strakke neusriem helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:50

Ja gewoon proberen. Maar aan je tekst te zien WIL je er niet eens iets aan veranderen. Probeer anders is een lage neusriem.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:33

Onder andere op de plek waar de hoge neusriem of gecombineerde neusriem hoort te zitten, bevindt zich een zenuwbaan aan weerszijden ter hoogte van de jukbeenderen. Sommige paarden reageren enorm op de druk van de neusriem op dat punt, waardoor ze hun kaken des te meer vast gaan zetten en enigszins verzet gaan tonen.
In dat geval zou je een paar keer zonder of met een lage neusriem kunnen rijden om te kijken hoe je paard daarop reageert. Voor sommige paarden is dat echt een opluchting en tonen zich vervolgens als een compleet ander paard onder het zadel.

Buiten dat beweegt de onderkaak altijd mee naar de kant waarnaar je buiging vraagt. Deze beweging kan het paard met een te strakke neusriem niet maken. Er moet mede daarom altijd minstens 2 vingers tussen kunnen als de neusriem vastzit.

Buiten het neusriemverhaal heb je uiteraard ook te maken met het rijtechnische aspect, waarom een paard zijn kaken wel of niet vastzet in de aanleuning. Daar is in ieder geval al genoeg over gezegd ;)

Succes in ieder geval!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:58

Wat voor optoming je ook heb je paard moet reageren zoals jij wil.
Het wel of niet flink aansnoeren heeft daar niets mee te maken.
Ik zou eerder een goede les wbt zit en houding nemen.
Mijn paarden zijn bitloos net zo goed te rijden als met bit totaal geen verschil wbt met aanleuning oid.

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:24

Trek even mijn eigen conclusie : een neusriem heeft dus vast wel ergens nut voor is vast verzonnen en bed8 met n reden?mischien een idee tik lett erlijk de tekst' nut van een paardenneusriem' heb ik gedaan, best interessant e informatie vond ik.
Antwoorden liggen soms zo voor de hand ,waarom iets uitvinden dat al eeuwen terug is uitgevonden ?waarom afvragen waarom ?als er honderden zo niet miljoenen mensen voor ons dat al hebben gedaan?Afgezien van profeten of albert einstein en onze eigen emoties gevoelens en intelligentie daarbij een rol speelt of wij dit willen en of kunnen geloven of aannemen, zijn de dingen die wij mensen ons afvragen vaak zo simpel te verklaren alleen ,hoe,waarom ,wanneer,waarop dat komt met het leven dat we leven in zijn eigen vorm ons wel tegemoet denk ik.
Gij die zoekt die zal vinden maar misschien niet vinden wat ie zoekt ach zo kan je uuuuuuuuuuren discussiëren,grappig allemaal.

Waarom is een banaan krom waarom is de wereld rond waarom is een mens een dier maar waarom gebruikt ie zijn hersenen anders emoties en gevoelens nou hahahahahaha prachtig.

roos85

Re: strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:35

Educatie begint bij jezelf en niet bij een ander je kan alleen iets leren mits je je daar zelf voor inzet doormiddel geconditioneerd gedrag of authentiek aan jezelf blijven.ps een paard is authentiek wij mensen alles behalve kijk naar je paard die verteld je zoveel alleen is het de quest kan je luisteren voelen en horen zien wat hij je laat zien?
Filosofeer maar zomaar ff wat gedachten spiegel want snap maar niets van deze aardkloot en alles dat erop leeft.....

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:46

Een paard moet niets een paard doet omdat wij mensen ze geen andere keus bieden.helaas.wij mensen zijn het meest vernietigende aspect wat de aarde heeft gecreëerd en schade berokkend en het treurige van alles nog het meest naar elkaar.dieren weten tenminste wat echt respect is was ik maar een dier geweest was het leven tenminste echt eerlijk en mooi en geen misselijkheid ziek spelletje elke dag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:17

Een neusriem is in de wereld gekomen om te voorkomen dat het paard letsel kreeg aan zijn kaak ten tijde van slagvelden, niets meer of minder. Nu is het vooral in gebruik als symptoombestrijding. Hoe filosofisch je verhaal eromheen ook is.

mnkortleve, jij zegt dus dat je een neusriem prima hard aan kunt trekken? Hoe wil een paard dan correct nageven?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:53

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Hier staat aangegeven waarom men vroeger een neusriem gebruikte en waarom je hem eventueel nu nog zou kunnen gebruiken.

