Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSlvna schreef:Maakt eigenlijk niet uit wat het paard wel of niet kan, wel of niet normaal vind.
Gewoon door bijvoorbeeld mijn tip het paard leren ontspannen, paard in onspanning ook belonen met je stem, af en toe (vooral in het begin) met een snoepje.
Ga wandelen, loopt ze ontspannen (hele lichaam) naast je, geef je een snoepje (niet blij doen, laat haar in die ontspanning). Ga joggen, laat haar draven naast je, beloon als ze ontspant en zich lekker laat hangen.
Denk alleen aan ontspanning, dan pas het werken. Zonder ontspanning kom je niet aan het goede werk
Krachtvoer maakt vaak niet uit, mijne staat hoog in het bloed en heeft daarbij sportbrok + haver, maar ze kan alsnog ontspannen, ze heeft wel veel energie, veel power, maar ontspannen kan ze alsnog.
Joolien schreef:Ik denk dat met stem werken juist wel goed kan werken mits je het goed doet. De stem laag maar positief houden is niet verkeerd imo, zo geef je toch iets positiefs mee. Maar de druk wegnemen en ontspannen zal bij deze pony het meest effectief zijn denk ik.
Ayasha schreef:xSlvna schreef:Maakt eigenlijk niet uit wat het paard wel of niet kan, wel of niet normaal vind.
Niet?
Dat vind ik een aparte opvatting.
Tuurlijk maakt dat wel uit. Daar pas je je manier van trainen hopelijk naar aan.
Eentje die al gespannen is, moet je niet ook nog eens haver voeren dat ze energie voor 20 heeft. Dan ben je gewoon tegen het voer aan het vechten. Een paard dat al ontspanning en de spanning laten afvloeien/omzetten kent, kan je inderdaad redelijk bij voeren zonder problemen te ondervinden maar niet eentje die het nog moet leren..
Citaat:en zeker juist wel met dit paard gaan werken, zodat hij kracht en imuls van achteren krijgt. en vanuit die motor dus de achtezijde de ontspanning van voor op gaat zoeken.
Mexxuna schreef:Heb je deze pony van Linda gekocht?
Miekelover (op bokt) heeft deze pony volgens mij ingereden, wellicht kan zij je tips geven?
Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van deze prachtige pony! Veel succes met haar!
_Michelleee schreef:Mexxuna schreef:Heb je deze pony van Linda gekocht?
Miekelover (op bokt) heeft deze pony volgens mij ingereden, wellicht kan zij je tips geven?
Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van deze prachtige pony! Veel succes met haar!
Inderdaad, maar had al eens contact gehad met Miekeloveren zij is gestopt met Elina te rijden omdat ze er geen klik mee had.
Dus hoogstwaarschijnlijk kan ze me niet echt tips geven...
xSlvna schreef:Ik heb het toch ook niet over het voer hè, zij zegt 'kijk zo doet die ook als die los loopt' maw het paard vind het normaal om zo opgekropt te lopen, ja sow what? Dan leer je 't in ieder geval onder het zadel af, niet zeggen 'het paard doet het ook als die vrij is, dus is het onder het zadel geen probleem', zoals de ts imo af en toe reageert.
Over het belonen bij ontspanning met snoep, aleh, misschien vertuttelde ik de mijne, deed eigenlijk stem in combinatie met snoep, wss heeft mijn stem geholpen en was de snoep gewoonweg onnodig.
Citaat:Paard loopt gespannen, weet niet hoe te onspannen, en dan maar doorgaan met de huidige training?Arm paard.
Je zult toch moeten leren ontspannen, en sws, een paard dat zijn oefening doet vanuit onspanning, is die niet wat blijer?