Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:21

Kostolany schreef:
Wat ik nergens terug lees is hoeveel eten krijgt je paard/ Want...een jong dier wat niet hard hoeft te werken hoeft geen kilo's krachtvoer te krijgen. Liever veel hooi om verveling tegen te gaan. In plaats van meer werken misschien eens goed naar de voeding kijken:) Kan veel helpen bij raar gedrag. Die fout is bij mijn paard toen hij jong was ook gemaakt;) Ik wist het toen niet wat de stal percies aan mijn paard gaf. Ook dom van mij dat ik dat toen niet nagevraagd heb. En mijn man die niets met paarden heeft kwam er toen mee omdat ik daarvoor geen problemen had;) Maar hij kreeg uiteindelijk zoveel eten wat ik er echt niet af reed in training dus als ik op stapte dacht die: JIPPIE GAAN:) En kon alles....tot boven het hek springen, steigeren dat je dacht kom ik nog terug naar voor. Maar nu steigert hij onder het zadel nooit meer. En bokken ook niet meer. Had toen ook alles gecheckt van materiaal op het paard, tanden, lichamelijk. Een prof laten rijden die mijn paard voor gek verklaarde als jonkie. En hij kreeg vrije beweging in kudde maar ook daar heeft hij flink wat uit gehaald. Was gewoon een bom energie en bleek dat hij veel puur energie kreeg in voeding;) Teveel met wat hij moest presteren. Veel van geleerd toen:) En ik dacht toen na veel ingereden te hebben alles wel gehad te hebben tot mijn eerste eigen jonkie gekocht te hebben. Maar dat stal waar je staat doet ook veel met een paard:) Omdat je niet alles ziet wat ze doen als je er niet bent:)

ze staat overdag op weiland en krijgt 's ochtends hooinetje van 2-3 kilo en s'avonds hooinetje van 2-3 kilo, staat ze op de paddock dan krijgt ze 2-3 kilo extra verspreid over de dag. 's Ochtends halve kilo basismuesli met zonnebloemolie en foeneknof, 's avonds als ze gereden is halve kilo basismuesli met een kwart low energy basis brok, plus de zonnebloemolie en foeneknof. Dit lijkt me niet teveel voor haar, ze is verder mooi slank dus moet zelfs oppassen dat als ik haar meer aan het werk zet dat ze niet te mager wordt.

Anoniem

Re: Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:39

Als je het allemaal zo goed weet en zoveel ervaring hebt en met topmensen om je heen, dan snap ik niet waarom je deze vraag gaat stellen op bokt. Dan kun je dit toch prima met je instructeurs (je had toch geen les? ) en je ervaring oplossen?

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 07:54

Mindim schreef:
Als je het allemaal zo goed weet en zoveel ervaring hebt en met topmensen om je heen, dan snap ik niet waarom je deze vraag gaat stellen op bokt. Dan kun je dit toch prima met je instructeurs (je had toch geen les? ) en je ervaring oplossen?

Omdat ten eerste het zadel goed ligt, waar ik nu dan second opinion voor ga doen, en verder omdat ik vroeg om tips en ervaringen om die te vergelijken met mijn verhaal. Mag ik?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:08

Ik ken een fries die bokte ook heel gemeen, zadel na laten kijken rug na laten kijken alles oke. Later kwam de veearts en bleek het toch een gevoelige rug te zijn en met een ander zadel was het zo opgelost.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:16

marleen_usar schreef:
Ik ken een fries die bokte ook heel gemeen, zadel na laten kijken rug na laten kijken alles oke. Later kwam de veearts en bleek het toch een gevoelige rug te zijn en met een ander zadel was het zo opgelost.

Dat is natuurlijk ook nog een optie, dat ze een gevoelige rug heeft..
Thanks! :) zal ik meenemen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:51

Ilovedreamer: Dat vind ik nog steeds veel voor een jong paard;) maar dat is mijn mening. Mijne stond uiteindelijk op nog geen kilo per dag en rest gewoon veel hooi:) En dat wat jij noemt is niet veel hooi> Voor een paard mag dat best 15 kilo dus een klein pak per dag zijn:) en 2x per dag is weinig kans hooi eten:) Als dat voor heel de nacht is staat ze de rest niets te doen en dus kracht te verzamelen met kracht voer. En verder zou je dan eens moeten vragen aan een voedingsdeskundige zodat ze inderdaad niet te dun wordt. Maar denk dat je met het voer heus nog wel iets uit kan halen naar rustiger. Misschien met meer olie maar daar moet je echt een deskundige bij halen.