Ik wil juist graag dat mijn paard de mond iets kan openen. Dan kan ze namelijk kauwen en ontspannen in het kaagewricht, dat is nageven. Met een strakke neusriem kan er dus nooit sprake zijn van nageven. Je ziet dan dus dat het paard wat afbuigt in de nek, maar de kaak strak op elkaar heeft geklemd.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:12

magda_90 schreef:
mnkortleve, jij zegt dus dat je een neusriem prima hard aan kunt trekken? Hoe wil een paard dan correct nageven?

Dat zei ik niet, ik bedoelde met mijn zin iets heel anders.
Nl dat het vaak niet aan de soort van optoming ligt, maar aan degene die op het paard zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:14

Zo stond het er niet, maar nu snap ik je weer.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:32

Ik ga uit van het principe van twee vingers onder de neusriem kunnen steken. Bij jonge paarden die net in de africhting beginnen te komen en je het principe aanleert van nageven op been en begrenzende teugel, kan het soms goed zijn om hem eens een gaatje strakker te doen als je merkt dat het paard de hulpen probeert te ontwijken. Dus bijvoorbeeld tong over het bit. Maar zogauw het allemaal weer bevestigd is, hou ik de twee vingers aan. Een beetje beweging in de mond en kaken moet er voor mij wel kunnen zijn. Sommigen snoeren hem strak aan ( met kracht ). Ik hoor argumenten die gaan over het makkelijker nageven, maar ik heb daar mijn vraagtekens bij. Echt superstrak heeft volgens mij maar 1 reden en dat is voorkomen dat een paard zijn mond open doet in de proef en je daardoor aftrek krijgt. Maar dan moet je hem wel heeeeel strak doen, want anders kan het paard de mond toch nog ietsiepietsie open doen. En dat is volgens mij echt symptoombestrijding. En dat zie je wel bij (top)ruiters die aan de teugels hangen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:34

Ik word heel eerlijk gezegd werkelijk doodmoe van instructeurs die met dit soort 'oplossingen' aankomen. Zucht........ 8)7

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:24

sanne83 schreef:
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Hier staat aangegeven waarom men vroeger een neusriem gebruikte en waarom je hem eventueel nu nog zou kunnen gebruiken.

Ik wil juist graag dat mijn paard de mond iets kan openen. Dan kan ze namelijk kauwen en ontspannen in het kaagewricht, dat is nageven. Met een strakke neusriem kan er dus nooit sprake zijn van nageven. Je ziet dan dus dat het paard wat afbuigt in de nek, maar de kaak strak op elkaar heeft geklemd.

hele interessante site +:)+ !! Bedankt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:26

Lekker strak aansnoeren?

Wij laten ons toch ook niet super strak insnoeren in een corset zodat we leren om recht op ons paard te zitten?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:28

WhySoWhite schreef:
Ja gewoon proberen. Maar aan je tekst te zien WIL je er niet eens iets aan veranderen. Probeer anders is een lage neusriem.

Nee was eigenlijk niet van plan mn neusriem strakker te doen nee ;)
Ben namelijk zelf van mening dat de neusriem geen invloed hoort uit te oefenen op je bit op wat voor manier dan ook, direct of indirect.

Wil verder nog wel voor iedereen benadrukken dat het niet mijn instructeur zijn bedoeling was om aan te snoeren, maar zeg maar vast zoals hij 'hoort'. Dus die twee vingers. Maar daarvoor moet ik gaatjes bijmaken en vind het eigenlijk niet nodig dus van daar uit mijn vraag.

Aansnoeren ben ik sowieso tegen, maar dat stond al in de OP. Al zal dat wel de reden zijn voor het ontstaan van de bonfire/aansnoer neusriem.

Ben super blij met mijn instructie maar ik geloof dat heel veel mensen denken dat er gezegd is dat ik mijn neusriem maar moest aansnoeren maar dat was niet het geval :).

