Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:18

Waratje schreef:
Ja, ik heb de bouw van die 4,5 jarige gezien. En laten we het erop houden dat hij niet gebouwd is om zijn voorbenen tot voorbij zijn oren te gooien, dan hoeven we ook niet in te gaan op andere details. Quarters zijn wat meer "voorover" gebouwd dan de dressuurgefokte wpn-ers, dat is logisch voor het werk waar ze voor bedoeld zijn, namelijk heel snel ergens naartoe vliegen en dan weer stoppen (ja, kort door de bocht). Deze quarter is op zich leuk gebouwd, beter (in mijn ogen) dan nogal wat van z'n collega's, maar daarmee is hij nog niet ideaal gebouwd voor de wedstrijddressuur.

en waarvoor zijn de western paarden gefokt? snel, wendbaar en lenig
dan zal je toch een evenwichtige bouw moeten hebben...overigens is de PRE ook volgens die voorwaarden gefokt, lenig, snel wendbaar en niet bang.
Grappige (maar eigenlijk trieste) is, dat je hier het merendeel van die foutgefokte QH voorbij ziet komen, en je ze in america nauwelijks ziet.
Daar zie je de krachtige lenige evenwichtig gebouwde types!
ze kunnen net zo goed een dressuurproef en alle oefeningen beheersen.
http://www.behindthebitblog.com/2008/11 ... ssage.html
Momenteel zijn juist de dressuurgefokte wpn ers het merendeel paarden met neerwaarts gebouwde romp (nog erger op de voorhand dan merendeel van de quarters)

QH horse
http://www.youtube.com/watch?v=lY_tflbiEZs
ziet er beter uit dan menig kwpner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:24

Nombrado. Wil je uitleggen hoe je dat bedoelt? Hoe moet een q er volgens jou uitzien en wat is dan het verschil met de quaters in nederland? Ik ben benieuwd wat jouw beeld van een 'Nederlandse' quarter in houdt. Hoe zien die er dan uit? in nederland al zoooveel verschillende types gezien. Dus geen idee waar je nou precies op doelt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:49

Nombrado, ik ben me er van bewust dat er in Noord Amerika beter gebouwde quarters rondlopen dan hier gangbaar is, maar daarmee zijn ze niet "beter" dan wpn-ers voor de dressuur. Ze kunnen heel leuk in de basissport meedoen, zeker wel, maar het heeft een reden dat je bij de Wereldspelen en Olympische spelen geen quarters tegenkomt bij de dressuur, springen of SGW..... De wpn-ers kom je daar echter wel veel tegen, dus kennelijk past die fokrichting daar beter.
Maar goed, dit is een compleet andere discussie die niet in dit topic past, lijkt me.

nombrado

Re: Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:55

ja, snap ik..zelfs tussen de kwpn ers zitten er enkele die de top behalen.
slechts 2 % van alle getalenteerde KWPN ers zullen dit olympisch nivo halen met de juiste ruiter (kijk naar Totilas...niks meer van te zien of horen) dus én je hebt een paard nodig met talent. En een ruiter (en een heleboel geld ;-) )
Wb dressuur...tegenwoordig zie je een heel andere dressuur dan vroeguh. Dressuur is dus aan mode onderhevig. Dat zal met fokken net zo zijn.
Ik denk niet dat er hier op bokt enig ruiter is, met paard , die de top gaat halen. Dat is voor enkele weggelegd. Neemt niet weg, dat je met plezier kunt dressuren of western rijden ;-)
of dit nu met een shetlander, kwpn er, draver, tinker, pre, fries, QH of kweenie wat.
Elk paard kan uiteindelijk, bij de juiste bewuste training van de ruiter, elke GP oefening beheersen.
Dat maakt rijden juist zo uitdagend :-)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:22

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:34

Grappig dat de dressurende quarters allemaal met warmbloeden worden vergeleken terwijl die laatsten pas een jaar of 100 geleden voor de sport ontworpen werden. Naar mijn idee is bij voorbeeld een lusitano in veel opzichten geschikter voor "dressuur" dan een grote warmbloed. Qua verzameling enzo. Iemand die daar wat over wil zeggen, er zijn hier mensen met iberische/barokke paarden?
Ik begrijp best dat een quarter beter kan verzamelen dan een sportwarmbloed :j Althans: dat het er beter uitziet :Y)

DPTomboy: er zijn gezonde, hoogopgeleide paarden die niet kunnen piafferen en het ook nooit zullen kunnen leren. Maar dat is weer een heel andere discussie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:39

Leuke discussie! Al jaren dezelfde reacties hier, onze paints zijn zo rustig en cool omdat ze westernpaarden zijn!
Ja duh! Daar zit gewoon heel veel tijd, aandacht en vooral consequente opvoeding in! :j
En onze paint loop dressuurmatig heel aardig, maar ook omdat hij daar goed op getraind wordt (en juist niet elke dag) en daarnaast alle tijd krijgt voor andere leuke dingen zoals grondwerk en buiten rijden.

