Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_x

Re: Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:16

Ze is geen 16, maar 20 ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:19

Klopt, ik heb mij vergist. Ze was VEERTIEN toen ze er voor het eerst op ging. En nu ze 20 is voelt ze nog niet wat ze verkeerd doet. En het paard al die tijd wel...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:25

Ja de foto's spreken voor zich en geven mij precies het beeld wat je al schetste.
Ik zie een paard wat de rug enorm wegdrukt, ze houd de hals en kaak vast, heeft geen ruimte in de beweging, sloft enorm(zie al het zand wat stuift).
Ik blijf bij wat ik al eerder heb gezegd...

Wat wil de eigenaar eigenlijk met haar? Het is best een leuke merrie zo, wil hij alleen maar veulens of moet ze ook de sport in, gaat ze een keer in de verkoop?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:38

Hopelijk heeft het werk van de Ostheopaat geholpen.
Eventueel zou paardentandarts nog misschien wat kunnen betekenen? Of is ze daar al geweest?
Dit omdat je zegt dat als je druk legt op de teugels ze spanning opbouwd.

Heeft je instructrice er ook op gereden? Hoe loopt ze dan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:53

Koper schreef:
Jolien_x schreef:
dit paard is scheef, jij kunt haar niet rijden als je je niet ontwikkelt en je moet veel geld uitgeven aan behandelingen.

Dat is ook wat mijn instructrice bij de eerste les tegen mij zei. Niet in deze bewoording maar het kwam op hetzelfde neer. Dat was vijf maanden geleden. Ook ik had (heb nog steeds soms een beetje ;) ) een spanningsprobleem. En toch: liep mijn paard aan het einde van die eerste les briesend en stofzuigerend door de bak. Dat had hij nog nooit gedaan :o En elke maand gaan we een stapje vooruit. Paard is nog steeds zo krom als een hoepel en hij heeft nog steeds een kapot been maar ik leer hoe ik hem en mezelf rechter kan maken en hoe ik zijn achterhand sterker kan maken, en mijn instructrice en ik hebben door hoeveel druk hij aankan. Fysiek maar vooral ook mentaal.

Maar je moet het willen en je lesgever moet weten hoe het moet en hoe ze het over moet brengen. En ruiter, paard en lesgever moeten goed met elkaar kunnen. En je moet vooral niet uitgaan van wat je voor een proefje nodig hebt maar eerst eens beginnen met kijken naar het materiaal wat je in handen hebt. Dus de (fysieke) mogelijkheden en onmogelijkheden van ruiter en paard. En werken aan ontspanning en rechtrichten. De rest komt daarna pas.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Het kan allemaal niet in één keer opgelost worden, maar elke keer moet je merken dat er verbetering is en iets hebben waar je mee verder kunt werken, zo kom je nooit op een punt dat je niet vooruit gaat, dan weet je instructie het niet op te lossen en is dus niet geschikt.
En dat je door de dracht niet genoeg kan trainen vind ik ook niet kloppen, een paard wat je ontspannen rijdt kan je gewoon heel lang doorrijden, al stap je alleen maar kun je je paard heel fijn los krijgen.
Ik rij mijn paard ook niet vaak maar zit wel altijd op een ontspannen los dier, omdat ik weet hoe ik hem zo los moet krijgen.
Een paard wat altijd/vaak vrij op de wei loopt zal ook niet zomaar vast komen te zitten (behalve met blessure) de meeste paarden komen zo vast te zitten door de verkeerde manier van rijden.
En als er een probleem is, zoals dat met de rug van jou paard, kun je dat oplossen door op een goede manier te trainen (ism een osteo)
Jou osteo geeft wel duidelijk aan dat het ook met rijden te maken heeft, als ze zegt dat het mede door opgestapelde problemen met rijden komt.
Je foto's vind ik niet een duidelijk genoeg beeld geven, alleen op film kun je iets redelijk objectief bekijken.

Dat een meisje van 16 niet op een 3 jarige kan zitten, vind ik onzin, het heeft niet met leeftijd te maken, maar met ervaring en wat je ermee doet!
Heb je mijn link bekene, over rechtrichten?
Ik ben wel beniuwd wat je daarvan vind, ook zou ik willen weten wat je zelf doet met trainen, waar ben je precies mee bezig en hoe en waarom?
Wat zijn precies de dingen waar je tegenaan loopt, ik lees alleen dat als je de teugels oppakt, ze gelijk in de stress schiet, maar wat is er nog meer en wat is er wél verbeterd?

