Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eleentje schreef:Al snap ik ook wel dat een warm gluhweintje lekker kan zijn tijdens een koude buitenrit.
Kuggur schreef:Eleentje schreef:Al snap ik ook wel dat een warm gluhweintje lekker kan zijn tijdens een koude buitenrit.
Lekkerder ná, en zeker ook gezonder.
Het is een mythe dat je warmer wordt van het drinken van alcohol.
De warmte die je voelt is de warmte die je lichaam verlaat door de verwijde bloedvaten in je huid. Niet verstandig.
Kuggur schreef:Eleentje schreef:Al snap ik ook wel dat een warm gluhweintje lekker kan zijn tijdens een koude buitenrit.
Lekkerder ná, en zeker ook gezonder.
Het is een mythe dat je warmer wordt van het drinken van alcohol.
De warmte die je voelt is de warmte die je lichaam verlaat door de verwijde bloedvaten in je huid. Niet verstandig.

terpentijn schreef:Interessant topic: en schijnheil viert hier kennelijk nogal hoogtij... de ruiters in de TOP die voor hen van start gaan een glas wodka achterover slaan. met een pepermuntje en een hap tandpasta er achter aan, bestaan zeker niet? Diegenen die standaard een angstremmende pil nemen, zoals Oxazepam (Seresta) bestaan in de top ook niet, natuurlijk. Dit is echter absoluut geen uitzondering, voornamelijk en juist in de hogere niveaus is dat schering en inslag.
Vind ik het "fout"?
Nee, waarom, zo veel Bokkers die beweren actief paard te rijden leven min of meer "onder de medicijnen", dat leews je makkelijk terug in hun berichten, en dat zou dan betekenen dat niemand meer op een paard kan of mag stappen.... ook Toppers rijden "gedrogeerd" onder pijnstillers, een aantal Bokkers gebruiken evengoed paardrijdend allerlei verschillende medicamenten , waar je een auto niet mee zou mogen besturen.
Hebben we het over "de openbare weg" wat is dat dan?
In feite mag je dus niet op een paard zitten op de openbare weg (buitenrit, langs de weg) als je meer dan het aanvaardbare dan voor een autobestuurder in je bloed hebt, of dat nou aan medicijnen is of aan drank (alcohol) of een combinatie daarvan.
Ik vrees toch dat deze stelregel dagelijks met voeten overtreden wordt.
Zelf wil ik niet schijnheilig zijn: ik slik op voorschrift van de huisarts dagelijks een Oxazepam, 10 mg tablet, een helft 'smorgens een een helft "savonds, anders word ik te druk in mijn kop.
Hier is prima mee te rijden
Hoewel je hier niet bij mag drinken, hou ik toch wel van een rood wijntje. Dat drink ik dan bij voorkeur in de avond, ik rijd alleen maar paard in de ochtenduren, maar uiteraard heb ik ook wel eens tijdens een buitenrit-aanlegplek-terugrijden met wat drank in mijn mik naar huis gereden.. wie niet?
Niks aan de hand, maar tsja... officieel mag dit dus niet
Alcohol en paarden gaat idd niet wenselijk samen.
Maar wat dat betreft geldt 't zelfde voor roken en paarden... is ook niks.

Ik vind dat met drank ook echt de grens, maargoed dat is het probleem hé, dat mensen niet meer zien dan waar hun grens ligt..
PascalB schreef:Snollygoster schreef:Ik geloof dat het in België strafbaar is.
Hier in Nederland ben je ook een bestuurder voor de wet en bij te veel drinken en rijden te paard ben je rijbewijs ook kwijt
(ligt aan het paard misschien, maar er zijn paarden waar je volgens mij bewusteloos op kunt liggen die je nog veilig naar stal brengen). En dan gaat het nog niet eens over rijden in de bak.
PaulinBijoux schreef:PascalB schreef:Hier in Nederland ben je ook een bestuurder voor de wet en bij te veel drinken en rijden te paard ben je rijbewijs ook kwijt
Klopt niet helemaal.. Je hebt geen bewijs nodig om op een paard te rijden dus kunnen ze ook niks afpakken..
(Je rijbewijs kan alleen worden afgepakt als je een van de betreffende vervoersmiddelen rijd die achterop staan, van brommer tot tractor)
wemkelover schreef:Alsof een paard zo dom is om tegen iets aan te lopen... ik moet echt wel lachen om sommige reacties hoor.
Ik heb zelf wel eens met een kater een wedstrijd gereden en had toen mijn allereerste winstpunt gehaald en prijs. Maar achteraf is het niet raadzaam om te doen want ik was zo beroerd dat die hele prijs mij gestolen kon worden.
Ik denk dat een of twee niet zoveel kwaad kan, aangezien een paard ook voorzichzelf denkt en niet zomaar in een sloot of tegen een boom aanloopt. Maar toch zou ik niet lazerus op een paard gaan zitten, want als hij schrikt lig je er naast en ben je paard kwijt. En ik denk niet dat verzekeraars gaan uitkeren als ze weten dat je echt dronken was. Ze zullen heus niet een blaastest doen bij een ongeluk als je maar eentje of twee heb gehad.
ikke schreef:wemkelover schreef:Alsof een paard zo dom is om tegen iets aan te lopen... ik moet echt wel lachen om sommige reacties hoor.
Ik heb zelf wel eens met een kater een wedstrijd gereden en had toen mijn allereerste winstpunt gehaald en prijs. Maar achteraf is het niet raadzaam om te doen want ik was zo beroerd dat die hele prijs mij gestolen kon worden.
Ik denk dat een of twee niet zoveel kwaad kan, aangezien een paard ook voorzichzelf denkt en niet zomaar in een sloot of tegen een boom aanloopt. Maar toch zou ik niet lazerus op een paard gaan zitten, want als hij schrikt lig je er naast en ben je paard kwijt. En ik denk niet dat verzekeraars gaan uitkeren als ze weten dat je echt dronken was. Ze zullen heus niet een blaastest doen bij een ongeluk als je maar eentje of twee heb gehad.
Stel dat je paard een fietser van z'n fiets trapt (omdat ie te kort langs fietst of zo) of je hebt zo'n paard dat braaf doet wat de ruiter zegt, ook als er iets in de weg staat, dan wordt die schade dus mooi niet vergoed door je verzekeraar!!
ikke schreef:Mijn advies: ga dat niet uitproberen want je bent weldegelijk je rijbewijs kwijt! Je wordt gezien als bestuurder volgens de wet en daarmee ben je gelijk gesteld aan auto- of bomfietsbestuurder.
Enne, nog iets: als je met 0,6 promille schade veroorzaakt, kun je die zelf dokken; de verzekering trekt zich dan terug; lees je voorwaarden er maar op na.