Fijne mond aangeboren of ingereden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: Fijne mond aangeboren of ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:49

Ow is grondwerk en longeerwerk nu verplicht om een paard in te rijden ? paard is ook geen robot en heeft soms toch ook een eigen willetje. Goed tot daar de bokt theorie. Ik zal voor het gezellig te houden hier ook gewoon hier niet meer verder op ingaan. Mij ging het vooral om de vraag van ts waar ik wou aantonen dat sommige paarden van nature meer geneigd zijn om op de voorhand te lopen en hierdoor te gazn hangen. Dat dit rijtechnisch een werkpunt is zijn we denk allemaal mee eens en dan heeft ieder zijn eigen manier om dit soort probleem aan te pakken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:06

aaah betadine, als degene die beweren nooit rijtechnische problemen hebben maar half zo goed zijn als ze beweren te zijn, dan zou de paardensport er veel minder triestig aan toe zijn. :D Laat je door die reacties aub niet weg houden.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:12

Ik heb het idee dat een fijne mond voornamelijk ingereden is omdat het toch een kwestie van aanleren is. Natuurlijk zal het ook wel iets met het karakter van het paard te maken hebben, maar een fijne mond kun je in mijn ogen ook aanleren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:33

betadine schreef:
Ow is grondwerk en longeerwerk nu verplicht om een paard in te rijden ? paard is ook geen robot en heeft soms toch ook een eigen willetje. Goed tot daar de bokt theorie. Ik zal voor het gezellig te houden hier ook gewoon hier niet meer verder op ingaan. Mij ging het vooral om de vraag van ts waar ik wou aantonen dat sommige paarden van nature meer geneigd zijn om op de voorhand te lopen en hierdoor te gazn hangen. Dat dit rijtechnisch een werkpunt is zijn we denk allemaal mee eens en dan heeft ieder zijn eigen manier om dit soort probleem aan te pakken.

Al honderden jaren..... wordt een groen paard eerst beleerd aan de longe.

Sommige paarden hebben door hun bouw en karakter meer moeite om, opnieuw, een lichamelijk en mentaal evenwicht te hervinden onder de ruiter.
Zo lang de ruiter ze niet gaat dwingen door ze in de krul te trekken, dat heet dan nageven, een bepaalde, nu geforceerde, houding aan te nemen is dat geen probleem.
Paarden met een minder atletische bouw hebben gewoon meer basis tijd nodig om zich te ontwikkelen, het volstaat om ze die te geven.

Een paard dat in de krul gezet wordt loopt PER DEFINITIE OP DE VOORHAND.
Zo een paard kan namelijk de voorhand niet meer optillen omdat het zich vast zet in het voorste deel van de rug.
Zie hiervoor 95% van alle gereden paarden.
Korrekt gereden paarden zijn zo schaars dat ze door het merendeel van de ruiters als niet korrekt gereden beschouwd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:03

Weet je, iemand die zo'n sterke mening heeft over de rijderij, vraag ik me altijd van af hoe die persoon zelf in het zadel zit. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:15

Volgens mij heeft ene "Ayasha" zelf ook maar al te vaak een zeer sterke mening over de "rijderij" en dat in meer topics dan 1, dus wie de schoen past..

Wat is er trouwens mis met een sterke mening ergens over hebben, zo lang het niet leidt tot intolerantie of oogkleppen....

Geschreven door iemand anders met minstens zo'n sterke EIGEN mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:19

Van Ayasha is ook meer dan zat beeldmateriaal te vinden. :D
en Ayasha is zelden te beroerd om tips aan te nemen/uit te proberen/te overdenken.

Ik zeg NERGENS dat er iets mis is met het hebben van een sterke mening.. Ik zeg dat ik nieuwsgierig word naar hoe zo iemand zelf rijdt. Verdraai mijn woorden niet aub. :)

edit; ff correctie van mijn typlexie.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:25

Ik denk vooral ingereden, maar voor een klein deel aangeboren.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:28

Aanleg van paard, bouw van paard en de hand van de ruiter op het paard. Voorbeeld te noemen. Ruiter 1 op mijn paard vind hem heerlijk zacht op de mond en op 2 pinken te rijden. Zelfde paard andere ruiter vind hem een betonnen mond hebben. Paard geeft zachte mond met zachte ruiterhand en bij harde hand harde mond, want anders doet het hem heel erg zeer en daarom zet ie zijn kijken op slot. Kun je zien hoe verschillend 1 paard op verschillende ruiterhanden kan reageren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:30

Een sterke mening er op nahouden heeft dan dus niets te maken met "hoe iemand zelf rijdt", gezien je reactie, Ayasha, of die moest dann tevens heel suggestief op je zelf slaan.
Je onderschrift is mij nu overigens wel in 1 klap duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:35

