. Luister dan naar wat iedereen hier te zeggen heeft. Matig je training!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 15:03

Ik ben nog niet zolang dressuurmatig bezig. Paard was groen, ik was groen. Ik krijg niet alles in een week voor elkaar. Al helemaal niet omdat ik inderdaad niet veel van hem kan verwachten, wat ik dus ook niet doe!

Het zadel die ik heb, heb ik ook zelf gekocht en is aangemeten door een zadelmaker. Achteraf lag hij inderdaad niet zo lekker als ik dacht. Maar hij ligt nu stil en schuift niet.

Dat hij zo loopt heeft verder niks te maken met het zadel. Je had hem vorig jaar moeten zien lopen zonder dat er iemand op zat..

Op buitenrit pak ik hem maar kleine stukjes op. Ik hoef alleen maar de teugels op maat te houden en hij biedt het zelf aan. In de bak moeten zowel hij als ik er veel harder voor werken. Waarom hem dan niet kleine stukjes oppakken om hem sterker te laten worden? Ik trek hem niet 2 uur lang aan de teugel ofzo....

Ik wil inderdaad het beste voor het paard. Daarom bouw ik alles ook rustig op.
Maar om verder te komen heeft hij dit wel nodig. Het duurt langer voordat hij warm gestapt is en gaat ontspannen. Ik wil dat hij zelf naar beneden komt en niet omdat ik dat vraag. En ook dan loopt hij maar een enkele zijde goed door zijn lijf en in de bochten gaat hij of omlaag of omhoog. Dat komt omdat hij dan vertraagt, ik ben nu bezig om hem daar ook op hetzelfde tempo te laten lopen, maar verwacht nog geen aanleuning omdat hij daar nog niet sterk genoeg voor is. Dan is kleine stukken oppakken in het bos toch juist ideaal? Ik heb nu bedacht om minder in de bak te gaan werken omdat ik het idee heb dat het juist te zwaar is.

En daarnaast plaats ik de komende maanden geen foto's of filmpjes meer. Iedereen zegt dat ik rustig aan moet doen, maar ze verwachten wel dat ik in 4 weken tijd het paard en mezelf ineens voor elkaar heb..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:23

Dat verwacht echt niemand, TS. Dat maak je er zelf van.

Miscchien verwacht je zelf alleen lovende berichten, door filmpjes of foto's te plaatsen. En ben je zoals vele posters die it doen, teleurgesteld als er dan niet gezegd wordt dat je enorm bent vooruitgegaan. Of dat je top rijdt. Daar leert niemand wat van, helaas leer je nooit van de OH's en AH's, maar juist van kritische opmerkingen.
Ik begrijp heus wel dat je het met dit op leeftijd zijnde paard niet gemakkelijk hebt.
En dat je met je instructie je best doet verder te komen er mee.

Je bent echter in je topics niet veel verder gekomen, naar wat ik er van gezien heb, dus een andere instructie en een ruim half jaar tot een jaar uittrekken voor een echt nieuwe ontwikkeling is het minimale.