Zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaEmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:31

Heb niet het hele topic gelezen dus mss is het al gezegd maar mijn gouden tip is om er vooral geen "groot" ding van te maken, doe gewoon rustig en normaal, rijd er eerst mee dat hij rustig is, haal dan het zadel eraf en ga er gewoon opzitten, sorry als het raar is uitgelegd maar wat ik eigenlijk bedoel is dat je je niet mag opjagen, als jij doet alsof dit het normaalste van de wereld is dan zal je paard minder gespannen zijn en zal het wss gewoon goed gaan ;) veel succes! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:33

Mijngod zeg DezeNaam, ik vind je ook irritant worden. Heeft jouw wetenschappelijke stuk ook gedacht aan paarden met meer spieren, paarden met minder spieren?

Heb mijn merrie bijna een jaar zonder zadel gereden... K zeg niet dat ik er nog mee verder ga om dat dagelijks te doen, maar beest is nergens beschadigd hoor.. En ja, dat is bewezen door de dierenarts.. :D
En van de week ook gewon weer zonder zadel op gezeten, stappen en draven, achterstevoren gezeten en al dat soort ongein. En ja, ze doet het nog steeds zoals tevoren! :D

DezeNaam

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:36

Daarom bestaat er iets zoals een osteopaat.

Ik geloof dat jij ook op HPS zit, misschien handig om dat topic eens door te nemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:37

Ach DezeNaam, ze willen alleen maar horen wat in hun eigen straatje past. En met hun eigen (beperkte) ervaring generaliseren ze maar even naar alle paarden ter wereld. Ze zijn gewoon nog niet wijzer :')
Ze willen zonder zadel rijden en willen alleen maar horen dat dat reuze gaaf is en geweldig goed voor de band met je paard. Nou, dan kennen ze die oude taart van mij nog niet, ik hou mijn relatie met haar goed door vooral NIET meer zonder zadel op haar rug te gaan zitten. Zij vindt het niet prettig en ik respecteer dat.
Daarnaast is het inderdaad simpele natuurkunde dat drukpunten wel een fysiek probleem gaan geven. Helaas is natuurkunde niet een verplicht vak -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:39

Lol.. ik ben niet in de overtuiging dat m'n band er beter door is geworden door zonder zadel te gaan rijden hoor. :')

En ja, ze is ook nagekeken door een osteopaat, in de tijd dat ik haar zonder zadel reed en ook nog recentelijk toen ik al een tijd met zadel reed.. En d'r zit niks klem, vast, gedraaid, of wat dan ook. Pony zit heel los in d'r lijf.

Vervelend voor de oude taarten van jullie dat ze het niet leuk vinden.. Maar niet ieder paard is gelijk sielugh.. Tis ook niet zo dat ik er 4 uur op rond heb gegaloppeerd zonder zadel :') Zadels geven ook drukpunten. Ook maar aflaten dan, als we daar 4 uur mee rijden is het ook sielugh.

Nu ik een passend zadel heb doe ik het ook niet meer dagelijks hoor, voornamelijk voor mezelf ook :+

maar om nou te zeggen dat ieder paard er kapot van gaat.. Nou sorry.. maar dat is wel lichtelijk overdreven.. Als je het dag in dag uit doet, zware tochten, dan zal het niet bevoordelijk zijn nee. Maar naar mijn weten leerden ze vroegah allemaal op de manege rijden door zonder zadel te rijden.. krijg je goede ruiters van, en hele brave paarden..

Edit: Dus even duidelijk op een rijtje, ik deel de mening dat je het niet dag in dag uit uren lang moet doen. Maar de mening dat je er hemelaal niet zonder zadel op moet zitten, die mening deel ik dus niet. Hoe denkt men over voltige dan? Of trickriding waarbij de drukverdeling ook op de meest bijzondere punten komt? :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:47

chelle_dora schreef:
maar om nou te zeggen dat ieder paard er kapot van gaat.. Nou sorry.. maar dat is wel lichtelijk overdreven.. Als je het dag in dag uit doet, zware tochten, dan zal het niet bevoordelijk zijn nee. Maar naar mijn weten leerden ze vroegah allemaal op de manege rijden door zonder zadel te rijden.. krijg je goede ruiters van, en hele brave paarden..

Dus alleen voor echt "kapot gaan" zou je besluiten om niet zonder zadel te rijden? Klopt, de meeste paarden gaan er niet (serieus) stuk van, maar daarmee is het niet zonder meer gezond voor ze. Veel paarden accepteren heel veel van ons, zo zitten ze mentaal namelijk in elkaar. Ze laten lichamelijk ongemak sowieso niet snel zien en als ze het samen met de ruiter wel leuk vinden, zetten ze heus wel wat ongemak opzij.

Laat me je even uit de droom helpen over "vroegah", je leerde rijden MET zadel en als je het enigszins redelijk kon mocht je ook wel eens zonder zadel rijden.