Ik heb overigens wel het idee dat quarters/paints van nature cooler zijn dan kwpn-ers, al heb je bij beide rassen fiks uitzonderingen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:49

Ik denk niet dat het ligt aan ras of tak van de sport, maar aan opvoeding van je paard. Mijn pony staat op een ponyclub waar ze eens per jaar een ''groot'' evenment organiseren met spelletjes voor de kinderen, balonnen, slingers, proefjes rijden, ''clinics'' geven etc. bij ons op stal staan arabieren, sportpony's, haflingers, fjorden een grote variëteit aan rassen maar stuk voor stuk braaf en gewend aan de sleur van huppelende/gillende kindertjes etc. ze hebben er mee leren omgaan en zijn veel gewend. en dat maakt een braaf paard, veel ervaring en een goede basis...

in tegenstelling met wat er op de manege gebeurt 500 meter verderop, daar zijn die paarden helemaal niks gewend en springen ze 1,5 meter in de lucht als dat zandkorreltje niet stond zoals hij net stond...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:57

Koper schreef:
Grappig dat de dressurende quarters allemaal met warmbloeden worden vergeleken terwijl die laatsten pas een jaar of 100 geleden voor de sport ontworpen werden. Naar mijn idee is bij voorbeeld een lusitano in veel opzichten geschikter voor "dressuur" dan een grote warmbloed. Qua verzameling enzo. Iemand die daar wat over wil zeggen, er zijn hier mensen met iberische/barokke paarden?
Ik begrijp best dat een quarter beter kan verzamelen dan een sportwarmbloed :j Althans: dat het er beter uitziet :Y)

Valt wel tegen, hoor. Een (in NL gangbare) quarter kan wel wat verzamelen, maar als hij gaat zitten heb je door zijn wat neerwaartse bouw nog steeds geen "mooie oprichting". Voor het hogere verzamelde werk is een barok paard (kort maar wel opwaarts gebouwd) veel meer geschikt voor dat plaatje. Maar die zijn weer te kort van bouw om bij de uitgestrekte gangen mooi te showen. De PRE's en Lusitano's die in de dressuursport op hoger niveau meedoen zijn ook meestal wat langer gebouwde exemplaren.
Quarters en paints zijn meestal meer mensgericht gefokt, die "will to please" zit daar nog erg sterk in en dat is bij de wpn-ers nogal vergeten in de laatste 40 jaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:03

Waratje schreef:
Maar die zijn weer te kort van bouw om bij de uitgestrekte gangen mooi te showen. De PRE's en Lusitano's die in de dressuursport op hoger niveau meedoen zijn ook meestal wat langer gebouwde exemplaren.

Het is inderdaad logisch dat een langer paard beter kan strekken (en laten we wel wezen, dat ziet er vaak genoeg ook niet uit) Maar zijn die mega-uitgestrekte gangen niet juist geënt op de moderne warmbloed? Als je het mij vraagt neemt het hele strekverhaal nu een veel prominenter plaats in dan bij de klassieke ruiters. Juist omdat er meer lange paarden in de ring zijn.

Een netjes joggende of lope'ende quarter vind ik toch beter kunnen verzamelen dan veel lange dressuurpaarden hoor. Ook weer afhankelijk van wie er op zit natuurlijk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:13

Koper schreef:
Een netjes joggende of lope'ende quarter vind ik toch beter kunnen verzamelen dan veel lange dressuurpaarden hoor. Ook weer afhankelijk van wie er op zit natuurlijk.

En dan hebben we het nog niet eens over verzameld EN ontspannen lopen! ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:15

Ach, die mega uitgestrekte gangen vallen bij nadere beschouwing vaak nog wel tegen, ook :P Ze laten hun voorbenen vooral wapperen, maar de achterbenen horen er nauwelijks bij.
Probleem van heel veel paarden, zowel dressuur als western gereden, is de ruiter die erop zit die een bepaald plaatje najaagt en niet het paard technisch correct rijdt. Maar goed, dat is dus ook weer een heel ander punt van discussie :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:16

Precies Waratje, dat is wat ik bedoel. En zo lang er hoge punten worden gegeven aan achter de looplijn dravende paarden met weggedrukte ruggen en zwiepende voorbenen zullen mensen zo blijven rijden.

simodi schreef:
Koper schreef:

En dan hebben we het nog niet eens over verzameld EN ontspannen lopen! ;)

