Kostolany schreef:Wat ik nergens terug lees is hoeveel eten krijgt je paard/ Want...een jong dier wat niet hard hoeft te werken hoeft geen kilo's krachtvoer te krijgen. Liever veel hooi om verveling tegen te gaan. In plaats van meer werken misschien eens goed naar de voeding kijken:) Kan veel helpen bij raar gedrag. Die fout is bij mijn paard toen hij jong was ook gemaakt;) Ik wist het toen niet wat de stal percies aan mijn paard gaf. Ook dom van mij dat ik dat toen niet nagevraagd heb. En mijn man die niets met paarden heeft kwam er toen mee omdat ik daarvoor geen problemen had;) Maar hij kreeg uiteindelijk zoveel eten wat ik er echt niet af reed in training dus als ik op stapte dacht die: JIPPIE GAAN:) En kon alles....tot boven het hek springen, steigeren dat je dacht kom ik nog terug naar voor. Maar nu steigert hij onder het zadel nooit meer. En bokken ook niet meer. Had toen ook alles gecheckt van materiaal op het paard, tanden, lichamelijk. Een prof laten rijden die mijn paard voor gek verklaarde als jonkie. En hij kreeg vrije beweging in kudde maar ook daar heeft hij flink wat uit gehaald. Was gewoon een bom energie en bleek dat hij veel puur energie kreeg in voeding;) Teveel met wat hij moest presteren. Veel van geleerd toen:) En ik dacht toen na veel ingereden te hebben alles wel gehad te hebben tot mijn eerste eigen jonkie gekocht te hebben. Maar dat stal waar je staat doet ook veel met een paard:) Omdat je niet alles ziet wat ze doen als je er niet bent:)
ze staat overdag op weiland en krijgt 's ochtends hooinetje van 2-3 kilo en s'avonds hooinetje van 2-3 kilo, staat ze op de paddock dan krijgt ze 2-3 kilo extra verspreid over de dag. 's Ochtends halve kilo basismuesli met zonnebloemolie en foeneknof, 's avonds als ze gereden is halve kilo basismuesli met een kwart low energy basis brok, plus de zonnebloemolie en foeneknof. Dit lijkt me niet teveel voor haar, ze is verder mooi slank dus moet zelfs oppassen dat als ik haar meer aan het werk zet dat ze niet te mager wordt.
zal ik meenemen