Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:22

Ik rij ook Z. Toch ben ik het eens met ts..
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 30-05-13 18:24, in het totaal 2 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:23

44Myrthe44 schreef:

Dan vindt ik het zeer opmerkelijk dat dan wel niet bij jou of bijvoorbeeld Priscilla90 opgemerkt is dateen van jullie et dus verkeerd rijdt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:24

liekec schreef:
44Myrthe44 schreef:

Dan vindt ik het zeer opmerkelijk dat dan wel niet bij jou of bijvoorbeeld Priscilla90 opgemerkt is dateen van jullie et dus verkeerd rijdt.

Het betekent niet dat ze fout rijden. Ze doen gewoon hetzelfde maar hebben het niet door, dat kan ook.
Kijk nu maar eens naar het artikel, naar feiten, i.p.v. naar autoriteit ;). En vorm dan je eigen mening.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:45

Citaat:

Niet aanvallend of banketstaaf bedoeld maar dan vind ik het zeer op merkelijk dat jij naar mijn idee vooral je bij het idee aansluit dat het iets anders is omdat het merendeel dat ook zegt...
Om te zeggen dat je het storend vind, vind ik ook apart... dan volg je het topic niet lijkt mij :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:46

44Myrthe44 schreef:
liekec schreef:
Ik vind net redelijk storend dat je blijft denken dat je het goed hebt, terwijl mensen die er echt wel verstandvan hebben zeggen van niet.
Wel een leuke fjord!

Heb je mijn reactie bekeken?
Ik heb nog niet eerder gereageerd hierover..
Heb je zelf alle 3 de artikelen bekeken? Weet jij het beter dan die 3 artikelen?

Ik ben het gewoon eens gaan nazoeken op internet.
Ik kan alleen maar bewijs vinden voor wat ts zegt, wat de rest zegt kan ik nergens vinden... Misschien moeten die ''mensen die er verstand van hebben'' ook eens met wat linkjes komen dan?
Ik begin me iig af te vragen hoeveel verstand ze er nou echt van hebben :P.

De beenzetting is hetzelfde, de hulpen zijn anders :j

44Myrthe44

Re: Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:20

@ Kelly_Taco: dat klopt ja, ik geef wel andere hulpen voor de travers dan voor het appuyeren. Dat komt volgens mij echter alleen maar omdat je bij appuyeren geen muur hebt en vanaf een andere hoek begint dan bij travers, dus het is logisch dat je dan ook andere hulpen moet geven om dezelfde beenzetting te krijgen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:36

44Myrthe44 schreef:
@ Kelly_Taco: dat klopt ja, ik geef wel andere hulpen voor de travers dan voor het appuyeren. Dat komt volgens mij echter alleen maar omdat je bij appuyeren geen muur hebt en vanaf een andere hoek begint dan bij travers, dus het is logisch dat je dan ook andere hulpen moet geven om dezelfde beenzetting te krijgen.

Nee dat is omdat het toch een andere oefening is ;) Bij travers zet je de kont in en bij appuyeren de voorhand.
Bedenk je goed dat iedere oefening een doel op zich heeft. Travers krijgt als doel om te appuyeren en appuyeren krijgt als doen om een pirouette te rijden.
Als je een pirouette wilt draaien terwijl je niet inzet met de voorhand krijg je het knap lastig en zal je paard nooit goed kunnen draaien.

Maar het geeft niet.. gros van de ruiters zet het verkeerd in.
Sterker nog, het gros van de ruiters kan het niet anders dan verkeerd inzetten omdat het paard geen buiging heeft om het binnenbeen maar een "valse" buiging heeft om de binnenteugel.
Dan kun je niet anders dan je handen in de tegengestelde richting plaatsen en je paard aanzetten op je buitenbeen. Immers, doen ze netjes 2 handen in de richting waar ze naar toe gaan zal het paard compleet door het binnenbeen vallen omdat er geen buiging is om het binnenbeen. Daarbij kan een paard wat aan de binnenteugel gereden wordt nooit mooi in de oprichting komen, het hindert het binnenachterbeen om onder te treden.

Als je paard keuring om je binnenbeen buigt, plaats je twee handen naar binnen, houdt je je paard voorwaarts (en gebogen) om je binnenbeen en neem je enkel met je buitenbeen de achterhand mee.

Dit is dus in een "valse buiging"
Afbeelding

En hier met correcte buiging om het binnenbeen en de voorhand lichtjes voor zoals gewenst.
Afbeelding

Je ziet heel duidelijk als je naar beide foto's kijkt dan de onderste manier voor het paard ook verreweg de meest gymnastische waarde heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:47

Euhhh op de onderste foto zit de ruiter helemaal de verkeerde kant op, haar bovenlichaam hangt in tegengestelde richting, niet zo'n goed voorbeeld dus! :n
Op de bovenste foto rijdt de ruiter véél beter maar probeert het paard wat tegen te sturen om hem wat rechter te krijgen, dat is dus geen valse buiging, maar gewoon even bijsturen.