:D :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:16

Frederieke_ schreef:
Ik denk niet dat het ligt aan ras of tak van de sport, maar aan opvoeding van je paard. Mijn pony staat op een ponyclub waar ze eens per jaar een ''groot'' evenment organiseren met spelletjes voor de kinderen, balonnen, slingers, proefjes rijden, ''clinics'' geven etc. bij ons op stal staan arabieren, sportpony's, haflingers, fjorden een grote variëteit aan rassen maar stuk voor stuk braaf en gewend aan de sleur van huppelende/gillende kindertjes etc. ze hebben er mee leren omgaan en zijn veel gewend. en dat maakt een braaf paard, veel ervaring en een goede basis...

in tegenstelling met wat er op de manege gebeurt 500 meter verderop, daar zijn die paarden helemaal niks gewend en springen ze 1,5 meter in de lucht als dat zandkorreltje niet stond zoals hij net stond...

nou hahaha, ik zou zelf helemaal gek worden van gillende kinderen rond mijn bed, slaapkamer of waar ik vertoef ;-)
Bij mij op stal, moet er rust zijn, en voor mij, maar ook voor de paarden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:52

Waratje schreef:
Koper schreef:

Valt wel tegen, hoor. Een (in NL gangbare) quarter kan wel wat verzamelen, maar als hij gaat zitten heb je door zijn wat neerwaartse bouw nog steeds geen "mooie oprichting". Voor het hogere verzamelde werk is een barok paard (kort maar wel opwaarts gebouwd) veel meer geschikt voor dat plaatje. Maar die zijn weer te kort van bouw om bij de uitgestrekte gangen mooi te showen. De PRE's en Lusitano's die in de dressuursport op hoger niveau meedoen zijn ook meestal wat langer gebouwde exemplaren.
Quarters en paints zijn meestal meer mensgericht gefokt, die "will to please" zit daar nog erg sterk in en dat is bij de wpn-ers nogal vergeten in de laatste 40 jaar.

Een quarter richt je sowieso niet op die blijft vlak verzameld. Daarom is het ook zo knap en mooi om te zien en daarom zijn het zulke sterke paarden.
Mij hoor je niet over welk ras beter kan verzamelen maar mijn ervaring is wel dat de meeste dressuurmensen geen idee hebben hoe een goede verzamelde lope eruit ziet bij een pleasure paard, hoe dat in elkaar zit en hoe veel training er in zit.

Oh en dat laatste daar bedoel ik niet mee dat JIJ dat niet weet trouwens.
Ik vind en quarter geen dressuur paard omdat ze niet gemaakt zijn om op te richten.

Vandaar mijn vraag aan nombrado: Hoe ziet een goede quarter er uit qua bouw voor jou?
In dat filmpje zie ik een paard lopen waar gesleuteld is aan de gangen maar de bouw kan ik niet duidelijk zien.
Maar in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-13 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:56

VivaLaVida schreef:
Mij hoor je niet over welk ras beter kan verzamelen maar mijn ervaring is wel dat de meeste dressuurmensen geen idee hebben hoe een goede verzamelde lope eruit ziet bij een pleasure paard, hoe dat in elkaar zit en hoe veel training er in zit.
Dat is omgekeerd ook zo....is het niet het doel van alle oefeningen in de hogere klasses van de dressuur dat het er moeiteloos uit dient te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:00

Ik bedoel meer dat tig procent van de dressuur mensen geen idee heeft Hoe dat eruit ziet, en goed verzameld pleasure paard in lope. (Logisch want wanneer zie je die nou)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:06

Is het niet ook zo dat tig procent van de dresuur mensen ook geen idee heeft hoe een goed verzameld dresuurpaard dient te lopen? :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:34

VivaLaVida schreef:
Een quarter richt je sowieso niet op die blijft vlak verzameld. Daarom is het ook zo knap en mooi om te zien en daarom zijn het zulke sterke paarden.

Oh en dat laatste daar bedoel ik niet mee dat JIJ dat niet weet trouwens.
Ik vind en quarter geen dressuur paard omdat ze niet gemaakt zijn om op te richten.

Een westerngereden quarter richt je niet op, maar je kunt een quarter best met meer oprichting rijden en verzamelen. Dat is een kwestie van hoe je wil rijden. Wij rijden ons kwartje niet laag zoals gangbaar is bij westernruiters en de meeste mensen herkennen in hem ook niet direct een quarter. Maar dat echte opwaartse krijg je bij hem ook niet voor elkaar, daar is hij niet voor gebouwd. M'n wpn-er is daar veel meer voor gebouwd, we zullen wel zien waar we met haar uit gaan komen ;)

En wat het herkennen van een goed gereden paard betreft, ik vrees dat heel veel ruiters (zowel wedstrijdrijdend als recreatief) niet weten hoe dat eruit ziet. In wedstrijden wordt teveel "het plaatje" nagejaagd en in het algemeen is de instructie gewoon bedroevend en ook vooral gericht op "het plaatje", waarbij ik me ook nog wel eens afvraag of ze dat via een lachspiegel hebben gezien ;(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:08

Ik ben het eens met VivaLaVida dat menig dressuur mens niet weet hoe een goed verzamelde pleasure lope eruit ziet. Daarnaast ga ik ook mee in de opmerking van Cassidy dat veel dressuur ruiters niet weten hoe een goed verzameld dressuurpaard dient te lopen.

