Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:01

In welke regio zit je ts? Als het in de buurt is kan ik je wel helpen. Dit op het forum gaat je niet verder helpen vrees ik. Ik heb veel ervaring in rustig maken paarden/ponies

aeolusnr1

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:21

ts stelt hier een duidelijke vraag, ze krijgt antwoorden en legt die eigenlijk allemaal naast zich neer.
ts je overschat jouw eigen kennis en kunde heel erg
je weet niet eens juist welke fouten er allemaal gebeurt zijn, je weet niet wat er allemaal aan voorbereidend werk had dienen gebeurt te zijn.
ofwel meen je niet wat je zegt, of weet gewoon niet beter of je wil hier een soort reltopic starten, en dat laatste is ondertussen natuurlijk al aardig gelukt.
Dit is mijn laatste antwoord wat dit topic hier betreft, want het lijkt me onzinnig jouw verdere info te geven, want je bent idd heel erg eigenwijs.
Dat er onvoldoende centen beschikbaar zijn, tjaaa dat is mogelijk en is zeker ook geen schande, maar in dit geval moet je dus ook het paard even rusttijd geven laat het dan onbeleerd op de weide staan, maar zoals jij nu bezig bent is fout over gans de lijn.
en hulp van een vriendinnetje erbij roepen is geen hulp, dat is net hetzelfde als geen hulp of mssn nog erger.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:28

MiraeChaos schreef:
Bedankt Anneruth, dat hoop ik ook.

Het is jammer dat mensen denken dat dit allemaal maar eigenwijsheid is... Ik wist weliswaar dat dit zou gebeuren als ik op een forum post, maar ik weet ook dat hier veel mensen met veel ervaring rondhangen, en daar hoop ik van te leren. Ik wil naar elk advies luisteren, maar mensen schijnen gewoon niet te begrijpen wat de mogelijkheden beperkt zijn.

Er zijn hier ook zeker mensen met een hoop ervaring waarvan je kan leren, maar het is onmogelijk om tips te geven over het beleren van een pony die niet voor je neus staat.

Het is heel, heel erg jammer dat je er geen "prof" bij mag halen van de eigenaar, maar probeer er in ieder geval op aan te dringen dat het dier door een tandarts wordt nagekeken voordat je er weer een bit in hangt. Vraag deze tandarts ook goed te kijken naar de vorm van de mond en de ruimte en laat je adviseren over een goed, passend bit. Zorg ook dat je harnachement goed past, fout die vaak gemaakt wordt is dat er een oud, niet passend zadel op gelegd wordt, want dan is het niet zo erg als deze beschadigd. Een beschadigde paardenrug is vele malen erger, dus even een goede zadelpasser laten komen is zeker geen overbodige luxe.

Ik ben erg benieuwd naar je plan van aanpak. Hoe wil je het beleren (na controle!) weer oppakken?

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:47

Joolien schreef:
Realiseer je wel, het is niet jouw paard, en vorige keer was je een paar dagen stijf toen je tegen het hek klapte. Als je straks een hardere val maakt, wie is er dan verantwoordelijk?
Ga dus na dat er wel risico bij komt kijken, en moet je dat willen opzoeken is de vraag. Ik ben ook gestopt met zadelmak maken omdat ik een slechte rug had. Ik heb echt veel brave paarden onder mijn kont gehad, zelden problemen gehad tot vorig jaar, toen ik eraf ging bedacht ik me dat het risico me te groot werd. Dus ben ik gestopt. Het kan altijd goed gaan, maar ook goed mis gaan, realiseer dat wel.

mee eens :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:25

TS:
Feit dat je noemt dat jij het wel 'moet' doen omdat het paard jouw vertrouwt zegt eigenlijk al alles:

Onvoldoende kennis om dit te doen. Het is nl complete onzin wat je vertelt, en een goede professionele ruiter, die ervaring heeft met het inrijden van paarden, geeft een paard zoveel rust en duidelijkheid dat het vertrouwen er binnen de kortste keren is..

