Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
betadine schreef:Ow is grondwerk en longeerwerk nu verplicht om een paard in te rijden ? paard is ook geen robot en heeft soms toch ook een eigen willetje. Goed tot daar de bokt theorie. Ik zal voor het gezellig te houden hier ook gewoon hier niet meer verder op ingaan. Mij ging het vooral om de vraag van ts waar ik wou aantonen dat sommige paarden van nature meer geneigd zijn om op de voorhand te lopen en hierdoor te gazn hangen. Dat dit rijtechnisch een werkpunt is zijn we denk allemaal mee eens en dan heeft ieder zijn eigen manier om dit soort probleem aan te pakken.
terpentijn schreef:Dat verschil in gevoeligheid vertaalt zich echt niet door naar een onbereden dus groen paard qua mondgevoeligheid.
Er bestaan gewoon geen "harde" paardenmonden van nature. Een paardenmond kan wel hard "gemaakt" worden door een bepaalde manier van rijden. "Hard" bedoel ik in dit kader hetzelde mee als "ongevoelig".
Zoals dat ook met sporen kan mits daar maar om het minste of geringste steeds mee geprikt wordt, reageert het paard er ook niet meer op. afgestompt dus.
Voklgende keer zal ik opletten of ik niet "op het verkeerde been" zit, hahaha.....
Citaat:Sommige paarden hebben door hun bouw en karakter meer moeite om, opnieuw, een lichamelijk en mentaal evenwicht te hervinden onder de ruiter.
Simpelman schreef:Een paard dat in de krul loopt loopt per definitie achter de teugel.
Het is hier de ruiter die de aanleuning onderhoudt.
Zoek maar eens een paard dat niet in de krul loopt.
Dit zo een normaal beeld geworden dat het niet meer waargenomen wordt.
Een paard aan de teugel is volkomen ontspannen, laat het voorste deel van de rug los en komt aan de teugel 5cm VOOR de loodlijn en volgt de hand waar dan ook.