Jemig, Ik zeg gewoon dat ik nieuwsgierig word naar zijn rijderij, mede door de informatie in zijn profiel. THAT'S IT. Dat heel bokt zijn reacties vol dubbele bodems zit hoef je nog niet op mij uit te werken. IK zeg gewoon wat ik bedoel en ik bedoel er niks meer of minder mee, dan dat ik nieuwsgierig ben naar zijn manier van rijden. Door zijn sterke meningen (en ja, ook door zijn profiel maar dat doet er in wezen niet toe in dit topic.)
En ja, ik ga mijn onderschrift maar weer eens volgen want dit is geheel nutteloos en je maakt er toch van wat je best uit komt en wordt persoonlijk. :)

Mensen die willen weten hoe ik rijd hoeven maar effe te zoeken, filmpjes en foto's zijn poepsimpel te vinden. Dus hoezo zou het op mezelf slaan? :? Als iemand vind dat ik beroerd rijd dan mag ie me dat rustig zeggen zo lang ie dat onderbouwd zodat ik, of er redelijkerwijs tegen in kan gaan (dat recht heb ik net zo veel als elk ander) of er over kan denken en kan zien wat ik kan veranderen.

ben op bokt nog ooit door iemand benaderd met zo'n sterke mening en was benieuwd naar zijn rijden.. na wat heen en weer gepb hebben we elkaar ontmoet en hHeb maanden les gehad van de bewuste bokker en inmens veel van hem geleerd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:46

Ten eerste werd jij zelf persoonlijk naar @Simpelman toe, nu probeer je daar een draai aan te geven.
Lijkt me goed idee als je je zelf eens naar je onderschrift gaat gedragen, want je maakt in heel veel andere topics ook vrij snerende opmerkingen, die nergens voor nodig zijn.

Vrees niet... zelfs ik zal me ook aan je onderschrift houden. Hoe eensgezind, niet?

Back on topic: er bestaan geen paarden met van nature harde monden, de paarden die overall genomen volgens sommigen "wat minder gevoelig" in elkaar steken dan de volgende, dat heb je met mensen ook (hahaha). Er is geen paard dat een vlieg niet op z'n huid kan voelen, een arabier net zo goed als een tinker of ijslander of what-have-you.
Er bestaat hooguit een verschil in wijze van omgaan met druk door het paard (dat kan door de wijze van inrijden, of door de "aard van het paard" individueel zjn).

Al eeuwenlang probeert de mens het paard door o.a. een stuk ijzer in diens mond te beheersen, en al eeuwenlang lukt dat op die manier niet.
Niet het paard, maar voornamelijk de mens zou moeten leren met druk en kracht om te gaan.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-07-14 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:50

Nee, dat zoek jij er achter. Als ik één ding op bokt nooit gedaan heb is het wel er een draai aan geven als ik een persoonlijke aanval doe die ik zo bedoelt is. _O- Echt daarvoor boeit bokt me niet genoeg en de bokkers nog minder. Maar he, als jij dat er achter wil zoeken moet je dat vooral doen hoor! :D
De laatste keer dat ik gewoon openminded zo in discussie ging met iemand heeft het me een hoop leerrijke lessen opgeleverd die ik anders nooit gehad had!

Ben het in wezen zelfs eens met simpleman... Dus ik zou niet weten waarom ik persoonlijk moet worden. :')

Edit; in wezen mag je zelfs weglaten. Ik ben het gewoon geheel eens met dat bericht en wel meerdere in dit topic van hem. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:11

Jeetje terpetijn, verkeerde been?

Inderdaad ieder paard voelt de vlieg. Maar de een staat met 400 vliegen op zijn hoofd rustig te grazen en de ander wordt van 3 vliegen al nerveus en rennerig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:16

Dat verschil in gevoeligheid vertaalt zich echt niet door naar een onbereden dus groen paard qua mondgevoeligheid.
Er bestaan gewoon geen "harde" paardenmonden van nature. Een paardenmond kan wel hard "gemaakt" worden door een bepaalde manier van rijden. "Hard" bedoel ik in dit kader hetzelde mee als "ongevoelig".
Zoals dat ook met sporen kan mits daar maar om het minste of geringste steeds mee geprikt wordt, reageert het paard er ook niet meer op. afgestompt dus.

Voklgende keer zal ik opletten of ik niet "op het verkeerde been" zit, hahaha.....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:19

terpentijn schreef:
Dat verschil in gevoeligheid vertaalt zich echt niet door naar een onbereden dus groen paard qua mondgevoeligheid.
Er bestaan gewoon geen "harde" paardenmonden van nature. Een paardenmond kan wel hard "gemaakt" worden door een bepaalde manier van rijden. "Hard" bedoel ik in dit kader hetzelde mee als "ongevoelig".
Zoals dat ook met sporen kan mits daar maar om het minste of geringste steeds mee geprikt wordt, reageert het paard er ook niet meer op. afgestompt dus.

Voklgende keer zal ik opletten of ik niet "op het verkeerde been" zit, hahaha.....