Over de ts wil ik zeggen dat er weinig lengtebuiging in haar paardje zit en dat daar nog het nodige werk aan valt te verrichten!
Verder vind ik het erg goed gaan. :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:50

MirandaFuego schreef:
Euhhh op de onderste foto zit de ruiter helemaal de verkeerde kant op, haar bovenlichaam hangt in tegengestelde richting, niet zo'n goed voorbeeld dus! :n
Op de bovenste foto rijdt de ruiter véél beter maar probeert het paard wat tegen te sturen om hem wat rechter te krijgen, dat is dus geen valse buiging, maar gewoon even bijsturen.

Over de ts wil ik zeggen dat er weinig lengtebuiging in haar paardje zit en dat daar nog het nodige werk aan valt te verrichten!
Verder vind ik het erg goed gaan. :j

Klopt van de onderste ruiter maar kon even geen goede foto vinden en het ging me meer om de plaatsing van de schouders.

JUIST! Bovenste ruiter moet tegensturen met binnenteugel omdat er GEEN buiging is om het binnenbeen.
Bovenste ruiter zit ook met zijn bovenlijf de compleet verkeerd kant op gedraaid!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:00

Dat hij een beetje zo draait komt doordat hij tegenstuurt, zijn heupen zitten goed en idd heeft hij zijn binnenbeen even niet aangesloten (dat moet dan wel een momentopname zijn, niet constant natuurlijk) maar waarom denk je dat het paard niet gebogen is?
Want ik zie een prima gebogen paard, je ziet de achterhand er omheen, het paard wil alleen iets te ijverig opzij.
De tweede foto kun je niet zo goed zien omdat hij niet recht van voor is genomen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:08

De fries is enkel in de hals gebogen, niet in het lijf |(tenzij hij een dermate dikke buik heeft dat je die aan de rechterkant kan zien :+ )
Heupen zitten ook niet goed, linkerheup ligt meer naar achter.
Paard gaat achter teveel opzij omdat hij niet vanaf de voorhand wordt ingestuurd (waar nou net de hele discussie over gaat)
Maar even voor de duidelijkheid, het ging me even niet om de ruiters maar om de manier waarop je de oefening inzet.
Dat ze er hier beide ook niet perfect opzitten even buiten beschouwing gelaten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:19

Jawel, je ziet de billen als je goed kijkt!
Idd geen goede handhouding.
Maar eigenlijk allebei geen goede plaatjes.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:28

Nee. Zo moeilijk is het dus om correct te rijden want zelfs google kan de echt mooie plaatjes niet vinden haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:51

Nou ik zie ook echt dat er heel vaak iets verkeerd gaat met de zijgangen, heel vaak verkeerde hulpen. :j
Dit dan maar als voorbeeld.. :D
Afbeelding

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:29

Kelly_Taco schreef:
44Myrthe44 schreef:

Nee dat is omdat het toch een andere oefening is ;) Bij travers zet je de kont in en bij appuyeren de voorhand.
Bedenk je goed dat iedere oefening een doel op zich heeft. Travers krijgt als doel om te appuyeren en appuyeren krijgt als doen om een pirouette te rijden.
Als je een pirouette wilt draaien terwijl je niet inzet met de voorhand krijg je het knap lastig en zal je paard nooit goed kunnen draaien.

Natuurlijk is de inzet anders, je komt immers vanuit een andere hoek aangereden. Dat de inzet anders is wil nog niet zeggen dat het een andere oefening is, het paard moet in principe hetzelfde doen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:40

Kelly_Taco schreef:
Ik rij haar al een aantal jaar niet meer.
Kon altijd zo opstappen en heb nooit last met haar gehad.
Het is een werkwillige merrie die fijn ijverig is maar die je wel met gevoel moet rijden.
Maar goed, dat kan veranderd zijn in de loop der jaren.

Kelly, ik vind dit wel een beetje raar overkomen. Je doet alsof je haar jaren getraind hebt. Sandrien trainde Vera en jij hebt ooit een aantal wedstrijden met haar gereden. Dat was zaterdag nog even opstappen en puntjes er op zetten dan de dag erna starten. En verder heb je haar eens een paar weekjes gehad om te rijden. Maar nu komt het over alsof jij alles aan haar geleerd hebt. En dat vind ik te kort doen aan Sandrien en ook aan Dorine die haar nu zo lekker aan het sjouwen krijgt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:52

44Myrthe44 schreef:
Natuurlijk is de inzet anders, je komt immers vanuit een andere hoek aangereden. Dat de inzet anders is wil nog niet zeggen dat het een andere oefening is, het paard moet in principe hetzelfde doen.