En wat ik écht erg vind, is het laconieke over de dingen die er gebeurd zijn en dénken dat je in staat zult zijn dit in de toekomst te voorkomen. Weet je wel hoeveel geluk je hebt gehad dat dit allemaal goed is gegaan ( paard nog (uiterlijke) schade vrij, jij nog schade vrij, paard is niet tegen een auto op gebotst oid...)

Mbt de tandarts. Ook hier blijkt weer je onkunde. Je zegt hier in het topic ergens dat het paard nog te jong is om problemen te hebben met het gebit. Dat is NIET waar... júist driejarigen hebben vaak toch wel wat problemen!!

En dan kan de eigenaar wel stomme dingen willen doen ( geen tandarts, paard laten inrijden door iemand die daar geen ervaring in heeft, die geen begeleiding heeft) maar daar hoef jij dan toch niet aan mee te werken.

Feit dat je hier de vraag moet plaatsen om dit op te lossen, maakt je ongeschikt om dit op te lossen.
Je moet dit kunnen... jij kunt dit niet... Dus er is maar 1 mogelijkheid: Stoppen, voordat jij, het paard, of jullie beiden een ongeluk krijgen met minder gunstige afloop dan nu het geval is geweest...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:08

Ik heb niet alles gelezen maar ik snap niet dat je je eigen nek gaat wagen voor het paard van iemand anders. Jouw eigen veiligheid gaat boven alles!

Paard zul je eerst meer aan het bit moeten laten wennen. Longeren dus. Met hoofdstel en bit met daar overheen een halster waar je de lijn aan vast maakt. Als paard op deze manier aan alle stemcommando's netjes gevolg geeft en dit gaat soepeltjes, kun je beginnen met licht bijzetten zodat paard aan de druk kan wennen. Ook hierbij de longeerlijn weer aan het halster vast. Pas als paard dit allemaal gied oppakt kun je eens gaan denken aan het gewicht van een ruiter. Aan de longe en met eene kundige persoon aan de andere kant van die longeerlijn. Dit alles liefst in een goed afgesloten bak, voorkeur een binnenbak. Wat je echt nooit moet doen is alleen op dat jonge dier kruipen in een buitenbak zonder degelijke omheining. In paniek gaan ze overal doorheen maar dat had je al gemerkt.

Nogmaals: ga je nek niet wagen voor een ander! Deze ervaring krijg je er alleen uit met heel veel tijd, geduld en de juiste timing. En daar is ervaring en kennis voor nodig. Brand je vingers hier niet aan!

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 08:48

Ik ga zeker gebruik maken van de adviezen die ik heb gekregen. Zoals ik al zei is er tot nu toe geen mogelijkheid bekent om hier een echte prof die het paard zo netjes rustig zou kunnen houden en dergelijke. Er zijn wel mensen met ervaring die tot op zekere hoogte kunnen helpen, maar geen 'echte' profs die bereid zijn.
Ik heb nooit gezecht dat een prof het niet zou kunnen, natuurlijk zou een prof het veel beter kunnen dan ik! Tot nu toe is de keus er niet, maar als 1 van jullie in de buurt van vleuten woont en denkt met dit paard om te kunnen gaan (wat op zich niet moeilijk is, als je maar niet te ruig bent), dan ben ik echt blij met elke hulp die ik kan krijgen.

Oké, misschien ben ik idd gek dat ik hiermee door wil gaan, maarja... Ik geloof in dit paardje.

Ik zal zeker proberen de eigenaar te overtuigen een tandarts te laten komen, maar ik heb er weinig hoop in. Het heeft me 4 weken gekost om hem zover te krijgen de hoefsmid te laten komen... Ik weet zeker dat het zadel goed ligt. Hij lijkt groot op de pony, maar de kussens liggen niet voorbij de 17de rib. Het zadel schuift niet en wipt niet.

