Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:13

Denk dat je als B ruiter van en Z paard veel kan leren :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:17

Het ligt er helemaal aan wat voor een B-ruiter je bent en wat voor een Z-paard het is. Sommige paarden die hoger opgeleid zijn worden vreselijk zenuwachtig van een ruiter die niet de juiste hulpen geeft (of niet in balans zit) of niet gewend is aan een heet/sensibel paard. Maar er zijn genoeg B-ruiters die prima wegrijden op een hoger opgeleid paard en die daar veel van opsteken.
Mijn merrie is Z en daar kan best een beginner/manegeruiter op! De keerzijde is dat zij voor veel ruiters niet heet/sensibel genoeg is en ik beloof niet dat ze met elke ruiter meteen winst loopt in het Z (maar goed, dat kan niemand beloven :D).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:19

Ik denk ook dat je een heel fijn leerpaard hebt aan een Z-paard, maar dan moet je geen Z opgeleid paard hebben maar eentje die zich al echt bewezen heeft op wedstrijd. Losse oefeningen thuis rijden is niet zo lastig als eenmaal de knopjes erop zitten.

Alleen wat me een beetje tegenvalt is dat ik hier lees dat mensen het 'saai' vinden om op een hoger opgeleid paard te rijden, want het is leuker om een paard zelf op te lijden. Het is absoluut niet zo dat als je op een paard rijd dat Z gelopen heeft je het er direct uitrijdt. Ondanks dat het paard de oefeningen kan, kan het nogsteeds ontzettend moeilijk zijn. En 'alleen de knopjes vinden' is echt al heel moeilijk. En aan een paard zelf opleiden zou ik niet beginnen als je nog niet erg goed kan rijden, het zou wel kunnen, maar dan moet je echt goed en regelmatig lessen. Want 1x iets mis doen op een jong paard is 3 stappen terug in training.

paarden369

Re: Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:21

ik heb alles op een Z paard geleerd hihi

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:26

Ik denk dat je veel kan leren van een ervaren paard die Z of hoger heeft gelopen!! Ik heb altijd paarden van niks tot M niveau gereden maar zou graag een ervaren paard willen (bij)rijden dus als ik de kans heb zal ik die zeker pakken.

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:27

Volgens mij kan je juist veel leren van een z paard als b ruiter, zullen gevoeliger reageren en anders reageren dan een simpel manegepaard, dus ik denk dat het een mooie spiegel is voor jezelf :j

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:37

Ik vond het zoals eerder gezegd ideaal om een tijdje op een Z paard te rijden. Hij maakte mij erg bewust van wat ik deed. Deed ik het niet goed, dan deed ie niks. Deed ik het goed, dan reden we de sterren van de hemel. Heeft mij geleerd wat ik zou moeten voelen en de eerste keer passage rijden voelde aan als heaven.... Ik had deze ervaring voor geen goud willen missen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:27

Ik heb destijds als manegeruiter een 3 jarige gekocht die licht ingereden was. Ik zal het niet iedereen aanraden.

Ik heb zo ontzettend moeten afzien met dat paard, hij haalde kwallenstreken met mij uit en ik vloog iedere keer met mijn neus in het zand en kreeg schrik. Ik heb echt heel veel doorzettingsvermogen aan moeten wenden, steeds de strijd met mezelf aan moeten gaan (angst) en er toch maar weer op kruipen hoewel de zenuwen door me heen gierden. Ik heb intensief rijles genomen en echt gedaan wat de instructrice zei, want anders had ze me niet kunnen helpen. En ook dan moet je over die hoge drempel heen, want je moet dat durven op zo'n moment.

En dan nog iets; ik moest nog heel veel rijgevoel ontwikkelen, stond echt onderaan het leerproces. Het heeft me toch wel dik 7! jaar geduurd voordat ik wat gevoel had en mijn paard fatsoenlijk ging rijden.

Nu zou ik willen dat ik hem opnieuw kon kopen, maar dan weer jong, met alles wat ik nu kan en weet. Maar dat gaat niet. Hij wordt dit jaar 24.

