Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joslinn schreef:Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?
Babootje schreef:original schreef:Ook denk ik dat wanneer je je paard traint via 'supercompensatie' je je krachttraining veel intensiever moet doen.
Een uur intensief dressuren in de bak, is nog geen krachttraining. Hartslag van het paard komt niet snel boven de 140 uit.
Dus ben ik van mening dat het gymnastiseren wat de meeste ruiters doen tijdens de dressuur niet gelijk is aan krachttraining en je paard na een intensieve training een dag lichte arbeid laten verrichten niet nodig is.
Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week, met om de week een springles en een paar keer per maand het bos in.
Gemiddeld rijd ik zo'n uur per dag (dressuur).
Ik vind dat als je je paard dresuurmatig traint (waarbij je het schuim tussen de oren en de billen rijdt) je het paard de volgende dag niet "stil" moet zetten (tenzij je weet dat je paard echt beweegt op de wei, maar dat doen de meesten niet). Ik dressuur 4 a 5 x per week waarvan 2 a 3 uur zwaardere arbeid en de rest lichtere arbeid, 1 x springen en 1 x naar buiten of longeren.
Joslinn schreef:Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?

Kinke schreef:Joslinn schreef:Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Ik verbaas me hier ook over. Maar ik denk dat heel veel mensen denken dat je perse zo vaak moet trainen?
En dat hebben mensen tegenwoordig wel. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om 6x per week te rijden. Kan me ook niet voorstellen dat je het paard daar een plezier mee doet. (behalve als het meerendeel buitenritten zijn
) 
Kinke schreef:Ik denk dat het dan ook nog ligt aan hoeveel haast je hebtEn dat hebben mensen tegenwoordig wel. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om 6x per week te rijden. Kan me ook niet voorstellen dat je het paard daar een plezier mee doet. (behalve als het meerendeel buitenritten zijn
)
Joslinn schreef:Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging.
Maar voor de rest valt het reuze mee, ik onderhoud gewoon altijd wat ze kunnen en ze moeten elke dag natuurlijk wel bij de les blijven.