Kennen jullie ons nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:12

Het kan kloppen dat op sommige foto's de sporen niet te zien zijn want met de hoek waarin ze staan (in de buik) en de hoek van de foto verhult de chap het spoor.

Alle grafische opleidingen ten spijt is het geen fotoshop.

Echter wel een staaltje slechte rijkunst. Hakken optrekken en draaien waardoor de sporen vol in de buik belanden.

Mila11

Re: Kennen jullie ons nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:17

Handen iets meer naar elkaar toe brengen, hakken uitdrukken en ontspannen blijven. Je oogt heel zenuwachtig waardoor het lijkt alsof je trekt in de mond van je paard.

Dat van dat zadel geloof ik best, en die sporen zou ze volgens mij wel op elke foto weghalen als ze dan toch al bezig is. Maar het feit dat de TS zo snel tegen iedereen ingaat laat me echt lachen. Zonder kritiek kom je nergens, dus wen er maar vast aan (lol omg ik meen het echt) :+

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:23

Als je dan zo wijsneuzerig gaat doen over je Haflinger (die niet eens een Haflinger is, maar een kruising, maar à la), dat koppelt aan het niet hebben van genoeg kennis wat betreft de paardenwereld, denigrerend reageert, zorg dan in ieder geval dat je zelf je kennis voor elkaar hebt. Een stang is over het algemeen een vele malen vriendelijker bit dan een gebroken bit, omdat het stabieler in de mond ligt en niet inwerkt op de lagen. Daarbij wordt het merendeel van de Iberische paarden op een verscheidenheid van bitten gereden, net als alle andere rijpaarden. Daarbij moet een ander bit nooit de oplossing zijn voor het in de handen hangen; je argument slaat dus echt kant noch wal.

Als je geen kritiek wilt horen moet je geen topic openen. En misschien ook maar geen les nemen, want zelfs hele nette reacties kan je overduidelijk al niet hebben.
Je paard kijkt niet vrolijk, is niet over de rug en toont geen ontspanning. Je bit is of te groot of wordt door je strenge binnenhand door de mond geragd. Je paard heeft vaak een open mond en je hebt je handen veel te breed.

Jouw argument dat het een training betreft is allemaal leuk en aardig, maar het enige moment dat je je handen breed zou zetten is wanneer je paard voorwaarts neerwaarts loopt, en dus ontspannen over de rug, met de neus eruit. Dat zie ik nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:40

Ga bij een fotoshoot niet doorzitten als je duidelijk nog niet goed kan doorzitten.
Dat is het enige wat ik nog wou toevoegen want Bokt heeft zijn werk al gedaan zie ik := Al mag de TS wel iets volwassener reageren. Sporen lijken me overigens niet echt weggeshopt maar eerder dat de chaps er gewoon overheen zakken waardoor je de zijkanten niet ziet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:06

Ts, wat een gaaf paard heb je!
Ik heb zelf ook een kruising haflinger van 1.52 in het Z2 dressuur lopen tussen de paarden, met zo'n beetje het zelfde model.
Sporen weggeshopt of niet, wat maakt dat nou uit?
Wij rijden hier ook wel eens een halve les zonder sporen en voor sommige oefeningen gaan ze eraan. Of soms blijven ze af of soms gaan ze de hele les erom.
Zadel kan ik niet over oordelen, maar ik weet wel van mijn eigen paard dat deze door de bouw heel snel te dicht achter het voorbeen kruipt en dat zie ik hier juist niet. Dat zie ik als een goed iets. Het is vaak ook moeilijk een passend zadel te vinden voor dit soort paardjes (kort, vrij breed gebouwd).

