Elina trainen met nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:29

Inderdaad, zo heb ik er 3 (van hetzelfde moment van haar) :D verder geen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:32

Je kunt ook nog kijken naar haar voeding. Niet te veel krachtvoer. Daar krijgen ze alleen maar energie van en dat heeft ze nog niet nodig.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:32

Ze krijgt nu Nature's best van Pavo en hooi.. :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:34

Maakt eigenlijk niet uit wat het paard wel of niet kan, wel of niet normaal vind.

Gewoon door bijvoorbeeld mijn tip het paard leren ontspannen, paard in onspanning ook belonen met je stem, af en toe (vooral in het begin) met een snoepje.

Ga wandelen, loopt ze ontspannen (hele lichaam) naast je, geef je een snoepje (niet blij doen, laat haar in die ontspanning). Ga joggen, laat haar draven naast je, beloon als ze ontspant en zich lekker laat hangen.

Denk alleen aan ontspanning, dan pas het werken. Zonder ontspanning kom je niet aan het goede werk :)

Krachtvoer maakt vaak niet uit, mijne staat hoog in het bloed en heeft daarbij sportbrok + haver, maar ze kan alsnog ontspannen, ze heeft wel veel energie, veel power, maar ontspannen kan ze alsnog.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:34

Wat een leuke pony heb je,

Mijn oude verzorgpaard deed ook precies hetzelfde met haar mond zolang er een neusriem(en vooral sperriem) om haar neus zat, hoe strakker hoe erger ze met die bovenlip opgetrokken liep.
Ik wil je dus meegeven om het zowieso een keer zonder sperriem te proberen, en misschien je neusriem ook een gaatje losser te doen. bij mij had het echt geholpen.

even een hele oude foto van die pony(je ziet hier ook echt extreem verzet, ben niet echt trots op die foto, maar ze doet hier bijna hetzelfde als wat jou pony doet, alleen dan in een extremer geval): http://i211.photobucket.com/albums/bb72 ... 050639.jpg

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:47

xSlvna schreef:
Maakt eigenlijk niet uit wat het paard wel of niet kan, wel of niet normaal vind.

Gewoon door bijvoorbeeld mijn tip het paard leren ontspannen, paard in onspanning ook belonen met je stem, af en toe (vooral in het begin) met een snoepje.

Ga wandelen, loopt ze ontspannen (hele lichaam) naast je, geef je een snoepje (niet blij doen, laat haar in die ontspanning). Ga joggen, laat haar draven naast je, beloon als ze ontspant en zich lekker laat hangen.

Denk alleen aan ontspanning, dan pas het werken. Zonder ontspanning kom je niet aan het goede werk :)

Krachtvoer maakt vaak niet uit, mijne staat hoog in het bloed en heeft daarbij sportbrok + haver, maar ze kan alsnog ontspannen, ze heeft wel veel energie, veel power, maar ontspannen kan ze alsnog.

Niet?
Dat vind ik een aparte opvatting.
Tuurlijk maakt dat wel uit. Daar pas je je manier van trainen hopelijk naar aan.
Eentje die al gespannen is, moet je niet ook nog eens haver voeren dat ze energie voor 20 heeft. Dan ben je gewoon tegen het voer aan het vechten. Een paard dat al ontspanning en de spanning laten afvloeien/omzetten kent, kan je inderdaad redelijk bij voeren zonder problemen te ondervinden maar niet eentje die het nog moet leren..

