Nieuw paard kopen, maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 08:15

Ga iedereen,

Excuus voor de late reactie, maar even heel druk gehad.

Het gaat dinsdag heen spannend worden, want dan wordt hij geherkeurd!!!! We hebben hem een weekje rust gegeven (voor het geval het een verstapping was) en ik ben nu weer een paar weken aan het doorrijden. Ik moet zeggen dat hij onder het zadel nu verder goed aanvoelt. Linksom is flink verbeterd en loopt hij nu soepel. Vast pakken doet hij wel nog, maar volgens mij komt dat door het wolfstandje.

We hebben ook nog even gelongeerd, en ook daarbij liep hij nu goed. (liep bij de keuring ook rechtsom bij de overgang galop-draf een paar pasjes licht onregelmatig) Dit terwijl ik hem flink veel overgangen heb laten maken, dus veelbelovend!

Het is en blijft verder een super paardje. Het verhaal dat zij bij het paardje vertelden klopte precies (ben nu dus ongeveer 2 maanden aan het leasen). Laatst met keiharde wind gaan uitrijden (wapperende borden, tent, voetbalveld ed) en wat was hij braaf!!!
Ook zijn uitprobeerfase hebben we al gehad. Stilstaan en niet verder willen lopen, haha, zeer indrukwekkend

Nou, iedereen duimen voor dinsdag half 10!!!! Want hij is echt super!!!

Zandro

Re: Nieuw paard kopen, maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 08:16

oh ja, kirscha, ik ben ook overtuigd van hun goede naam hoor. Het been wordt voor de zekerheid ook nog op de foto gezet indien hij goed door de buigproef komt

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:31

Ik duim voor jou en Dino dat die goedgekeurd wordt!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:31

Dat is goed om te horen :) ik duim voor je dat hij dinsdag wordt goedgekeurd!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:30

Ahahh let's hope! :j En als hij goedgekeurd word, verwacht en eis ik foto's! :')

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 09:49

Bedankt iedereen!!!

Dat is goed JasmijnJoy, dan zet ik er zelfs een filmpje op!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:27

Mijn paard liep toen ik hem kocht beroerd, maar kwam WEL goed door de buigproef. Het een sluit het ander niet uit blijkbaar. Ik heb wel zelf een gevoel bij je verhaal; je bent zelf niet echt overtuigd naar mijn idee. Ik denk dat je bij de aankoop van een paard DIRECT een klik moet hebben, net als bij je partner:-) Ik ben bij meerdere paarden wezen kijken, vond ze allemaal mooi, maar ik voelde achteraf gezien GELIJK dat het mijn paard niet was. Bij mn huidige paard had ik dus wel direct dat gevoel, en ondanks dat hij in het begin grotendeels lateraal liep, heb ik hem toch gekocht. Hoewel ik vind dat je gezien je wensen wel een GOED paard moet kopen, denk ik dat je eerst eens heel eerlijk in je hart moet kijken of dit wel echt JOUW paard is.... want ik twijfel heel sterk of je wel echt een klik met hem hebt, ongeacht het doo de keuring komen. Het feit dat je dit paard al zo lang op proef wilt hebben geeft mij ook dit gevoel. Wees eerlijk tegenover jezelf, geen hand vol maar een land vol paarden!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:59

Hoi Brendaaa,

Ik denk dat je dan niet alles gelezen hebt. Ik heb dus juist wel een enorme klik met dit paard.
Alleen ben ik niet een persoon die direct een klik heeft, ik ben meer een "kat uit de boom kijk type." (vanuit slechte ervaringen)
Het feit dat ik een proefperiode wilde, komt omdat ik met mijn vorige paarden veel ellende heb meegemaakt en daarom eerst alles met hem uitgeprobeerd wilde hebben (hoe is hij op de wei, in de stal, met buitenrit met harde wind, als hij 3 dagen niks gedaan heeft ed). Door deze proefperiode heb ik dit allemaal kunnen ervaren en ben er zeer tevreden mee. Als je 2 keer naar een paard gaat kijken heb je, mijn inziens, echt geen beeld van het dier. Kan zijn dat het dier braaf en rustig lijkt, maar op stal, na een week een draak blijkt. Ik heb te veel meegemaakt dat mensen bij de verkoop een verhaaltje ophingen dat niet bleek te kloppen! (paard van te voren losgegooid zodat hij rustig en braaf leek ed). Ik vind dat er in de paardenwereld veel oplichters rondlopen. Helaas is een paard verkopen niet zo makkelijk als kopen! (en dat zit je met een paard opgezadeld dat je niet wilt)