Dus een z paard kopen dat alles al kan, compenseert een hoop dat een ruiter nog niet kan. En het is wel fijn als een van de twee weet hoe het moet. En een z paard hoeft zich heus niet te gaan vervelen. Niet alle paarden zijn hetzelfde.

Een paard verveelt zich als je geen afwisseling biedt in het werk. Niet altijd alleen maar rijden in de bak. Ook eens buitenritje maken, ook eens een sprongetje maken. Het ligt helemaal aan jezelf.

Maar weet wel: niet elk z paard is fijn te rijden. Je hebt soms L paarden die nog fijner gereden zijn. Het niveau zegt niet altijd iets. Het gereden zijn zegt alles.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:47

Ik snap niet waarom je dat nu nog kwallenstreken noemt. Dat je dat toen dacht, kan ik me indenken. Maar nu weet je toch beter? Je weet dat je toen de kennis nog niet had, het gevoel niet en bij lange na de ervaring niet. In dit geval was groen en groen echt blauw, maar dat zijn volgens mij geen kwallenstreken van het paard? Dat is gewoon actie geeft reactie.

Nogmaals, dat je toen vond dat je paard je kwallenstreken leverde, kan ik me dat voorstellen.
Maar dat kan je nu toch geen kwallenstreken meer noemen?

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:52

Janine1990 schreef:
Ik snap niet waarom je dat nu nog kwallenstreken noemt. Dat je dat toen dacht, kan ik me indenken. Maar nu weet je toch beter? Je weet dat je toen de kennis nog niet had, het gevoel niet en bij lange na de ervaring niet. In dit geval was groen en groen echt blauw, maar dat zijn volgens mij geen kwallenstreken van het paard? Dat is gewoon actie geeft reactie.

Nogmaals, dat je toen vond dat je paard je kwallenstreken leverde, kan ik me dat voorstellen.
Maar dat kan je nu toch geen kwallenstreken meer noemen?

Ik ken mijn paard nog steeds, het waren kwallen streken. Jij kent de situatie niet want ik heb die niet beschreven. Maar echt het waren kwallenstreken. Mijn paard was een echte kwal. Een eerlijk paard, maar een kwal. Maar daarmee paste hij goed bij mij. Een kwal maar prima zoals hij was.

Het was een reactie op mijn onmacht, hij haalde die streken uit omdat hij wist dat het kon en dat hij er mee weg zou komen. zoals ineens naar het midden van de bak stormen en dan HOPPA die kont de lucht in zodat ik weer vloog.

Wéten dat hij moest lopen als ik een tikje met de zweep gaf, maar slechts met zijn staart zwiepen alsof ik een vlieg was, of juist langzamer lopen als ik het lef had om harder te tikken, of mij er gewoon af gooien als ik hem echt een tik gaf. Deed hij echt niet bij mijn instructrice want het werkte niet bij haar.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:53

Ess_Ramona schreef:
Tuurlijk kan je wel een Z paard kopen, zolang je wel goede begeleiding hebt.
Z paarden zijn heerlijk, maar denken wel vaak; als jij het niet goed doet doe ik het lekker niet.

En je kan met les afwisselen, door er eens een andere oefening in te doen of gewoon lekker een sprongetje.

Zelf zou ik er nooit 1 willen hebben, vind het veel leuker om het paard "op te leiden" naar hoger niveau.

Ben het hier helemaal mee eens :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:05

calippe schreef:
Ik ken mijn paard nog steeds, het waren kwallen streken. Jij kent de situatie niet want ik heb die niet beschreven. Maar echt het waren kwallenstreken. Mijn paard was een echte kwal. Een eerlijk paard, maar een kwal. Maar daarmee paste hij goed bij mij. Een kwal maar prima zoals hij was.

Het was een reactie op mijn onmacht, hij haalde die streken uit omdat hij wist dat het kon en dat hij er mee weg zou komen. zoals ineens naar het midden van de bak stormen en dan HOPPA die kont de lucht in zodat ik weer vloog.

Wéten dat hij moest lopen als ik een tikje met de zweep gaf, maar slechts met zijn staart zwiepen alsof ik een vlieg was, of juist langzamer lopen als ik het lef had om harder te tikken, of mij er gewoon af gooien als ik hem echt een tik gaf. Deed hij echt niet bij mijn instructrice want het werkte niet bij haar.

