Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:36

Bij ons niet ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:39

Ik ben zelf namelijk altijd op zoek naar de beste manier. Mijn merrie heeft beste een gevoelige rug, tijdens het rijden de neiging om kort in de hals te worden, en de rug weg te drukken. Dus ik moet daar ook heel bewust mee bezig zijn. Ik gebruik nu de longeerhulp, en daar ben ik heel tevreden mee. Maar als ik argumenten zie die zeggen dat een andere manier beter is, dan wil ik dat graag proberen.

Ik heb een longeerhulp liggen, maar vast ook wel ergens een bijzetje. Dus ik zal van de week eens kijken hoe dat werkt voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:51

Jep, hier ook nog wel ergens een bijzetje/stootteugel. Ik ga ook eens even testen. Bedankt simpelman voor de uitleg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:07

Misschien heb ik speciale paarden maar nu in het vliegenseizoen slaan mijn dames met longeren geregeld als een kat met hun voorbenen omhoog om het gespuis te verjagen. Ik vind zo'n los touw dan maar eng.
Heb daarom echt een sterke voorkeur voor kaptoom. Ik kan ze daarmee ook op iedere hoogte laten lopen, van stofzuigen tot verzameling en je komt dan nooit achter de ll.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:16

Simpelman schreef:
De bedoeling van de longeerhulp is dat het paard leert losgelaten op een cirkel te lopen en zo opnieuw zijn eigen evenwicht te hervinden.
Losgelaten wil zeggen ontspannen, met een hals die valt van uit de schoft.

Zo zal het later zijn ruiter moeten dragen.
Op deze manier bewegend zal het intensiever de achterhand moeten gebruiken om de massa naar voren opwaarts te drukken.
In tegenstelling tot wat het voor sommigen lijkt gaat het op deze manier dus op de achterhand terwijl wanneer het in de krul loopt op de voorhand gaat.

Losgelatenheid is een mentale staat gevolgd door lichamelijke ontspanning.
Het is fout de mentale staat lichamelijk af te dwingen, dit is overgave.
Het paard moet slechts geholpen worden de losgelatenheid tijdens het werken te ontdekken.
Met de longeerhulp zodanig afgesteld dat de neus altijd voor de loodlijn is zal het dit vanzelf doen.

Met de neus achter de loodlijn gaat het in een afgedwongen houding lopen, de losgelatenheid is nu overgave, het kan er niet uit ontsnappen.

Het doel van de dressuur is EDELMOEDIGE overgave en dat is het andere uiteinde van de wereld.

Helemaal mee eens!
En het bijzetje aan het halster is inderdaad ook een goede oplossing, werkt ook fijn als je met halster wilt longeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:08

Ik zat trouwens meer filmpjes van die will faeber (die man in het filmpje "to lower your horses back" hier in het topic) te kijken en die had ook een filmpje met uitleg over longeren. Maar hij longeert met een soort halve coque. Dus alleen het touw van tussen de benen door, door een oog aan het hoofdstel achter de oren en dan vastgemaakt aan het bit. Een coque gaan dan via het bit weer terug richting de borst maar dat stuk ontbrak.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:10

Een chambon dus ipv een gogue (!).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:15

Rije schreef:
Een chambon dus ipv een gogue (!).

Ja, dat ie hem. Ik dacht al zoiets te verstaan als "carabol" maar het is een chambon. Ik had er nog nooit van gehoord (ook niet gezien).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:20

Als mijn paard ergens van in totale paniek raakt is het wel een chambon/gogue. Altijd brave merrie (nou ja...), maar die druk achter d'r oren was meteen hysterie!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:10

volgt even, pony die heel moeilijk over de rug te rijden is helaas...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:50

Buenootje schreef:
volgt even, pony die heel moeilijk over de rug te rijden is helaas...

je kan ook wat leuke filmpjes op youtube kijken van will faeber. Moet je even zoeken op arttoride. Hij geeft heel veel uitleg over het laten lopen over de rug. Een beeld erbij zegt vaak nog meer dan alleen woorden.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:05

thx ga zeker eens kijken :)