hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:24

Wat fijn dat het zo goed gaat en een aantal tips goed werken!
Wat scheef maakt nu nog niet zo veel uit, dat komt wel weer, je hebt nu een goed begin en je pony vind het zo te horen ook leuk om te doen.
Ga zo door zou ik zeggen :)

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:37

Precies, dat denk ik ook. dat scheve komt later wel weer. allang blij als we even kunnen stappen.
ik heb zeker het idee dat Romy het 'leuker'gaat vinden. ze is opgewekt, vrolijk en lekker alert.

denk dus dat ik op de goede weg ben! en ga proberen lekker zo door te gaan.

hartstikke blij met al jullie goede tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:50

Ja leuk toch, had ik met mijn paard ook, enthousiast maar wel geconcentreerd, en voor jezelf ook leuker om een keer wat anders te doen toch.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:58

dat zeer zeker. maakt dat ik ook meer plezier er in hou!

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:12

mijn pony was/is ook kei druk, ze wil vaak alleen maar galoperen galoperen .. ik ga deze tips ook volgen !

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:19

Hoe zit je er zelf op? Constant inhouden en wordt je er zelf ook nerveus van?

Dat kan namelijk ook het probleem zijn.

Wat ik vaak doe. Zeg niet dat het bij elk paard helpt maar bij de mijne wel. Ik ga erop zitten laat teugel wat langer en laat hem gewoon uitrazen , zorg dat de bak leeg is laat hem zelf alles even bepalen. Als het mag is het vanzelf niet meer leuk. En als hij dan terug wil spoor ik hem 1 x juist even wat aan.

Wat mijn mening is dat veel mensen er dan juist in gekrompen op gaan zitten van ho ho paardje , veel spanning van voren. En maar trekken en dat moet je juist niet doen.

Heb het alleen niet gezien. Kan iemand je niet een keer filmen? Dan kunnen mensen je beter helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:25

tanjaatjuhh schreef:
Hoe zit je er zelf op? Constant inhouden en wordt je er zelf ook nerveus van?

Dat kan namelijk ook het probleem zijn.

Wat ik vaak doe. Zeg niet dat het bij elk paard helpt maar bij de mijne wel. Ik ga erop zitten laat teugel wat langer en laat hem gewoon uitrazen , zorg dat de bak leeg is laat hem zelf alles even bepalen. Als het mag is het vanzelf niet meer leuk. En als hij dan terug wil spoor ik hem 1 x juist even wat aan.

Wat mijn mening is dat veel mensen er dan juist in gekrompen op gaan zitten van ho ho paardje , veel spanning van voren. En maar trekken en dat moet je juist niet doen.

Heb het alleen niet gezien. Kan iemand je niet een keer filmen? Dan kunnen mensen je beter helpen.

Kan me voorstellen dat het voor jou werkt maar dit kan je niet bij ieder paard doen hè, als ik dat bij de mijne zou doen krijg ik een rodeo ben ik bang....
Verschilt een beetje per paard.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 21:32

Ik kan dat ook niet doen. Romy doet dan niet aan Rodeo ritjes, maar is niet moe te krijgen. die blijft dus eindeloos draven/galoperen. en ook ik hou dit niet eeuwig vol.

ik ben me erg bewust van mijn zit en mijn invloed op haar. ik ben bewust bezig met in en uit ademen, liedjes zingen of tegen haar banketstaaf. alles om niet gespannen te zijn. ik geef haar vrijheid van voren en geef duidelijke ophoudingen wanneer nodig, dus geen ge touw-trek.

Filmen is 3 weken geleden gedaan, daar heb ik ook uit geconcludeerd dat ik meer mijn handen moet dragen en trotser mag zitten (ik ging automatisch al wat naar voren zitten om haar snelheid op te vangen)

dat is inmiddels al een stuk verbeterd. maar net als romy moet trainen, moet ik dat ook. dus steeds een beetje beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:13

Hoe gaat het inmiddels met rijden?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:22

Ik lees nu ook maar mee ik he zelfde probleem met me andalusier, Totaal geen Rust in zijn Koppie,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:09

moonforever schreef:
Ik lees nu ook maar mee ik he zelfde probleem met me andalusier, Totaal geen Rust in zijn Koppie,