Persoonlijk zet ik dus dermate vraagtekens bij het nut van een (al dan niet gecombineerde) neusriem dat het mij ook niet nodig lijkt om de neusriem vast te maken met die twee vingers, als hij ook losser kan zonder in de weg te zitten.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:54

Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch wat vragen stellen over gecombineerde neusriem, en zoektocht naar het juiste bit:

Ik heb een nieuw paard, word gereden met een watertrens, dubbelgebroken en een gecombineerde neusriem. De neusriem laat ik redelijk los, kunnen meer dan 2 vingers tussen. En toch vind ik het bit enorm onstabiel liggen, aan de longe kletsen die ringen van links naar rechts. Bakstukken hangen goed. Nu twijfel ik, neusriem strakker, overgaan op een bustrens, ander soort van neusriem, of zelfs een totaal ander bit.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:53

is het bit niet te wijd?

Denk niet dat de oplossing in de neusriem ligt.

In principe heeft je bit alleen contact met de sperriem. Iemand zei hier in het begin dat de sperriem diende om het bit op de plaats te houden. Maar ik denk als je die strakker gaat doen dat je bit (voornamelijk de ringen) juist nog meer speling krijgt, doordat je het onder het bit smaller maakt.
De hoge neusriem doet sowieso niks dat invloed heeft op de ligging van het bit.

Zou eerder overstappen op een bustrens.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:57

als ik mijn neus en sperriem op het 4e gaatje doe loopt mijn paard super op gaatje 3 gaat hij klooien met zn tong enz dus mij helpt het wel om hem iets strakker te doen

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:04

Ik heb een dubbele neusriem die op gaatje 4 zit. Er zitten misschien 7 gaatjes op dus er zit een kleine ruimte tussen. Zodra ik hem strakker doe loopt ze veeeel meer op mijn handen en loopt ze veel rustiger Dus het is wel degelijk een kwestie van neus en sper een gaatje strakker doen. VOOR MIJ in ieder geval wel!

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:30

Volgens mij helpt dit niet om het paard meer nageeflijk te krijgen of te laten ontspannen.
Soms word dit wel gedaan om het paard zijn mond netjes te laten sluiten.
Sommige paarden zetten hun kaak namelijk erg uit wanneer je het hoofdstel omdoet.
Hierdoor zit het erg los met rijden zonder het door te hebben, omdat je denkt dat het al goed vast zit.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:56

waar houden jullie de 2 vingers onder de neusriem aan?

onder de jukbeenderen kan ik aan beide kanten 3 vingers kwijt, maar op het neusbeen kom ik niet aan 2.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:30

Ik doe altijd op het neusbeen, dat vind ik het betrouwbaarst. Bij mij kan je er 3vingers onder kwijt, en dat vind ik juist goed, niet te vast of te los. Veel strakker vind ik gewoon erg veel druk op de neus.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:30

Eigelijk bij alle pony's neusriemen gewoon los. Enige uitzondering is de sidepull.

Heb met mijn fjord wel gehad op wedstrijd. Liep toen alleen goed op zo'n dik rubber bit, ook nog eens veel tong dus mond kon helemaal niet dicht en dan commentaar geven dat ik neusriem strakker moet doen omdat hij mond open houdt. Zelfs met alleen een bit zonder hoofdstel eraan zou hij zijn mond nog niet zo openen dat ik niets te zeggen had.

Oplossing is misschien niet eindeloos stil staan maar terug rijden en bij spanning het eerst weer voorwaarts oplossen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:46

Mijn paard staat intussen netjes stil en blijft nageeflijk in de overgang. veel geoefend, niks veranderd aan harnachement. Dus zou nog steeds niet weten of de neusriem effect zou hebben gehad.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:43

Denk dat timing belangrijker is. Jonge merrie hier rij ik niet vaak op. Trok bij een ophouding gewoon lekker terug, mond open en hangen. Kwa vervolgens wel terug in tempo wat de meiden vroegen, echter zonder onspanning etc. Heb daar ook wel even 10 min werk aan gehad door haar iedere keer weer naar voren te sturen zonder mijn hand weg te geven wat ze wilde. Uiteindelijk zonnetje. Niet geheel netjes aan de teugel nog maar wel licht in de hand. Was ook 2 passen naar voor te rijden zonder gelijk rond te gaan rennen.