Neckrope; jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:54

Wat een verhalen van Romylover zeg.... Maar het eerste wat ik denk is, waar is de controle en de voorbereiding als je zulke maatregelen moet nemen om de boel enigszins onder controle te houden?

Ik heb ook wel met een neckrope buitengereden, ook samen met andere ruiters.
Op een dag was ik samen met iemand die met bit reed. Zijn paard vloog er plots vandoor, aan de kletter, naar huis. Bit hielp pas na een paar honderd meter, met een hoop met ruk pluk en zaagwerk.
En ik? Ik spande mijn kruis aan, bracht mijn hand lichtjes omhoog en zei ho. Ponylief stond in een keer stil, met een hoofd van oké, luisteren moet.

Het zit 'm dan imo niet in het middel, maar in de opvoeding en de vertrouwensband tussen paard en ruiter. Al stuur je door aan de staart te trekken, als het maar bevestigd is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:35

Is het niet ook iets natuurlijks om als de leider rustig is en wilt stoppen dat de rest van de kudde ook moet stoppen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:34

Gypsy schreef:
Al stuur je door aan de staart te trekken, als het maar bevestigd is.

Beelddenker hier :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:23

Hahaha antje_vip. :')

Het is wel natuurlijk, alleen moet je van goede huize komen wil een paard je zo accepteren. Veel ruiters hebben dat imo niet.
Mijn paard is wat dat betreft wel makkelijk, in de kudde is zij zelf de leider, maar ben ik er dan geeft ze het stokje zo over.
Twee jaar terug stond ze met oud en nieuw in de wei, ik kwam om 12 uur kijken. Ze waren wat rond aan het draven, mijn paard leek niet goed te weten wat ze nu moest doen. Toen ik de wei in stapte is ze bij me komen staan en toen was het goed. Ik vind dat altijd erg aandoenlijk, als dat grote paard (trekpaardkruising) weer eens achter me staat en er 100 procent van overtuigd is dat een miezerig mensje haar gaat redden. :+:

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:21

Neckrope is prachtig. Buitenrijden kan ook prima, maar dan wel met een paard die super aan de hulpen staat en in een omgeving waar niet al te rare dingen kunnen gebeuren. (als een paard er vandoor gaat, gaat hij er toch wel vandoor, met stangbit/trens/hackamore/sidepull of neckrope gelijk...)

Waar ik me wél aan erger is de neckrope gezellig op hoogte van de keel, daar hoort hij niet, hooguit als noodrem :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:59

Zielig? Nee
Gevaarlijk? Ligt aan je type paard (sommige schrikken door 4 benen wijd en sommige door te vluchten) ook ligt het eraan waar je buiten rijd.. Op de weg met druk verkeer of in het bos?
Als mijn paard gaat dan gaat hij.. Meestal ga ik ff mee en dan stel ik m daarna gerust het maakt verder niet uit met wat ik rij als hij wilt gaan ik heb alles al geprobeerd en het beste bij mij werkt gewoon mee gaan en daarna stoppen. Ik rij nooit met neckwrope buiten, maar als ik met mijn hoofdstel buitenrij denk ik dat ik net zo gevaarlijk ben xD heb vaak geschrokken gezichten gezien als ik langs crosste

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:45

neckrope zielig? nee, tegenovergestelde.
haha in bijna alle discussies over het bit zeggen altijd wel mensen dat het bit geen pijn doet, en hier wordt gewoon toegegeven dat het pijn doet en zelfs gezegd dat dit goed is xd. naar mijn mening is het bit juist gevaarlijk omdat je daarmee zoals gezegd wordt pijn prikkels creëert en hartstikke leuk dat dat angst onderdrukt maar als ik pijn heb van een bepaald iets maar ik kan nog wel gewoon lopen, dan zal ik toch echt eerder wegrennen van dit iets dan ervan stil gaan staan(ik ben niet eens een vluchtdier) zeker als er al angst aanwezig is maakt het het in de meeste gevallen alleen maar erger. Een bit kun je gebruiken voor verfijning van je hulpen, en tegen die paar mensen die dit goed kunnen heb ik helemaal niks, maar als het bit wordt gebruikt als controle middel komt er pijn bij kijken en dat soort pijn hoort niet bij een goede relatie tussen paard en leider (mens). en natuurlijk paarden in een kudde worden ook constant gecorrigeerd door elkaar door bijten en trappen en ondanks de hogere pijngrens van een paard kan dit ook pijn doen. maar het is niet eerlijk om dit te doen op de gevoeligste, kwetsbaarste plek: de mond.