Door deze proefperiode weet ik nu:
- Dat het paard echt is wat ik zoek
- Dat de stal echt betrouwbaar is omdat hun verhaal bij het paard precies klopt
- Alleen, moet hij nu dus nog goed door de herkeuring komen

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:09

Hey TS,
ik vind dat je goed gehandeld hebt op deze manier en er in ieder geval alles aan hebt gedaan om je goede gevoel voor jezelf te bevestigen!
Ik duim voor je dat hij goed door de keuring komt. Hij ziet er erg leuk uit op de site!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:12

Dat is dan helemaal goed! Dan zit ik er helemaal naast en dan is het idd alleen maar heel erg fijn dat je deze mogelijkheid gehad hebt! Ik hoop met je mee dat alles ok is met de keuring, toi toi!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 13:56

Hoi,

Bedankt, hoop ik ook!

JustLizz, een snoepie He

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:53

Kirsha schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Je kan desnoods nog een contract opstellen dat als hij ooit iets mankeert aan dat been het op hun kosten word opgelost?

Denk niet dat je dat erdoor krijgt, als een 4,5 jarig paard ooit iets mankeert aan dat been... Hij kan best later wat oplopen, je gaat niet over 10 jaar terugkomen dat het paard toch niet gezond was. Maar ik ga er vanuit dat je het over de korte termijn had :)

Mijn ouders hebben dit er ooit door gekregen. En 5 jaar later bleek er daad werkelijk een verborgen gebrek in te zitten. Oude eigenaar heeft alles moeten betalen. En dit is voor de rechter geweest, en gewonnen. (Dit was trouwens niet op een buigproef maar een iets ander verhaal)

Ik wens de TS echter wel heel veel geluk. En wetend over de geschiedenis van de TS met paarden geef ik je geen ongelijk dat je zo voorzichtig bent. Dus duimen maar dat de herkeuring goed verloopt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:05

Helaas,

Er waren toch nog wat bemerkingen bij de keuring! Niet op het rechterachterbeen, dat was nu goed, maar hij schudt ook onder het lopen erg met zijn hoofd. Volgens de da zou dit kunnen duiden op headshaking en vond hij het wel een risico, dus het feestje gaat niet door!

Dus, als nog iemand een leuke tinker weet!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:06

Jammer, maar niet doen..
Er lopen genoeg andere tinkers rond :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:35

Inmiddels staat Dino bij ons thuis en hij doet het super! EN het is echt niet vervelend bedoeld Zandro maar hij schud echt niet met zijn hoofd,hij loopt regelmatig en binnenkort zullen wij de tandarts even in zijn mond laten kijken.

Afgelopen woensdag is hij weer opnieuw gekeurd en echt geen aanmerkingen, we hebben dit hele verhaal ook erbij "mee genomen".

Kan niet anders zeggen dat wij super tevreden zijn over Miriam en John van de Stoeterij de Ierse Tinker! Wij zijn heel netjes en correct behandeld, maar daar had Zandro ook geen opmerkingen over hoor!

Inmiddels staat Dino heerlijk bij ons op het land te grazen en vanmorgen heeft mijn man er zelfs al een klein buitenritje mee gemaakt, nadat hij eerst een kwartiertje in de buitenbak met hem heeft gereden.
Wat een heerlijk ongecompliceerd paard en zo lief in de omgang, een echte knuffel.

Gister hebben we een hele tocht met de trailer moeten maken(wij wonen op 3 uur rijden van Oirsbeek) en halverwege wilde wij bijna even stoppen om te kijken of Dino er nog wel instond, hij heeft geen pas verzet!

Nu mag hij lekker weer de hele dag buiten staan met zijn nieuwe vriend Gomez (Groninger), ze lijken al dikke maatjes!

Wij zijn blij met ONZE Dino!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:12

Super om te horen dat Dino toch een leuk baasje heeft gevonden. Veel suc6 en veel plezier met Dino

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:12

Black_Moon schreef:
Super om te horen dat Dino toch een leuk baasje heeft gevonden. Veel suc6 en veel plezier met Dino

Dank je ! Wij zijn echt heel blij met hem.
Vandaag heb ik er voor het eerst hier thuis op gereden, wat een lekker ding die Dino!
Gaan wij nog een hoop plezier mee beleven.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:22

Zo zie je maar, op elk potje past een dekseltje! Ik weet zeker dat 93 procent van Bokt mijn paard met zn gekke laterale pas niet zou willen hebben, terwijl ik tot over mn oren verliefd op hem ben en hem NEVER meer weg doe!