Die staat nu thuis op hooi altijd beschikbaar. Nu nog op gras erbij daarnaast alleen nog maar een vitaminen/mineralenkorrel en als ik meer energie wil geef ik hem wat tarwezemelen met olie maar dit moet je opbouwen en duurt 2 maanden voor je daar de energie van ziet. daar worden ze ook mooi rond van en moet je juist weer oppassen dat je niet teveel vet geeft voor vervetting. Olie is pure energie. Kijk ook eens op www.voervergelijk.nl daar kan je mooie zien wat Olie doet;) Staat daar mooi beschreven. Bij mij is het nu een mooi paard om te zien en niets te kort of te dik of te dun:) En energie genoeg maar niet meer explosief;)

naomiluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:41

ik heb een keer gehoord dat iemand ook zoiets had en dan elke keer als het paard steigerd een ei op zn hoofd sloeg zodat hij dacht dat hij zijn hoofd gestoten had en dat die dan denkt dat zn hoofd bloed weet niet of dat helpt hoor :?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:44

Naomiluna; Is al achter haalt. Want het juiste moment van het doen is onmogelijk uit te voeren dan;) Dus paard leert er dan nog niets van en steigert gewoon nog door. Oud trucje wat ooit iemand bedacht heeft maar de praktijk doen is niet haalbaar vaak:) En paard steekt er niets van op;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 07:58

Als je een ei heel kunt houden tot hij steigert dan heb je een brave knol en mag je nooit zeggen dat hij gemeen is :P

TS mist de ervaring, er zijn meerdere vragen waar dat uit blijkt.
Niet erg, iedereen is begonnen met minder ervaring.
Maar daarom moet ze wel snel gaan beginnen met les voordat het te erg uit de hand loopt. En dan krijgt het paard de stempel gevaarlijk en staat hij binnenkort bij de slacht.
Zoals vele hem voor zijn gegaan die niet gevaarlijk waren maar een ruiter hadden die te trots was toe te geven dat ze minder ervaren waren.
Maar dat idee heb ik bij de ts niet dus komt vast goed.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:13

Idd las hier al wat over eeen slof.... ik denk als die eraan hangt dat je achterover slaat met em. :j
Paard van me vriendin word ook helemaal gek als je zen kop vastzet levensgevaarlijk word hij dan.

Paarden denken van a naar b. gebruiken het schrikmoment dus niet om jou eraf te bokken maar bokt/steigert omdat het een reactie is op de situatie. Hij denkt al bij c als hij je eraf wilt gooien, en dat doen paarden dus niet.
Het ene paard bokt/steigert hoger/gevaarlijker dat het andere paard.

Wat al gezegd is, laat de rug nog eens nakijken. Verder is ze jong. Als je nu eens je paard eens een paar dagen kennis laat maken met wapperend vlaggetjes, tikkende flessen, harde muziek, plastic zakken over zijn lijf etc. Schrikken is dan heel normaal en het zou heel mooi zijn als je paard het prima gaat vinden om zakjes over zijn lijf te hebben en rustig te blijven staan wanneer vlaggen wapperen/harde muziek draait.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:20

Tja op zn minst een martingaal gebruiken dan. Mijn pony deed t ook hoor, maar vaak is het toch een combi van te veel energie, te groen(snel bang) en als reactie gaat ie gek doen. Dus bespaar je alle onnodige kosten en haal er iemand bij die er verstand van heeft hoe om te gaan met jonge, moeilijke paarden en ga aan de slag.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:26

Heeey,

Het enige wat ik kan zeggen is dat het nu belangrijk is om haar hier goed doorheen te rijden.
Ik kan niet veel helpen niet echt ervaring meer dat ze dat gemeen doen.
Veel succes met haar ik hoop dat je snel een oplossing vind.

Mvg Kimberley