Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
josien_m_ schreef:Met koppelgenoot bedoel ik vriend zoals in het koppel trouwens, niet doen alsof ik een paardenvriendje ben maar als mens zijn vriend zijn. Mijn wereld is blijkbaar een andere dan die van jou. Dat kan.
Geryon schreef:Dat kan door het paard dwingen (reactie eisen) maar ook door hem uit te nodigen.
josien_m_ schreef:Ik moet er niet aan denken! zo'n slaafje hoef ik echt niet! Zo'n dier kan je vriend niet zijn, hij heeft namelijk geen eigenheid meer over.
Hij heeft zo'n lekker 'eigen' karakter! jasmijn78 schreef:Geryon schreef:Dat kan door het paard dwingen (reactie eisen) maar ook door hem uit te nodigen.
Het is maar hoe je de boodschap wil verpakken. Ik eis een reactie, maar zal hem nooit straffen voor de verkeerde/ongewenste reactie. Maar er moet wel een reactie komen, anders kom je nergens.josien_m_ schreef:Ik moet er niet aan denken! zo'n slaafje hoef ik echt niet! Zo'n dier kan je vriend niet zijn, hij heeft namelijk geen eigenheid meer over.
Tsja... het is maar net hoe je het ziet. Ik hou van gehoorzame paarden. Als jij aan je buik over het asfalt wordt getrokken omdat je paard ineens bedenkt gras te gaan eten in de berm... Dan kun jij in ieder geval zeggen: ik heb een vriend!
Geryon schreef:Met een 'goede uitnodiging' komt er ook reactie hoor. Het duurt alleen in sommige gevallen wat langer en verreist veel meer ruitergevoel.
jasmijn78 schreef:Geryon schreef:Met een 'goede uitnodiging' komt er ook reactie hoor. Het duurt alleen in sommige gevallen wat langer en verreist veel meer ruitergevoel.
En volgens mij is dat een misverstand; dat dat dan veel langer duurt. Wanneer je duidelijk en consequent bent naar je paard hoeven heel veel zaken helemaal niet lang te duren voordat hij je begrijp. Juist dat duidelijk, consequent zijn en de hulpen op je juiste manier timen en doseren... DAT vraagt ruitergevoel. En de mensen die dat hebben hoeven echt niet lang te emmeren om bijvoorbeeld een paard voorwaarts te leren gaan op een hulp. Die kunnen ook zo inschatten wat een paard wel en niet aan kan. En in de meeste gevallen wordt wat het paard aankan onderschat en waar de ruiter mee bezig is overschat.
Wat goed is komt snel.
Geryon schreef:Dezelfde reactie krijgen zonder het paard daartoe te dwingen, vergt juist meer ruitergevoel.
jasmijn78 schreef:Geryon schreef:Met een 'goede uitnodiging' komt er ook reactie hoor. Het duurt alleen in sommige gevallen wat langer en verreist veel meer ruitergevoel.
En volgens mij is dat een misverstand; dat dat dan veel langer duurt. Wanneer je duidelijk en consequent bent naar je paard hoeven heel veel zaken helemaal niet lang te duren voordat hij je begrijp. Juist dat duidelijk, consequent zijn en de hulpen op je juiste manier timen en doseren... DAT vraagt ruitergevoel. En de mensen die dat hebben hoeven echt niet lang te emmeren om bijvoorbeeld een paard voorwaarts te leren gaan op een hulp. Die kunnen ook zo inschatten wat een paard wel en niet aan kan. En in de meeste gevallen wordt wat het paard aankan onderschat en waar de ruiter mee bezig is overschat.
Wat goed is komt snel.
jasmijn78 schreef:josien_m_ schreef:Nou is dat wel zo? de meeste paardeneigenaren kunnen juist niet die (dominante) leider zijn, daarom ligt het koppelgenoot zijn meer voor de hand.
Ik vind die vergelijkingen zo ver gezocht. Jij bent gewoon baas, jij bepaald. En als je als mens daarvan overtuigd bent dat dat jouw rol is, straal je dat ook uit. (calm and assertive energie is nog de beste beschrijving) Jij bent nu eenmaal geen paard en communiceert als een mens. En gelukkig hebben paarden zich daar redelijk goed op aan kunnen passen. Mensen die van nature mentaal niet in balans zijn kunnen koppelgenoten of weet ik veel wat voor paardachtige imiteren tot ze een ons wegen. Die zullen nooit veel gedaan krijgen van een paard. En als dat wel zo is dan zegt dat vaak meer over het goede en vergevingsgezinde karakter van een paard.
pol013 schreef:Dat FEI artikel omschrijft anders wel het eind doel. Dat wat je moet kunnen laten zien als resultaat van je training.
De weg er naar toen kan prima anders zijn en dus al dan niet met druk.