Moet je even terug lezen, staan door verschillende mensen veel tips gegeven waar ts wel wat aan had.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:35

Heb ook even meegelezen ben wel benieuwd hoe het nu gaat..
Heb in het begin probleem zelf ook heel erg gehad.. Wou alleen maar hard maar die van mij viel ook heel erg uitelkaar en de achterhand zat er helemaal niet goed onder..
Van tempo wisselingen word meneer alleen maar actiever dat is juist de sleutel bij ons als hij niet vooruit te branden is.. Duurt maar even en hij is dan wakker..
Ik heb toen vooral heel veel slangevoltes moeten rijden door een s van hand veranderen enz enz.. Door het constante omstellen moest ie zijn aandacht er wel bijhouden, en deed ie dat niet en ging die alleen maar hard en heel erg hangen gooide ik de teugels na voren.. Met als gevolg flink struikelen.. Het trainen van de achterhand hebben we veel in galop en draf op voltes gedaan deze vergroten en verkleinen en ondertussen meevoelen en elke keer op het moment dat zijn achtereen naar voren kwam moest ik dit bevestigen met een licht beenhulpje en veel belonen op stem..
We hebben er even werk van gehad maar als ik kijk waar we nu een jaar later zijn heeft het me heel erg goed geholpen! En als die helemaal onmogelijk was ging ik gewoon kriskras door de bak de meest domme figuren rijden die je maar kan bedenken zoals vierkantjes bijv en ondertussen liedjes zingen en het langzame lichtrijden wat eerder ook al genoemd was..

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:27

Patries, bedankt voor jouw inbreng, zijn weer nieuwe dingen waar ik mee aan de gang kan!

inmiddels gaat het redelijk, ze stapt steeds iets meer en gaat daar ook wat ontspannen, ik kan korte stukjes ontspannen draven en ook buiten is ze wat rustiger.
ik probeer veel af te wisselen met haar, dus ene dag 30 min intenssief trainen, andere dag langer 'spelende wijs' rijden, stukjes naar buiten, behendigheids trainingen, aan de hand volgen, haar zelfvertrouwen trainen en noem maar op. ik merk dat ze de routine prettig vind, weten dat ze wat gaat doen.

het gaat dus nog steeds met kleine stapjes voor uit, de ene dag fijner dan de andere dag en soms kan ik haar nek wel omdraaien, maar er zitten nu ook steeds momenten tussen dat ik kan genieten. dus ik ga lekker door :D

thanks allen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:31

Fijn om te horen, ach ja en die mindere dagen heeft iedereen wel eens denk ik, succes nog verder.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:33

Fijn om te leze dat het nu goed gaat..!
Afwisseling is voor jullie beiden erg goed hoor..ik probeer dat ook met Floortje zoveel mogelijk te doen.. En als ie goed gelopen heeft mag ie ook buiten even uitstappen dan is die helemaal gelukkig! Maar het buitenrijden en het trainen erg veel afwisselen werkt nu erg goed bij ons.. Krijg geen strijd meer en hij heeft er veel meer plezier in op het moment dat ik wel in de bak behoorlijk wat ga vragen.. E heeft niet meer de neiging om onder me vandaan te lopen

En er zal altijd nog wel een moment zijn waarop het totaal niet wil.. Maar goed zo'n dag heeft iedereen wel es

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:53

Ik herken dit zo erg! Heb een NRPS en heb dat ook heel erg met hem. Mijn eerste tip is sws niet meer eerst longeren voor het rijden, hier wordt ze alleen maar sterker van. Een vriendin van mij deed het ook en is er om de zelfde reden mee gestopt.
Maar ik liep dus ook altijd tegen dit probleem aan. Ik ging ook allerlei topics posten, maar volgens mij kunnen mensen via internet je niet echt helpen. Ik heb vroeger een x mijn schouder uit de kom gehad en als mijn pony druk is heb ik daar gewoon weer last van iedere x. Maar dit is gewoon het karakter van je pony, ik denk dat je er niet echt iets aan kan doen. Ik neem het ook maar voor lief, en dacht eerst dat ik zelden tot nooit meer buiten zou kunnen gaan rijden. Maar ik kan nu zelfs rengalopperen op het strand en kan hem daarna gewoon op tijd terug krijgen! In de winter en met buitenrijden en springen rijd ik met een Martin gaal, misschien is dat ook een optie als je dat nog niet geprobeerd hebt. Ik weet niet o je aan die hele verhaal iets hebt gehad, maar ik deel mijn ervaring gewoon met je. (:
Liefs Roos