Anoniem

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:50

Nouja ik ken veel mensen van de oude garde om het even 'respectloos' te noemen.. En die reden regelmatig zonder zadel, geeft niet, allebei andere kringen denk ik :')

Nouja de jouwes zal op dat vlak veel van je accepteren, de mijne is er een met een gebruiksaanwijzing. En nee, niet alleen voor echt kapot gaan heb ik besloten om met zadel te gaan rijden. Maar het zonder zadel rijden was voor mij en mijn merrie wel het opstapje om normaal te kunnen zitten en beginnen met rijden. Ik zeg niet dat het voor iedereen gunstig is, maar voor mij en mijn paard heeft het gunstig uitgepakt. Dat maakt het niet per definitie goed, dat zal ik ook nergens zeggen, maar zeker niet per definitie slecht. En nee, dat heeft niks met mijn beperkte ervaring te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:00

Waratje, van jou ben ik toch wel wat betere posts gewend. Heb je de berichten van DezeNaam wel allemaal gelezen? Natuurlijk zijn er paarden die het niet fijn vinden om zonder zadel te rijden.. net zoals er paarden zijn die de bewegingsbeperking van een boomzadel niet fijn vinden.. En natuurlijk geven drukpunten problemen. Allemaal logisch :) Ik heb zelfs natuurkunde gehad :Y) B2 nog wel ;)
Maar het punt is dat DezeNaam hier ontzettend in doorslaat en dingen roept als 'het doet een paard veel pijn als je er zonder zadel op gaat zitten' en 'de rug van je paard gaat kapot als je uitstapt zonder zadel'.. en dan komen er gewoon duidelijke tegenargumenten langs (zoals wat ik zei, dat de rugspieren van een paard breder zijn en je daar juist altijd op hoort te zitten) en dan volgt er wederom geen reactie en wordt alleen dat zelfde verhaaltje herhaalt over zitbeenknobbels die 'ontzettend prikken in de rug', wat gewoon flink overdreven is, want ga maar eens op je handen zitten, dat doet echt geen pijn, en die druk van je lichaam wordt op een paard óók nog eens verdeeld door je kont en bovenbenen.
De houding van DezeNaam is gewoon heel arrogant. Als je een discussie wil voeren moet je ook de reacties lezen en erop reageren, door ófwel je mening te herzien, óf uit te leggen waarom dat niet zo is..

En een wetenschappelijk onderzoek zegt helemaal niks. Iedereen kan zo'n onderzoek beginnen. Een onderzoek met een dezelfde ruiter is al geen goed onderzoek, want die ruiter kan ook verkeerd zitten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:05

Ik heb ruimschoots zonder zadel gereden op verschillende paarden in de loop van jaren, nooit heel erg bij stilgestaan dat het voor de paarden misschien niet ideaal was. Dit waren heel fijne en tolerante paarden die ook lol hadden aan de flauwekul die eromheen zat (spelletjes, zwemmen, vrolijkheid).
Pas toen ik mijn oude taart had (die toen nog helemaal geen oude taart was) kwam ik erachter dat een paard het oncomfortabel vond. Zij gaf duidelijk aan dat ze het niet waardeerde, ook al zorgde ze keurig dat ik wel boven kon blijven. Haar rug was hierbij gewoon in goede conditie en haar bespiering is op huidige leeftijd nog altijd zodanig dat je er zelf heel comfortabel op kunt zitten. Alleen houdt zij er niet van, dus doe ik het niet.

8nnemiek, DezeNaam slaat niet meer door in haar posts dan de voorstanders van het zonder zadel rijden. Alleen is het een tegengestelde mening die dus niet zo goed valt bij die voorstanders.
De "waarheid" zit zoals gewoonlijk in het "kijk goed naar je paard" in combinatie met "alles met mate" ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:46

DezeNaam schreef:
Je moet het zo bekijken; vanaf dat jij op je paard stapt zonder zadel wordt de bloedtoevoer dus afgesloten, daaruit kan je afleiden dat het slecht is als je er nog maar net op zit, ook door de drukpunten in de rug.(:

Dat staat er niet DezeNaam..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:47

Waratje schreef:
Ach DezeNaam, ze willen alleen maar horen wat in hun eigen straatje past. En met hun eigen (beperkte) ervaring generaliseren ze maar even naar alle paarden ter wereld. Ze zijn gewoon nog niet wijzer :')
Ze willen zonder zadel rijden en willen alleen maar horen dat dat reuze gaaf is en geweldig goed voor de band met je paard. Nou, dan kennen ze die oude taart van mij nog niet, ik hou mijn relatie met haar goed door vooral NIET meer zonder zadel op haar rug te gaan zitten. Zij vindt het niet prettig en ik respecteer dat.
Daarnaast is het inderdaad simpele natuurkunde dat drukpunten wel een fysiek probleem gaan geven. Helaas is natuurkunde niet een verplicht vak -O-

Wat een kleinerende post naar andere mensen hier.