Ik rijd heel vaak met neckrope buiten (behalve als ik aanvoel dat het niet kan). Hierbij moet ik wel zeggen dat ik een heel makkelijk, rustig, bomproof paardje heb, ik haar eerst neckreining heb geleerd met gewoon teugels, toen een halfjaar alleen in de roundpenn/ bak met neckrope heb gereden, eerst altijd gewoon bitloos buiten gereden, en pas toen ik zelf aanvoelde dat het kon een klein stukje met neckrope in het bos heb gereden en dit langzaam steeds verder uitgebreid tot uiteindelijk altijd en overal hoofdstel/halsterloos rijden. We springen, draaien, wijken en uiteraard achterwaads met neckrope.
Je kan niet een dag met neckrope in de bak stappen en de volgend dag hop het bos in, en daar rond galopperen, zoals alles met paarden: het kost tijd. zoiezo moet je wel aan kunnen voelen wat wel en niet kan en nooit zomaar of als je twijfelt het hoofdstel/ halster eraf halen.

óf en waar je paard van schrikt heb je groot en deels zelf in de hand, als je je paard van te voren aan dingen laat wennen op jouw en zijn tempo in een veilige situatie/ omgeving (zoals de bak) is er minder kans dat hij later zal schrikken en echt ernstig weg zal rennen. dit is ook wat er bedoelt wordt met je paard laten kijken waar hij bang voor is. ja als je paard wegrent is het te laat, maar daar voor geven bijna alle paarden wel signalen af. als ik op mijn paard rijd en ze kijkt ergens naar (oren naar voren naar bepaald object) ga ik (als dit mogelijk is, soms zit het achter een hek of sloot en kan je er niet bij) erheen en laat haar het aanraken zodat ze de volgende keer dat we dit object tegen komen ze weet dat het niks doet en hoeft ze er dus niet van ts schrikken. ook schriktraining en 'sacking out' (= aanraken met objecten zoals plastic zakken etc.) helpen om als ze later op rit bijvoorbeeld een plastic zakje zien vliegen ze weten dat dit ze niks doet.

natuurlijk kun je je paard niet op alle 'gevaren' die hij denkt te zien voor bereiden en zal het vast wel een keer mis gaan maar als je goed getraind hebt met de neckrope in de bak en je paard is gevoelig genoeg op de neckrope dat hij in alle situaties in ieder geval een beetje reageert, moet je in een noodsituatie als je je neckrope een keer naar boven op de hals verplaatst hem wel kunnen houden. en nog een keer: dit zal niet bij alle paarden zo zijn, mijn paard is heel makkelijk en gevoelig, met goede training kan elk paard gevoelig worden, maar dit kost tijd en bij sommige paarden heel veel moeite. Als je twijfelt moet je niet naar buiten gaan met neckrope.
Ik reed een keer samen met iemand die met bit en met zadel reed en ik reed met alleen neckrope en zonder zadel, de paarden gingen er vandoor op een ruiterpad, en ik gaf 2 rukken aan de neckrope en mijn paard zat meteen in draf hoewel het andere paard nog een stuk door galoppeerde en pas toen hij er achter kwam dat zn kudde niet mee ging stopte hij ook anders waren ze allebei door gerend tot aan de weg.
Er blijft altijd een risico, maar zoals al gezegd is als een paard echt gaat, gaat hij, hoeveel bitten je ook in zijn mond hebt hangen, als je paard goed getraind is en voorbereid op mogelijke situaties, en je zelf gewoon een goede leider bent door te zeggen en laten zien dat waar hij ook bang voor is het niet eng is, bereik je een stuk meer mee dan je paard in een panieksituatie tot bloedens aan trekken dat hij nog net op tijd stopt. Beter voorkomen dan genezen.
Je hebt inderdaad wel iets meer controle als je met bitloos hoofdstel/ touwhalster rijd, dan kun je het hoofd om trekken en een paard met zijn hoofd op zij rent niet zo hard meer vooruit, maar dit kan niet bij een bit dan trek je het bit door zijn mond, dus kun je alleen maar naar achteren trekken en daar kan het paard net zo hard doorheen rennen als door een neckrope ondanks dat je dan een van de gevoeligste plekken van zijn lichaam kapot kan maken waardoor hij zijn angst voor het eerste ding misschien even vergeet maar in de meeste gevallen toch echt door rent voor de pijn.