Waar ik het helaas wel met de rest mee eens moet zijn is dat de foto's er niet vriendelijk uit zien.
Het heeft volgens mij vooral te maken met veel onbalans in jouw zit. Ik heb al je topics bekeken en daar zie ik vooral dat je vaak scheef zit en inderdaad die linkerarm die vast houdt.
Jouw paard gaat daarop reageren. Dat is eigenlijk super fijn, want dat betekent dat je geen afgestompt paard hebt, maar eentje die jou mooi vertelt wat je fout doet. Zo'n reactie zal je dus ook krijgen als je het wel goed doet. Dit is een seintje van je paard aan jou dat je iets moet veranderen. Ik heb ook zo'n paard dat direct aangeeft als ik iets fout doe. Dat kan soms frustrerend zijn, want je verbeterd zoiets natuurlijk niet even in vijf minuten, maar eigenlijk moet je er juist blij mee zijn dat je zo'n goed leerpaard hebt. Paarden doen niet aan 'pesten', maar geven reactie op wat jij doet. Als jij een linkerarm hebt die strak is, gaat je paard daarop reageren want die ondervindt daar ongemak van. Niet alle paarden zullen dit doen. Flink afgestompte paarden zullen erin berusten. Dat is eigenlijk alleen maar sneu... Je voeten gaan vaak omhoog en hierdoor ben je weer in onbalans in je zit en moet je dus op je handen gaan steunen, wat een stugge en harde hand veroorzaakt.
De tip van zitles ga ik je ook geven, ondanks je eerdere antwoord erop.
Ik denk serieus dat als je twee keer een goede zitles van iemand krijgt en je dan weer foto's maakt, dat we een wereld van verschil zien.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:14

Geloof niet dat de sporen zijn weggeshopt. Iedereen heeft zijn mankementen met rijden en als je daar tips over ontvangt kun je er in idergeval over nadenken of je daar wat mee gaat doen. Alleen als je veel kritiek over dezelfde dingen krijgt dan zou ik toch wel gaan denken dat er misschien wel ergens ver weg een kern van waarheid in zit.
De mensen hier geven je alleen goed bedoelde adviezen. Dus doe er wat mee of plaats gewoon geen topic meer als je er niet mee om kunt gaan.

Veel sterkte met je paard/pony/ezel/zebra/muildier/muilezel of zoiets

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:14

Mooi paard heb je daar! Ik denk dat je bit niet helemaal past.. Het lijkt er ook op dat je je wat teveel op haar hoofd concentreert?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 02:11

tip van de dag..gratis en voor niks, stop met rijden.

als jij al deze tips en comments niet serieus neemt, dan neem jij je eigen paard ook niet serieus en dat is op de foto's duidelijk te zien. dan ben jij dat paard gewoon niet waard. sorry als ik nu hard ben, maar jij bent hard voor je paard. te hard. en de mensen hier incl men eigen vorige comment.... wij hebben gewoon gelijk. en dan kan je roepen dat het allemaal aan je paard ligt (dat is nog wel het ergste na wat hij allemaal van je pikt, hoe braaf hij is) maar het ligt wel degelijk aan jou en je paard geeft alleen maar reactie maar jij vangt duidelijk de hints niet op en daarom kijkt je paard zo ongelukkig en daarom loopt jou paard zo gespannen. wat denk je als een kleine 50 mensen die elkaar niet kennen of van te voren gesproken hebben toch de zelfde mening delen dat er geen kern van waarheid in zit? en waarom doe je in vredesnaam alsof wij allemaal nog nooit een haflinger gezien hebben. ik heb op een fokkerij gewerkt ik heb er meerdere in en door gereden, genoeg veulens gehaald en genoeg tijd in ze gestoken om te weten hoe het ras is. dus kom niet met nonsens aan maar neem eens wat aan van andere mensen, graag voor je je paard kapot maakt.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 02:59

Ik kan je maar 1 hele goede tip geven: neem zitles.

Ik liet zonet jouw foto's zien aan mijn vriend die nog maar enkele rijlessen heeft gehad, en zijn reactie was "hoe zit zíj nou op haar paard?"

Dit klinkt misschien erg hard TS, maar ik denk dat het goed voor jou en je paard is dat je even keihard de waarheid voor je bord krijgt, zodat je hard aan verbetering kunt gaan werken. En dan worden jullie vast een superteam samen! Maar dan moet je écht eerst even tot enkele belangrijke inzichten komen.

Het lijkt alsof je je te goed voelt voor zitles, maar, het spijt me heel erg dat ik dit moet zeggen, ik heb zelden iemand slechter op een paard zien zitten. En ik heb veel met beginners gewerkt.