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:32

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik vind dat je pony echt niet fijn loopt en heb in het vorige topic gekeken en daar loopt je pony veel beter en meer ontspanner.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:44

slvna ik ga niet mee in jou tips naar ts. zeker niet belonen, geloof niet dat het paard deze linkt legt naar ontspanning, maar mer naar het schooien naar eten.
en voer kan wel degelijk bij paardjes iets willen zeggen.

en zeker juist wel met dit paard gaan werken, zodat hij kracht en imuls van achteren krijgt. en vanuit die motor dus de achtezijde de ontspanning van voor op gaat zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:49

Ik denk dat met stem werken juist wel goed kan werken mits je het goed doet. De stem laag maar positief houden is niet verkeerd imo, zo geef je toch iets positiefs mee. Maar de druk wegnemen en ontspannen zal bij deze pony het meest effectief zijn denk ik.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:54

Belonen met snoep als ze ontspant vind ik niet echt de juiste manier... :=

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:17

Joolien schreef:
Ik denk dat met stem werken juist wel goed kan werken mits je het goed doet. De stem laag maar positief houden is niet verkeerd imo, zo geef je toch iets positiefs mee. Maar de druk wegnemen en ontspannen zal bij deze pony het meest effectief zijn denk ik.

stem ben ik altijd voor vind ik ook erg belangrijk. maar dat is iets anders als belonen met eten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:33

Ayasha schreef:
xSlvna schreef:

Niet?
Dat vind ik een aparte opvatting.
Tuurlijk maakt dat wel uit. Daar pas je je manier van trainen hopelijk naar aan.
Eentje die al gespannen is, moet je niet ook nog eens haver voeren dat ze energie voor 20 heeft. Dan ben je gewoon tegen het voer aan het vechten. Een paard dat al ontspanning en de spanning laten afvloeien/omzetten kent, kan je inderdaad redelijk bij voeren zonder problemen te ondervinden maar niet eentje die het nog moet leren..

Ik heb het toch ook niet over het voer hè, zij zegt 'kijk zo doet die ook als die los loopt' maw het paard vind het normaal om zo opgekropt te lopen, ja sow what? Dan leer je 't in ieder geval onder het zadel af, niet zeggen 'het paard doet het ook als die vrij is, dus is het onder het zadel geen probleem', zoals de ts imo af en toe reageert.

Over het belonen bij ontspanning met snoep, aleh, misschien vertuttelde ik de mijne, deed eigenlijk stem in combinatie met snoep, wss heeft mijn stem geholpen en was de snoep gewoonweg onnodig.

Citaat:
en zeker juist wel met dit paard gaan werken, zodat hij kracht en imuls van achteren krijgt. en vanuit die motor dus de achtezijde de ontspanning van voor op gaat zoeken.

Paard loopt gespannen, weet niet hoe te onspannen, en dan maar doorgaan met de huidige training? >;) Arm paard.
Je zult toch moeten leren ontspannen, en sws, een paard dat zijn oefening doet vanuit onspanning, is die niet wat blijer? +:)+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:50

@xSLva: Ik vind je posts zeer opdringerig, zeker voor de imo wazige tips die je geeft. Ayascha heeft wel degelijk gelijk. De pony loopt nu gespannen door een rijtechnisch probleem en geen mentaal probleem. Ze kan wel ontspannen maar er is in de loop van de opleiding iets mis gegaan, dit heeft wantrouwen veroorzaakt met als gevolg de onwil het bit aan te nemen. Het geheel uit zich in spanning en loperigheid.

Daar zijn geen snoepjes voor nodig om het op te lossen, noch overdreven veel zachte woorden. Met je paard praten, nooit fout, maar ga het niet voorstellen als een correcte rijtechnische oplossing, het is nog steeds slechts een aanvulling op de gehele interactie met het dier. Deze pony hoort gewoon weer heropgeleidt te worden, terug naar de basis, het aannemen van het bit. De enige correcte manier om een paard te laten ontspanning tijdens de inspanning (Dus niet de versie van aan lang teugeltje rondsloffen; dat is immers ook ontspanning, maar niet wat ze zoekt) is correct aan het werk zetten.