Jouw onmacht kwam voort uit onervarenheid, gebrek aan ruitergevoel en rijkunst en kennis. Dan weet je toch ook niet hoe je een paard moet 'opvoeden'?
Paard weet niet wat hij aan zijn baas heeft. Weet niet wat de baas bedoelt. Dus het paard gaat op zoek naar grenzen, ruiter weet ook niet wat ze daar mee aanmoet, dus het paard gaat nog verder op zoek naar grenzen. Het zijn net mensen, ze hebben gewoon behoefte aan grenzen.

Zonder die grenzen gaat ook een paard gewoon poedersuiker vertonen. Wat in de regel gewoon veroorzaakt is door mensen.

Ik geloof niet in de volledige onschuld van een paard. Maar in 95% van de gevallen is het de mens die het paard heeft gemaakt tot wat het is. En als ik jouw verhaal zo lees, vallen jullie eerder in de 95% categorie dan de 5% categorie.
Ik denk zelfs dat het meer dan 95% is.

Edit: Je geeft zelf aan dat hij het niet deed bij je instructrice ;) Dan is het wel vrij logisch dat je paard niet wist wat hij aan jou had.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:11

Janine1990 schreef:
Jouw onmacht kwam voort uit onervarenheid, gebrek aan ruitergevoel en rijkunst en kennis. Dan weet je toch ook niet hoe je een paard moet 'opvoeden'?
Paard weet niet wat hij aan zijn baas heeft. Weet niet wat de baas bedoelt. Dus het paard gaat op zoek naar grenzen, ruiter weet ook niet wat ze daar mee aanmoet, dus het paard gaat nog verder op zoek naar grenzen. Het zijn net mensen, ze hebben gewoon behoefte aan grenzen.

Zonder die grenzen gaat ook een paard gewoon poedersuiker vertonen. Wat in de regel gewoon veroorzaakt is door mensen.

Ik geloof niet in de volledige onschuld van een paard. Maar in 95% van de gevallen is het de mens die het paard heeft gemaakt tot wat het is. En als ik jouw verhaal zo lees, vallen jullie eerder in de 95% categorie dan de 5% categorie.
Ik denk zelfs dat het meer dan 95% is.

Edit: Je geeft zelf aan dat hij het niet deed bij je instructrice ;) Dan is het wel vrij logisch dat je paard niet wist wat hij aan jou had.

aha, jij kent mijn paard?

Ik was onervaren, maar ik wist nog wel hoe ik moest rijden. Gewoon been geven = lopen. Dat wist mijn paard ook. alleen hij deed het niet. Hij zocht inderdaad de grens op, niet omdat ik niet duidelijk was, maar omdat iedereen nu eenmaal de grens opzoekt van wat er mogelijk is. Dat is de natuur.

De een zoekt de grens meer op dan de ander. En dat zijn soms gewoon streken.
Mijn paard had echt streken. Heeft ie nog wel hoor.

Langzaamaan leerde ik te rijden, heel langzaamaan.
Heel soms verraste hij me nog door weg te schieten en een bok te geven. "he" dacht ik dan, "daar was ie weer!". En dan besefte ik dat hij eigenlijk nog altijd dezelfde was.

Maar ook buiten het rijden gedroeg hij zich vaak als een kwal. Zo was zijn karakter nu eenmaal. Hij had overal een menig over en die gaf hij ook. Een paard met karakter.

LucieDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:36

Van een braaf Z paard kun je denk ik heel veel van leren! Maar een B ruiter op een heet Z paard lijkt me dan weer een minder goed idee :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:36

calippe schreef:
aha, jij kent mijn paard?

Ik was onervaren, maar ik wist nog wel hoe ik moest rijden. Gewoon been geven = lopen. Dat wist mijn paard ook. alleen hij deed het niet. Hij zocht inderdaad de grens op, niet omdat ik niet duidelijk was, maar omdat iedereen nu eenmaal de grens opzoekt van wat er mogelijk is. Dat is de natuur.

De een zoekt de grens meer op dan de ander. En dat zijn soms gewoon streken.
Mijn paard had echt streken. Heeft ie nog wel hoor.