Ik wil niet gemeen zijn, ik wil alleen dat je kritischer naar jezelf kijkt, zodat jullie nu eraan kunnen gaan werken om een topteam te worden en ik wens je daar ook veel succes mee, jullie kunnen het! :)

Edit: typfout.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:13

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work even doorlezen alvorens te reageren.

Een discussie over wel of niet weg-geshopte sporen, over of het dier wel of niet een pony genoemd moet worden en wat de leeftijd van TS misschien wel of niet is, gaat haar niet van werk-technisch comentaar voorzien.

Negatief commentaar is natuurlijk ook wel toegestaan, mits terecht en vooral, mits voorzien van degelijke onderbouwing.

Graag ontopic en volledige reacties dus.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:36

Ik kom altijd moderator-opmerkingen tegen op mensen die reageren op een topic, maar nooit op een TS zelf.... Tipje? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:40

miezelke schreef:
Ik kom altijd moderator-opmerkingen tegen op mensen die reageren op een topic, maar nooit op een TS zelf.... Tipje? O:)

Mijn idee al heeft de mod wellicht de TS al per pb aangesproken? :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:41

TS

Bokkers geven je tips en feedback ter verbetering van je rijden.
Hoe jij ze uit de weg wuift...
Ik zou zeggen; ga dan lekker op een stalen ros zitten.

Verbetering begint bij het aannemen van tips maar jij lijkt met je hakken in het zand te staan.

Sommige reageren wat kinderachtig maar dat komt van twee kanten. Jij lijkt geen van ons, goedbedoelde tipgevers die alleen maar willen helpen, serieus te nemen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:42

Joolien schreef:
miezelke schreef:

Mijn idee al heeft de mod wellicht de TS al per pb aangesproken? :)

Wel ja was ik eigenlijk ook al aan het denken, misschien beter per pb want zo publiekelijk aan de schandpaal genageld worden door een mod lijkt me nu ook niet echt gezellig... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:50

Ik heb weinig meer toe te voegen aan mijn voorgangers eigenlijk. Ik heb alle topics achter elkaar bekeken en ik moet zeggen dat ik, ondanks alle verhalen van je lessen bij je geweldige instructeurs en lesdagen 1x in de maand van een dressuurruiter, weinig verschil zie in jouw rijden. Je rijdt nog net zo gespannen als op de foto's in je eerste topics zoals ze in de openingspost staan.

Zitlessen kan écht een hoop schelen. Voor mijn gevoel (maar goed.. Wie ben ik..) ben je ontzettend veel bezig met de voorkant en op je eigen manier ongetwijfeld je houding, maar het komt je absoluut niet ten goede. Ik heb het idee dat je ontzettend veel forceert en maar probeert om de 'goede dressuurzit' aan te nemen. Echter kan je naar mijn idee pas goed zitten als je ontspant, niet als je aanspant.

Ik kan niet oordelen of het aan je linkerhand ligt, of je binnenhand ongeacht welke kant je op rijdt, omdat de foto's die geplaatst zijn maar van 1 kant af zijn genomen in dit topic (en ook in veel van je oudere fototopics).

Mijn enige advies is; ontspan. Je kan niet van je pony of paard verwachten dat deze dusdanig ontspannen in het lijf wordt dat deze goed gaat lopen, als je zélf ook niet ontspant op je paard.

Je beenhouding vind ik gelukkig wél verbeterd ten opzichte van je eerste topics, maar in mijn ogen nog niet stil en onafhankelijk genoeg om er sporen bij te dragen.

Breed & laag onderdeel van de training.. Kan ik inkomen... Maar een onderdeel is niet de gehele training, keer op keer weer. Evenals dat je pony/paard niet los kán komen van jouw strenge hand als jouw hand zo streng blijft; het enige wat je bereikt is een valse knik, of dat nou naar links/rechts/onder of boven is, omdat ze dier dan alleen maar op de verkeerde manier je hand zal ontwijken en dat lost het probleem niet op, het probleem zit namelijk in jouw hand.

Wat betreft zadel/singel. Ik hoop dat je zelf ook even objectief naar je oudere topics kan kijken met ditzelfde zadel en dan ziet dat naarmate je paard is gegroeid, je singel steeds verder naar achteren is geschoven. Wellicht dat het destijds nog wel goed heeft gepast, maar dat je singel nu dus absoluut niet meer lekker aansluit. Even een objectieve en frisse blik kan dus absoluut geen kwaad.