Dat ze gespannen loopt en het liefst achter het bit kruipt wil niet zeggen dat men haar van voren niet kan opvangen. Van achter actieveren en opvangen met de zit en héél voorzichtig met de teugel. Vanuit het activeren zal ze de juiste spieren gaan gebruiken in de romp en vervolgens (als ze merkt dat ze van voor niet meer constant tegen gehouden word) de hand gaan durven volgen. En dat is het doel, en dat kun je alleen maar rijtechnisch oplossen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:58

Hmm oké ik zie dat we beide compleet anders denken :)
Nogmaals, ik heb het zelfde probleem, en ik zie dat mijn manier helpt bij die van mij, vandaar.
Genoeg spanningsbommen onder me gehad, en in het rijden oplossen duurde langer dan vanaf de grond, maar goed, ieder zijn eigen manier.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:08

Ik denk dat het heel erg belangrijk is te kunnen inschatten waar de spanning nu vandaan komt. Want vanaf de grond is prima, maar bedenk wel dat er tussen bevestiging op de grond en in het zadel een verschil is. Er zijn er die met lange lijnen een flink stuk komen, maar uiteindelijk moet de ruiter hetzelfde ook voor elkaar krijgen onder het zadel en dat is weer een volgende stap.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:33

Heb je deze pony van Linda gekocht?
Miekelover (op bokt) heeft deze pony volgens mij ingereden, wellicht kan zij je tips geven?
Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van deze prachtige pony! Veel succes met haar! :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:34

Mexxuna schreef:
Miekelover (op bokt) heeft deze pony volgens mij ingereden, wellicht kan zij je tips geven?
Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van deze prachtige pony! Veel succes met haar! :)

Inderdaad, maar had al eens contact gehad met Miekelover :) en zij is gestopt met Elina te rijden omdat ze er geen klik mee had.
Dus hoogstwaarschijnlijk kan ze me niet echt tips geven...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:36

_Michelleee schreef:
Mexxuna schreef:

Inderdaad, maar had al eens contact gehad met Miekelover :) en zij is gestopt met Elina te rijden omdat ze er geen klik mee had.
Dus hoogstwaarschijnlijk kan ze me niet echt tips geven...

Je krijgt pb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:43

xSlvna schreef:
Ik heb het toch ook niet over het voer hè, zij zegt 'kijk zo doet die ook als die los loopt' maw het paard vind het normaal om zo opgekropt te lopen, ja sow what? Dan leer je 't in ieder geval onder het zadel af, niet zeggen 'het paard doet het ook als die vrij is, dus is het onder het zadel geen probleem', zoals de ts imo af en toe reageert.

Over het belonen bij ontspanning met snoep, aleh, misschien vertuttelde ik de mijne, deed eigenlijk stem in combinatie met snoep, wss heeft mijn stem geholpen en was de snoep gewoonweg onnodig.

Dat ie het in vrijheid ook doet, is meer een teken dat zijn voorkeur daar al ligt en dat is juist iets waar je rekening mee moet houden. :) Ik heb ook eentje die liefst deze houding aan neemt en dat zie je hem in vrijheid inderdaad ook doen.
Dat betekent niet dat je het onder het zadel ook oké vind, énkel dat daar zijn voorkeur ligt kwa houding. En ik denk dat dat meer is wat TS bedoelt, dat zij hem er niet in trekt, maar dat hij zelf die houding aan neemt -en zij niet goed weet hoe dat te corrigeren-.
Maar ze wordt halvelinge beschuldigd van hem er in te trekken en dat doet ze (volgens mij) niet. Volgens mij kruipt ie er gewoon zelf zo boven in. En tja als je dan alleen maar loslaat, dan ga je heel lang mogen wachten vrees ik.

Citaat:
Paard loopt gespannen, weet niet hoe te onspannen, en dan maar doorgaan met de huidige training? >;) Arm paard.
Je zult toch moeten leren ontspannen, en sws, een paard dat zijn oefening doet vanuit onspanning, is die niet wat blijer? +:)+

Paard kon voorheen (voor de pauze van 2 maanden) prima ontspannen dus ik denk dat het inderdaad "gewoon" een kwestie is van hem wat meer tijd te geven en terug die kracht op te bouwen. Maar goed. TS zal hetgeen ze kan gebruiken er wel uit halen en verder staan de beste ruiters meestal aan de bakrand te roepen dat degene op het paard in de mond rukt. :j
Wat wil jij dat ze doet, snoepje op zijn borst plakken dat ie het zo leert?