Ik wil nog eens benadrukken dat ik niet zomaar op haar ben gaan zitten, ze had het bit al een tijd lang in gehad en reageerde netjes op commando's aan de lijn. Hoe vaak ik het ook vroeg, ik kon toen geen gezond persoon zover krijgen mij te helpen, daarom reed ik alleen, met enkel wat toezicht.

En als laatste; Ik heb wel degelijk goede en bruikbare adviezen gekregen, waaronder enkele dingen die ik wel met andere paarden gedaan heb en nu totaal vergeten was. Al jullie reacties hebben mij absoluut geholpen, en ik ben daar echt dankbaar voor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:54

Het is heel simpel om de eigenaar te overtuigen. Zonder tandarts doe je gewoon geen bit in, punt uit.
Wolfstandjes icm bit is vragen om herhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:55

Sizzle schreef:
Het is heel simpel om de eigenaar te overtuigen. Zonder tandarts doe je gewoon geen bit in, punt uit.
Wolfstandjes icm bit is vragen om herhaling.

Dat zou ik een heel goed idee vinden :j

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:59

Wat de tandarts betreft, hier komt de tandarts ook niet standaard. We kijken altijd zelf of de jonge paarden wolfskiesjes hebben, zelfs onderhuids kan je het zelf vaak voelen. Een handig iemand, met wat ervaring, kan het dan bij jouw pony ook wel even kijken. Moeten ze dan natuurlijk ook wel verwijderd worden. Echte problemen met het gebit komen al snel te voorschijn, dat kan je al snel aan de reakties van de paarden zien. Dan kan de tandarts altijd nog daar voor komen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 31-07-14 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:04

wij hebben ons best gedaan, nogmaals ik hoop dat je niet verongelukt

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:10

Je zit in Vleuten? Nou, dan is er zat hulp in de omgeving, al dan niet professioneel...Goed navraag doen in de omgeving en je hebt zo hulp.

Zorg in ieder geval dat áls je er weer op wilt, je dat áán de longe doet, met een persoon met voldoende verstand van longeren en jonge paarden. En dat als je in een 20 x 40 bak bezig bent, je een deel van de bak hebt afgezet.

Verder ga ik mee met eerdere reacties. Ik snap dat je graag ervaring wilt opdoen, maar zorg dan dat je een ervaren persoon er bij hebt. Dit is vragen om ongelukken.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:23

[quote="MiraeChaos"]Ik ga zeker gebruik maken van de adviezen die ik heb gekregen. Zoals ik al zei is er tot nu toe geen mogelijkheid bekent om hier een echte prof die het paard zo netjes rustig zou kunnen houden en dergelijke. Er zijn wel mensen met ervaring die tot op zekere hoogte kunnen helpen, maar geen 'echte' profs die bereid zijn.

Met een proff. Wordt bedoelt dat het mensen zijn die dat als werk doen. Dus zodra jij bereid bent te betalen ( of de eigenaar ) dan heb je ruime keuze uit mensen die jou willen komen helpen. Sommige komen ook op locatie en bij anderen stal je het paard voor bepaalde of onbepaalde tijd.

Dat jij vier weken moet aandringen dat de hoefsmid moet komen doet mij aan een oud boertje denken die eens in de zoveel tijd want paardjes opkoopt, daar jonge meiden mee laat aantutten en de paardjes dan weer verkoopt.