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:40

zo te zien op je foto's zou ik zelf bezig gaan met actief van achter voorwaarts te rijden, en probeer haar meer te laten zakken in haar hoofd hals houding zeker tot knie hoogte en liefst tot aan de grond, zo gaat ze haar rug meer gebruiken ipv weg drukken wat je op de foto's terug ziet, en zodra ze daarin ontspant zou je haar in de loop van de tijd steeds weer wat boven in kunnen gaan zetten, zodra ze daarin toch haar rug weer weg gaat drukken toch weer dat lang lage opzoeken, dit is wat ik zou doen aan de hand van de foto's te zien,
succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:25

Henrieke_ schreef:
Wat misschien ook nog belangrijk is om te melden, rechtsom gaat vele malen slechter als linksom!!

Durf er bijna geld op te zetten dat jou paard lichamelijk iets mankeert! Zo snel mogelijk volledig laten nakijken want daar loopt zij dus ook al minimaal 6 jaar mee..

Las dat je daar inmiddels ook achter was :) Osteopaat kan een hoop schelen! Ben benieuwd..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:41

Goed dat je een osteopaat hebt laten komen! Dat is iig voor je paard een fijn begin.
Wat ik op de foto's zie is een paard wat haar rug naar beneden drukt (als een omgekeerde banaan) en als je de teugels losser zou laten zou het hoofd dus zeker niet zakken.
Nu zou iemand met genoeg gevoel om een paard correct te laten lopen er even flink moeite (en dan bedoel ik niet aan kracht! maar aan je gevoel gebruiken om een "ingangetje" te zoeken) voor moeten doen om die rug weer te laten welven en die "banaan" weer om te draaien, zodat het hoofd wel meteen wil zakken als je de teugels laat vieren.

Heeft jouw instructrice haar wel eens gereden?
Ik denk dat jij het makkelijkst het goede gevoel krijgt waar het heen moet als iemand er een paar keer op gaat en jij dan onder begeleiding even "na" kan rijden.
Het lijkt mij allemaal zeker niet onmogelijk, maar denk niet dat je hier met internet hulp uit gaat komen als je daar al zo lang in vast gelopen bent.

De ervaren persoon die er op gaat zou dan ook vrij makkelijk moeten kunnen voelen of het paard het echt niet kan (en dus iets zou mankeren) of het gewoon niet snapt.
Uiteindelijk is het je doel je paard zo veel losser en sterker en rechter te maken zodat je in de toekomst daar geen osteopaat oid voor nodig hebt, maar dat gewoon vanuit het zadel kan doen! :) (mits er niks ernstigs aan de hand is natuurlijk)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:01

heleen88 schreef:
zo te zien op je foto's zou ik zelf bezig gaan met actief van achter voorwaarts te rijden, en probeer haar meer te laten zakken in haar hoofd hals houding zeker tot knie hoogte en liefst tot aan de grond, zo gaat ze haar rug meer gebruiken ipv weg drukken wat je op de foto's terug ziet, en zodra ze daarin ontspant zou je haar in de loop van de tijd steeds weer wat boven in kunnen gaan zetten, zodra ze daarin toch haar rug weer weg gaat drukken toch weer dat lang lage opzoeken, dit is wat ik zou doen aan de hand van de foto's te zien,
succes!

Waarom gaat 't toch steeds, bij rijtechnische problemen, over wat het PAARD anders moet doen -O-

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:18

Koper schreef:
heleen88 schreef:
succes!

Waarom gaat 't toch steeds, bij rijtechnische problemen, over wat het PAARD anders moet doen -O-

Er staat toch wat ik zou doen als ik haar was dus wat de RUITER anders zou kunenn doen? niet wat het paard anders moet doen?
dus ipv het paard hoger oprichten wat meer laten zakken? en zo de ontspanning wat meer op gaan zoeken?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:27

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:30

Heleen, het was niet persoonlijk naar jou bedoeld.