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:29

littlesannie schreef:
mijn hafje is ook moeilijk op links :j zo moeilijk dat ze met volte in galop zichzelf compleet van de volte aftrekt.. weet niet of dit hier mee te maken heeft maar ik herken het wel :j

is dat toevallig een haflinger-dingetje? mijn haf doet linksom ook altijd moeilijk,
de haflinger van een vriendin ook en de haflingers op de manege waar een andere vriendin rijd gaan ze linksom spontaan gek doen :P

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 22:06

Hoi Karin,

Veel plezier dan met hem. Ik durfde het niet aan, na alle ellende met mijn vorige paarden. Het hoofschudden deed hij op sommige momenten, maar niet altijd, was erg wisselend. (ik heb hem 1,5 maand gereden). Is niet iets wat ik verzonnen heb want mijn dierenarts zag het ook.
Ikzelf had het idee dat hij het vooral deed als je hem dressurmatig wat langer doorreed en dan vooral in de bochten rechtsom, als je hem m.n. goed bij elkaar hebt gereden.
Ik dacht dat dit aan het tandje lag (omdat ik het idee had dat hij het vooral deed als je hem om meer aanleuning vroeg)
Als mijn dierenarts daar geen bemerking bij geplaatst had, was het ook geen probleem geweest voor mij. Helaas deed hij dat dus wel en dacht hij niet dat dit aan het wolfstandje lag (waar ik het aan gekoppeld had).
Zo zie je maar weer, 20 dierenartsen, 20 meningen.
Ik denk ook dat je veel plezier met hem zult beleven want hij is idd erg braaf. Heb hem buiten echt in keiharde wind gereden en ook dan blijft hij nog braaf.
Vond het erg jammer dat de koop niet doorging, maar heb net 2 maanden geleden met veel pijn mijn merrie verkocht met kissing spine (als draagmerrie). Ook zij begon met hele vage, kleine klachten, die in 2 jaar tijd steeds verder verergerden. Daarvoor ook nog 2 paarden met ellende gehad en daarom met mezelf afgesproken dat, hoe leuk het paardje ook is, hij zonder bemerkingen door de klinische keuring moest komen. Ik zou het niet meer kunnen opbrengen weer een paard te moeten wegbrengen.

Nou, is een lang verhaal geworden, doet me pijn dat ik het niet aangedurfd heb, maar zo te horen krijgt hij een fijn plekje bij jou!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:28

Hij heeft hier een super plek, al zeg ik het zelf en het hoofd schudden hebben wij echt nog niet gemerkt.
Maar goed genoeg hierover ;-)

Nu nog op zoek naar een goed passend zadel, mijn "oude" Kieffer Wien past helaas niet op Dino, jammer de bammer!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 09:01

Bij de stoeterij lag er een county zadel op; wellicht iets om naar uit te kijken?

PS: als jij nog ergens een leuke tinker ziet dan tip me maar!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:05

Zandro schreef:
Bij de stoeterij lag er een county zadel op; wellicht iets om naar uit te kijken?

PS: als jij nog ergens een leuke tinker ziet dan tip me maar!

Ja weet ik, ga volgende week naar Ruitersportzaak Country Mill (rij zelf geen western hoor) in Nijkerk om te kijken wat goed bij Dino pas en wat mij natuurlijk ook goed past.
Dino is vrij kort in de rug, dus daar moeten we even goed bij stil staan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:28

XxChelsey1xX schreef:
littlesannie schreef:
mijn hafje is ook moeilijk op links :j zo moeilijk dat ze met volte in galop zichzelf compleet van de volte aftrekt.. weet niet of dit hier mee te maken heeft maar ik herken het wel :j

is dat toevallig een haflinger-dingetje? mijn haf doet linksom ook altijd moeilijk,
de haflinger van een vriendin ook en de haflingers op de manege waar een andere vriendin rijd gaan ze linksom spontaan gek doen :P

Nee dat is geen haflinger-dingetje, maar een ruiterdingetje: paard is gewoon hartstikke scheef dan. Ieder paard is van zichzelf scheef, en de meeste paarden zijn rechtsgebogen (vergelijk het met iets stoms als links- of rechtshandig bij mensen), en dat betekent dat ze linksom minder makkelijk buigen omdat de spieren aan zijn rechterkant korter zijn (omdat hij rechtsgebogen is). Hierdoor wil zo'n paard minder makkelijk buigen naar links, en een hoop ruiters gaan dan:
- of alleen maar rechtsom rijden "omdat ie dan lekkerder rijdt" en dan wordt ie alleen maar schever
- of trekken op links omdat het paard daar stug aanvoelt, en dan trekt het paard natuurlijk terug, dan wordt er gezegd dat het paard "vasthoudt"
Om van het probleem af te komen moet het paard dus rechtgericht worden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:41

Even benieuwd hoor TS, waarom kies je eigenlijk voor een tinker?