Volgens het boekje klopt jouw verhaal volledig. Echter in de praktijk zit er wel degelijk verschil tussen de verschillende paarden en dan eigenlijk heeft het exterieur het meest te maken met hoe een paard in de mond is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:26

Ik versta onder moeilijk in de mond een paard dat door balansproblemen moeite heeft de ruiterhand te zoeken en te volgen waardoor er dus geen mooie verbinding is.

Citaat:
Sommige paarden hebben door hun bouw en karakter meer moeite om, opnieuw, een lichamelijk en mentaal evenwicht te hervinden onder de ruiter.

Ik bedoel daarmee geen betonblok van een manege.
Ik denk dat daar de miscommunicatie ontstaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:36

Daar zijn we het dus eens.

Deze paarden hebben domweg meer tijd nodig om door de basis heen te komen en door hun bouw zullen ze beperkt zijn in hun prestaties, net als mensen...
Fout gaat het wanneer men denkt de zaken te kunnen bespoedigen door ze in een houding te forceren.
Hiertegen gaan ze, terecht, in verzet.
Soepele, gevoelige paarden gaan achter de teugel, stuggere, ongevoeligere er tegen en dat noemt men dan harde mond.
En zo rijdt NL dan paard, achter de teugel (wordt als goed en kundig beschouwd) en tegen de teugel (is een "beginner" die niet weet wat te doen).
Maar hééél weinig paarden gaan aan de teugel.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-07-14 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:40

Precies :)
En juist die aanleg is dus aangeboren.
Het daadwerkelijk gevoelloos en afgestompt worden is aangeleerd.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:49

In welke wereld wordt achter de teugel als goed beschouwd Simpelman, dat is absoluut niet waar en wordt zwaar afgestraft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:55

Een paard dat in de krul loopt loopt per definitie achter de teugel.
Het is hier de ruiter die de aanleuning onderhoudt, het paard kan geen kant meer op.

Zoek maar eens een paard dat niet in de krul loopt.
Dit zo een normaal beeld geworden dat het niet meer waargenomen wordt.

Een paard aan de teugel is volkomen ontspannen, laat het voorste deel van de rug los en komt aan de teugel 5cm VOOR de loodlijn en volgt de hand waar dan ook.
Een paard dat aan de teugel gaat kan zich hier door de teugellengte gemakkelijk aan onttrekken, het is vrij maar kiest voor het kontakt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-07-14 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:58

Simpelman schreef:
Een paard dat in de krul loopt loopt per definitie achter de teugel.
Het is hier de ruiter die de aanleuning onderhoudt.

Zoek maar eens een paard dat niet in de krul loopt.
Dit zo een normaal beeld geworden dat het niet meer waargenomen wordt.

Een paard aan de teugel is volkomen ontspannen, laat het voorste deel van de rug los en komt aan de teugel 5cm VOOR de loodlijn en volgt de hand waar dan ook.

Ik weet wat aan de teugel is. Ik vind ze wel hoor!

Maar waar sprak ik over een paard in de krul? Niet.

Tuurlijk is er in de basissport nog veel niet op orde, daarom is het ook basis en doen die ruiters hun stinkende best om beter te leren paardrijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:01

Zoals ik al schreef, zoek maar een paard dat niet in de krul loopt.
En, het probleem is dat het juist in de hogere sport niet op orde is.
De basis volgt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:15

Sluit me aan bij Simpelman.
Mensen hoeven echt niet op een hoog niveau te rijden om een paard correct in de hand gesteld te hebben. Dan is er nog geen sprake van verzameling bij correct in de hand gesteld zijn. Verzameling wordt verkregen en aangeboden door het paard als er correct gereden wordt en het paard daar aan toe is. Dat kun je niet afdwingen.
Het lijkt alsof die correcte kennis vrijwel verdwenen is in NL en dat vind ik heel erg treurig. Vandaar zoveel problemen met "harde" monden, paarden die achter de teugel lopen, borende paarden (neus als het ware in de grond) etc.
Je hoeft echt niet heel goed te rijden om een paard correct in de hand gesteld te krijgen. Dat heeft meer te maken met correct les krijgen, leren en dus weten hoe je een mond dat op slot is middels oefeningen weer los kunt krijgen (b.v. wending om de voorhand), weten hoe je een paard de warming up kunt geven en welke oefeningen daarbij horen, recht richtoefeningen, rijden met de halve ophouding etc.
Die kennis had ik zelf ook niet en pas vanaf mijn 50ste correct les gekregen. Dacht ik voor mijn 50ste dat ik dus wel aardig kon rijden (met onderbrekingen 30 jaar rijervaring) , daarna dacht ik o jee wat weet ik nog weinig, ondanks dat ik vroeger van leerlingen van Anky die zeer hoog zelf paarden uit brachten in de dressuur, les kreeg.
Pas na mijn 50 ste heb ik geleerd echt goed te kijken hoe paarden zich bewegen, hoe paarden verkrampt zijn en wanneer het wel goed gaat. Dan kom ik onafhankelijk van Simpelman gewoon tot de zelfde conclusie. De echt correcte dressuur kennis in NL is vrijwel verdwenen.

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:06

Ik denk dat het een mix van beide is.