En ik zou eens een proeflesje gaan rijden bij een andere instructeur. Als je het van al die 'kneuzen' op bokt niet aanneemt, een frisse kijk, misschien dan wel van iemand die bij je in de bak staat en waar je geld aan moet betalen...

Rest mij enkel nog te zeggen dat je een verdomd braaf paard hebt. Die van mij had je dus écht afgestraft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:53

breed en laag (handen) is een instrument. Als je dat moet blijven gebruiken, een uur lang, elke keer opnieuw, dan is je timing niet goed. Dan heeft ie er niets van geleerd. :)

Ik hoop ook dat je dat paard op handen draagt want idd... Wat een braaf dier. :)

Betreft je singel; is het geen mogelijkheid om met een anatomische singel te zorgen dat de singel comfortabel ligt voor het paard zonder dat het zadel naar voren getrokken wordt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:57

mbt ontspanning, zit en vooral gaan leren wat je lichaam voor effect heeft op je paard kan ik je Centered Riding les aanraden. Zo ontzettend leerzaam.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:08

Ik weet niet of je de reacties uit dit topic nog leest of dat je daar ook al mee gestopt. Bent.
Als eerste wil ik zeggen dat je een ontzettend leuk paardje hebt. De kruising is 100% goed gelukt.

Verder vind ik dat je een schop onder je kont nodig hebt voor de manier waarop jij met de gegeven tips omgaat. Stuk voor stuk zijn het allemaal tips waar de meesten in het verleden zelf baat bij hebben gehad. Dit wil niet zeggen dat het voor jou ook de gouden tip is, maar je kunt de goedbedoelde tips aanhoren en dan zelf de keuze maken of je er wel of niet wat mee doet. Pak eruit waar je zelf een goed gevoel bij hebt en ga ermee aan de slag.
Jij bent diegene die ervoor kiest om met het paard aan het werk gaan, dus jij bent diegene die het paard moet gymnastiseren en niet andersom. De taak van het paard daarentegen is jou een spiegel voorhouden. Jij sterk =paard sterk, jij gespannen =paard gespannen, zachte hand= zachte mond ,enz. Enz. Het is de kunst om de confrontatie met jezelf aan te gaan en deze spiegel te leren lezen.

Buiten alle gegeven tips (Die jou allemaal zouden kunnen helpen) zou je misschien met rijden gebruik kunnen maken van een touw om de hals van je paard, daaraan bevestig je bovenaan een dun touwtje die je met rijden door je duimen kunt halen. (Gewoon los om je duimen leggen) op deze manier dwing je jezelf om je handen op de juiste hoogte boven de hals en voor het zadel te houden. Je bovenramen die volgens jezelf stug en streng worden kunnen dan ook niet in hun eigen comfort zone schieten en slaan dan niet zo gauw op "slot". Op het moment dat jij namelijk je handen uit elkaar schuift (uit automatisme) voel jij dat door het touwtje, waardoor jij aan je handhouding herinnert wordt. (Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, ik weet namelijk niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Als laatste wil ik nog even kwijt dat het super is dat je een speciaal aangemeten zadel hebt voor je paard en dat deze goed ligt. Helaas wil dit niet altijd zeggen dat dit ook het juiste zadel is voor de ruiter. De zadelmaker/osteopaat kan dit pas beoordelen tijdens een training (filmpje).

Ik hoop echt dat je de confrontatie met jezelf aan durft te gaan en bekijkt of er bij alle bovenstaande tips iets zit waar jij wat mee kunt doen want je hebt gewoon een harstikke leuk paard en aan jou de taak om je paard de juiste begeleiding te geven.

Succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:36

In voorgaande topics heb je je handen ook al zover uit elkaar. Dit is dus geen moment van de training maar een gewenning. Daarbij ben je ontzettend streng met je handen en doordat je balans slecht is trek je je op aan je teugels. Verder kun je wel een aangepast zadel hebben maar je bent inmiddels twee jaar verder en je paard is gegroeid en kan dus best zijn dat het zadel nu niet meer zo super ligt. Daarbij lijk je zelf ook uit je zadel gegroeid (om het netjes te zeggen) en dat komt je balans ook niet te goede. Verder kun je wel boos worden omdat je paard een pony genoemd wordt maar met 1.52m valt deze nog steeds in de categorie E-pony en is dus een pony. Erg jammer dat je helemaal niets geleerd lijkt te hebben in die twee jaar. Of die instructie deugt niet of je bent daar net zo eigenwijs als hier. Hiermee doel ik dan op het strenge van je handen, je voeten te ver in de beugels en verschrikkelijk achterover hangen. Erg jammer want je hebt een leuk paardje onder je kont waar volgens mij best nog wat uit te halen valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:59

Jammer dat je niet met ons in een positieve discussie gaat maar op een nogal abrupte wijze je hakken in het zand zet, dat is jammer omdat je daardoor niks aan tips binnen laat komen, terwijl er toch een boel goede tips gegeven wordt. dat het niet altijd even positief gegeven wordt is misschien jammer, maar zou des te meer een reden zijn om achter de oren te krabben waarom dat zo is. En je hoeft niet alles aan te nemen, maar je kan dingen op zijn minst in overweging nemen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:27

ik dacht nog dit ga ik eens volgen. Er zijn veel dingen/tips die zo goed te zijn op te volgen. Dacht dat het een leerzaam topic zou worden.

Er word idd kritiek gegeven, maar het meeste is opbouwend te noemen. En dat is in mijn ogen positief. En dan de onzin dat het aan de bouw, ras, pony/paard ligt, tja...daar kan ik even niks mee. Het ligt nog altijd in eerste plaats bij de ruiter zelf.

Ik haal mijn stipje weer weg. Klaar met TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:35

Veel verbetering tov je vorige topics! +:)+

Jullie zijn als combinatie duidelijk erg hard vooruit gegaan.
Verder ziet je merrie er ook super goed uit.

Foto's zijn maar momentopnames en ik vind, als je daar rekening mee houdt, het er in de grote lijn toch niet slecht uitziet. Je geeft zelf al aan dat je een strenge linkerhand hebt dus da's goed dat je daar nog verder aan werkt :)

Ik begrijp de ophef hier niet zo, blijf gewoon lekker verder doen zoals je bezig bent.
Je zit is al super goed vooruit gegaan, dus als dat mogelijk is, dan is het vast ook mogelijk om nog meer rust in je lijf/hand te krijgen.

Benieuwd naar een nieuw topic binnen x aantal maanden! :j

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:50

Robin_S schreef:
Veel verbetering tov je vorige topics! +:)+

Jullie zijn als combinatie duidelijk erg hard vooruit gegaan.
Verder ziet je merrie er ook super goed uit.

Foto's zijn maar momentopnames en ik vind, als je daar rekening mee houdt, het er in de grote lijn toch niet slecht uitziet. Je geeft zelf al aan dat je een strenge linkerhand hebt dus da's goed dat je daar nog verder aan werkt :)

Ik begrijp de ophef hier niet zo, blijf gewoon lekker verder doen zoals je bezig bent.
Je zit is al super goed vooruit gegaan, dus als dat mogelijk is, dan is het vast ook mogelijk om nog meer rust in je lijf/hand te krijgen.

Benieuwd naar een nieuw topic binnen x aantal maanden! :j

Als ze zo door blijft gaan, heb je binnen een half jaar een paard dat niet meer wil lopen of omhoog komt.
Dus niets zo doorgaan. Nee veranderen!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:00

Jammer dat je geen fotos op de andere hand hebt. Dan had je kunnen zien of je daar hetzelfde probleem hebt met je binnenhand dan hier. Weet je dat zo?
Wat ik nu mee neem in de training ik ben ook te fanatiek met mn binnenhand := om eens te rijden met stelling naar buiten, daardoor moet je de binnenhand wel loslaten haha.
Ga lekker zo door jullie komen er wel!

afkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:14

ik vind het jammer dat je zo slecht en onvolwassen omgaat met alle goed bedoelde tips van iedereen!

jou paardje is erg mooi maar word niet erg vriendelijk gereden dus ik heb maar 1 tip lees het topic nog een keer goed door en zorg dat je je gaat schamen voor de gedrag op de topic en luisterd naar het goed bedoelde advies!