na lang twijfelen toch maar weer een topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:00

En zo is het, Liljebo, inderdaad.

Men wil er vanaf en stilt de eigen gewetensonrust met: maar die staat nu lekker ergens op pensioen. Of wordt een leuk weidemaatje voor iemands paard. Dat gebeurt wel, maar het is een barre minderheid.

Vooral voor Shetten geldt dit nu juist zelden of nooit, ik nodig menigeen uit eens naar de grootste Paardenmarkt, die over enige weken in Zuidlaren, hier vlak bij mij, wordt gehouden, langs te gaan, en dan eens goed de ogen en oren de kost te geven. En zich eens voor te doen als (op)koper. Of verkoper van zeg 6 Shetten. Je weet niet wat je te horen krijgt en meemaakt!

Het is echt ontzettend naief en nogal Land Utopia om te denken dat al die kluitjes Shetten , ja, ook bont met leuke kleurtjes dus, en zwangere merries, die je ook op die markt in groepjes afgevoerd ziet worden, vaak met merkteken er op gespoten met verf, naar grazige weiden vertrekken. Grazige weides? Ja dat zeker, in het hiernamaals, na een hels groepstransport, dikwijls naar Belgie, Italie, en jij krijgt het als salami terug op je brood, wellicht. Je hoeft alleen maar op enige afstand achter zo'n "afvoering" aan te lopen om te zien in wat voor soort trucks en van welk land, ze verdwijnen.

Men WIL het gewoon niet zien, en niet weten.

Maar de paardenwereld is een kei en keiharde wereld.

Dit is 1 van de redenen waarom ik mijn Shet Bartje niet wilde "wegdoen", maar er voor hem een vriendinnetje-Shet maar bij heb genomen. Hij kon niet meer met mijn 2 bonte paarden in het grote weiland staan, want brak voortdurend uit tot grote woede van landeigenaren.
Ik heb hem naar huis gehaald, hij staat nu achter mijn huis in stal met paddock, met zijn vriendinnnetje.

Ik ben niet minder gek op de Shetten als op mijn Bonte Boeven.

Maar krijg je medische problemen, kost het je net zo'n klap geld. Nou en? Ze zijn mij er niks minder om dan mijn rijpaarden.

anneliesdj

Re: na lang twijfelen toch maar weer een topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:28

Ik heb alleen de beginpost gelezen dus daar reageer ik even op, zag wel dat ts al enkele negatieve reactie's had en daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik vind het er juist erg fijn uitzien, ts begint lang en laag, maakt het paard eerst wat soepeler, laat haar lekker over de rug en met het neusje naar beneden warmlopen en wanneer ze haar oppakt ziet het er ook erg vriendelijk uit, ts heeft een fijne teugelvoering en beengebruik.
Ok, paard loopt wat stijfjes in het begin maar met het verhaal van ts erbij en de leeftijd icm een flinke cariere in je achterhoofd is dat ook niet zo vreemd toch? Vind het niet erg schokkend en zeker niet bij de manier waarop ts haar loswerkt.
Vind het juist een genot om naar te kijken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:20

liljebo schreef:
unicorn_kiss schreef:
[
Dat is nog altijd heel subjectief hoor. Ik vind bv. een continu mankend paard geen paardwaardig bestaan hebben. Dat jij dat niet vindt, is jouw mening. Verder zie ik weinig mensen hun paard inslapen vanwege de centen die ze niet meer willen betalen, heb het welgeteld 1 keer gezien in mijn omgeving. Wat jij uitzondering noemt, noem ik regel. Ik zie veel vaker mensen die hun paard wegschenken onder het mom van 'daar krijgt hij een pensioen die ik hem niet kan geven'. Right...

Ik geef ook aan dat een paard wat letterlijk door de wei strompelt idd beter af is als hij dood is. En blijkbaar zie jij dan alleen het type wat ik weinig tegen kom, ook hier op bokt.
Ik zie nl wel dergelijk veel paarden die worden dood gemaakt omdat het beter zou zijn voor het paard, maar die het met onbelast bewegen nog prima zouden kunnen doen.
Paard van t.s. hoort volgens mij ook tot die categorie en hoeveel mensen roepen in dit topic al dat het dier moet ingeslapen worden voor zijn eigen bestwil Hoezo eigen bestwil, denk ik dat?

Wegschenken voor een pensioen is helemaal puin, tenzij je de persoon die het paard krijgt zeer goed kent. Het merendeel van deze paarden die gratis of voor een schijntje worden aangeboden opdat de eigenaar zichzelf kan wijsmaken dat het een mooi pensioen krijgt, komt in de handel of buitenlandse slachttransport terecht.

Ben het helemaal met je eens liljebo _/-\o_

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 11:56

oke, paard loopt weer goed dus dit is de laatste post die ik ga sturen. als jullie willen zal ik nog zo snel mogenlijk een nieuw filmpje maken om het te laten zien.

ik ga niet meer in op iedereen die niet begrijpt dat ik haar rijd. ik snap zelf ook wel dat jullie het nit begrijpen en ik kan het blijven uitleggen dat dit echt het beste is maar daar kom ik toch niet verder mee.

wat ik nog wel wil zeggen is dat ik heel erg graag zou willen dat het zo zwart-wit was. paard kreupel is niet rijden en lekker op pensioen en dat gewoon bij ons. ik lig nu nachten wakker door zorgen over haar en kom soms bijna huilend van haar rug af. geloof me, ik zou heel graag willen dat we haar gewoon lekker haar pensieon zouden kunnen geven en alleen lekker tutten en wandelen en dat het dan goed was. maar nogmaals dit hebben we geprobeerd en het ging alleen maar slechter. dit is echt de beste oplossing, maar zeker niet de makkelijkste zoals sommigen soms denken. ik hoef geen reacties meer dat ik ook andere dingen te horen die minder belastend zijn voor haar rug. de dierenartsen zijn heel duidelijk. longeren en rijden. daar houd ik me dan ook aan.

voor degenen die het wel met me eens zijn en die vinden dat ik wel goed bezig ben. heel erg bedankt!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:48

Ik vind dat je een onwijs leuk paard hebt! Ik heb geen idee wat KS inhoudt. Maar ik ben van mening dat jij hier goed mee om weet te gaan en dat jou dierenarts ook weet waar hij mee bezig is. Ik wil jou daarom heel veel plezier nog wensen met je paardje en ik hoop voor jullie beiden dat de tijdn dat ze minder loopt korter zullen worden en dat ze steeds langer goed loopt! Naar de laatste post van jou kan ik zeggen dat je een dierenvriend bent en dat jij het beste wilt voor je paardje.
Ik ken dat gevoel want ook ik heb een keuze moeten maken over een hele oude pony bij mij. Die heb ik lekker los laten lopen bij ons op het erf en is uiteindelijk wel gestorven maar dat was een natuurlijke dood.
Op dat soort moment zou je willen dat je paardje tegen je zei dat hij het nog heerlijk vind en door wil gaan of dat hij echt ondraaglijke pijn heeft.
Maar als ik zo naar de foto's kijk vind jou (verzorg) paardje het nog heerlijk en zou ik willen zeggen geniet van elkaar!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:13

@TS: ik heb meer dan respect voor je dat je lekker hebt doorgezet! In wens jou en je paard onwijs veel plezier de komende jaren, geniet lekker van elkaar met het rijden!