Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Koper schreef:Jolien_x schreef:dit paard is scheef, jij kunt haar niet rijden als je je niet ontwikkelt en je moet veel geld uitgeven aan behandelingen.
Dat is ook wat mijn instructrice bij de eerste les tegen mij zei. Niet in deze bewoording maar het kwam op hetzelfde neer. Dat was vijf maanden geleden. Ook ik had (heb nog steeds soms een beetje) een spanningsprobleem. En toch: liep mijn paard aan het einde van die eerste les briesend en stofzuigerend door de bak. Dat had hij nog nooit gedaan
En elke maand gaan we een stapje vooruit. Paard is nog steeds zo krom als een hoepel en hij heeft nog steeds een kapot been maar ik leer hoe ik hem en mezelf rechter kan maken en hoe ik zijn achterhand sterker kan maken, en mijn instructrice en ik hebben door hoeveel druk hij aankan. Fysiek maar vooral ook mentaal.
Maar je moet het willen en je lesgever moet weten hoe het moet en hoe ze het over moet brengen. En ruiter, paard en lesgever moeten goed met elkaar kunnen. En je moet vooral niet uitgaan van wat je voor een proefje nodig hebt maar eerst eens beginnen met kijken naar het materiaal wat je in handen hebt. Dus de (fysieke) mogelijkheden en onmogelijkheden van ruiter en paard. En werken aan ontspanning en rechtrichten. De rest komt daarna pas.
Henrieke_ schreef:Wat misschien ook nog belangrijk is om te melden, rechtsom gaat vele malen slechter als linksom!!
Osteopaat kan een hoop schelen! Ben benieuwd..
(mits er niks ernstigs aan de hand is natuurlijk) heleen88 schreef:zo te zien op je foto's zou ik zelf bezig gaan met actief van achter voorwaarts te rijden, en probeer haar meer te laten zakken in haar hoofd hals houding zeker tot knie hoogte en liefst tot aan de grond, zo gaat ze haar rug meer gebruiken ipv weg drukken wat je op de foto's terug ziet, en zodra ze daarin ontspant zou je haar in de loop van de tijd steeds weer wat boven in kunnen gaan zetten, zodra ze daarin toch haar rug weer weg gaat drukken toch weer dat lang lage opzoeken, dit is wat ik zou doen aan de hand van de foto's te zien,
succes!
Koper schreef:heleen88 schreef:zo te zien op je foto's zou ik zelf bezig gaan met actief van achter voorwaarts te rijden, en probeer haar meer te laten zakken in haar hoofd hals houding zeker tot knie hoogte en liefst tot aan de grond, zo gaat ze haar rug meer gebruiken ipv weg drukken wat je op de foto's terug ziet, en zodra ze daarin ontspant zou je haar in de loop van de tijd steeds weer wat boven in kunnen gaan zetten, zodra ze daarin toch haar rug weer weg gaat drukken toch weer dat lang lage opzoeken, dit is wat ik zou doen aan de hand van de foto's te zien,
succes!
Waarom gaat 't toch steeds, bij rijtechnische problemen, over wat het PAARD anders moet doen
ik snap je punt verder wel en ben het ook wel met je eens. MirandaFuego schreef:Een paard wat niet rechtgericht is mag je niet laten zakken, dat gaat nl niet, zo forceer je de handel nog meer.
http://www.hoefkatrol.be/_overzicht.php ... heid&id=18
SparklingApp schreef:MirandaFuego schreef:Een paard wat niet rechtgericht is mag je niet laten zakken, dat gaat nl niet, zo forceer je de handel nog meer.
http://www.hoefkatrol.be/_overzicht.php ... heid&id=18
Bedoel je dat je dat niet af wilt dwingen?
Het Scala begint met takt en regelmaat, ontspanning en aanleuning, het rechtrichten blijf je de hele opleiding verbeteren, maar een paard wat met goede takt en regelmaat beweegt, ontspannen is en in aanleuning gaat zakt ook zeker wel aan de voorkant, ook als het paard nog niet 100% recht is! (en welk levend wezen zou er ooit 100% recht zijn?)
heleen88 schreef:zo te zien op je foto's zou ik zelf bezig gaan met actief van achter voorwaarts te rijden, en probeer haar meer te laten zakken in haar hoofd hals houding zeker tot knie hoogte en liefst tot aan de grond, zo gaat ze haar rug meer gebruiken ipv weg drukken wat je op de foto's terug ziet, en zodra ze daarin ontspant zou je haar in de loop van de tijd steeds weer wat boven in kunnen gaan zetten, zodra ze daarin toch haar rug weer weg gaat drukken toch weer dat lang lage opzoeken, dit is wat ik zou doen aan de hand van de foto's te zien,
succes!
unihorses schreef:ik heb dit ook gehad. heb me pony nu 4 jaar en heb de hoop op dresuur maar opgegeven. ze had iets met de rug ofzo maar ook linksombeter dan rechtsom. toen heb ik een elastiek aan geschaft . ideaal. dan aan de rechterkant iets korter eerst op de volte naar rechts. nu gaat het goed. je vroeg niet om tips maar ik denk ik zeg het toch maar even.
was het maar zo simpel unihorses...dan hoefde niemand meer begeleiding, en geen paard heeft meer een probleem, lees alsjeblieft eens goed na wat je adviseerd.