Langzaamaan leerde ik te rijden, heel langzaamaan.
Heel soms verraste hij me nog door weg te schieten en een bok te geven. "he" dacht ik dan, "daar was ie weer!". En dan besefte ik dat hij eigenlijk nog altijd dezelfde was.

Maar ook buiten het rijden gedroeg hij zich vaak als een kwal. Zo was zijn karakter nu eenmaal. Hij had overal een menig over en die gaf hij ook. Een paard met karakter.

En jij hebt je nooit afgevraagd waarom hij die streken bij je instructrice niet uithaalde en bij jou wel?

In heel veel gevallen hoef je een dier niet te kennen. Als je uitgaat van consequentie bij het opvoeden, of hoe je het ook maar wilt noemen. Zijn vast wel meerdere benamingen voor. Dan is het heel simpel om te zien waar de fout ligt.

En weten hoe je moet rijden als je vanaf de manege komt... Waarom geef je nu in bovenstaande dan aan dat je heel langzaamaan leerde rijden. Je bent nogal tegenstrijdig.
Sowieso gaat er bij mij niet in dat je weet hoe je moet rijden als je van de manege af komt.

En karakters... Ik heb in het afgelopen jaar twee karakterpaarden gereden. De een was gewoon vreselijk sensibel en had onwijs veel talent. Was na een goed half jaar ook ZZ-springen. Maar geen makkelijke onder het zadel. Het andere paard heeft te veel eigenaren gezien en was kennelijk te imposant voor mensen om mee om te gaan of om op te voeden. Ik wilde daar niet aan beginnen, wat een ellende. Daar moest je een hele vent voor zijn om dat weer goed te krijgen.

Verdere paarden zijn eigenlijk allemaal verhaaltjes van consequent zijn, niet zo zeer heropvoeden, maar gewoon even laten weten wat jouw, of in dit geval mijn regels zijn. En dan heb je er geen kind aan.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:04

Janine1990 schreef:
En jij hebt je nooit afgevraagd waarom hij die streken bij je instructrice niet uithaalde en bij jou wel?

Dat was bekend. Niet luisteren was een wapper met de zweep. Wilde hij haar er dan af bokken, dan kreeg hij alleen maar meer wappers i.p.v. dat ze zou vallen. dat was het verschil met mij. Toen ik eenmaal leerde zitten bij het bokken, kwam hij er met mij ook niet meer mee weg. Dat moet een enorme deceptie voor hem zijn geweest. :D
Janine1990 schreef:
In heel veel gevallen hoef je een dier niet te kennen. Als je uitgaat van consequentie bij het opvoeden, of hoe je het ook maar wilt noemen. Zijn vast wel meerdere benamingen voor. Dan is het heel simpel om te zien waar de fout ligt.

Dat neemt niet weg dat de belangen van een paard niet altijd overeen komen met die van de ruiter. En dat het paard liever iets anders zou willen doen dan dat hij op dat moment moet doen. Het zijn levende wezens en ze hebben een eigen willetje he.
Janine1990 schreef:
En weten hoe je moet rijden als je vanaf de manege komt... Waarom geef je nu in bovenstaande dan aan dat je heel langzaamaan leerde rijden. Je bent nogal tegenstrijdig.
Sowieso gaat er bij mij niet in dat je weet hoe je moet rijden als je van de manege af komt.

Het zijn heel simpele dingen, zoals benen geven = lopen. Sturen, in galop aanspringen, dat soort dingen. Dat kan elke manegeruiter.
Maar een paard meer dressuurmatig trainen, dat moest ik nog echt leren. Het paard echt van achteren uit naar de hand toe rijden. Dat leerproces begon pas toen ik dat paard had gekocht. En dat was dus waar ik zo lang over deed. Ik heb van nature niet veel gevoel voor paardrijden of welke sport dan ook. Ik heb een slechte coördinatie, voel van nature niet zo veel. Maar door echt veel te rijden (ook voor een handelaar) heb ik toch gevoel kunnen ontwikkelen, en dat kwam mijn paard ten goede.
Janine1990 schreef:
En karakters... Ik heb in het afgelopen jaar twee karakterpaarden gereden. De een was gewoon vreselijk sensibel en had onwijs veel talent. Was na een goed half jaar ook ZZ-springen. Maar geen makkelijke onder het zadel. Het andere paard heeft te veel eigenaren gezien en was kennelijk te imposant voor mensen om mee om te gaan of om op te voeden. Ik wilde daar niet aan beginnen, wat een ellende. Daar moest je een hele vent voor zijn om dat weer goed te krijgen.