Ik begrijp heel goed dat jij je verantwoordelijk voelt bij dit paard en het onder ogen zien van je eigen onkunde is het moeilijkste wat er is. Je hebt de stap al gemaakt om naar hulp te vragen, probeer dat door te zetten want het is geen veilige situatie waar je nu in zit waar zowel jij als het paard geen plezier aan beleven of van leren en waar jullie beiden de dupe van zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:32

Punz schreef:
TS:
Feit dat je noemt dat jij het wel 'moet' doen omdat het paard jouw vertrouwt zegt eigenlijk al alles:

En heel penny....
Enfin, na zo'n situatie is het vertrouwen wel al een heel eind weg. Als het al helemaal niet verdwenen is.
Gezien de tijd die je erover hebt gedaan om het beestje weer te vangen. Je hebt ook zelf beoordeeld dat het zadel "er wel mee door kan", omdat het niet na de 17e rib ligt?
Je hebt 12 jaar "rijervaring" maar geen eigen paard, zodat ik me wel kan voorstellen waar jij die ervaring hebt opgedaan.
Alles wat je zegt ademt onervarenheid. En zelfoverschatting.
Het komt me voor dat je met alle geweld dit paard wilt rijden omdat je nu eenmaal "die kans" hebt gehad.
Tegen beter weten in. En dat is eigenlijk heel dom.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:38

Babootje schreef:
Punz schreef:
TS:

En heel penny....
Enfin, na zo'n situatie is het vertrouwen wel al een heel eind weg. Als het al helemaal niet verdwenen is.
Gezien de tijd die je erover hebt gedaan om het beestje weer te vangen. Je hebt ook zelf beoordeeld dat het zadel "er wel mee door kan", omdat het niet na de 17e rib ligt?
Je hebt 12 jaar "rijervaring" maar geen eigen paard, zodat ik me wel kan voorstellen waar jij die ervaring hebt opgedaan.
Het komt me voor dat je met alle geweld dit paard wilt rijden omdat je nu eenmaal "die kans" hebt gehad.
Tegen beter weten in. En dat is eigenlijk heel dom.

Sowieso de stomste opmerking van het hele topic aangezien het paard haar totaal niet vertouwd anders was hij er niet twee keer zo vandoor gegaan maar goed

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:23

Ophouden met afbranden. Beste stuurlui staan aan wal hoor. TS moet zelf weten wat ze met de tips doet. Niemand van ons hier was erbij dus niemand kan er over oordelen. Er zijn goede tips gegeven en inderdaad wel handig om de tanden even te checken. Een DA kan dat ook. Bijv. Als die toch komt voor een jaarlijkse inenting o.i.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:39

Babootje schreef:

Dat vind ik het helemaal fair. Afgaande op een eerder topic heeft TS wel een eigen paard gehad en daar ervaring mee opgedaan.

[EHK] Geschikt voor fok? En welke hengst?

Bovendien is het al dan niet hebben (gehad) van een eigen paard geen voorwaarde voor de juiste ervaring. Ik ken een aantal doorgewinterde stalruiters die ontzettend goed zijn in paarden zadelmak maken, maar die zelf geen paard hebben. En ik ken heel veel paardeneigenaren (mezelf incluis) die ik daar veel minder geschikt voor vind.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:44

safina schreef:
Babootje schreef:

Dat vind ik het helemaal fair. Afgaande op een eerder topic heeft TS wel een eigen paard gehad en daar ervaring mee opgedaan.

[EHK] Geschikt voor fok? En welke hengst?

Bovendien is het al dan niet hebben (gehad) van een eigen paard geen voorwaarde voor de juiste ervaring. Ik ken een aantal doorgewinterde stalruiters die ontzettend goed zijn in paarden zadelmak maken, maar die zelf geen paard hebben. En ik ken heel veel paardeneigenaren (mezelf incluis) die ik daar veel minder geschikt voor vind.

mee eens!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:10

MiraeChaos schreef:
Oké, misschien ben ik idd gek dat ik hiermee door wil gaan, maarja... Ik geloof in dit paardje.

alleen geloofd na al deze onkunde het paardje niet meer in jou met alle gevaarlijke gevolgen van dien. accepteer gewoon dat het einde oefening is er zijn al genoeg fouten gemaakt. wat als jij blijft "proberen" en het gebeurd nog veel vaker. dan kan het paard terug naar de eigenaar met die ervaring. niemand die het meer recht kan breien.. en waar denk je precies waar dit paard dan eindigt? als biefstuk in de supermarkt idd. en ook voor jezelf is het niet veilig.

