midden draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:04

xChanelx schreef:
Eeuwig B rijden hoeft ook niet.
Wat iedereen naar mijn idee probeert te zeggen is: je kunt beter nu een paar maanden te lang bezig zijn met de bevestiging van de hulpen en je paard de tijd geven om zijn balans te vinden en sterker te worden.
Als jij haar nu de tijd geeft om lekker paard te zijn en haar op te laten groeien, heb je zeer waarschijnlijk over een jaar een fijner paard dan dat je nu wedstrijden gaat rijden omdat je anderen wilt laten zien wat je bereikt hebt. Als je paard over bijv. een jaar lekker loopt in alle basisgangen en middengangen en lekker ontspannen loopt, kom jij misschien wel sneller de klasses door dan dat je nu al start.
Vergeet ook niet dat een wedstrijd eigenlijk een toets is en geen 'ik wil de beste zijn'. Door de wedstrijd zul je weer meer leren, door de tips die je krijgt. En doe daar dan ook iets mee, zoek er geen excuses bij. Accepteer een keer een 4 en zoek naar een oplossing, zodat het beter wordt.
En als er mensen zeggen dat je niet kunt rijden als je een paard van 3,5 in de B start en je haalt geen winstpunt, dan moeten ze zelf maar een keer een paard in gaan rijden. Vergeet nooit dat je te maken hebt met een levend dier, die een eigen karakter en een eigen wil heeft. Bij paarden kun je niks afdwingen, tenminste: niet als je fijn wilt rijden.

Maar terug naar je startpost: je vraagt hoe je middendraf kunt rijden met dit paard.
Mijn tip: vraag niet teveel. Je paard kan nog niet die benen spectaculair naar voren strekken, vanwege het onbalans. Een proef gaat niet alleen over middendraf. Na een proef ben jij degene die er een fijn gevoel over moet hebben, niet iemand anders. Jij wilt verder met dit paard en jij wilt haar niet verpesten. Een ander heeft er geen last van als jij over een jaar of een paar jaar een paard hebt dat begint te staken of te rennen of iets dergelijks.

Ik zou eerst langs de lange zijde oefenen, hier heeft je paard nog steun van de bakrand. Geef haar van voren de ruimte, niet je handen naar de oren, maar gewoon een ontspannen hand en dan been geven. Niet hard, gewoon vragen, niet je benen naar achteren leggen. Vraag een paar passen, neem haar weer terug naar arbeidstempo en rijdt weer weg. Hierdoor komt de kracht vanachter, zoals het hoort bij de middengangen en krijg je je paard ook nog eens beter aan je been. Er worden ook maar een paar passen gevraagd, dus rijdt niet die hele diagonaal in middendraf, de kans op fouten is dan alleen maar groter. Rijd netjes bij de letter de diagonaal op, maak je paard recht, ontspan je hand en geef iets been. En nogmaals, vraag niet teveel.Een correcte kleine versnelling/verruiming zal een goede jury meer waarderen dan slordig gerace, waarbij de benen alle kanten op vliegen. En gaat het fout in je proef? Jammer dan, volgende keer beter. Zie de wedstrijd als een oefening, een leerproces, niet als 'ik moet presteren', want dan zul je zien dat er meer fout gaat dan alleen die middendraf.
En galoppeert je paard aan, vang haar dan op naar draf en vraag opnieuw. Als je dit consequent doorzet, zonder ruw te zijn, weet ik zeker dat ze het ooit snapt en er de kracht voor heeft. Want dat is het ook bij jonge paarden, ze heeft geleerd dat als jij been geeft, dat ze dan harder moet. Nu moet je dit gaan verfijnen, zodat ze weet dat harder ook binnen de draf kan en dat been geven in draf niet per se galop is. Wees verder ook met je galophulpen heel consequent, dus je buitenbeen echt terug leggen en als het mogelijk is een beetje stelling naar binnen. Maak het verschil tussen de hulp voor middendraf en voor de galop zo groot mogelijk. Dus recht maken, benen niet terug leggen met aansporen en zacht zijn in je hand, veel schakelen.
Ga je niet kapot staren op die middendraf, probeer gewoon veel te schakelen, dus iets naar voren en iets terug. Je kunt nog lang niet alles van een 3,5 jarig paard vragen en dat moet je echt accepteren.
Succes ermee en als je iets doet, doe het dan omdat jij het wilt en niet omdat iemand anders het van je eist. Als je altijd anderen maar tevreden wilt houden en niet op het welzijn van jezelf of je paard let, dan heb jij straks de ellende, niet zij.

En nog iets: als anderen vinden dat jij slecht rijdt, als je geen winstpunt haalt, kun je dan niet beter eerst zorgen dat je paard zo fijn loopt dat je bijna zeker weet dat je een winstpunt gaat halen?
En met springen: begin daar ook niet meteen aan als je een winstpunt hebt. Heb geduld.
Je paard is jong, gebruikt zeer waarschijnlijk haar rug nog niet optimaal en als je nu direct begint met parcours van een meter, dan kun je haar over een paar jaar met blessures of slijtage afschrijven.

bedank maar ik start nog geen springen sowieso moet 1ste goed les nemen. En ze raak niet door mij geblesseert hoor want daar kijk echt wel voor uit. En ik start omdat ik het zelf wil hoor. En ik weet dat ze jong is en de rest van proef gaat eigelijk best nestjes hoor alleen die midden draf niet.

