Paard elke pas aansporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een paard moet elke pas aangespoort worden

Ja, want..
3 (0%)
Nee, want...
353 (92%)
Ligt aan het paard, want...
24 (6%)

Totaal aantal stemmen: 380

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:40

Ik heb vroeger mijn paarden elke pas zitten aansporen. Daar ben ik nu gelukkig wel van afgestapt, hoewel ik er nog steeds op moet letten :j

Als je elke pas aanspoort, dan reageert het paard binnenkort nergens meer op. Mijn instructrice is van mening dat je, op alles wat je vraagt, reactie moet krijgen. :) En die mening deel ik ook.
Als je geen reactie krijgt, en je 'straft' hem daar niet voor, waarom zou dat paard op je volgende vraag dan wel moeten antwoorden? :+

Evaencoco

Re: Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:14

ik spoor mijn paard echt niet elke pas aan, hij moet uit zichzelf op het zelfde tempo moeten lopen, ook in de middendraf bijvoorbeeld, dan spoor ik aan en moet hij maar in dat tempo blijven lopen tot dat ik zwaarder ga zitten :j
van mijn instructrice moet ik ook zou stil mogelijk zitten als hij het goed doet( maar dan niet stoppen met rijden natuurlijk )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:23

huh heel vreemd als dat nog wordt aangeleerd. Voor mij is het heel simpel: Vanuit stilstand in stap: 1x normaal benen aandrukken. Vanuit stilstand in draf: 1x stevig benen aandrukken. Vanuit rustige draf naar middendraf 1x zacht benen aandrukken. Meer dan dat niet! Verder wel been gebruik onafhankelijk van elkaar. En ja als ik wil verzamelen dan wel zachtjes been erbij, maar verder blijft het paard zolang ik geen andere hulp heb gegeven in hetzelfde tempo. Als ik wat onduidelijk ben in de hulpen ben dan wil ik nog weleens drijven, zo niet dan een tik want temp mag niet zomaar terug zakken...... Natuurlijk moet je het paard dat eerst wel aanleren maar dat geklop de hele tijd tegen die buik aan snap ik niks van, je kunt zo nooit secuur en fijn in je hulpen zijn. Voor het paard ook heel onduidelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:25

Ik heb me er vandaag ook schuldig aan gemaakt als 'niet-drijvende' ruiter ( _O- ) maar dat was omdat ik meer actie vroeg dan het paard kan leveren (op dit moment), had toen wel een ronde een paard onder me in een opgerichte houding (schrok zelf wel van het resultaat) maar na die ronde ook gelijk gestopt met drijven en 'tegenhouden', voordat ik dadelijk een afgestompte pony (en overigens ook overvraagde pony) heb, moet er niet aan denken om 1 (vaak 2) uur per dag zo op het paard te zitten, één ronde was meer als genoeg voor mij, ik zit toch liever een stuk stiller en geef enkel been bij wijken en andere zijgangen.

Ik vraag me ook af hoe mensen dat volhouden, iedere pas aandrijven, ben je dan niet compleet moe zodra je afstapt? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:26

Ik heb vroeger altijd les gehad en momenteel herstartend in de dressuurlessen. Ik vind daar behoorlijk wat verschil in zitten. Waar ik vroeger werd geleerd bij elke pas aan te drijven, is dat nu een no go. Hulp geven en niet constant moeten herhalen. Stompt een paard vanaf en uiteindelijk moet je hulp steeds groter om het nog gedaan te krijgen. Ik geef hulp, reageert hij niet gelijk, dan een grote hulp en pas als ik een andere hulp geef, mag hij wat anders, tot die tijd gewoon doen wat ik heb gevraagd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:28

Mwah ik heb de neiging om nogal te wiebelen met mn voeten in de draf door het lichtrijden iedere keer als ik ga staan, als je je benen dan nog wat overdreven heen en weer doet raak je die buik wel. Maar in stap en galop gaat dat niet zo 'natuurlijk' :+ Naast dat het onnodig is, vervelend voor het paard is, ziet het er ook nog eens niet uit :P

Marieke_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:23

Je moet zorgen voor een onafhankelijke en stille beenligging. Als jij niks doet, moet je paard in het gewenste tempo blijven. Dus niet elke pas aansporen dan worden ze namelijk "dood" voor het been.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:24

ik zal niet de hele tijd aansporen maar af en toe je been erbij houden

en als je paard heel sloom is en steeds terugvalt kan het wel

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:29

Nee.. Alleen vroeger toen werd het me zo geleerd :Y)
Maar als je blijft aansporen geven de paarden er geen reactie meer op.
Ik probeer benen altijd stil te houden en soms aansporen, maar echt niet elke pas!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:42

actie/reactie

je 'duwt' (niet schoppen) 1x, dan moet ie reageren.
Als ie de tweede keer niet reageert een tikje met de zweep.