Mousmous schreef:
Wat de tandarts betreft, hier komt de tandarts ook niet standaard. We kijken altijd zelf of de jonge paarden wolfskiesjes hebben, zelfs onderhuids kan je het zelf vaak voelen. Een handig iemand, met wat ervaring, kan het dan bij jouw pony ook wel even kijken. Moeten ze dan natuurlijk ook wel verwijderd worden. Echte problemen met het gebit komen al snel te voorschijn, dat kan je al snel aan de reakties van de paarden zien. Dan kan de tandarts altijd nog daar voor komen.

ik denk dat jij wel degelijk een duidelijk reactie van je paard gehad hebt toch? of had ze door nog 6 hekken moeten knallen?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:16

Ik vind dat sommige bokkers wel heel erg hard zijn. Ik, als beginnend bokkertje, schrik van de respectloze uitspraken die hier door sommige mensen gedaan worden. Vind bokt een erg leuk forum maar dit stelt me toch wel ernstig teleur.

Verder heb ik geen nieuwe inzichten voor TS. Rest mij te zeggen: veel succes en hopelijk (misschien later) veel plezier.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:21

MiraeChaos schreef:
Ik reed in principe bijna helemaal zonder druk. Ik gaf op dat moment alleen een beetje druk om haar te vragen te stoppen. Dat bouwde natuurlijk wel iets op toen ze niet stopte....
Tja, en toen ze er vandoor ging zal er zeker een hoop druk op het bit terecht zijn gekomen, want toen zal ik mij automatisch uit alle macht hebben vastgehouden. Niet de bedoeling natuurlijk... maarja, daarom wil ik ook graag weten hoe ik dan wel zou moeten reageren.
Een touw om de hals is een goed idee, zeker het introduceren waard.
Vanmiddag heb ik voor het eerst iemand zover gekregen om haar, in stap, aan het halster 1 rondje door de bak te leiden, waarbij ik er op zat. Daarbij ging mijn hart als een gek te keer en moest ik echt hard werken om rustig te blijven. Daarom moet ik echt eerst van de angst af. Twee keer voelde ik haar al helemaal aanspannen, terwijl ik op dat moment niets anders deed dan zitten. Dat hebben we opgelost door haar stil te zetten en met een paar korrels biks te belonen, waardoor ze gelukkig wel ontspande.
Dit is waar we nu zijn, anderhalve week later, dus we hebben echt een gigantische stap terug genomen.

Dubbele lijnen heb ik zelf ook aan gedacht. Ik heb er geen ervaring mee, dus ik heb het eerst op mijn volwassen paard geprobeerd. Gezien dat goed ging heb ik ook een poging met de pony gedaan. Dat ging helaas voor geen meter, wat ze ging alleen maar achteruit. We hebben ook geen goede longeer cirkel tot onze beschikking, dus misschien niet zo verrassend. Ik wil het misschien nog wel een keert opnieuw proberen.
Met haar rug is niets miss, en ze heeft geen problemen met eten ofzoiets en is bovendien slecht 3 en een half jaar, dus ik ga ervan uit dat haar gebit goed is, maar ik kan het niet controleren.

Heb je er aan gedacht dat je voornamelijk hoort te rijden met je gewicht? Zwaar maken, lang maken..? In principe hoor je al vrij weinig met druk in de mond te doen. En al helemaal op zo'n jong ding.

Misschien een idee om iemand te vragen je te helpen. Jij er op, paard aan de longe, en zo eerst laten wennen aan het idee van ruiter, bit, contact... En daaruit verder bouwen, en zo de hulpen aan leren. Zo maak je het een stuk veiliger voor jezelf aangezien jij en het paard terug kunnen vallen op de gene in het midden die het paard aan de longe heeft

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:32

Tsja.. ik ga niet zeggen dat je meer hulp nodig heb, dat heb je wel gehoord en als ik dat zeg voegt dat niks toe.