Zó moeilijk was mijn paard niet want dan had ik het NOOIT met hem gered. Maar soms wilde hij soms iets persé niet, en dan ging het ook echt niet gebeuren. En zo is hij nog altijd. Toen zijn kies getrokken moest worden, en hij goed verdoofd was door de dierenarts. Het ging niet door. "dat heb ik nog nooit meegemaakt", zei de tandarts. Ik had het al vaker met hem meegemaakt. Ook dat ik mensen hoorde gillen als ze zijn staldeur passeerden. Ook dat hij begon te saboteren als hij in het viertal mee moest lopen. Dat wilde hij nu eenmaal niet. En er zijn wel eens mensen die over de bakrand vlogen om bij hem weg te komen. Hij kon mensen echt bang maken als hij wilde. Maar als hij moest springen, dan veranderde hij radicaal! Dat vond hij dus mooi.
Janine1990 schreef:
Verdere paarden zijn eigenlijk allemaal verhaaltjes van consequent zijn, niet zo zeer heropvoeden, maar gewoon even laten weten wat jouw, of in dit geval mijn regels zijn. En dan heb je er geen kind aan.

Consequent zijn moet je kunnen he.
Het is een verschil tussen alleen weten hoe iets moet, en het vervolgens ook echt om kunnen zetten in daden.

Om wat jij hier boven verteld over dat zz paard, vind ik het zo belangrijk dat mensen NOG meer moeten selecteren op het karakter waarmee ze fokken. Ik zelf let daar op. Ik heb een heel sensibele merrie die verreden was toen ik haar kocht op 7 jarige leeftijd. Was altijd met de handrem erop gereden. Fijn paard als je ermee om kunt gaan want ze wil echt wel wat voor je doen. Maar ze is te heet, te onzeker, etc. Daar kunnen de meeste mensen niet mee overweg. Ik heb er mee gefokt met Tangelo van de Zuuthoeve en daar is een paard uit gekomen dat veel evenwichtiger is. Ze staat nu op een stal waar ze professioneel opgeleid wordt. Het is namelijk echt een goed paard. Ook dit jaar wordt mijn merrie weer geïnsemineerd met dezelfde hengst.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:12

Ik denk dat als je idd gewoon lekker voor de lol wil rijden en crossen een Z paard niet een goed idee is. Maar als je wedstrijd wil gaan rijden, je hebt er aanleg voor en je hebt er ( zeer belangrijk ) lol in waarom niet? xD

Er zit ook een meisje bij mij op les en heeft een Z pony, kan voor geen meter rijden is overal bang voor ( het meisje is overal bang voor ). Echt een schat van een pony maar ze is nu ook super bang voor de pony ( de reden waarom weet ik niet ). Maar ik snap dan eigenlijk niet zo goed waarom ze zomaar een Z pony onder haar kont geduwd krijgt terwijl ze niet eens lekker ontspannen kan rijden en er niets van leert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:27

calippe schreef:
Janine1990 schreef:

Dat was bekend. Niet luisteren was een wapper met de zweep. Wilde hij haar er dan af bokken, dan kreeg hij alleen maar meer wappers i.p.v. dat ze zou vallen. dat was het verschil met mij. Toen ik eenmaal leerde zitten bij het bokken, kwam hij er met mij ook niet meer mee weg. Dat moet een enorme deceptie voor hem zijn geweest. :D

Dus bij haar hadden zijn daden consequenties, zoiets zei ik eerder al geloof ik.
Ook niet kunnen blijven zitten is een gebrek aan ervaring. Heeft iedere ruiter gehad, is niets om je voor te schamen. Alleen niet handig in combinatie met een groen paard.

calippe schreef:
Janine1990 schreef:

Dat neemt niet weg dat de belangen van een paard niet altijd overeen komen met die van de ruiter. En dat het paard liever iets anders zou willen doen dan dat hij op dat moment moet doen. Het zijn levende wezens en ze hebben een eigen willetje he.