Het was gewoon een algemene opmerking: paard moet dit met z'n hoofd, dat met z'n achterhand. In plaats van je af te vragen waarom hij dat niet doet -> toch erg vaak de fout van de ruiter. Dus wat moet de ruiter dan aan zichzelf veranderen zodat het paard kan doen wat de ruiter wil. Dat is toch waar het om gaat, je kunt toch niet verwachten dat een paard maar van alles doet en kan als de tegenwerkende ruiter niets aan zichzelf verandert.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:38

Okee wist ik niet, weer wat geleerd, *D

ik denk(als ik de lijst zo lees) dat half rijdend nederland dan wel eens bezig mag gaan met rechtrichten van zowel paard als zichzelf,

maar goed dat is een andere discussie, het gaat nu om TS en haar paard, hoop voor je ts dat ostheopaat geholpen heeft en dat jullie samen vooruit gang boeken,

@ koper, okee kwam een beetje aanvallend over maar dan heb ik dat verkeerd op gevat ;) ik snap je punt verder wel en ben het ook wel met je eens.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:57

MirandaFuego schreef:
Een paard wat niet rechtgericht is mag je niet laten zakken, dat gaat nl niet, zo forceer je de handel nog meer.
http://www.hoefkatrol.be/_overzicht.php ... heid&id=18

Bedoel je dat je dat niet af wilt dwingen?
Het Scala begint met takt en regelmaat, ontspanning en aanleuning, het rechtrichten blijf je de hele opleiding verbeteren, maar een paard wat met goede takt en regelmaat beweegt, ontspannen is en in aanleuning gaat zakt ook zeker wel aan de voorkant, ook als het paard nog niet 100% recht is! (en welk levend wezen zou er ooit 100% recht zijn?)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:08

SparklingApp schreef:
MirandaFuego schreef:
Een paard wat niet rechtgericht is mag je niet laten zakken, dat gaat nl niet, zo forceer je de handel nog meer.
http://www.hoefkatrol.be/_overzicht.php ... heid&id=18

Bedoel je dat je dat niet af wilt dwingen?
Het Scala begint met takt en regelmaat, ontspanning en aanleuning, het rechtrichten blijf je de hele opleiding verbeteren, maar een paard wat met goede takt en regelmaat beweegt, ontspannen is en in aanleuning gaat zakt ook zeker wel aan de voorkant, ook als het paard nog niet 100% recht is! (en welk levend wezen zou er ooit 100% recht zijn?)

Het gaat hier om een paard wat helemaal vastzit al 6 jaar lang, waarvan ze niet eens aanleunig kan vragen omdat het paard dan in de stress schiet.
Het paard heeft nooit fijn gelopen en heeft een rugprobleem, wat ook al vanaf het begin speelt, de ts verteld dat het paard de eerste twee jaar van de africhting heeft geschud met zijn hoofd.
Die kun je dus niet laag gaan rijden, want het paard is niet ontspannen en het lukt de ts ook niet dat zo te krijgen.
Een paard wat wat met goede takt en regelmaat beweegt, ontspannen is en in aanleuning gaat kan dat wel, maar dan ben je al 20 stappen verder dan bij dit paard.
Ik ben absoluut voorstander van lang en laag, (ik heb wel wat foto's in mijn profiel hoe ik het zelf doe) maar met dit paard zou dat al te veel gevraagd zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:20

Alles gelezen en ik ga met bovenstaande mee! Idd niet meteen naar beneden rijden, eerst verbinding zien te krijgen van achter naar voor en trek daar gerust een paar maanden voor uit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:37

heleen88 schreef:
ik denk(als ik de lijst zo lees) dat half rijdend nederland dan wel eens bezig mag gaan met rechtrichten van zowel paard als zichzelf,

Dat denk ik ook.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:39

heleen88 schreef:
succes!

Met het dikgedrukte moet oppassen, dit moet je zelf echt kunnen.
Dit paard loopt met een weggedrukte rug, klopt helemaal.
Ze zit ook vast in de kaak, en achter de oren(staat met elkaar in verbinding).
MAAR dit paard loopt ook enorm met de schoft de grond in, en soms ga je dat juist bevestigen wanneer je het heel lang en laag gaat rijden.
Ik zou dit paard eens aan de longeerlijn zetten, en heel veel gaan oefenen met tempo controle, zodat ze meer gewicht op het achterbeen gaat nemen.
In eerste instantie zou ik dit zonder bijzet(slof, ik gebruik altijd een slof maar dubbele longe zou ook fijn zijn) doen, en wanneer je paard mooi op 1 tempo blijft lopen, zou ik er een bijzetje aan doen.
Even puzzelen met hoe hoog haar hoofd moet en hoe lang ze in de hals moet blijven om de schoft omhoog te krijgen.
Wellicht kun je dit met je instructrice doen, zodat zij je er op kan wijzen wanneer het paard goed of juist niet goed loopt.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:24