Het is zeker mogelijk om een pijnloze, veilige relatie met je paard op te bouwen waarin alles draait om vertrouwen in elkaar. het kost alleen een hoop training, tijd en je moet er wel echt in geloven. er kunnen altijd dingen fout gaan, geloof me dat heb ik afgelopen anderhalf jaar geleerd en geen van alle vele dingen kwam door mijn (gebrek aan) optoming. soms moet je gewoon risico's durven nemen en je dromen uit laten komen (zolang je hierbij geen overlast veroorzaakt voor anderen) het leven is te kort om dingen die je zou willen doen niet te doen, maar als je het doet moet je zelf wel zeker weten dat het kan.

hier wat filmpjes van met neckrope buiten enzo:
http://www.youtube.com/watch?v=7UxXI6-q ... g&index=24
https://www.youtube.com/watch?v=3OBcsTpDgMg
https://www.youtube.com/watch?v=LIeAR1ybqBc

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:59

_velowhisp schreef:
neckrope zielig? nee, tegenovergestelde.
haha in bijna alle discussies over het bit zeggen altijd wel mensen dat het bit geen pijn doet, en hier wordt gewoon toegegeven dat het pijn doet en zelfs gezegd dat dit goed is xd. naar mijn mening is het bit juist gevaarlijk omdat je daarmee zoals gezegd wordt pijn prikkels creëert en hartstikke leuk dat dat angst onderdrukt maar als ik pijn heb van een bepaald iets maar ik kan nog wel gewoon lopen, dan zal ik toch echt eerder wegrennen van dit iets dan ervan stil gaan staan(ik ben niet eens een vluchtdier) zeker als er al angst aanwezig is maakt het het in de meeste gevallen alleen maar erger. Een bit kun je gebruiken voor verfijning van je hulpen, en tegen die paar mensen die dit goed kunnen heb ik helemaal niks, maar als het bit wordt gebruikt als controle middel komt er pijn bij kijken en dat soort pijn hoort niet bij een goede relatie tussen paard en leider (mens). en natuurlijk paarden in een kudde worden ook constant gecorrigeerd door elkaar door bijten en trappen en ondanks de hogere pijngrens van een paard kan dit ook pijn doen. maar het is niet eerlijk om dit te doen op de gevoeligste, kwetsbaarste plek: de mond.

Ik rijd heel vaak met neckrope buiten (behalve als ik aanvoel dat het niet kan). Hierbij moet ik wel zeggen dat ik een heel makkelijk, rustig, bomproof paardje heb, ik haar eerst neckreining heb geleerd met gewoon teugels, toen een halfjaar alleen in de roundpenn/ bak met neckrope heb gereden, eerst altijd gewoon bitloos buiten gereden, en pas toen ik zelf aanvoelde dat het kon een klein stukje met neckrope in het bos heb gereden en dit langzaam steeds verder uitgebreid tot uiteindelijk altijd en overal hoofdstel/halsterloos rijden. We springen, draaien, wijken en uiteraard achterwaads met neckrope.
Je kan niet een dag met neckrope in de bak stappen en de volgend dag hop het bos in, en daar rond galopperen, zoals alles met paarden: het kost tijd. zoiezo moet je wel aan kunnen voelen wat wel en niet kan en nooit zomaar of als je twijfelt het hoofdstel/ halster eraf halen.