Je paard is gaan rennen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zoals genoemd kan het zijn dat de tanden niet lekker zitten. Vooral de wolfstanden moet naar gekeken worden en eventuele haken. Een tandarts is meestal al vanaf €15 te vinden, misschien haalt dat de eigenaar over?

Het kan zijn dat je teveel druk heb gegeven (voor een jong paard is een beetje druk al erg snel teveel). Als je begint met rijden, zeker als je rijdt met een bit, dan kan je beter terug gaan naar stap of halthouden op je stem en zithulp. Wat achterover zitten en je stem erbij. Kan de eerst keer lang duren maar ze gaan het vanzelf doorhebben.

Het paard kan ook gestrest zijn. Dat het de eerste keren braaf was betekend niet dat het alles al heeft geaccepteerd: je paard kan in een soort van roes stand zijn geraakt waar hij nu langzaam uitkomt. Dus van de "freeze" stand gaat hij nu in de vluchtstand. De stres kan door van alles komen: te snel erop zijn gaan zitten, druk op het bit, verwardheid, enz.. Soms is de stand van de oren al een teken dat het paard gestrest is en daar moet zeker bij jonge paarden erg op gelet worden.

Je paard kan ook last van zijn rug hebben. Ik las al dat de eigenaar geen geld wil besteden.. Dus hiermee kan jij testen of het paard last van zijn rug heeft: http://www.bitmagazine.nl/media/videobl ... e-paard-1/ . Als je paard slaagt voor deze test betekend het niet dat hij er geen last van heeft aangezien een prof hier eigenlijk naar moet kijken. Maar als hij zakt voor deze test weet je in ieder geval wat..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:41

Lastige kwestie, TS. Al zou ik persoonlijk in dit geval toch het stukje - wennen aan de ruiter- overlaten aan iemand anders. Iemand met wat meer ervaring met dit soort werk. Ik denk namelijk dat als jij er straks weer op gaat zitten dat ofwel jij of het paard de associatie met de vorige keer maakt. Jij kan onbewust verstrakken waardoor je hetzelfde krijgt als de vorige keer, of het paard kan zich ineens realiseren wat er staat te gebeuren en dan ben je nog geen steek verder. Om die associatie te voorkomen zou ik iemand anders inschakelen om er op te gaan zitten. Dat jij er naast blijft omdat het paard je vertrouwt zoals ik opmaak uit je berichten.

Ik snap je heel goed hoor TS, maar ik heb met mijn jonge paard te lang het zelf willen oplossen wat niet heel positief heeft uitgepakt. Ik hoop dat je dit advies overweegt. Jonge paarden zijn nog goed te vormen, maar je wil niet dat ze deze ervaring blijft houden. Ik zeg niet dat je alles uit handen moet geven, maar er voor de volgende paar keren iemand anders erop laten klimmen. Dat het paard bevestigd krijgt dat het oké is als er iemand op je rug gaat zitten en de teugels opneemt. Als dat een paar keer door een ander laat doen kun je het daarna weer zelf overnemen.

Wat betreft lange lijnen, ik zou, —gezien het nog niet heel handig gaat zo— kiezen om het paard iets bij te zetten. Dan bedoel ik niet strak, maar wel zodat ze er een paar keer tegen aan loopt. Dan heb je een vergelijkbaar effect als dat het paard jouw hand straks tegenkomt en dan is dat niet meer vreemd. Dan de eerste keren je longe niet aan je bit doen maar aan één kant door de neusriem en bitring zodat je wat af kunt remmen op de neusriem als het paard toch heftig reageert op de bijzet. Aan de longe kun je zo'n jong paard makkelijker geruststellen dan wanneer je erop zit.

