Bespiering is het grootste probleem gebleken. Vandaag een fysio / chiropractor bijgehad en die keek echt zo met grote ogen toen ik vertelde waar wij vandaan komen.
Ze is nog lang niet op de bespiering die ze zou verwachten bij een net 5-jarige. en ik moet er zeker nog 6-12 maanden vooruit moet trekken.
Goed voedingsschema, training en ik laat haar goed volgen door deze fysio!
aitl
Geplaatst: 15-07-14 12:32
Als ik jou was zou ik even goed tot mezelf komen en gaan genieten van je paard. Je schrijft dat je 2 a 3 x in de week les hebt. Je paard is ook nog jong dus waarom niet proberen of je op de overige dagen met iemand lekker naar buiten kunt, of ga longeren. De dagen dat je goed in je vel zit ga je lekker met een muziekje in je oren aan de slag en als je voelt dat jezelf moeite hebt met opbotsen tegen je stalgenoten ga je lekker wat anders doen. Of desnoods ga je 'alleen'. Ergens achter in een weiland rijden. Op deze manier maak je je paard ook veelzijdig en daar zal ze alleen maar blij van worden. Als dit niet werkt....... Andere stal.
amyyy55
Geplaatst: 15-07-14 12:52
Trek je plan met je instructrice en hou je aan dat plan! Niet teveel aantrekken van anderen, het is vallen en opstaan vooral met een jong paard. Als je volhoudt komt het echt wel goed.
ik heb -nooit- op een manege les gehad en heb mijn fjord ingereden. Met geduld en hard werk kom je er eht wel
Lekker aan de slag met je paard qua grondwerk, wandelen e.d. en lekker genieten ^^ je hoeft niet per se elke dag te rijden. Succes!
Klinkt als een plan! Lekker in jullie eigen tempo door trainen en gewoon niets overhaasten. Da's het mooie van het hebben van een eigen paard. En verlies ook vooral de lol met je knol niet uit het oog.
kwita
Geplaatst: 15-07-14 13:02
Laat iedereen even voor wat het is, en dat is zo makkelijk gezegd ook dat weet ik! Maar probeer gewoon een tijdje even niets gewoon juist die lol maken die je zo mist.
En bedenk dat de echte Anky ook voor/op jou punt heeft gestaan....geloof in jezelf je paard en de vooruitgang die er al wel was!
Toen ik je openingspost las, was het eerste wat ik dacht: ga alsjeblieft heel snel een andere stalling zoeken. Vreselijk, al die mensen die zich ongevraagd met jou en je paard bemoeien.
Super dat je een goede instructrice hebt gevonden! Je paard is nog jong en je hebt haar nog maar kort. Trek er zeker maar twee jaar voor uit om elkaar echt goed te leren kennen. En doe inderdaad veel leuke dingen met je paard, voor allebei wel zo leuk.
Idd! Grappige is, nu ik ook vertrouw op 'mijn' plan, ik alle opmerkingen al in de kiem gesmoord heb.
Laatst riep iemand weer wat, en toen riep ik terug: bedankt voor de tip, maar ik red mij prima. Dus tja, die ene opmerking zo eens in de zoveel tijd kan ik nu wel handelen.
Ik geniet nu ook echt! Ik vertrouw op mijn paard, mijn instructrice, en alle kundige mensen die ik om mij heen heb (waaronder nu dan een fysio).
Grappige is dus.... Ik heb haar laten onderzoeken door een afgestudeerd Fysiotherapeut / chiropractor doe dus mij aankeek én zei: leuk dat iedereen commentaar heeft, maar hoe wil je dit paard aan de teugel rijden?! Er zitten geen spieren op, geen, totaal, het is een guppie -paard.....
Samen met haar heb ik gedurende een aantal maanden (dure grap overigens) aandacht besteed aan correcte spieropbouw, ontspanning voor paard en ruiter, wijze waarop ik longeer en voermanagement. De afgelopen maanden zien we beide vooruitgang en ik heb nu de opdracht gekregen het 2 maanden op eigen kracht te doen (met 2x pw les + 1x laten rijden door instructrice). En eindelijk beginnen de rugspieren en nekspieren daar te komen waar het hoort, maar ook daarvan gaf de dame in kwestie aan, geef het nog maar 1,5 jaar. Dit paard komt van ver, en had en kon echt niets!
.... Tja zo zie je maar weer. Je gaat naar een fokker, wordt verliefd op een guppie. Zonder zelf goed te kunnen beoordelen of het paard in conditie is of niet. Bij de keuring is er ook niets over gezegd, maar die dacht vast: deze meid gaat lekker met dit paard aan de slag en verder is ze ront/klinisch goed.....
Heerlijk toch, weer een stapje verder. Jullie komen er wel.
Mama3
Geplaatst: 06-10-14 22:27
Wat goed dat je het commentaar los kan laten. Geniet van je paard en iedereen kan wel zeggen hoe het moet maar zij hoeven het niet te doen. Als ik lees wat jij allemaal doet voor de vooruitgang en het welzijn van je paard dan ben je echt super bezig, gewoon zo door gaan!
En tuurlijk.... er zijn nog steeds mensen die wat zeggen hahaha.... Van de week heb ik gehoord dat ik meer op mijn 'doos' moet gaan zitten hahaha..... Ik moet er nu alleen maar hard om lachen, waar ik eerst huilend zou zijn afgestapt.
kamsel
Geplaatst: 08-10-14 11:09
Fijn zulke 'hulp'.. Laat ze eerst even zelf leren hoe het moet voordat ze blaten. Commentaar/opmerkingen die correct zijn zijn tot daaraantoe, maar ook nog complete onzin gaan verkondigen..
Hahaha.... Waarschijnlijk bedoelde zij bekken meer kantelen, maar dat zou best eens kunnen... maar goed ik kom ook van ver... dus ach, bedankt voor de tip :p
SG1985
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-14 10:09
Ik heb zojuist met ingang van 1-1-2015 een startpas aangevraagd. Het gaat zo intens goed!
...... Ik zou niet meer anders willen dan een jong paard. Die je volledig leert kennen en naar je eigen hand kan zetten.... uiteraard niet zonder de super goede begeleiding 3x pw met een ZZ ruiter