Ik zie niet in wat er mis is met die motor van achteren góed te activeren. Pas als ie echt actief voorwaarts is en niet dit loperige, kan de rest komen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-03-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:44

Waar woon je Michelle? Dit is voor mij een heel bekend (rijtechnisch)probleem en ik zou je graag een keer er mee willen helpen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:47

Ayasha, dat is inderdaad eerder wat ik bedoelde. :) Dat ik haar er helemaal niet in trek, ik geef bij mijn paarden juist enorm veel na.. Maar dat Elina er zelf voor kiest om daar te lopen en dat is ook haar voorkeur in vrijheid..

IK woon in de provincie Antwerpen (in België) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:51

Oke, dat is te ver weg voor me.
Maar dan toch een tip vanaf de computer,
Ik denk dat je zelf te veel verkrampt op het moment van aangaan naar de galop. Je geeft daarna je galophulp wat te groot.
Zorg dat je in de draf ontspannen naar je hand blijft rijden en op het moment van aangaan naar de galop hoef je eigenlijk alleen maar je buitenbeen wat naar achter te leggen. Meer niet.
Succes ermee.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:45

Vinden jullie hier al vooruitgang in te zien?

Dit was vandaag, na weer een week niet te kunnen rijden wegens examens.
En er was Abnormaal veel wind, dus ze stond redelijk heet..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:33

Ik zie je in stap met je hand constant bewegen, eerst links dan rechts, niet direct zagen gezien de teugellengte, maar alsnog, hand stiller, paard moet een directe grens hebben, niet ene die van links naar rechts schuift.
Je zit redelijk gespannen, doe alsof je een mini rok draagt, ga ook zo zitten, alsof je je rug vanaf onder 'bol' maakt, adem in en uit met je hele lichaam, ontspan.
Kuit meer naar achter liggen, je hebt een fijn dressuurzadel, hakken onder je billen dus, en ga niet naar voren kantelen door het 'Ik moet mijn voeten naar achter houden', denk aan je billen, ontspan.

Dek hier een tijdje aan onder het rijden, beweeg met het paard mee, paard moet in de lengte en verruiming 'gepusht' worden imo.

Denk ook in de draf aan wat ik zei, als je met die houding het paard aandrijft zal die eerder zijn billen eronder zetten, zie je in het begin nog geen vooruitgang komt dit wel nog :)

Edit: Vind het wel al beter ogen, paard durft af en toe de lengte in de hals te nemen en het bit aan te nemen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:57

Klopt ik heb nu absoluut niet op mijn houding gelet.. Ze was ook in het begin enorm stressy door de wind, die was met moment echt enorm hard. Dat met het bewegen met mijn hand was eerder mijn handen zo wat meer openen en omlaag omdat ik hier dat ook als tip kreeg.. Maar toen zakte dus niet genoeg.
Heb dus niet op mijn houding gelet en echt geprobeerd om een knopje te vinden waarbij ze ontspant en bij het eerste draf stukje zie je dat ik haar daar nog korter had, zoals ik haar daarvoor reed maar haar wel wet meer proberen te activeren, had hier ook weer geen druk op de teugels.
Als ze zo liep heb ik zoals je op het tweede stukje kan zien geprobeerd mijn handen wat naar voor te brengen om te zien hoe ze dan reageert. Net voor dat dat laatste stukje werd gefilmd en ik dat dus probeerde ging ze heel hard beginnen lopen.. Daarna begon ik het knopje wel te vinden waarbij de gecontroleerder liep maar toch wat durfde zakken, dus was al blij dat ze soms eens zakte. Toch is dat altijd maar van korte duur. Ze zakt even en na 2 sec komt ze weer omhoog. :)