Ik wens je veel succes en hoop dat je er uit komt. Er staat veel stof tot nadenken in dit topic en ik hoop dat je alle opties overweegt en zelf een voor jou en voor het paard juiste keuze kan maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:56

MiraeChaos schreef:
Ze gaf blijk in de war te zijn toen ik haar vanuit stap naar halt wou brengen met wat druk op het bit. Ik zette ietsje door en toen ging ze ervandoor.
Ik ben niet zo makkelijk uit het zadel te krijgen, dus ik bleef zitten. Ik probeerde haar te stoppen of te sturen, maar daar reageerde ze absoluut niet op. Op zich niet zo gek, want ze kende de commando's op het bit nog niet. Vervolgens vloog ze echter dwars door een hek, en toen door een elektrische draad. Op dat moment was het zo hopeloos dat ik me maar heb laten vallen. Vervolgens was ze eigenlijk vrij snel weer kalm.
Ik heb toen het bit uitgedaan, en hoewel mijn vingers verbrand waren van de teugel bij het vallen, ben ik er in goed vertrouwen zonder bit weer opgeklommen, omdat ik haar niet wou leren dat er vandoor gaan een oplossing is. Achteraf besef ik me dat ik haar op dat moment op zijn minst meer tijd had moeten gunnen om te kalmeren. Maar ze gedroeg zich aan de hand volledig normaal, dus dat had ik niet door. Ze liet mer zonder problemen opstappen, ze staat een stuk netter stil dan mijn volwassen paard, maar vervolgens ging ze er eigenlijk meteen weer vandoor. Ook deze keer kon ik niet sturen of wat dan ook, ondanks dat ik het bit er uit had. We kwamen in een hoek terecht, en ik viel toen ze een 180 maakte. Ik raakte een ijzeren hek met het midden van mijn rug, en kon net aan lopen, dus er nog een keer opklimmen was geen optie. Bovendien is het dwars door de deur heen de weg op gerent.

Ik heb het verhaal er nog maar een keer op nagelezen, maar ts, jij realiseert je dat je een paard hebt met een trauma? op hol slaan, dwars door een hek gaan en meteen daarna nog een keer en weer door een hek gaan, de meeste paarden raken om minder getraumatiseerd en dan zeg jij ook nog dat het een zeer gevoelig paard is.
Recepy for failure.
Echt, ik snap niet dat je zo dom bent dat je dit nog door wilt zetten, als jij er weer op klimt is de kans dat ze er weer vandoor gaat heel groot, echt heel groot denk aan 90% of meer. En iemand op de grond die haar vasthoud zal haar waarschijnlijk niet tegen kunnen houden.
Moet dit nu echt eindigen met een paard met gebroken benen en/of een ruiter die zwaargewond in het ziekenhuis ligt?
Laat dit alsjeblieft door een prof oplossen. Als je het niet voor je eigen veiligheid doet, doe het dan voor het paard en zet je ego aub opzij.

Ts hoe oud ben je?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:18

@Wwijk23, Nee, natuurlijk moeten ze niet door nog eens 6 hekken knallen. Dat zeg ik ook totaal niet.

Daarbij heb ik zulke reakties al vaker gezien in mijn leven, en geen enkele keer kwam door het gebit (problemen met het gebit merk je meestal al met longeren met bit in). Het grootste probleem is dat als zo'n sensibel paard zijn staart aantrekt en wat onder je uit schiet dat , zeker een onervaren ruiter ook nog zonder halsriem, achterover schiet en vol aan de teugels komt te hangen, waardoor het paard een nog grotere paniekreaktie krijgt, er vandoor gaat en de ruiter om te blijven zitten nog steeds met zijn gewicht aan die teugels hangt omdat ie er anders gewoon af kukelt. En dat paard gaat door in blinde paniek tot de ruiter er af ligt of er nu een draad of wat dan ook voor zijn neus staat. TS zal op dat moment echt niet hebben kunnen proberen om te sturen of te stoppen door aan de teugels te trekken. Haar enige oplossing was zich er af te laten vallen, als ik het goed gelezen heb, en daarna zal de pony wel gestopt zijn.