Wat hebben belangen van paard en ruiter nu te maken met opvoeden?
Een eigen willetje heeft in mijn ogen ook weinig te maken met opvoeding. Want een eigen wil is heel iets anders dan iets dat moet niet willen. Iemand die consequent met een dier om gaat (dus waarvan het paard weet wat hij aan die persoon heeft) zal weinig moeite hebben om het gemiddelde dier ergens van te overtuigen. Een paard hoeft niet de godganse dag achter de eigenaar aan te hobbelen en daar orders van uit te voeren. En zeker een jong paard hoeft dat niet.

calippe schreef:
Janine1990 schreef:

Het zijn heel simpele dingen, zoals benen geven = lopen. Sturen, in galop aanspringen, dat soort dingen. Dat kan elke manegeruiter.
Maar een paard meer dressuurmatig trainen, dat moest ik nog echt leren. Het paard echt van achteren uit naar de hand toe rijden. Dat leerproces begon pas toen ik dat paard had gekocht. En dat was dus waar ik zo lang over deed. Ik heb van nature niet veel gevoel voor paardrijden of welke sport dan ook. Ik heb een slechte coördinatie, voel van nature niet zo veel. Maar door echt veel te rijden (ook voor een handelaar) heb ik toch gevoel kunnen ontwikkelen, en dat kwam mijn paard ten goede.

Dat kan elke manegeruiter op een manegepaard ja...
Ja, manegepaarden zijn ook paarden. Maar toch een stuk minder gevoelig en sensibel dan het gemiddelde eigen paard. Laat een manegepaard een eigen paard worden en je hebt binnen de kortste tijd een compleet ander paard.
Rijden leer je pas als je ervaring krijgt. Manege-ervaring is niet echt relevant voor een jong paard.

calippe schreef:
Janine1990 schreef:

Zó moeilijk was mijn paard niet want dan had ik het NOOIT met hem gered. Maar soms wilde hij soms iets persé niet, en dan ging het ook echt niet gebeuren. En zo is hij nog altijd. Toen zijn kies getrokken moest worden, en hij goed verdoofd was door de dierenarts. Het ging niet door. "dat heb ik nog nooit meegemaakt", zei de tandarts. Ik had het al vaker met hem meegemaakt. Ook dat ik mensen hoorde gillen als ze zijn staldeur passeerden. Ook dat hij begon te saboteren als hij in het viertal mee moest lopen. Dat wilde hij nu eenmaal niet. En er zijn wel eens mensen die over de bakrand vlogen om bij hem weg te komen. Hij kon mensen echt bang maken als hij wilde. Maar als hij moest springen, dan veranderde hij radicaal! Dat vond hij dus mooi.

Mensen bang maken kan natuurlijk een trekje zijn die hij heeft overgehouden aan een minder handige opvoeding. Is geen ramp, maar kan wel beangstigend zijn voor vreemden, dat kan ik heel goed begrijpen.
Evenals gedrag bij een tandarts, hoewel er naar mijn idee wel een vorm van aanleg moet zijn om door een verdoving heen te breken.
Knap vervelend als een paard zulke streken heeft. Ik zou er niet blij van worden.
Maar kwallenstreken kan ik het nog steeds niet noemen :o Omdat het naar mijn idee nog steeds een duidelijke grond heeft.

calippe schreef:
Janine1990 schreef:

Consequent zijn moet je kunnen he.
Het is een verschil tussen alleen weten hoe iets moet, en het vervolgens ook echt om kunnen zetten in daden.

Als je zelf consequent bent opgevoed, is het geen enkel probleem om zelf ook consequent te zijn, merk ik bij mezelf. Al oefen ik liever op dieren dan op mensen. Dieren reflecteren een stuk prettiger dan kinderen :P

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:37

Janine1990 schreef:
Dus bij haar hadden zijn daden consequenties, zoiets zei ik eerder al geloof ik.
Ook niet kunnen blijven zitten is een gebrek aan ervaring. Heeft iedere ruiter gehad, is niets om je voor te schamen. Alleen niet handig in combinatie met een groen paard.