Maar als we puur kijken naar zowel western als dressuur ruiters die er een beetje verstand van hebben, is mijn ervaring dat veel dressuur ruiters geen idee hebben van een pleasure lope, terwijl dat andersom vaak wel het geval is.
Een pleasure lope (of trot) wordt vaak gezien als een paard dat uit elkaar valt en niet goed ondertreedt, terwijl niets minder waar is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:14

PowerReiner schreef:
Maar als we puur kijken naar zowel western als dressuur ruiters die er een beetje verstand van hebben, is mijn ervaring dat veel dressuur ruiters geen idee hebben van een pleasure lope, terwijl dat andersom vaak wel het geval is.

Pleasure lope heeft dus wel een idee van dressuurruiters? :D :P

Het is logisch dat westernruiters beter kunnen zien hoe een dressuurpaard erbij loopt dan dat engelse ruiters kunnen zien of een westernpaard wel ontspannen en verzameld loopt. We zijn met z'n allen beter gewend aan het engelse beeld. En er zullen meer westernruiters uit de engelse wereld komen dan andersom.

Een viertakt lope vind ik trouwens vreselijk :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:18

Waratje schreef:
Maar die zijn weer te kort van bouw om bij de uitgestrekte gangen mooi te showen. De PRE's en Lusitano's die in de dressuursport op hoger niveau meedoen zijn ook meestal wat langer gebouwde exemplaren.

Ik vind het voordeel van een langer paard niet zozeer het strekken, daar heeft de plaatsing van de schouder ook veel mee te maken, maar met name de souplesse en het vermogen tot scharen. Denk aan de zigzagappuyementen. Met een compact paard is het veel moeilijker om een bepaalde mate van buiging en scharen te bereiken, dan met een lang paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:20

Koper schreef:

Die heet in andere kringen dan weer "dralop" }>

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:39

Koper schreef:
PowerReiner schreef:

Pleasure lope heeft dus wel een idee van dressuurruiters? :D :P

Het is logisch dat westernruiters beter kunnen zien hoe een dressuurpaard erbij loopt dan dat engelse ruiters kunnen zien of een westernpaard wel ontspannen en verzameld loopt. We zijn met z'n allen beter gewend aan het engelse beeld. En er zullen meer westernruiters uit de engelse wereld komen dan andersom.

Haha, oeps

Daar heb je zeker een punt, ik denk ook dat veel ruiters van de dressuur afkomen. Wat ik alleen jammer vind is dat (sommige) dressuurruiters de westernruiters "afkraken" omdat hun paard zogenaamd niet goed loopt, terwijl ze niet eens weten hoe ze moeten lopen.

In het begin vond ik een viertakt lope ook verschrikkelijk, überhaupt leek pleasure mij niks aan en maar een saaie bedoeling. Reining was mijn ding, lekker snel en volledig beheerst. Ik kocht een paard (waarvan ik dacht dat ik er ook wel reining mee kon doen) die een goede aanleg had voor pleasure. Hij kon er nog niets van, maar zijn bouw en beenwerk waren fantastisch ervoor. Dus ik ben me erin gaan verdiepen, af en toe een lesje en wat begeleiding van een "echte" pleasure ruiter. Hoe langer ik ermee bezig ging, hoe gefascineerder ik begon te raken. Nu heb ik dat paard inmiddels verkocht en heb ik een reiner. Ja, reining vind ik nog steeds super, maar eerlijk gezegt pleasure ook! Ik vind het erg jammer dat ik mijn "pleasure paard" heb moeten verkopen.

Pleasure is saai als je het voor het eerst ziet, en de lope is inderdaad niks, maar als je het leert kennen en je beseft hoe moeilijk het is, hoeveel beheering er nodig is en hoeveel kracht, dan leer je het waarderen en ga je zelfs de viertakt mooi vinden. (terminste, dat had ik)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:45

O, ik begrijp dat 't veel kracht kost. Dat zie ik nog zelfs. Maar té veel verzameling lijkt me nou niet de bedoeling. De "gang" die je uiteindelijk krijgt is zo gekunsteld dat het niet meer lijkt op wat het zou moeten zijn. Vind ik dan :o