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:54

Oh, het gaat dus al beter. Je kan dus wel geholpen worden via internet :D

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:25

@roos, ik denk dat jij een ander probleem hebt dan ik. mijn pony is 'braaf' en kan ik goed houden, ze is alleen heeeel druk in haar hoofd. daar door super snel afgeleid, kan zich niet op één taak concentreren en gaat daarom liever hard dan zich focussen.

Longeren doe ik niet voor af rijden, maar gewoon als training op zich, en dan eigenlijk altijd dubbele longe. dit werkt super en kan haar prima op stem hulp rond laten lopen.

het rijden gaat steeds iets beter, we stappen inmiddels steeds 1 a 2 rondjes "ontspannen" draf gaat steeds iets rustiger en galop gaat soms iets te hard maar is over het algemeen lekker!

Buiten rijden met anderen er bij is geen probleem. beetje dribbelen maar dat is het dan ook. ik kan haar vol uit laten galoperen en krijg haar makkelijk terug. Alleen naar buiten is een lastiger punt, dan mist ze echt iemand bij haar en is ze onzeker. je voelt dat ze voor uit wilt maar blijft staan, gaat het liefst achter uit of omdraaien. maar och, ik heb de tijd en geef haar met stemhulpen het vertrouwen dat ze nodig heeft en steeds kunnen we wat verder van huis samen! Springen vind ze heerlijk en is daar bij het best te rijden, zowel qua concentratie als snelheid.

Al bij al komen wij steeds een stapje dichterbij, dus de tips van internet helpen zeker. en nee zeker niet allemaal even nuttig maar enkelen hebben mij echt vooruit geholpen!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:19

om even een update te geven, vandaag was één drama qua rijden.
het is erg druk bij ons op stal wegens verbouwingen en dergelijken.. dus ik denk, neem romy wel mee naar buiten dan heeft ze niet zo last van de drukte op stal wat toch alleen voor afleiding zorgt.
nou ik was met 10 min weer terug...

ze liep fanatiek weg maar na 200 meter stil staan en niet meer van de plek afkomen. niet achter uit, voorwaarts of zijwaarts. gewoon niets! uit eindelijk haar om getrokken om beweging te krijgen. 5 meter voor uit en weer het zelfde verhaal..
dus ik ben omgedraaid en de andere kant op gereden. dat werd rond uit gevaarlijk, geen seconde rust. alleen maar kop de lucht in en kei hard draven en galoperen. vond ik nog al onverantwoord, dus goed aangepakt. werd ze nog heter van.. dus ik zet haar klem tegen bosjes aan, dendert ze er zo door heen.

uit veiligheids overwegingen dus terug naar stap gegaan.
daar was inmiddels de rust een beetje terug gekeerd, dus door naar de bak.
daar ontplofte ze helemaal.
enkel galop galop galop en keeeeei hard draven.

uiteindelijk heb ik haar tot halt gekregen en begon ze achterwaarts de bak door te gaan.. geen enkel moment had ze rust in haar.
uiteindelijk heb ik haar een meter of 30 in stap kunnen rijden. ben afgestapt en heb even aan de hand uit gestapt. (flinke uitdaging.. mevrouw liep me dwars omver :()

dus ik ben er weer even klaar mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:27

Jammer dat het zo tegen viel, kan me wel voorstellen dat je er even klaar mee bent, ik heb ook wel eens dat ik denk nu even niet _-:(

Vandaag was mijn paard ook weer zo druk en die uit zich vooral in zogenaamd dingen opeens eng vinden en er dan vandoor willen gaan, doet ze nooit echt omdat ze weet dat ik maar een ophouding hoef te maken en dan stapt ze wel weer, maar Pfff werd een beetje boos en haar flink aan het werk gezet en dan loopt ze echt super, snap je niks van.