De vraag die gelijk in mij opkomt is, 6 jaar intensief trainen, in combinatie met 5 veulens?
Zou het kunnen zijn dat haar lichaam nog niet sterk genoeg is, en het zich ook niet opbouwt door de pauzes die er telkens tussen zitten als er een veulen komt?
Een veulen krijgen heeft best een grote impact op het lichaam van een paard. Dus dan ga ik mee met mijn voorgangers, zou het iets met pijn temaken kunnen hebben?

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:36

hoo sorry, mijn internet deed net een beetje raar, waardoor ik alleen de eerste pagina met reacties had gezien. Ik zie nu dat mijn reactie van hierboven niet meer helemaal aan de orde is, sorry!

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:16

Hallo Allemaal!

Ik heb niet alle reacties gelezen dus kan het zijn dat dit al gezegd is..
Maar dit klinkt mij bekend, had exact hetzelfde met mijn paard. Vervelend gedrag, veel hoofdschudden en tegendraads. Ik dacht dat het een rijtechnisch probleem was, wat doe ik fout, moet ik anders rijden, passen we toch echt niet bij elkaar etc.
Maar na 3 jaar blijkt het medisch te zijn! Ze heeft haar hele leven al luchtzaktympanie.. Helaas 2 mislukte operaties in Utrecht omdat er gewoon gebrek aan ervaring is. Nu is ze uit de sport en fulltime grasmaaier.

Wat ik wil zegen is dus dat de problemen heel vaak rijtechnisch zijn, maar af en toe dus niet! Helaas lastig om achter te komen..
Ik hoop voor je dat de ostheopaat jou heeft kunnen helpen!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:30

Goed. De osteopaat behandelt het paard. Dat is fijn. als jij niets aan je rijden verandert, rij je haar zo weer "in de prut". Ga eerst eens zorgen dat ze onbelast haar lijf gaat gebruiken waar het voor bedoeld is: dragen. Eerst zichzelf, daarna het ruitergewicht. Deze merrie is steeds lang uit training geweest ivm veulens krijgen. Dat vergt veel van de merrie en ze heeft echt goede training nodig. Je paard onbelast laten werken, doe je aan de dubbele longe. Neem daar goed les in, het is heel plezierig om te doen en je ziet vanaf de grond wat je paard doet. Ik heb met mijn jonge paard hierin les van John Erb. Mijn paard heeft in korte tijd al veel geleerd en pakt het steeds beter op (ik had andere problemen dan jij met je paard hebt)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:37

ik heb dit ook gehad. heb me pony nu 4 jaar en heb de hoop op dresuur maar opgegeven. ze had iets met de rug ofzo maar ook linksombeter dan rechtsom. toen heb ik een elastiek aan geschaft . ideaal. dan aan de rechterkant iets korter eerst op de volte naar rechts. nu gaat het goed. je vroeg niet om tips maar ik denk ik zeg het toch maar even.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:00

unihorses schreef:
ik heb dit ook gehad. heb me pony nu 4 jaar en heb de hoop op dresuur maar opgegeven. ze had iets met de rug ofzo maar ook linksombeter dan rechtsom. toen heb ik een elastiek aan geschaft . ideaal. dan aan de rechterkant iets korter eerst op de volte naar rechts. nu gaat het goed. je vroeg niet om tips maar ik denk ik zeg het toch maar even.

nou, das mooi, dus een elastiek aanschaffen en je probleem is opgelost?? :') was het maar zo simpel unihorses...dan hoefde niemand meer begeleiding, en geen paard heeft meer een probleem, lees alsjeblieft eens goed na wat je adviseerd.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:44

Ik lees dit topic nu pas voor 't eerst.
We zijn nu ong. een maandje verder.

TS, ik ben benieuwd of je na de behandeling osteopaat verbeteringen hebt gemerkt in de beweging van Watch, en of jullie nu al een beetje vorderingen maken in bijv. de ontspanning opzoeken.
Wat ik verder nog wil zeggen is dat ik het super vind dat je hebt doorgezet doordat je ondanks de bezwaren van de eigenaar hulp hebt gezocht!