Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:04

Heey Tamaar jij ook hier.:)

Des staat ook op Muesli en doet het daar echt veel beter op dan op de sportbrok, door de vele suikers had hij vaak stijve spieren omdat hij het niet kon verwerken.

We kunnen het wel is met Des proberen die is heel makkelijk met andere paarden?

Parelli ben ik ook net mee begonnen en heb al wat spullen aangeschaft.
Misschien kunnen we is een les proberen samen?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:11

estell__ schreef:
Dan maar even niet losstappen.........

Ja precies, niet instappen, maar koud van stal naar voren trappen! :+
Het voordeel van dom zijn, is ook dat je het vaak zelf niet door hebt. :o
Waar komt al die blessures toch vandaan? :Y)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:14

Dat vind ik inderdaad ook niet zo een goeie reactie.
Desnoods stap je haar aan de hand in als je dan meer te vertellen hebt.
Ik zie ook zo veel mensen die gaan longeren en dan niet instappen of 2 rondjes ofzo ik stap altijd minimaal 10 min in ook als ik ga longeren en zelfs als ik mijn paard los zet en helemaal als ik denk dat hij fris is.

Locanda

Re: Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:20

Denk dat je de TS goed op weg kan helpen Desteny! :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:31

Haal idd die sportbrok eraf en ga brutaal rijden. Vanaf het moment dat je opstapt focus op het rijden en zelf bepalen hoe hard en waarheen het hele spul gaat. Jij neemt je paard mee uit rijden, niet andersom. Ze moet niet eens de kans krijgen om aan staken te gaan denken. En als ze reageert op andere paarden zet je d'r gewoon even wat harder aan het werk. Ze moet op jou letten en niet op de rest van de wereld maar datzelfde geldt ook voor jou. Straffen hoeft niet, negatief gedrag negeer je, positief beloon je door een kriebel, even de spanning eraf door een rondje lange teugel en gewoon braaf zeggen is ook al goed.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:48

laat eventjes een masseur komen misschien een blokade in de rug? het klinkt alsof het paard pijn heb.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:49

:j ja doe ik ook, zoals vorige reactie van Anne...meteen aan't werk zetten op de grond of er op als ze hinnikt of de andere kant op wil.

Een beetje wakker schudden van: "hé jij daar, hier brandt de lamp...niet ginder" :D ...ik overbluf haar dan met wendingen ofzo

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:53

oke oke! veel sucses nog! =D

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 08:55

Hey! Dat lijkt me een goed plan Daan! Stuur me ff Watsapje anders kunnen we x wat afspreken! Kunnen we samen uitproberen en misschien ze zelfs samen los zetten :-)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:47

jippie ik zie een match! succes samen!

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:20

Ik hoop dat de paarden het ook een goede match vinden dat zou leuk zijn als ze samen los kunnen!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:00

Ik was benieuwd hoe t nu ging?

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:29

Locanda schreef:
Ja precies, niet instappen, maar koud van stal naar voren trappen! :+
Het voordeel van dom zijn, is ook dat je het vaak zelf niet door hebt. :o
Waar komt al die blessures toch vandaan? :Y)

Niet naar voren trappen? Je kan toch ook fatsoenlijk rustig door de baan draven lang en laag of niet?
Sorry hoor, ik train met mijn paard bij een hele fatsoenlijke instructrice, en zelfs zij geeft mij deze tip. Je kan beter dan rustig warmdraven (zeker wanneer die toch al buiten loopt) dan dat die zo idioot gaat doen.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:32

D_Desteny schreef:
Dat vind ik inderdaad ook niet zo een goeie reactie.
Desnoods stap je haar aan de hand in als je dan meer te vertellen hebt.
Ik zie ook zo veel mensen die gaan longeren en dan niet instappen of 2 rondjes ofzo ik stap altijd minimaal 10 min in ook als ik ga longeren en zelfs als ik mijn paard los zet en helemaal als ik denk dat hij fris is.

Dat kan, ik normaliter ook. Het feit is alleen dat dit niet bij elk paard kan. Die van mij bijvoorbeeld gaat zich tijdens het stappen alleen nog maar meer focussen op de omgeving en daardoor nog eerder staken. Lijkt me ook niet de bedoeling toch? Ik stap haar 1/2 rondjes warm en laat haar gewoon in een rustig tempo lang en laag over de rug ronddraven en dan is er niks aan de hand. Waarom zou je dan persee die 10 minuten los willen stappen als het alleen maar spanning en een strak paard oplevert? Lijkt me ook niet erg bevordelijk voor z'n spieren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:34

karuna schreef:
Even samenvatten dus, tot 7 weken geleden kreeg ze binna geen brok en stond lekker buiten en deed weinig. In 7 weken tijd is ze veel gewicht kwijt geraakt(het is slecht voor een paard snel af te vallen), moet ze 6 keer per week rijden en komt daarnaast alleen in stalmolen of even los en heel veel krachtvoer dat ook nog eens veel meer bevat.

Een aantal dingen kunnen het veroorzaken, het zijn nogal veel veranderingen in korte tijd voor het dier. Niet meer buiten, veel meer brok en veel meer doen dat ook nog eens spierpijn of overbelasting kan veroorzaken. Hoe snel is alles opgebouwd? Langzaam aan of in een keer pats anders?

Mijn oplossing zou zijn, ga in alles heel veel stappen terug, bouw het rijden even af naar minder, verminder het krachtvoer tot hooguit een kilo per dag basisbrok, verhoog de hoeveelheid ruwvoer en vooral verhoog de hoeveelheid los/buiten/paddock/wei. Kijk dat eens een paar weken aan en bouw langzaam beweging op en hooguit minimaal ander krachtvoer erbij.

Maar ik ben bang dat dat een oplossing is die je niet wilt horen.

Mee eens!!!!!!!!!!!!!!!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:00

Ook eens trouwens!

Laat maar Estell, wij gaan het hier nu niet over eens worden.
Wil je wel meegeven, verdiep je eens wat meer in de anatomie/fysiologie van het paard, en gedrag.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:20

Hier even een update!

Het gaat nu super!! Binnen een paar dagen nadat ik haar van de sportbrok had afgehaald had ik een ander paard!
Opeens had ik het leuke,lieve, brave paard waar ik voor gevallen was weer terug (al vond ik haar ook toen ze gek deed nog lief hoor) :P
En tot de dag van vandaag heb ze geen stap meer verkeerd gedaan als ik er op zat!
Met los of aan de lijn mag ze gek doen :-)

Ik kan nu weer lekker door de bak crossen met lange teugel of juist aan het werk zetten het maakt haar allemaal niet uit!
Heerlijk hiervoor heb ik een paard om samen van alles te genieten!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:02

Ha fijn zeg! Dat vermoeden had ik al dat t echt aan de sportbrok lag sommige paarden (waaronder die waar ik op rijd) reageren daar gewoon heel sterk op

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:55

Doordat teveel brok verzuren de paarden nog veel sneller, dus dat werkt in jou geval dubbel op.