óf en waar je paard van schrikt heb je groot en deels zelf in de hand, als je je paard van te voren aan dingen laat wennen op jouw en zijn tempo in een veilige situatie/ omgeving (zoals de bak) is er minder kans dat hij later zal schrikken en echt ernstig weg zal rennen. dit is ook wat er bedoelt wordt met je paard laten kijken waar hij bang voor is. ja als je paard wegrent is het te laat, maar daar voor geven bijna alle paarden wel signalen af. als ik op mijn paard rijd en ze kijkt ergens naar (oren naar voren naar bepaald object) ga ik (als dit mogelijk is, soms zit het achter een hek of sloot en kan je er niet bij) erheen en laat haar het aanraken zodat ze de volgende keer dat we dit object tegen komen ze weet dat het niks doet en hoeft ze er dus niet van ts schrikken. ook schriktraining en 'sacking out' (= aanraken met objecten zoals plastic zakken etc.) helpen om als ze later op rit bijvoorbeeld een plastic zakje zien vliegen ze weten dat dit ze niks doet.

natuurlijk kun je je paard niet op alle 'gevaren' die hij denkt te zien voor bereiden en zal het vast wel een keer mis gaan maar als je goed getraind hebt met de neckrope in de bak en je paard is gevoelig genoeg op de neckrope dat hij in alle situaties in ieder geval een beetje reageert, moet je in een noodsituatie als je je neckrope een keer naar boven op de hals verplaatst hem wel kunnen houden. en nog een keer: dit zal niet bij alle paarden zo zijn, mijn paard is heel makkelijk en gevoelig, met goede training kan elk paard gevoelig worden, maar dit kost tijd en bij sommige paarden heel veel moeite. Als je twijfelt moet je niet naar buiten gaan met neckrope.
Ik reed een keer samen met iemand die met bit en met zadel reed en ik reed met alleen neckrope en zonder zadel, de paarden gingen er vandoor op een ruiterpad, en ik gaf 2 rukken aan de neckrope en mijn paard zat meteen in draf hoewel het andere paard nog een stuk door galoppeerde en pas toen hij er achter kwam dat zn kudde niet mee ging stopte hij ook anders waren ze allebei door gerend tot aan de weg.
Er blijft altijd een risico, maar zoals al gezegd is als een paard echt gaat, gaat hij, hoeveel bitten je ook in zijn mond hebt hangen, als je paard goed getraind is en voorbereid op mogelijke situaties, en je zelf gewoon een goede leider bent door te zeggen en laten zien dat waar hij ook bang voor is het niet eng is, bereik je een stuk meer mee dan je paard in een panieksituatie tot bloedens aan trekken dat hij nog net op tijd stopt. Beter voorkomen dan genezen.
Je hebt inderdaad wel iets meer controle als je met bitloos hoofdstel/ touwhalster rijd, dan kun je het hoofd om trekken en een paard met zijn hoofd op zij rent niet zo hard meer vooruit, maar dit kan niet bij een bit dan trek je het bit door zijn mond, dus kun je alleen maar naar achteren trekken en daar kan het paard net zo hard doorheen rennen als door een neckrope ondanks dat je dan een van de gevoeligste plekken van zijn lichaam kapot kan maken waardoor hij zijn angst voor het eerste ding misschien even vergeet maar in de meeste gevallen toch echt door rent voor de pijn.