Denk dat op een of andere manier jou pony dat ook een beetje heeft, zich snel laten afleiden en klieren en zodra je haar dan echt aan het werk zet gaat het een stuk beter.
Maar kan me wel voorstellen dat je er niet altijd zin in hebt...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:45

Ach meis wat balen :(:)
Maar oliebol happens, ik heb er ook wel eens van die dagen tussen zitten hoor.
Die moet je maar snel vergeten en proberen er de volgende keer weer nuchter op te gaan zitten.
Komt wel goed !! Denk maar zo, een automaatje wat alles braaf doet is ook zo saai.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:40

Haha, daar heb je gelijk in. mocht ik een automaatje willen, was ik wel op de manege blijven rijden ;)

echter ga ik nu zelf een probleem ontwikkelen.. ze maakt zich zo sterk wanneer ze iets niet wilt, dat ik gigantisch moet werken om invloed op haar te hebben. zodanig werken dat ik nu een overbelaste schouder heb (slijmbeurs ontsteking) waardoor ik haar helemaal niet lekker meer kan terug rijden.

hebben jullie enig idee of bijvoorbeeld een ander bit invloed kan hebben of wellicht iets anders? zodat ze misschien nét die knop een beetje kan omzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:01

Scherper bit zou ik zeker niet doen, omdat je dan steeds meer dr mond als rem gaat gebruiken ipv je zit.
Probeer meer op je zit het tempo te bepalen, zoek op een internet maar eens naar het rechtrichten van een paard, heel interessant om te lezen en kon er zelf veel tips uithalen.

Wat ook leuk is om te doen (heb ik laatst zelf eens uitgeprobeerd) is je pony een longeersingel om doen en hoofdstel, en klip aan de ene kant van je bit je longeerlijn vast, haal hen door je singel en aan de andere kant ook en dan weer vast maken aan de andere kant van het bit.
Zeg maar alsof je leidsels van het mennen hebt, en ga dan achter je paard lopen (niet te dichtbij natuurlijk) en probeer zo eens met je paard te rijden terwijl jij erachter loopt met je lijn in de hand, door deze oefening merk je pas hoe ongelofelijk gevoelig een paard in de mond is en hoe moeilijk het sturen word omdat elk klein verkeerde beweging van jezelf voor gevolgen heeft.
Ik heb hierdoor veel meer respect gekregen voor de mond van mijn paard en zou dan ook nooit een scherp bit gebruiken.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:18

Vergeet niet het ''ophouding - los - ophouding los'' verhaal..... Je zou nooit een constante heftige druk in je schouder moeten hebben wat een slijmbeurs ontsteking kan veroorzaken. Dat is een teken dat je echt teveel ECHT vasthoudt. Ik weet het, het is echt moeilijk !! Maar oh zooo belangrijk, want nu gaat ze zich steeds sterker maken en spieren ontwikkelen op plaatsen die je juist niet wilt. Qua kracht ga je het niet winnen. Dus vast - los - vast - los tot in den treure, totdat pony lief begrijpt dat trekken geen zin heeft.

Het zal best frustrerend voor je zijn dat ik dit nu herhaal, sorry daarvoor....

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:42

Carmy81 schreef:
Vergeet niet het ''ophouding - los - ophouding los'' verhaal..... Je zou nooit een constante heftige druk in je schouder moeten hebben wat een slijmbeurs ontsteking kan veroorzaken. Dat is een teken dat je echt teveel ECHT vasthoudt. Ik weet het, het is echt moeilijk !! Maar oh zooo belangrijk, want nu gaat ze zich steeds sterker maken en spieren ontwikkelen op plaatsen die je juist niet wilt. Qua kracht ga je het niet winnen. Dus vast - los - vast - los tot in den treure, totdat pony lief begrijpt dat trekken geen zin heeft.

Het zal best frustrerend voor je zijn dat ik dit nu herhaal, sorry daarvoor....

nee hoor, de herhaling is geen probleem. het is natuurlijk ook niet zo dat de slijmbeurs volledig door Romy komt, maar het speelt wel mee.

ik laat heel veel los tijdens het rijden. dus goede ophouding en weer los en zo de ophouding proberen te verkleinen. echter blijft ze gewoon chronisch te hard gaan. zeker op dagen als gister. er zijn momenten dat er wel enkele seconden ontspanning zijn. maar "lekker" rijden heb ik al in geen jaren gedaan..