Zeker niet. Zoals ik al eerder zei, ik zal het niet snel aanraden.

Janine1990 schreef:
Wat hebben belangen van paard en ruiter nu te maken met opvoeden?
Een eigen willetje heeft in mijn ogen ook weinig te maken met opvoeding. Want een eigen wil is heel iets anders dan iets dat moet niet willen. Iemand die consequent met een dier om gaat (dus waarvan het paard weet wat hij aan die persoon heeft) zal weinig moeite hebben om het gemiddelde dier ergens van te overtuigen. Een paard hoeft niet de godganse dag achter de eigenaar aan te hobbelen en daar orders van uit te voeren. En zeker een jong paard hoeft dat niet.

Ik denk niet dat je mijn paard van alles kon overtuigen wat je maar wilde, zelfs al kon je werkelijk goed rijden. Maar dat even terzijde. En opvoeding en belangen kunnen haaks op elkaar staan. Voorbeeld: iets mag niet en dat weet je (of je nu kat, hond, paard, kind of volwassene bent). Maar je wilt het zo graag. Dan doe je het toch een keer op een moment dat je denkt er mee weg te kunnen komen? Opvoeden neemt niet weg dat toch altijd geprobeerd wordt om grenzen te verleggen. Steeds opnieuw.

Janine1990 schreef:
Dat kan elke manegeruiter op een manegepaard ja...
Ja, manegepaarden zijn ook paarden. Maar toch een stuk minder gevoelig en sensibel dan het gemiddelde eigen paard. Laat een manegepaard een eigen paard worden en je hebt binnen de kortste tijd een compleet ander paard.
Rijden leer je pas als je ervaring krijgt. Manege-ervaring is niet echt relevant voor een jong paard.

Klopt. Helemaal. Maar ja, het was zoals het was. Ik had dat paard eenmaal gekocht en heb ook wel overwogen om hem weer te verkopen. Maar daarmee zou een oude droom in duigen vallen. dus ik heb doorgezet met bonkend hart en zweet in mijn handen. Het heeft me veel gebracht moet ik zeggen. Ik raakte met dat paard vergroeid.

Janine1990 schreef:
Mensen bang maken kan natuurlijk een trekje zijn die hij heeft overgehouden aan een minder handige opvoeding. Is geen ramp, maar kan wel beangstigend zijn voor vreemden, dat kan ik heel goed begrijpen.
Evenals gedrag bij een tandarts, hoewel er naar mijn idee wel een vorm van aanleg moet zijn om door een verdoving heen te breken.
Knap vervelend als een paard zulke streken heeft. Ik zou er niet blij van worden.
Maar kwallenstreken kan ik het nog steeds niet noemen :o Omdat het naar mijn idee nog steeds een duidelijke grond heeft.

Ook een paard kan een kwal zijn, en mijn paard was dat. De achtergrond was niet heel duidelijk. Maar hij is door velen er van verdacht geweest een klophengst te zijn. Dominantie en zelfs agressie naar andere ruinen, merries dekken, territoriaal, dat soort dingen.
Maar sinds ik zelf voor hem zorg, en hij aan huis staat is hij milder geworden. Het is nu rustiger op stal, minder verloop natuurlijk en hij is inmiddels alweer 23 jaar, wordt dit jaar in juni 24.
Ondanks dat hij een kwal was, had ik hem achteraf niet willen veranderen. Dat kwallen aspect hoorde gewoon bij hem, en zelf was ik ook vaak een kwal. Hij paste bij mij. Geen enkel dier dat ik ooit heb gehad leek zo op mij als hij.