Het is zeker mogelijk om een pijnloze, veilige relatie met je paard op te bouwen waarin alles draait om vertrouwen in elkaar. het kost alleen een hoop training, tijd en je moet er wel echt in geloven. er kunnen altijd dingen fout gaan, geloof me dat heb ik afgelopen anderhalf jaar geleerd en geen van alle vele dingen kwam door mijn (gebrek aan) optoming. soms moet je gewoon risico's durven nemen en je dromen uit laten komen (zolang je hierbij geen overlast veroorzaakt voor anderen) het leven is te kort om dingen die je zou willen doen niet te doen, maar als je het doet moet je zelf wel zeker weten dat het kan.

hier wat filmpjes van met neckrope buiten enzo:
http://www.youtube.com/watch?v=7UxXI6-q ... g&index=24
https://www.youtube.com/watch?v=3OBcsTpDgMg
https://www.youtube.com/watch?v=LIeAR1ybqBc

amen _/-\o_

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:24

Als je paard er maar prettig onder voelt.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:27

Ik heb 2 verzorg pony's en mijn doel is om af en toe met mooi weer alleen een neckrope om te doen en lekker een stukje te rijden.. het lijkt me heerlijk en ontspannend!
Ik ben nu aan het werk met grondoefeningen, en dat hij goed luistert naar mijn stem. /3
Ik vind het helemaal niet zielig, als je er maar mee kan omgaan!
Wat veel zieliger is zijn die beginners die in een paard zn mond zitten te trekken en ondertussen te schoppen..

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:18

Snap niet wat er zielig aan is, het is maar een touwtje om de hals van het paard. Het lijkt mij niet
dat je er erge schade mee kan aanrichten. Maar nog steeds, wel weten waarmee je bezig bent en
hoe je ermee moet omgaan.

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:34

Ryomieko schreef:
Snap niet wat er zielig aan is, het is maar een touwtje om de hals van het paard. Het lijkt mij niet
dat je er erge schade mee kan aanrichten. Maar nog steeds, wel weten waarmee je bezig bent en

Dit :)
Vind ook niet echt dat je als beginnend ruiter met een neckrope moet gaan rijden, want dan kan het wel eens gevaarlijk worden. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:40

Tinneh schreef:
Ryomieko schreef:

Dit :)
Vind ook niet echt dat je als beginnend ruiter met een neckrope moet gaan rijden, want dan kan het wel eens gevaarlijk worden. :)

Omdat mensen hun neckrope nog wel eens hoger hebben als op het plaatje omdat ze dan 'beter luisteren en sturen'

Denk niet dat het erg positief is voor een paard om met een touw om zijn keel (ipv hals) gereden te worden

Afbeelding

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:47

Simpelman schreef:
Rijkunstig heeft de neckrope verder geen toegevoegde waarde.

Dit vind ik onzin. Met een neckrope kun je ook rijtechnisch prima werken. Juist omdat je geen controle over het hoofd/neus hebt. Dan moet het uit t lijf van t paard komen, en vanuit jou zit. Het is geen makkelijke weg, maar wel naar mijn idee een hele mooie!

Verder ben ik het eens met veel mensen hier, eerst opbouwen, zorgen dat t veilig is. En niet op de openbare weg!
Veiligheid boven alles, ook al is t zo'n braaf paard!

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 03:19

Ik vind dat als jij je paard genoeg vertrouwt om alleen met een neckrope te rijden heel goed.

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:50

Ja, kan je je paard houden als hij echt blinde paniek ziet?! Dan kan zelfs de beste ruiter van de hele wereld zijn paard niet houden.
En dan kunnen mensen wel zeggen; 'Ja ik heb zo'n goeie band met mijn paard, ik val er nooit vanaf'.
Dan denk ik; 'Ja, misschien heb je wel een goeide band met je paard maar je dier blijft een vluchtdier. Hij doet het niet express maar aan schrikken kan hij niks doen'.

Dus ik zou het niet doen
In de bak/weiland/buitenbak what ever, maar niet buiten

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:08

Tivioxoxo schreef:
Ja, kan je je paard houden als hij echt blinde paniek ziet?! Dan kan zelfs de beste ruiter van de hele wereld zijn paard niet houden.
En dan kunnen mensen wel zeggen; 'Ja ik heb zo'n goeie band met mijn paard, ik val er nooit vanaf'.
Dan denk ik; 'Ja, misschien heb je wel een goeide band met je paard maar je dier blijft een vluchtdier. Hij doet het niet express maar aan schrikken kan hij niks doen'.