Je moet veel overgangen rijden om dit te oefenen :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:23

Alleen al de vergelijking met een fiets.. :+

Nee, een paard word hierdoor alleen maar dood op het been. Zal nauwelijks reageren als je gewoon been geeft waar paarden op te horen reageren.

Ik doe als ik doorzit in draf wél iedere pas aansporen maar zo rijd ik niet standaard. Wat sommigen wel doen, en dan word je paard dood op het been. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:27

Ik moet toegeven dat ik mijn benen niet stil kan houden. Ik leer nu als het paard op mijn been niet reageert, dan een tikje erbij.
Helaas weet ik niet hoe ik mijn benen stil kan houden, als iemand tips heeft hoor ik het graag. Maar dat is een ander onderwerp.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:26

ik denk niet dat je een paard elke pas moet aan sporen, gewoon een keer een comando geven en dan moet hij dat volhouden tot jij iets anders zegt.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:16

purny schreef:
Ik moet toegeven dat ik mijn benen niet stil kan houden. Ik leer nu als het paard op mijn been niet reageert, dan een tikje erbij.
Helaas weet ik niet hoe ik mijn benen stil kan houden, als iemand tips heeft hoor ik het graag. Maar dat is een ander onderwerp.

Oefenen! Ik was ook gewend om elke pas been te geven, gewoon automatisme. Maar je moet je er echt op concentreren om het niet te doen. Gewoon elke keer bewust je concentreren op je benen, en ze proberen stil te houden. Het is in het begin lastig, maar mijn benen liggen nu altijd keurig stil! Of in elk geval, niet tegen het paard.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:48

Ik heb het met doorzitten meer dan met lichtrijden dat ik er echt op moet letten dat ik mijn benen stil houd... ik heb wel met nee op de stelling geantwoord omdat het een kwestie van reactie is... een paard moet op je eerste hulp kunnen reageren. Het moet niet nodig zijn om iedere pas te drijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:51

Ik rijd op een manege wel eens op een paard die ook bij elke pas aangespoord wordt.
Zelf doe ik dat niet, en ook bij mij reageerd ze gewoon goed.
Dus het licht er wel aan wat voor ruiter erop zit vind ik.

(en hiermee prijs ik mij niet de hemel in dat ik 'een goede ruiter' ben. Maar de andere ruiter die het wel doet kan dan ook wel behoorlijk rijden lijkt mij)

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:18

Ik doe het bij geen enkel paard, alleen bij Saffier uit de manege want als je bij hem niet blijft lichte benen te geven valt ie stil.....

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:34

als je hem elke keer moet aansporen kun je dan niet een tikje met de zweep geven zodat die weet dat die door moet lopen?

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:31

Ik ben ook van mening dat een paard niet bij elke pas aangespoord moet worden. Helaas sluipt dit bij mij er geregeld ook af en toe in. Heel vervelend om hem dan weer 'scherp' te rijden.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:14

Helaas zie je op veel maneges meisjes die de hele tijd op het paard aan het drummen zijn.. Elke pas schoppen en slaan, ik vind het helemaal niks, en het werkt ook niet.
Een paard moet blijven reageren op de aanwijzingen die jij het paard geeft, eerst met de stem, dan aandrijven en eventueel een tikje op de kont ( niet op de hals )
Als je continue het zelfde doet reageert het paard nergens meer op...

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:18

purny schreef:

Mij werd geleerd dat ik m'n beenspieren aan moest spannen en goed in de beugels moest drukken, natuurlijk ook weer niet te hard anders heb je spierpijn de volgende dag haha.. Het werkt bij mij wel goed, ik heb er geen last meer van en kan mn benen netjes stil houden

succes ermee! :)

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:21

Als ik op mijn verzorgpaarden elke pas zou aandrijven zal ik al snel in een rare bokkende ren galop zitten.. haha

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:12

Lijkt mij niet nodig. Gewoon aansporen, en wanneer het dan niet reageert even een tikje. Btw heb
het ook altijd aangeleerd, deed het alleen uiteindelijk gewoon niet meer. Ze liepen ook gewoon zonder
duizend keer aan te sporen per minuut.

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:32

Ik denk dat het ook wel ligt aan het paard zelf, 1 paard dat ik nog gereden heb had het namelijk wel nodig om bij elke pas aangespoort te worden (zweep was geen optie bij hem) omdat hij dan anders steeds zou stoppen, maar bij andere paarden vind ik het niet nodig nee. :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:35

doordat mij dit dus vroeger werd aangeleerd, kan ik nu mijn benen niet meer mooi stilhouden :n ik drijf nu dus bij elke pas zonder dat ik het doorheb. ik drijf niet hard, maar mijn benen gaan automatisch naar voor en achter als ik aandrijf (iemand de gouden tip?) ik moet mijn benen nu echt gespannen naar voren houden, wat er ook nog eens niet mooi uit ziet :n ik baal echt vreselijk van mijn houding, en ik schaam me er zelfs voor :=