Renee_S

Re: midden draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:07

Pff ik kan als ik dit lees alleen maar medelijden hebben met het paard! Beest is nog hartstikke jong, heeft nog een heel leven van intensief rijden en trainen voor zich, is lichamelijk waarschijnlijk gewoon nog niet goed genoeg ontwikkeld om een mooie middendraf etc te rijden en wordt nu, zo te lezen, al tot vanalles geforceerd waar ze gewoon nog niet klaar voor is... Ach, motiveerd mij weer meer om lekker grondwerk te doen met mijn verzorgpaardjes en lekker te genieten van de tijd die we saampjes hebben. Maar sja, als je wedstrijden op positie 1 gaan... iedereen zo zn prioriteiten.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:04

Naar mijn mening kun je blessures niet voorkomen, als je een paard op 4 jarige leeftijd actief B-parcoursen zou gaan rijden.
Ik zeg niet dat je het gaat doen, ik waarschuwde je alleen dat je beter nu rustig de basis aan kunt leren bij je paard, dan heb je er later veel meer plezier van.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 18:07

xChanelx schreef:
Naar mijn mening kun je blessures niet voorkomen, als je een paard op 4 jarige leeftijd actief B-parcoursen zou gaan rijden.
Ik zeg niet dat je het gaat doen, ik waarschuwde je alleen dat je beter nu rustig de basis aan kunt leren bij je paard, dan heb je er later veel meer plezier van.

ik heb dit jaar maar 2 wedstrijden staan hoor. En 3e pad weer in maart 2014.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:31

Ik snap je reacties, ik bedoel alleen, zoals zovelen hier in dit topic, je advies te geven. Wil je dit niet aannemen of er niet eens over nadenken, alleen maar in de aanval, open dan geen topic.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 19:17

xChanelx schreef:
Ik snap je reacties, ik bedoel alleen, zoals zovelen hier in dit topic, je advies te geven. Wil je dit niet aannemen of er niet eens over nadenken, alleen maar in de aanval, open dan geen topic.

ik vind namelijk niet echt advies dat der ge zegt woord dat jullie haar te jong vinden. als te jong zou zijn zouden niet me 3 half mogen starten van 1 okt en dat mag dus met 3 half jarigen. En ik weet dat jong is maar niet te jong voor B wedstrijden dressuur. En om wedstrijd ervaring op te doen helen maal niet. En alleen midden draf is het probleem de rest van proef gaat juist goed. Ik doe wel wat daar mee maar ik zeg 12 okt en 9 november niet af. En zijn maar 2 wedstrijden dit jaar. En ik ken zelf iemand die ongeveer even oud paard heeft alleen die van feb of zo en zou elke weekend zo wat gaan en dat is pony.

ilsetessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:41

Mijn paard is in november na 3 jaar uit de wei gekomen. In december hebben we hem weggebracht om te laten beleren en in januari kon hij alweer naar huis. Na 2 maand voor het eerst met hem op wedstrijd gegaan, als testje. Toen weer na een maand of 2 op wedstrijd, erg goede punten en hij leek plezier te hebben. Afgelopen zondag zijn we weer op pad geweest en hij reed naar de 216 punten, in de B. Na 5 wedstrijdjes zijn we nu B+13... Jongheid zegt dus niks.. Wat mij is geleerd, wanneer het paard weer in galop gaat, rustig terugnemen, niet boos worden, en steeds beetje bij beetje opnieuw proberen. Probeer eerst 1 pasje te verruimen, dit breidt je uit naar 2,3,4 enz.. steeds erg goed belonen wanneer hij/zij het wel doet, en blijf overgangen rijden om zijn achterhand sterker te maken.. veel succes ermee!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 19:44

ilsetessa schreef:
Mijn paard is in november na 3 jaar uit de wei gekomen. In december hebben we hem weggebracht om te laten beleren en in januari kon hij alweer naar huis. Na 2 maand voor het eerst met hem op wedstrijd gegaan, als testje. Toen weer na een maand of 2 op wedstrijd, erg goede punten en hij leek plezier te hebben. Afgelopen zondag zijn we weer op pad geweest en hij reed naar de 216 punten, in de B. Na 5 wedstrijdjes zijn we nu B+13... Jongheid zegt dus niks.. Wat mij is geleerd, wanneer het paard weer in galop gaat, rustig terugnemen, niet boos worden, en steeds beetje bij beetje opnieuw proberen. Probeer eerst 1 pasje te verruimen, dit breidt je uit naar 2,3,4 enz.. steeds erg goed belonen wanneer hij/zij het wel doet, en blijf overgangen rijden om zijn achterhand sterker te maken.. veel succes ermee!

Dank je voor de tip zal uit proberen als haar weer ga trainen. ik heb nu 2 maanden achter elkaar wedstrijd in okt 1 en novmeber 1 en dan pas weer in maart 2014.