Dus ik zou het niet doen
In de bak/weiland/buitenbak what ever, maar niet buiten

Inderdaad, je kan je paard niet houden als hij echt blinde paniek ziet. Dus dan heb je ook niks aan een bit bijvoorbeeld ;)

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:12

Mening heb ik niet zo zeer, wel snap ik er geen hol van hoe ze het doen :+
Ik vind het erg knap hoe je je paard op die manier kan aansturen _/-\o_

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:53

asdfghjkl16 schreef:

Hahaha ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:00

het is gewoon op je zit sturen :j
gewoon eens proberen op een ervaren pony.
voor dit meisje is het de eerste keer dat ze tuigloos rijd (ook nog nooit met neckrope gereden)
Afbeelding
en je ziet het: zelfs een middendraf lukte al!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:40

Mijn oudje reed ik vaak met neckrope, maar was er wel heel voorzichtig mee. Ze reageerde er super op, en ik kon haar ook gerust helemaal tuigloos rijden, maar ik ging er echt niet zo mee naar buiten. Alleen met een gewoon hoofdstel om in geval van nood. En met nood bedoel ik geen blinde paniek, want dan kun je niets meer, maar stel dat je ineens ergens voor moet uitwijken. Er is wel eens een kind bijna onder haar voeten gerend, en ik was maar wat blij met mijn hoofdstel. Met hoofdstel kun je over het algemeen toch net wat sneller en scherper sturen en stoppen.

Mijn jonkie wil ik ook met neckrope gaan rijden, mar die moet eerst wat beter bevestigd zijn onder zadel.

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:28

Tivioxoxo schreef:
asdfghjkl16 schreef:

Hahaha ;)

Echt he??? Hoe doen ze dat? Zal wel een kwestie zijn van oefenen :+

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:32

Zo als met vele dingen in de paardensport; als je er goed mee omgaat en jij en je pony er klaar voor zijn kan het geen kwaad. Dan vind ik het altijd heel leuk om te zien.

Jammer dat alleen heel veel mensen er te makkelijk over denken

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:40

Tivioxoxo schreef:
asdfghjkl16 schreef:

Echt he??? Hoe doen ze dat? Zal wel een kwestie zijn van oefenen :+

Als je geen idee hebt hoe je kan sturen zonder teugels aan het hoofd, lijkt het mij een excellent idee om dat te gaan doen. (Mits je een braaf genoeg paard hebt) Teugels zijn namelijk het laatste wat je nodig hebt bij paardrijden, dus je zou zonder ook een heel eind uit de voeten moeten kunnen ;)

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:29

YellowGray schreef:
Deijs schreef:
Zielig? nee vind ik niet.

Gevaarlijk? Ja, absoluut!

Op Bokt zie ik vaak foto's voorbij komen van meiden die doodleuk zonder zadel en zonder hoofdstel buiten gaan rijden met alleen een neckrope. Dan vraag ik mij af; wat bezielt je?
Dat je het op je eigen erf in de bak doet o.i.d kan ik mij nog voorstellen maar buiten? doe maar even lekker niet.
Een paard is en blijft een vluchtdier je band kan nog zo geweldig zijn dan hoeft het maar 1x fout te gaan en dan zit je. Je kan een paard nooit voor de volle 100% vertrouwen.

Dat vind ik raar. Alsof je je paard wel terugrijdt met een bit... Daar rent een paard ook gewoon doorheen als hij écht weg wil. En dat doet dan alleen maar ontzettend veel pijn.
Als ik mijn paard echt zou vertrouwen zou ik ook met een touwtje om zijn nek naar buiten gaan, zonder gezeur. Ik verkeer niet de in waan dat ik altijd en overal 100% controle over mijn paard kan hebben, met of zonder hoofdstel.

Ik ben t hele,maal met jee eens, als jij je paard kan vertrouwen, dan kan je best naar buiten gaan, maar die mensen, die zeggen dat ze hun paard vertrouwen, maar dat is vaak alleen maar om stoer te doen.... Dusja... Paardvruendelijk is het zeker, met of zonder hoofdstel, als je paard schrikt, schrikt ie... Kan je niks aan doen