Huist omdat je vanuit een andere hoek aangereden komt is het een andere oefening.

Beenzetting is bijna het zelfde.
Dit is de beenzetting in travers
Afbeelding

Je kunt zien dat in de travers de voorbenen elkaar dus minder overkruisen dan in een appuyement.
Dus het is echt een andere oefening.
Anders had het wel travers op de diagonaal geheten (immers is er ook travers op de AC lijn)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:58

Sybelle schreef:
Kelly_Taco schreef:
Ik rij haar al een aantal jaar niet meer.
Kon altijd zo opstappen en heb nooit last met haar gehad.
Het is een werkwillige merrie die fijn ijverig is maar die je wel met gevoel moet rijden.
Maar goed, dat kan veranderd zijn in de loop der jaren.

Kelly, ik vind dit wel een beetje raar overkomen. Je doet alsof je haar jaren getraind hebt. Sandrien trainde Vera en jij hebt ooit een aantal wedstrijden met haar gereden. Dat was zaterdag nog even opstappen en puntjes er op zetten dan de dag erna starten. En verder heb je haar eens een paar weekjes gehad om te rijden. Maar nu komt het over alsof jij alles aan haar geleerd hebt. En dat vind ik te kort doen aan Sandrien en ook aan Dorine die haar nu zo lekker aan het sjouwen krijgt.

Ik heb hier nergens geschreven dat ik haar alles geleerd heb, alleen dat ik haar Z klaar had ;)
En daar is niets aan gelogen, dat was ze ook.
Ik zou niet weten hoe ik Sandrien hierin te kort kan doen.

Uit je lege profiel kan ik niet opmaken wie je bent maar je kent de reden waarom Vera de eerste keer bij mij is komen logeren dan neem ik aan ook toch?
Dat was niet omdat alles toen zo vlekkeloos verliep.
Wat ik heel erg vond voor Sandrien en daarom ook aangeboden heb te helpen.

Daarbij geef ik Dorine hier enkel tips om haar beter voor elkaar te krijgen.
Schrijf ik dat de kracht vanzelf wel weer terug komt.
En schrijf ik ook dat ik niet weet hoe ze rijtechnisch/karakter veranderd is.
Immers heeft Vera ook het een en ander meegemaakt in haar lijf en zal ze misschien niet meer het paard zijn wat ze toen was.

Ik denk dat je mijn antwoorden verkeerd interpreteert.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:02

Kelly_Taco schreef:
44Myrthe44 schreef:

Huist omdat je vanuit een andere hoek aangereden komt is het een andere oefening.

[ Afbeelding ]

Je kunt zien dat in de travers de voorbenen elkaar dus minder overkruisen dan in een appuyement.
Anders had het wel travers op de diagonaal geheten (immers is er ook travers op de AC lijn)
Natuurlijk had het geen travers op de diagonaal geheten, dan kunnen ze renvers ook wel contra travers noemen. :D
Het is allemaal bijna hetzelfde, het paard moet immers gebogen worden, in de richting waar het naar toe gaat met praktisch dezelfde hulpen, het zijn allemaal maar kleine verschillen.
Op die hulpen kan beter eens gelet worden, want het is écht moeilijk een plaatje te vinden waarop deze correct worden gegeven!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:03

Maar bijna is niet helemaal :D
Die kleine verschillen maken het echt een andere oefening haha.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:04

Kelly_Taco schreef:
44Myrthe44 schreef:

[ Afbeelding ]

Ik lees even mee, want vind het een boeiende discussie, ook al ie nogal off topic. Ik weet niet waar dit plaatje van de travers vandaan komt, maar de beenzetting is daar niet correct weergegeven. Travers is op twee hoefslagen, vier sporen. Op het plaatje zijn het er maar drie.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:06

Ik zal eens even Temmen of ze het gedeelte niet kunnen afsplitsen.
Zo is het idd een travers/appuyement discussie topic geworden in TS haar fototopic.

Plaatje is achter idd niet ok maar ging me om de voorbenen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:07

Kelly is goed in rare plaatjes uitzoeken. :P

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:08

MirandaFuego schreef:
Kelly is goed in rare plaatjes uitzoeken. :P

Nou hahaha

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:51

jeetje wat een gedoe ik ben het er nog steeds van overtuigd dat travers en appuyeren verschillen
anders hadden ze net zo goed hetzelfde kennen heten ;) kort door de bocht