Janine1990 schreef:
Als je zelf consequent bent opgevoed, is het geen enkel probleem om zelf ook consequent te zijn, merk ik bij mezelf. Al oefen ik liever op dieren dan op mensen. Dieren reflecteren een stuk prettiger dan kinderen :P

Nee, ik ben consequent opgevoed maar dingen die ik wist met rijden om te zetten in daden, wat gaat met techniek en gevoel gepaard, daar kon ik niet aan voldoen. Nu wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:10

calippe schreef:
Ik denk niet dat je mijn paard van alles kon overtuigen wat je maar wilde, zelfs al kon je werkelijk goed rijden. Maar dat even terzijde. En opvoeding en belangen kunnen haaks op elkaar staan. Voorbeeld: iets mag niet en dat weet je (of je nu kat, hond, paard, kind of volwassene bent). Maar je wilt het zo graag. Dan doe je het toch een keer op een moment dat je denkt er mee weg te kunnen komen? Opvoeden neemt niet weg dat toch altijd geprobeerd wordt om grenzen te verleggen. Steeds opnieuw.

Pogingen kan je vaak stoppen, en het overtreden van een grens kan je afstraffen ;) En vaak moet een grens even overtreden worden om duidelijk te maken wat de consequenties zijn.
Helpt alleen maar in het proces van opvoeden.

calippe schreef:
Ook een paard kan een kwal zijn, en mijn paard was dat. De achtergrond was niet heel duidelijk. Maar hij is door velen er van verdacht geweest een klophengst te zijn. Dominantie en zelfs agressie naar andere ruinen, merries dekken, territoriaal, dat soort dingen.
Maar sinds ik zelf voor hem zorg, en hij aan huis staat is hij milder geworden. Het is nu rustiger op stal, minder verloop natuurlijk en hij is inmiddels alweer 23 jaar, wordt dit jaar in juni 24.
Ondanks dat hij een kwal was, had ik hem achteraf niet willen veranderen. Dat kwallen aspect hoorde gewoon bij hem, en zelf was ik ook vaak een kwal. Hij paste bij mij. Geen enkel dier dat ik ooit heb gehad leek zo op mij als hij.

Er zijn zeker paarden die van nature veel dominanter zijn dan anderen. Echter kan je het dier er zelf ook mee leren omgaan. Uiteraard blijf je het dan nog steeds merken, maar in mindere mate. Simpelweg aan de hand van een super consequente opvoeding. Maar dan moet je natuurlijk zelf de ervaring hebben om aan te voelen wat voor vlees je in de kuip hebt en uiteraard je mannetje kunnen staan. En in sommige gevallen kan je er maar beter een echte man voor hebben ;)

calippe schreef:
Nee, ik ben consequent opgevoed maar dingen die ik wist met rijden om te zetten in daden, wat gaat met techniek en gevoel gepaard, daar kon ik niet aan voldoen. Nu wel.

Maakt ook wel uit hoe oud je was. Ik gok nog niet heel erg oud?
Als ik uitga van mijn manegetijd, die liep af toen ik goed en wel 12 was. Nou denk maar niet dat ik toen al een dier kon opvoeden :')

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:29

Ik was 23. Ik kocht hem in 1993. Niet heel oud. Ik had doorzettingsvermogen, en anders was het allemaal niet gelukt.
Ik dacht dat ik kon rijden. Het eerste wat mijn paard me leerde, was dat ik niet kon rijden. Man wat een desillusie was dat!
Maar ik heb doorgezet met dat paard en er zoveel mooie momenten mee beleefd.... Ik weet niet of een paard dat ooit nog gaat evenaren. Die gekke eigenwijze kwal......

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:31

als B ruiter kan je een hoop leren van een hoger paard..
helaas is hier de ervaring dat mensen die net begonnen zijn en een hoog paard kopen, direct denken dat hun het doen.. terwijl eigenlijk het paard alles doet.
Dus op momenten dat het paard het niet goed doet, afgejakt word.. en steeds meer en beter moet gaan lopen.. terwijl het enige wat hun doen is zitten en meevoelen.. en het paardje doet alles.. daar kan ik hier alleen niet tegen :')

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:34

Mits een matchende instructeur (die de knoppen weet zitten) kan je van zo'n paard fantastisch veel leren.

Heb mijn beginnerslessen western op een kampioen geleerd. Fak zeg, probeer in godsnaam eens recht over de AC lijn te rijden. Peerd deed exact wat ik vroeg... Blijkt dat je onbewust enorm veel dingen vraagt...